0
سبد خرید خالیست.
آس - شرک آس ارائه دهنده خدمات سرویس و نگهداری ساختمان > شارژ کپسول آتش نشانی | خرید کپسول آتش نشانی

خرید و شارژ انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی / شارژ کپسول آتش نشانی / خرید کپسول آتش نشانی / انواع کپسول آتش نشانی

مهم است که به مردم کمک کنیم تا درک کنند که با علم و آموزش مناسب ، کپسول های آتش نشانی می توانند جان و مال مردم را نجات دهند. متاسفانه اکثر مردم نمی دانند که چه زمانی و چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنند.

آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

به طور کلی پنج نوع کپسول آتش نشانی وجود دارد که هر یک برای خاموش کردن یکی از انواع آتش طراحی شده اند.

  • آتش کلاس A : برای استفاده با مواد معمولی همچون پارچه ، چوب و کاغذ
  • آتش کلاس B : برای استفاده با مایعات احتراق پذیر و قابل اشتعال مانند گریس ، بنزین ، روغن و رنگ های روغنی
  • آتش کلاس c : برای استفاده با وسایل برقی مانند اسباب منزل ، ابزارها یا سایر وسایلی که به پریز برق وصل هستند
  • آتش کلاس D : برای استفاده با فلزات قابل اشتعال
  • آتش کلاس K : برای استفاده با روغن های گیاهی ، روغن های حیوانی و چربی ها در وسایل آشپزی

همچنین کپسول های آتش نشانی چند منظوره ای نیز وجود دارند که ممکن است برچسب ” B-C ” و یا ” A-B-C ” روی آن ها زده شده باشد که گزینه دوم معمولا جز پرفروش ترین کپسول ها می باشد.

حتی برای خاموش کردن آتش های خیلی ناچیز نیز باید از کپسول های آتش نشانی استفاده کرد. سعی کنید یک چک لیستی برای کمک به مردم جهت استفاده در آتش سوزی های احتمالی تهیه نمایید. به عنوان مثال :

  • آیا به دیگران در ساختمان هشدار داده ام که آتش سوزی رخ داده است ؟
  • آیا کسی با آتش نشانی تماس گرفته است ؟
  • آیا از نظر جسمانی می توانم از کپسول های آتش نشانی استفاده کنم ؟
  • آیا آتش کوچک است و در یک شی واحد وجود دارد ( مانند یک تابه یا یک سطل زباله ) ؟
  • آیا من از دود سمی آتش در امان هستم ؟
  • آیا مسیر فرار مشخصی وجود دارد ؟

اگر پاسخ به تمامی سوال های بالا مثبت باشد ، می توانید از کپسول برای خاموش کردن آتش استفاده نمایید. اما اگر برای استفاده از آن ها در هر شرایطی مطمئن نیستید ، ساختمان را ترک کرده و با اداره آتش نشانی تماس بگیرید.

کپسول آتش نشانی چیست ؟

کپسول اتش نشانی دستگاهی قابل حمل و متحرک برای هدایت آتش های کوچک است که از طریق هدایت مستقیم به سمت ماده ای که مواد در حال سوختن را خنک می کند ، شعله اکسیژن را از بین برده و یا در واکنش های شیمیایی رخ داده در شعله دخالت می كند. در این موارد آب دو عملکرد دارد :

  1. تبدیل آن به بخار برای جذب گرما
  2. بخار ، هوار را برای جلوگیری از مجاورت با شعله آتش جا به جا می کند

صرف نظر از نوع آتش سوزی ، همیشه چهار عامل اصلی به وجود آورنده آتش وجود دارد :

  1. سوخت
  2. حرارت
  3. اکسیژن
  4. واکنش زنجیره ای

نظریه طراحی کپسول های آتش نشانی قابل حمل بدین گونه است که با از بین بردن هر یک از چهار عامل ذکر شده در بالا می تون آتش را خاموش کرد. برای هر کلاس از آتش ، سوخت ، منبع گرما و واکنش زنجیره ای متفاوت است و به همین دلیل بسته به نوع آتش باید انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی استفاده کرد. به عنوان مثال در حالی که آتش کلاس A به وسیله آب خاموش می شود ، آب گزینه مناسبی برای خاموش کردن آتش کلاس C نمی باشد زیرا آب باعث هدایت الکتریسیته شده و آسیب های جدی به اپراتور وارد می کند!

