در یک ساختمان چه شما یک مالک باشید ، چه مستاجر احتمالا نام سرویس ” استخدام مدیر ساختمان ” را شنیده اید. مجتمع های مسکونی به عنوان بخش بسیار کوچکی از جوامع امروزی نیازمند مدیریت یکپارچه و وضع قوانینی ثابت هستند. قانون تملک آپارتمان ها نحوه انتخاب و استخدام مدیر ساختمان ، وظایف آن ها و محدوده اختیارات یک مدیر ساختمان را تعیین می نماید. لازم به ذکر است که وظایف مدیر یک ساختمان فراتر از آن چیزی است که انتظار دارید. آنها اغلب فعالیت هایی خیلی بیشتر از جمع آوری اجاره نامه انجام می دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!
مدیر ساختمان در واقع فردی است که توسط مالک ساختمان جهت نظارت و مدیریت امور روزانه یک ساختمان استخدام شده است. یک مدیر ساختمان شخصی با قدرت تعامل بالا است که به راحتی می تواند با تمامی ساکنین یک ساختمان با فرهنگ های گوناگون در ارتباط باشد. مدیر ساختمان معرفی شده از سوی شرکت ساختمانی آس آشنایی کامل با انواع قراردادها ، امور بیمه و تمامی قوانین وزارت کار خواهد داشت. از جمله وظایف یک مدیر کارآمد بررسی تمامی امور ساختمان ، ارائه گزارشات لازم ، کنترل و تحت نظر داشتن هر یک از کارکنان داخل آن ساختمان ، دریافت قبوض از ساکنین و نهایتا اداره یک ساختمان می باشد.
از دیگر وظایف مدیر ساختمان می توان به تنظیم و جمع آوری اجاره نامه ، رسیدگی به درخواست های نگهداری ، پر کردن واحدهای خالی و به طور بالقوه تعیین بودجه برای ملک اشاره کرد. مدیران ساختمان اغلب از اموالی مراقبت می کنند که سرمایه گذاران املاک یا در نزدیکی آن زندگی نکرده یا نمی خواهند شخصا آن را مدیریت کنند و اقدام به استخدام مدیر ساختمان می کنند. مدیران ساختمان همه چیزهایی را که روزانه در یک ملک اجاره ای رخ می دهد مدیریت می کنند و بر عملیات و نگهداری روزانه املاک تجاری ، صنعتی یا مسکونی نظارت دارند. آنها با مستاجرین و مالکان ارتباط برقرار کرده ، فعالیت های تعمیر و نگهداری و امنیتی را هماهنگ کرده و مدیریت می کنند و اطمینان می دهند که امکانات مطابق با استانداردها و کدهای نظارتی است. شرح شغل مدیر ساختمان و نقش ها ، مسئولیت ها و وظایف وی بر اساس نوع ساختمان تحت نظارت متفاوت است. اما به طور کلی ، مدیر ساختمان یک شخص یا یک تیم مسئول برنامه ریزی، مدیریت ، نظارت و اجرای عملیات مربوط به مدیریت یک ساختمان می باشد. این شخص یا تیم مسئولیت های متعددی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:
مدیر ساختمان معمولا به عنوان نماینده مالکان ساختمان عمل کرده و سعی می کند ساختمان را به بهترین نحو مدیریت کرده و راحتی و امنیت ساکنین را تضمین کند. وی همچنین باید با قوانین و مقررات مرتبط با مدیریت ساختمان در منطقه مشخصی که ساختمان واقع شده است ، آشنا باشد.
وظایف مدیر ساختمان در تهران در واقع حفظ و اداره بهتر و کارآمد آن ساختمان می باشد. شاید این سوال تاکنون برای شما نیز پیش آمده باشد که مدیران ساختمان چه وظایفی بر عهده دارند ؟! وظایف اصلی مدیر ساختمان عبارتست از :
مدیر ساختمان نقش مهمی در مدیریت و نظارت بر آسانسورهای ساختمان دارد. آسانسورها جزء تجهیزات حیاتی ساختمان محسوب میشوند و برای ایمنی ساکنین بسیار اهمیت دارند. وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور ممکن است شامل موارد زیر باشد:
در کل، وظایف مدیر ساختمان در قبال آسانسور به گونه ای است که باید تمامی اقدامات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که آسانسورها به درستی عمل کرده و ایمنی ساکنین را تضمین میکنند.