بسیاری از کپسول های ساده دارای مخزن های کوچکی هستند که مجهز به پمپ های دستی یا منبع گاز فشرده شده برای حرکت آب از طریق نازل می باشند. آب ممکن است حاوی ماده خیس کننده ای باشد تا در برابر آتش سوزی در اثاثه یا لوازم داخلی اثربخش باشد ، افزودنی برای تولید فوم پایدار که به عنوان مانعی در برابر اکسیژن یا ضد یخ عمل می کند. دی اکسید کربن یک ماده محرک رایج است که با جا به جا کردن قفل پین سوپاپ سیلندر حاوی گاز مایع وارد بازی می شود. این متد جایگزین فرآیند شده است ، بدین ترتیب که خاموش کننده های سدیم اسید برای تولید کربن دی اکسید از طریق ترکیب سولفوریک اسید و محلول بی کربنات سدیم ، مورد استفاده قرار می گیرند.

در کنار آب از عوامل بی شماری استفاده می شود. انتخاب مناسب ترین آنها در درجه اول به ماهیت موادی که می سوزند بستگی دارد. ملاحظات ثانویه شامل هزینه ، ثبات ، سمی بودن ، سهولت تمیز کردن و وجود خطرات الکتریکی است. آتش سوزی های کوچک با توجه به ماهیت مواد در حال سوختن طبقه بندی می شوند. آتش سوزی کلاس A شامل چوب ، کاغذ و موارد مشابه است. آتش سوزی کلاس B شامل مایعات قابل اشتعال مانند چربی های پخت و رقیق کننده رنگ است. آتش سوزی کلاس C شامل تجهیزات الکتریکی است. آتش سوزی کلاس D شامل فلزات بسیار واکنش پذیر مانند سدیم و منیزیم است. آب برای خاموش کردن فقط یکی از این کلاس ها مناسب است ( A ). آتش سوزی کلاس های A و B و C را می توان با دی اکسید کربن ، هیدروکربن های هالوژنه شده مانند هالون یا مواد شیمیایی خشک مانند بی کربنات سدیم یا فسفات دی هیدروژن آمونیوم کنترل کرد. آتش سوزی کلاس D معمولا با مواد شیمیایی خشک مقابله می شود.

خرید و شارژ کپسول CO2 :

کپسول CO2 یکی از اصلی ترین کپسول های آتش نشانی محسوب می شود. دی اکسید کربن که با عنوان CO2 نیز شناخته می شود یک گاز طبیعی ، بی رنگ و بدون بو است. علاوه بر این که دی اکسید کربن (CO2) بخشی حیاتی از زندگی روی زمین است ، همچنین یک ماده موثر برای اطفا حریق می باشد.کپسول های گاز دی اکسید کربن حاوی گاز دی اکسید کربن یا (CO2) هستند و با چند ویژگی منحصر به فرد تعریف می شوند. باید بدانید که این کپسول ها برای خطرات بسیار خاصی طراحی شده اند. همچنین کپسول CO2 در مقایسه با سایر کپسول ها در فشار بسیار بالاتری کار می کند. خاموش کننده های دی اکسید کربن نیز یکی از تنها دو نوع عامل خود دفع کننده هستند. دی اکسید کربن که به عنوان ماده خاموش کننده استفاده می شود.

از کپسول های حاوی دی اکسید کربن در آتش سوزی های کلاس B ( مایعات قابل اشتعال ) و آتش سوزی های کلاس B به همراه آتش سوزی های کلاس C ( تجهیزات الکتریکی با انرژی ) استفاده می شود. CO2 به عنوان ماده خاموش کننده بسیار موثر عمل می کند ، زیرا سطح اکسیژن را تا حدی کاهش می دهد که دیگر وقوع احتراق امکان پذیر نخواهد بود. CO2 برای کاهش اکسیژن در فضای اشغال شده به صورت بی اثر عمل می کند و برای ایجاد احتراق به اکسیژن نیاز است. هنگامی که آتش با استفاده از دی اکسید کربن با موفقیت خاموش شد ، باید تخلیه را بر روی سطح سوختگی ادامه دهید زیرا CO2 دارای اثر خنک کننده است و استفاده مداوم از آن باعث جلوگیری از مجدد آتش سوزی می شود. از آنجا که گاز CO2 بسیار سبک است ، دامنه تخلیه CO2 توسط جریان هوا محدود شده و به راحتی پراکنده می شود. باید از آن در فاصله ای امن اما نزدیک استفاده شود.

شارژ کپسول CO2

روند شارژ کپسول CO2 :

خرید و شارژ کپسول CO2 باید توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود. شرکت آس با استفاده از ابزار ، آموزش و دانش لازم اطمینان حاصل میکند که کپسول های آتش نشانی شما به بهترین نحو ممکن کار کرده و به طور صحیح با ماده خاموش کننده صحیح دوباره پر شده اند. نحوه شارژ کپسول CO2 طبق مراحل ذکر شده در لیست زیر است :

  • ابتدا فشار کپسول به صورت کامل کم شده و عامل از سیلندر خارج می شود.
  • سوپاپ تخلیه از سیلندر جدا می شود.
  • لوله سیفون از سوپاپ جدا شده و بدنه سوپاپ و فنر نیز برداشته می شوند.
  • تکنسین سوپاپ را تمیز کرده ، سری اورینگ سوپاپ را تعویض کرده و از نظر بصری واحد را از نظر داخلی و خارجی بازرسی می کند.
  • پس از تمیز کردن ، سوپاپ جدید جایگزین شده تا نشتی رخ ندهد و در آینده شاهد افت فشار نباشید.
  • عامل خاموش کننده ( آب ، دی اکسید کربن ، ماده شیمیایی خشک و غیره ) از نظر وزنی به مقدار مناسب برای اندازه واحد و مطابق با دستورالعمل های شارژ مجدد آن واحد پر می شود.
  • همانطور که در دستورالعمل های شارژ مجدد ذکر شده است ، واحد با گاز تحت فشار مناسب و فشار لازم برای آن واحد تحت فشار مجدد قرار می گیرد.
  • این تکنسین آزمایش نشت را برای بررسی علائم نشت و تکمیل نازل تخلیه یا شلنگ انجام می دهد.
  • کپسول مجددا وزن می شود تا اطمینان حاصل شود که مطابق با وزن استاندارد کلی تایین شده توسط کارخانه سازنده است.
  • یک درفشر آب بندی جدید بر روی پین ایمنی نصب شده و یک برچسب شارژ جدید به واحد متصل شده است که هر برچسب نشانگر وزن کل واحد و هویت تکنسین تکمیل کننده کار است.

یکی از ساده ترین راه ها برای محافظت از خانه یا محل کار در برابر آتش سوزی های مرحله اولیه ، اطمینان از شارژ و نگهداری مناسب کپسول های آتش نشانی است.

سرویس انواع کپسول آتش نشانی :

در حین بازرسی ، تکنسین های ما کارهای زیر را انجام می دهند :