مدیر ساختمان نقش مهمی در امنیت ساختمان و جلوگیری از وقوع سرقت دارد. وظایف مدیر ساختمان در قبال سرقت ممکن است شامل موارد زیر باشد:
در کل، از جمله وظایف مدیر ساختمان در قبال سرقت انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از سرقت و افزایش امنیت ساختمان و ساکنین می باشد تا در مواقع اضطراری به طور فوری واکنش نشان دهند.
شارژ ساختمان به عنوان یکی از وظایف مهم مدیر ساختمان مرتبط با مدیریت مالی ساختمان است. وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ ساختمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
وظایف مدیر ساختمان در قبال شارژ ساختمان میتواند به شدت تغییر کند و بستگی به اندازه و نوع ساختمان، مالکان، و تعداد واحدها دارد. او باید با دقت به مدیریت مالی و امور مالی ساختمان پرداخته و از پایبندی به قوانین مالی مربوطه اطمینان حاصل کند.
وظایف مدیر ساختمان در قبال بیمه شامل موارد زیر میشود:
وظایف مدیر ساختمان در قبال بیمه به حد زیادی به نوع ساختمان ، نیازهای مالی و تعهدات قانونی بستگی دارد. او باید دقت لازم را در تأمین بیمههای مناسب و مدیریت بیمهها داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که ساختمان و ساکنین آن در مقابل حوادث و خسارات محافظت می شوند.
در ادامه برخی از رایج ترین زمینه هایی که مدیر اجرایی ساختمان ها مدیریت می کنند به همراه اطلاعات مورد نیاز این شغل ، گردآورده شده است :
به عنوان یک سرمایه گذار، به خصوص اگر دارای چندین ملک در مناطق مختلف هستید ، پیگیری همه قوانین و مقررات مختلف مالک و مستاجر ممکن است دشوار باشد. یک مدیر ساختمان حرفه ای برای مقابله با قوانین و مقررات اطلاعات لازم را دارند. تمامی کارها و وظایف یک مدیر باید در راستای اجرای تصمیمات مجمع عمومی باشد و سعی کند تا ساختمان را در برابر هر گونه آسیب و خرابی حفظ کند. یکی از وظایف مدیر ساختمان تدوین و تعیین قوانین و ابلاغ آن به ساکنین می باشد. در حقیقت یک مدیر کارآمد با مشورت و هماهنگی سایر مالکین ساختمان ، یک سری قوانینی را تدوین کرده و در چارچوب آیین نامه به اطلاع سایر ساکنین می رساند.
یکی از مزایای استخدام مدیر ساختمان پاره وقت این است که آن ها به طور معمول در ساعت های مشخصی در ساختمان حضور دارند و به تمامی امور مربوطه رسیدگی می کنند. اگر صاحب ساختمان در منطقه ای بسیار دور و یا حتی در شهری دیگر زندگی کند و قادر به نظارت به کارهای ساختمان خود نباشد ، یک مدیر ساختمان کارآزموده می تواند به تمامی جزِئیات رسیدگی نماید – همراه با چیزهای دیگری که پیش می آید مانند مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری و سایر مسائل عملیاتی که رسیدگی به آنها از راه دور دشوار است.
تعیین میزان شارژ و دریافت آن از هر واحد در یک ساختمان مسکونی یکی از وظایف مدیر ساختمان پاره وقت محسوب می شود. اگر هر یک از واحدها شارژ خود را پرداخت نکنند ، وظیفه مدیر ساختمان است تا از طریق یک اظهارنامه بدهی آن واحد را اطلاع رسانی کند. اگر آن مالک ظرف مدتی بدهی خود را پرداخت نکند ، مدیر ساختمان می تواند با صلاح دید خود ارائه خدمات به آن واحد را قطع نماید. میزان شارژ هر واحد با توجه به تعداد نفرات ، متراژ آن واحد و عوامل دیگری متفاوت است و معمولا شارژ دریافتی صرف پرداخت هزینه هایی همچون هزینه سرایداری یا نگهبانی ، خدمات نگهداری و تاسیسات ، امور باغبانی و پرداخت قبوض مشترکی همچون قبض برق و گاز و … می گردد.