  • بررسی نحوه قرارگیری کپسول آتش نشانی بر روی دیوار و داشتن آویز کارخانه تولیده کننده
  • بررسی فشار سنج
  • بررسی وضعیت گیچ و سازگاری آن با کپسول
  • بررسی تاریخ تولید ، تست هیدروژن و تاریخ آخرین زمان تعمیر و نگهداری
  • بررسی خوردگی و هر گونه آسیب دریچه سوپاپ و پوسته
  • شلنگ را برداشته و رزوه را بررسی کنید. ترک و یا شکاف شلنگ و همچنین وضعیت سری تخلیه را بررسی کنید
  • باز بودن دریچه سوپاپ برای خروج پودر و یا هر ماده دیگری بررسی می شود
  • آب بند کپسول و قفل پین برداشته می شود و دسته های بالایی و پایینی نیز بررسی می شود
  • تعویض قفل پین و آب بندی دوباره کپسول آتش نشانی
  • نظافت کپسول
  • بررسی وضعیت شلنگ / سری شلنگ قسمت کناری کپسول
  • بررسی طبقه بندی خاموش کننده و خوانا بودن دستورالعمل
  • بررسی منطقه خطر برای اینکه متوجه شوید آیا با دسته بندی کپسول مطابقت دارد یا خیر!
  • بررسی اینکه آیا خاموش کننده قابل مشاهده و بدون مانع است یا خیر!

داخل کپسول آتش نشانی چیست ؟

انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی وجود دارند که برای انواع مختلفی از آتش طراحی شده اند. برای مهار آتش سوزی ناشی از الکتریسیته و مایعات قابل اشتعال به کپسول های کربن دی اکسید ( CO2 ) نیاز خواهید داشت. این دسته از کپسول های مقدار زیادی گاز CO2 آزاد کرده که هوا را از آتش حفظ می کند ( 1 ). کپسول های پودر خشک ( 2 ) حاوی بی کربنات سدیم است که منجر به خفه شدن آتش می شود. خاموش کننده های اسید سودا ( 3 ) حاوی کربنات سدیم و یک اندکی اسید است. اگر قوطی شکسته شود ، یک واکنش شیمیایی جریانی از آب کف دار آزاد می کند.

محتوای داخل کپسول آتش نشانی

انواع کپسول های آتش نشانی :

کپسول های آتش نشانی در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام کلاس مخصوص آتش سوزی مختص به خود را دارد.

آب و فوم

کپسول های آتش نشانی آب و فوم با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. عامل کف عنصر اکسیژن را از سایر عناصر جدا می کند. این دسته از کپسول ها فقط مختص آتش کلاس A هستند و هرگز نباید برای کلاس B و C استفاده شوند.

جریان تخلیه می تواند مایع قابل اشتعال را در آتش کلاس B پخش کند و یا می تواند خطر آتش سوزی را در آتش کلاس C ایجاد کند.

کپسول آتش نشانی آب و فوم

کربن دی اکسید

کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید با از بین بردن عنصر اکسیژن مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند و همچنین با تخلیه بسیار سرد گرما را از بین می برند.

دی اکسید کربن در آتش سوزی کلاس B و C قابل استفاده است. آنها معمولا در آتش سوزی کلاس A بی اثر هستند.

کپسول کربن دی اکسید

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خشک

این دسته از کپسول ها در درجه اول با قطع کردن واکنش شیمیایی مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. امروزه پرمصرف ترین نوع کپسول آتش نشانی ، ماده شیمیایی خشک چند منظوره است که در آتش سوزی کلاس A و B و C موثر است. این عامل همچنین با ایجاد سدی بین عنصر اکسیژن و عنصر سوخت در آتش سوزی کلاس A کار می کند.

مواد شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش سوزی کلاس B و C است. استفاده از کپسول صحیح برای نوع سوخت مهم است! با استفاده از عامل نادرست می توان آتش را دوباره پس از خاموش شدن ، مشتعل کرد.

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی خشک

مواد شیمیایی مرطوب

کپسول آتش نشانی مواد شیمیایی مرطوب عامل جدیدی است که با از بین بردن حرارت مثلث آتش ، آتش را خاموش می کند و با ایجاد سدی بین اکسیژن و عناصر سوخت مانع از احتراق دوباره می شود.

مواد شیمیایی مرطوب خاموش کننده های کلاس K برای سرخ کردن چربی های عمیق و مدرن با راندمان بالا در عملیات پخت و پز تجاری ساخته شد. بعضی از آنها ممکن است در آشپزخانه های تجاری از آتش سوزی کلاس A نیز استفاده شوند.