یک مدیر ساختمان به درخواست های تعمیر و نگهداری و سایر امور نگهداری شخصی رسیدگی می کند. صاحب خانه ای که در پاسخگویی به مسائل نگهداری کند است ، می تواند باعث ناامیدی مستاجرین شود – به همین دلیل است که ” استخدام مدیر ساختمان پاره وقت و یا تمام وقت ” برای رسیدگی سریع به نگرانی های مستاجر مفید است. درخواست های تعمیر و نگهداری می تواند هر چیزی باشد از لوازم خانگی خراب گرفته تا آفات ناخواسته در خانه مستاجر! بنابراین وجود شخصی در محل برای رسیدگی به این مسائل در صورت بروز آنها حیاتی است.
مدیر ساختمان باید ملک را در شرایط امن و قابل سکونت نگه دارد. مدیران ساختمان مسئولیت مدیریت فیزیکی ملک از جمله تعمیر و نگهداری منظم و تعمیرات اضطراری را بر عهده دارند. همچنین کارهای انجام شده توسط پیمانکاران و سایر تعمیرکاران باید مورد بازرسی قرار گیرد تا از مطابقت با استانداردها اطمینان حاصل شود که آنها کار خود را به موقع انجام می دهند. در ساختمان های بزرگ مسکونی و تجاری ، مدیر ساختمان ممکن است کارکنان تعمیر و نگهداری داشته باشد که علاوه بر اطمینان از عملکرد آسانسورها و پله های برقی ، حتی سیستم های برق ، لوله کشی و تهویه مطبوع را تعمیر می کنند. در صورت استخدام مدیر ساختمان مسکونی ، ممکن است آن ها به درخواست مستاجرین به جهت تعمیرات پاسخ دهند یا از کارکنان تعمیر و نگهداری بخواهند کار را تکمیل کنند.
از دیگر مزیت های استخدام مدیر اجرایی ساختمان ، مسئولیت مدیریت بودجه ساختمان و حفظ تمامی سوابق مهم می باشد. مدیر باید در چارچوب بودجه تعیین شده برای ساختمان فعالیت کند. مدیران ساختمان ها باید در شیوه های حسابداری پذیرفته شده برای اطمینان از حسابداری دقیق برای اهداف درآمد ، مالیات و سرمایه گذاری آشنا باشند.
از دیگر وظایف مدیر ساختمان می توان به وظیفه بیمه کردن آن ساختمان در برابر آتش سوزی اشاره کرد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه استخدام مدیر ساختمان مسکونی در تهران نشان داده است که مدیر ساختمان بر سیستم امنیتی ، کارکنان و نیروهای امنیتی و سیستم های پیشگیری از آتش سوزی در ساختمان نظارت می کند. آنها ممکن است کارکنان امنیتی را مستقیما مدیریت کرده یا بر قسمت های امنیتی و کارکنان نظارت داشته باشند. وظیفه مدیر ساختمان این است که تمام تجهیزات سیستم امنیتی و آتش نشانی را عملیاتی نگه دارد. آنها همچنین ممکن است شرکتی را برای ارزیابی سالانه سیستم اسپرینکلر و کپسول های آتش نشانی استخدام کنند. بسته به سطح اختیارات خود ، یک مدیر ساختمان ممکن است تغییراتی را به مالکان ساختمان توصیه کند یا با یک شرکت خارجی برای ارتقای مورد نیاز ساختمان قرارداد ببندد. یک مدیر کارآمد باید به نسبت زیربنای ساختمان ، سهم هر واحد برای بیمه آتش سوزی را محاسبه کند و از این رو کل آن ساختمان را بیمه آتش سوزی نماید. در واقع ،بر اساس ماده 20 آیین نامه قانون تملک ساختمان ها ، مدیر موظف است تا تمام ساختمان را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه کند. سهم هر واحد جهت پرداخت حق بیمه آتش سوزی با توجه به ماده 4 قانون توسط مدیر تعیین گردیده و اخذ و به بیمه کننده پرداخت خواهد شد.
یک مدیر موفق تمامی اختلافات و شکایت هایی که نسبت به فضاهای مشترک ساختمان و یا پرداخت هزینه ها می شود را بررسی و رسیدگی می نماید. اگر هر یک از ساکنین نسبت به میزان پرداخت شارژ و سهم خود معترض باشند ، می توانند این مشکل را به مدیر ساختمان بسپارند تا بررسی لازم صورت گیرد.
مدیر ساختمان همچنین بر کارهای سرایدار ساختمان که خدمات نظافت روزانه را انجام می دهد ، نظارت می کند. حتی اگر ساختمان شما سرایدار و نظافتچی نداشته باشد ، مدیر ساختمان بر ترتیبات قراردادی خدمات سرایداری نظارت خواهد کرد.