کپسول های مواد شیمیایی مرطوب

عامل تمیز کننده

خاموش کننده های هالوژنه یا عامل تمیز کننده شامل مواد هالون و همچنین ازن جدید از بین برنده عوامل هالوکربن هستند. آنها آتش را با قطع واکنش شیمیایی و / یا از بین بردن گرما از مثلث آتش خاموش می کنند.

کپسول های عامل تمیز کننده در آتش سوزی کلاس A و B و C موثر هستند. خاموش کننده های دستی کوچکتر به اندازه کافی برای به دست آوردن امتیاز 1A مناسب نیستند و فقط دارای درجه کلاس B و C هستند.

کپسول های عامل تمیز کننده

کپسول های پودر خشک

کپسول های پودر خشک مشابه مواد شیمیایی خشک هستند ، با این تفاوت که آنها با جدا کردن سوخت از عنصر اکسیژن یا با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند.

با این حال ، خاموش کننده های پودر خشک فقط برای آتش سوزی کلاس D و یا فلزات قابل احتراق مناسب هستند. آنها در تمام کلاس های دیگر آتش سوزی بی اثر هستند.

کپسول های پودر خشک

کپسول آتش نشانی غبار آب

کپسول های غبار مه در طول سال های اخیر بسیار توسعه یافته اند و با از بین بردن عنصر گرمای مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. آنها جایگزین مناسبی برای خاموش کننده های مواد پاک کننده هستند ، جایی که آلودگی آنها نگران کننده است.

اگرچه آنها برای استفاده در آتش سوزی کلاس C بی خطر هستند ، اما در درجه اول برای آتش سوزی کلاس A قابل استفاده می باشند.

کپسول آتش نشانی غبار آب

کپسول مواد شیمیایی خشک فشنگی

این دسته از کپسول های آتش نشانی با قطع با واکنش شیمیایی مثلث آتش ، آتش را خاموش می کنند. مانند خاموش کننده های شیمیایی تحت فشار ذخیره شده ، ماده شیمیایی خشک چند منظوره در آتش سوزی کلاس A و B و C موثر است. این عامل همچنین با ایجاد سدی بین عنصر اکسیژن و عنصر سوخت در آتش سوزی کلاس A کاربرد دارد.

مواد شیمیایی خشک معمولی فقط برای آتش سوزی کلاس B و C مناسب است. استفاده از کپسول صحیح با توجه به نوع سوخت بسیار حائز اهمیت است. استفاده از عوامل نامناسب ، باعث مشتعل شدن دوباره آتش پس از خاموش شدن می شود.

کپسول مواد شیمیایی خشک فشنگی

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی :

داشتن اطلاعات کافی از مکان و نوع کپسول آتش نشانی در محل کار شما قبل از استفاده بسیار اهمیت دارد. سعی کنید زمانی را برای مطالعه دستورالعمل و هشدارهای ذکر شده بر روی برچسب کپسول در نظر بگیرید. همه کپسول های آتش نشانی شبیه به هم نیستند. شلنگ تخلیه را آزاد کرده ، اما پین را نکشید و اهرم را فشار ندهید تا موقعیتی شبیه به آتش سوزی را شبیه سازی کرده و استفاده از کپسول را تجربه نمایید. این کار باعث شکسته شدن آب بند کپسول شده و فشار آن از بین می رود. هنگام وفوع آتش سوزی می توانید مطابق دستورالعمل زیر عمل کنید :

  1. پین را بکشید. کپسول را با استفاده از نازل به سمت خود نگه داشته و مکانیسم قفل را آزاد کنید.
  2. پایین بودن را هدف قرار دهید. کپسول را در پایین سطح و نزدیک به آتش نگه دارید.
  3. اهرم را به آرامی و به طور مساوی فشار دهید.
  4. نازل را از یک طرف به سمت دیگر بکشید.

شارژ کپسول آتش نشانی

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا کپسول های آتش نشانی قابل شارژ هستند یا خیر! پاسخ هم بله است و هم خیر! جواب این سوال به وضعیت کپسول شما نیز بستگی دارد. اگر از کپسول خود استفاده کرده اید ، شارژ اندک کپسول ممکن است تنها چیزی باشد که لازم دارید. در بعضی موارد نیاز دارید تا کپسول خود را تعویض کنید. در صورت بروز آسیب در حین کار ، این اتفاق خواهد افتاد و این امر بر عملکرد کپسول شما تاثیر می گذارد. در صورت بروز آسیب ، ممکن است بتوانید دستگاه خود را تعمیر کنید ، اما فقط تعویض آن مقرون به صرفه تر است. برای اطمینان از اینکه کپسول شما همچنان کار می کنید ، باید از تکنسین های حرفه ای شرکت آس کمک بخواهید. از طریق بازرسی های بصری و فیزیکی ، تکنسین های ما قادر خواهند بود تا تشخیص دهند که آیا باید برای شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمایند یا تعویض آن ها.

شناخت و درک کامل کپسول های آتش نشانی قابل شارژ و غیر قابل شارژ بسیار حائز اهمیت است. کپسول های آتش نشانی غیر قابل شارژ فقط برای یک بار استفاده در نظر گرفته شده اند. حتی اگر یک بار از این کپسول ها استفاده نمایید ، باید حتما آن را تعویض کنید زیرا در غیر اینصورت برای خاموش کردن آتش کاربردی نخواهند داشت. هیچ وقت هیچ کپسولی را با استفاده کردن آن تست نکنید. پس از استفاده ، به تدریج فشار خود را از دست داده و برای استفاده در مواقع اضطراری به طور کامل شارژ نمی شود. پس از هر بار استفاده از کپسول های قابل شارژ و یا کاهش تدریجی فشار ، باید برای شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمایید. سالی یکبار و یا مطابق با دستورالعمل های آتش نشانی ایران ، کپسول های قابل شارژ باید در مکان های تجاری یا کسب و کارها مطابق با دفترچه خدمات راهنما ، سرویس شوند. در نظر داشته باشید که این کار باید توسط تیم حرفه ای و متخصصی انجام شود.

در بعضی موارد خاص اقدام به شارژ کپسول آتش نشانی بسیار ضروری است. برخی از رایج ترین این موارد به شرح زیر می باشند :

  • شارژ کپسول آتش نشانی بلافاصله پس از هر بار استفاده : حتی اگر کپسول به طور کامل خالی نشده باشد ، باید نسبت به شارژ آن اقدام کنید تا مطمئن شوید که برای استفاده در دفعات بعدی آماده است. تخلیه کپسول حتی به مقدار کم باعث نشت و از بین رفتن کامل فشار مورد نیاز برای عملکرد مناسب می شود.
  • شارژ کپسول آتش نشانی به صورت مداوم در کل طول عمر آن : حتی اگر کپسول ها مورد استفاده قرار نگرفته اند ، هر از گاهی نسبت به شارژ آن ها اقدام نمایید. برای رایج ترین کپسول های آتش نشانی شیمیایی مواد خشک توصیه می شود هر شش الی دوازده ماه نسبت به بررسی و شارژ آن ها اقدام کنید.
  • شارژ کپسول آتش نشانی به دلیل خرابی و یا سایر فاکتورهای محیطی که باعث کم شدن فشار کپسول می شوند.