استخدام مدیریت ساختمان همچنین می تواند به مالکان کمک کند تا ضرر مالی احتمالی ناشی از خالی بودن یک واحد برای مدت طولانی را از بین ببرند. به جای تلاش برای بازاریابی ملک خود از راه دور برای مستاجران بالقوه ، می توانید برای جذب مستاجران جدید و به طور بالقوه تمدید اجاره نامه های موجود ، به یک مدیر کارآمد اعتماد کنید.
هزینه استخدام مدیر ساختمان در تهران بسته به ویژگی های مدیر ، نوع درخواست شما ، محل ساختمان مورد نظر و …. می تواند متفاوت باشد. در واقع استخدام مدیر ساختمان بهترین روش مدیریت و نگهداری یک ساختمان برای صاحبان آن می باشد ، البته اگر بدانید که چگونه یک مدیر حرفه ای استخدام کنید!
مدیر ساختمان مسئولیت های زیادی را بر عهده دارد. از این رو همکاری با شرکت های معتبر در این زمینه بسیاز حائز اهمیت است. بسیاری از صاحبان املاک ترجیح می دهند کنترل ملک خود را به دست کسی بسپارند که بتواند به بهترین نحو ممکن آن را اداره کند. اگر مدیر ساختمان اشتباهی را استخدام کنید ، ممکن است هزینه و زمان زیادی برای شما در بر داشته باشد. از این رو هلدینگ ساختمانی آس با داشتن سال ها تجربه و ارائه بهترین خدمات استخدام مدیریت در تهران این تضمین را به شما می دهد که ساختمان مسکونی و یا تجاری شما به بهترین نحو ممکن اداره می گردد.
در ادامه قصد داریم شما را با دلایل و اهمیت استخدام مدیر ساختمان در تهران بیشتر آشنا کنیم :
مدیران ساختمان برای رسیدگی به عملیات ، نگهداری و مدیریت اجاره ملک برای یک مالک استخدام می شوند.
کار آنها در میان بسیاری از وظایف دیگ شامل بازاریابی اجاره ای و یافتن مستاجر، اطمینان از رقابتی بودن نرخ های اجاره و در عین حال پوشش مالیات و سربار ، جمع آوری اجاره و رعایت قوانین اجاره است.
شاید استخدام مدیر ساختمان مناسب به نظرتان کار دشواری باشد. اما اگر این کار را به متخصصین حرفه ای شرکت ساختمانی آس بسپارید ، دیگر جای نگرانی نیست. در روند استخدام مدیر اجرایی ساختمان یک سری سوالات متداولی از مدیران پرسیده می شود تا اطمینان حاصل گردد که مدیر متناسب با شرایط ساختمان استخدام می شود.
مدیر ساختمان سعی بر این دارد تا اطمینان حاصل کند که اهداف مالک با مدیریت اجاره ، مستاجران ، نگهداری ، بودجه و سوابق املاک اجاره برآورده می شود. آنها همچنین باید آشنایی عمیقی با قوانین رسیدگی به سپرده های امنیتی ، فسخ اجاره نامه ، انجام تخلیه و رعایت استانداردهای ایمنی اموال داشته باشند. در روند استخدام مدیر ساختمان های تجاری ، مدیران املاک تجاری در املاک و مستغلات مورد استفاده برای اهداف تجاری تخصص دارند. این مدیران ممکن است به ساختمان های صنعتی یا فضاهای اداری تبحر داشته باشند. مدیران ساختمان های مسکونی به مدیریت امکاناتی مانند مجتمع های آپارتمانی عادت دارند. این متخصصان باید مهارت های خوبی در خدمات مشتری و توانایی کاهش تنش و همچنین انجام وظایف معمول یک مدیر املاک داشته باشند.
برخی از رایج ترین وظایف مدیر ساختمان به شرح زیر می باشد :
استخدام مدیر اجرایی مجتمع مسکونی یک فرآیند مهم و چالشبرانگیز در مدیریت مجتمعهای مسکونی است که نیاز به دقت و توجه ویژه دارد. انتخاب درست مدیر اجرایی میتواند به بهبود کیفیت زندگی ساکنان، حفظ ارزشها و دستیابی به اهداف مجتمع کمک کند که نیاز به اجرای مراحل مختلفی دارد. در ابتدا، باید نیازها و اهداف مجتمع را به دقت شناخته و مشخص کنید. این شامل عواملی مانند تعداد و نوع واحدهای مسکونی، نیازهای مالی، نگهداری و نظافت، مسائل حقوقی و مدیریت اجرایی است. بعد از شناخت نیازها، باید به جستجو و انتخاب مدیر اجرایی بپردازید. این جستجو میتواند از طریق آگهیهای استخدامی، توصیههای اعضای مجتمع یا مشاوران املاک صورت بگیرد. معمولاً تجربه کاری و مهارتهای مدیر اجرایی در زمینههای مالی، حقوقی، مهارتهای ارتباطی و نظارت بر تیم کاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در مرحله مصاحبه با کاندیداها، شما باید از آنها سوالاتی مرتبط با تجربه کاری، مدیریت مالی، راهبردها برای حل مشکلات و رویههای مدیریتی مختلف بپرسید. این مصاحبه به شما کمک میکند تا افرادی را انتخاب کنید که با مسائل مجتمع شما سازگاری داشته باشند و به خوبی وظایف خود را انجام دهند. بعد از انتخاب مدیر، توقعات شما نسبت به عملکرد ایشان باید به وضوح تعیین شود. این شامل تعیین وظایف و مسئولیتهای ایشان، ساعات کاری، دوره ارزیابی و…
مزایای استخدام مدیر ساختمان مسکونی در تهران امری اجتناب ناپدیر است و از این رو استخدام مدیر ساختمان پاره وقت حرفه ای در تهران در عصر حاضر ، ضروری بوده و مزایای فراوانی را برای صاحبان ساختمان ها فراهم می کند. ممکن است وسوسه انگیز باشد که خودتان به عنوان مالک ساختمان این کار را به عهده بگیرید! با این حال ، ممکن است خیلی زود احساس شود که یک تعهد وقت گیر بزرگ است. برخی از رایج ترین مزایای استخدام مدیریت ساختمان به شرح زیر می باشد :
کنترل و سرکشی و نظارت بر چگونگی انجام وظیفه سرایدار و نگهبان و پیمانکاران و سایر عوامل اجرایی ، همکاری و هماهنگی با نماینده هیئت مدیره یا مجمع ساختمان و نظارت بر رفتار پیمانکاران و اخذ چک لیست اجرای آنها ، پیگیری دریافت شارژ ماهیانه مصاوب مجمع ساختمان یا هیئت مدیره از ساکنین و مدیریت هزینه ها طبق نظر مجمع مالکین ، نظارت بر حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیمات مجمع عمومی ، رسیدگی به اعتراض ساکنین در چارچوب وظایف محوله مدیر ساختمان ، بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی و مسئولیت هیئت مدیره و آسانسور ، کنترل چک لیست کارکنان اجرایی و تائید کارکرد آنها ، بررسی قراردادها و فاکتورهای پیمانکاران و پرداخت آنها ( با هماهنگی کارفرما ) ، تامین و معرفی نیروهای خدماتی ، لابی من و نگهبان به درخواست کارفرما ، تهیه و تدوین اساس نامه و آیین نامه های اجرایی بنا به درخواست و تامین هزینه توسط کارفرما ، برگزاری جلسات مجامع عمومی و …..
موثرترین عامل تعیین کننده جهت استخدام مدیر ساختمان تعداد روز و ساعت مورد نیاز در هفته برای انجام هر چه بهتر خدمات مدیریت می باشد. انتظارات کارفرما ، تعداد واحد ها ، حجم کار محول شده به مدیر از جمله عواملی هستند که در زمان مورد نیاز تاثیرگذار می باشند. شما می توانید جهت بازدید و صحبت های اولیه در خصوص هزینه و شرح وظایف مدیر مجتمع خود با کارشناسان آس تماس بگیرید.
عموما ساکنین مجتمع ها به دلیل مشغله های کاری نمی توانند زمان مناسبی برای انجام امور مدیریت در نظر بگیرند. ضمن اینکه با توجه به مسئولیت پیش رو تمایلی به عهده دار شدن مدیریت وجود ندارد. شرکت آس با قبول مدیریت ساختمان ها و مجتمع ها علاوه بر کاهش دغدغه ساکنین امور جاری ساختمان را پیش برده و تمامی هماهنگی های داخلی با پیمانکاران و امور خارج از آپارتمان را عهده دار می گردد.