نکات کلیدی در شارژ کپسول آتش نشانی :

  • بسیاری از کپسول های آتش نشانی را باید هر 6 ماه یکبار باز کرده ، بررسی ، تمیز و دوباره شارژ کنید. دفترچه راهنما و یا پلاک نام روی کپسول را بررسی کرده تا مشخص کنید هر چند وقت یکبار به این نوع نگهداری نیاز دارید.
  • کپسول های آتشنشانی با سری نایلونی و یا پلاستیکی ممکن است ترک بخورد و به مرور زمان تاب پیدا کند. فقط کپسول های قابل استفاده مجدد با سری فلزی برای جلوگیری از تصادفات در مواقع اضطراری باید استفاده شود.
  • برای شارژ کپسول آتش نشانی باید حتما با شرکت های خدماتی معتبر همچون شرکت آس تماس بگیرید تا با ارسال متخصصین ، در اسرع وقت نسبت به پر کردن کپسول ها اقدام نمایند.
  • به طور کلی طول عمر کپسول ها بین 5 تا 15 سال است. اگر کپسول شما طول عمر بیشتر از 10-5 سال دارد ، از تکنسین ها برای مشاوره خرید کپسول آتش نشانی جدید کمک بگیرید.
  • همیشه به یاد داشته باشید کقبل از این که خودتان بخواهید با اوضاع روبرو شوید ، با آتش نشانی تماس بگیرید. اگر قبل از تماس با اداره نتوانید آتش را خاموش کنید ، زمان ارزشمندی را از دست داده اید و سازمان آتش نشانی در پاسخگویی به تاخیر می افتد. هرگز خودتان را به خطر نیاندازید و این کار را به افراد حرفه ای بسپارید.
  • هرگز از کپسول های منسوخ شده همچون اسید-سودا و یا بخار- مایع ( توپ شیشه ای ) برای خاموش کردن اتش استفاده نکنید.

مراحل نگهداری کپسول پس از اتمام شارژ کپسول :

  1. بررسی ماهان کپسول آتش نشانی = هر ماه بررسی کنید که گیج فشارسنج در وضعیت سبز قرار داشته باشد. فشار سنج در بالای سری کپسول قرار داشته و فشار هوا را نشان می دهد. اگر سوزن در جایی فراتر از منطقه سبز مشخص شده بر روی کپسول قرار بگیرد ، از تکنسین های آس کمک بگیرید تا آن را بررسی کرده و یا با کپسول جدید جایگزین کنند. برخی از کپسول های قدیمی ممکن است فشارسنج نداشته باشند ، در چنین حالتی یک تکنسین آتش نشانی استخدام کنید تا فشار آن را ماهی یکبار بررسی کند.
  2. بررسی هر گونه آسیب دیدگی = حتی اگر کپسول را شارژ نکرده اید ، بررسی کپسول از بابت هر گونه آسیب و خرابی به شما کمک می کند تا مطمئن شوید به درستی کار می کند. به دنبال قسمت های ترک خورده و یا گمشده باشید. در صورت مشاهده آسیب های جزئی ، از تکنسین های آس کمک بخواهید!
  3. در صورت مشاهده خسارت زیاد ، کپسول آتش نشانی خود را جایگزین کنید = کپسول های آتش نشانی که بسیار آسیب دیده اند به درستی کار نمی کنند و از شما در هنگام آتش سوزی محافظت نمی کنند. در صورت مشاهده علائم آسیب جدی ، بلافاصله کپسول آتش نشانی را تعویض کنید.

بررسی کپسول های آتش نشانی

مانند هر دستگاه مکانیکی دیگر برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ، باید خاموش کننده آتش به طور مرتب نگهداری شوند. شما به عنوان مالک و یا مستاجر در یک ملک ، مسئول تعمیر و بازرسی و نگهداری کپسول های آتش نشانی در موقعیتی که قرار دارند ، هستید. هر 30 روز یکبار کپسول ها باید بررسی شوند. سعی کنید هر بار این سوالات ذکر شده در لیست زیر را از خودتان بپرسید :

  • آیا کپسول ها در محل مناسبی قرار دارند ؟
  • آیا قابل مشاهده و در دسترس هستند ؟
  • آیا گیج و یا نمایش دهنده فشار ، فشار دقیق و صحیح را نشان می دهد ؟

علاوه بر این کپسول ها باید سالانه مطابق با قوانین و مقررات محلی و ایالتی و ملی نگهداری شوند. این یک معاینه کامل در مورد قطعات مکانیکی کپسول ، عامل خاموش کننده آتش و گاز خارج کننده است. متخصصین حرفه ای شرکت آس ، افرادی ایده آل برای بازرسی و نگهداری کپسول ها هستند زیرا آن ها دارای دفترچه راهنمای سرویس مناسب ، ابزار ، مواد قابل شارژ ، قطعات ، روان کننده ها و آموزش و تجربه لازم هستند. برخی از رایج ترین خدماتی که شرکت آس در مورد کپسول های آتش نشانی ارائه می دهد به شرح زیر است :

  • دسترسی آسان در مواقع اضطراری = اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی مانع و باعث محدودیت دسترسی شما به کپسول های نمی شود.
  • سطح فشار توصیه شده = بسیاری از خاموش کننده ها دارای گیج هستند که نشان دهنده بالا و پایین بودن بیش از حد فشار می باشد.
  • عملکرد قطعات = اطمینان حاصل کنید که قوطی ، شلنگ و نازل آسیبی ندیده اند و زنگ نزده اند و به درستی کار می کنند.
  • تمیز کردن = هرگونه گرد و غبار ، روغن و یا گریس موجود در قسمت خارجی کپسول ها را تمیز کنید.
  • راهنما و دستورالعمل = برخی از کپسول ها را باید هر ماه تکان دهید ، برخی دیگر نیاز دارند تا هر چند سال یکبار شارژ شوند.

طول عمر کپسول های آتش نشانی چه قدر است ؟

باید بدانید که کپسول های آتش نشانی همیشه دوام نخواهند داشت. هنگامی که مواد شیمیایی موجود در خاموش کننده بار خود را از دست بدهند و یا هنگامی که فشار محتویات کاهش یافته باشد ، یک دستگاه آتش نشانی دیگر ” خوب ” نیست. ماندگاری دقیق هر کپسول آتش نشانی صرف نظر از یک بار مصرف بودن و یا قابل شارژ بودن آن ، برای هر تولید کننده متفاوت خواهد بود. طبق استانداردهای انجمن ملی حفاظت از آتش ( NFPA ) ، کپسول های آتش نشانی قابل شارژ باید هر 6 سال یک بار شارژ شوند ، در حالی که خاموش کننده های یکبار مصرف باید هر 12 سال یکبار تعویض شوند. می توانید تفاوت آن ها را از روی سری آن ها تشخیص دهید : یک خاموش کننده قابل شارژ دارای یک سر فلزی با یک گیج است که روی آن عبارت Charge / Recharge ( شارژ / تخلیه ) نوشته شده و یک دستگاه خاموش یکبار مصرف یک سر پلاستیکی با یک گیج دارد که روی آن عبارت Full/Empty ( پر / خالی ) نوشته شده است.

تعداد و نوع استاندارد کپسول آتشنشانی جهت تهیه به چه صورت می باشد؟

به ازای هر پاگرد حداقل یک عدد کپسول پودر و گاز 6 کیلویی ، به ازای هر 2 واحد حداقل یک عدد کپسول پودر و گاز 6 کیلویی ، در پارکینگ ها به ازای هر 22 متر مربع یک عدد کپسول پودر و گاز 6 کیلویی ، به ازای هر اتاق آسانسورو تاسیسات و موتورخانه حداقل یک عدد کپسول 6 کیلویی CO2

بهترین کپسول جهت خرید کدام برند است؟

شما می توانید با مطالعه سایت و یا تماس با کارشناسان شرکت آس با توجه به کاربری و بودجه و نیاز خود و مقایسه قیمتی برندهای مختلف ، کپسول مورد نظر خود را تهیه نمایید.

هر چند وقت یکبار کپسول نیاز به شارژ مجدد دارد؟

در صورت عدم خرابی و عدم مصرف سالیانه یک مرتبه نیاز به بازدید و شارژ مجدد دارند.

آیا از خدمات شرکت آس رضایت داشته اید؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد امتیازها

اولین امتیاز را به این خدمات بدهید!