نگهداری و اجرای فضای بام سبز

اجرای بام سبز / فضای بام سبز / نگهداری بام سبز / انواع بام سبز / مزایای بام سبز / لایه های بام سبز

فرار از پشت بام در محیط های شهری چیز جدیدی نیست. اما امروزه ، پشت بام ها به جای اینکه توسط تجهیزات صنعتی و سطوح معمولی احاطه شده باشند ، می توانند یک فضای باک سبز خنک کننده و نهایتا یک استراحتگاه واقعی را ارائه دهند. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با فضای بام سبز و مزایا و نحوه اجرا و نگهداری آن بیشتر آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

تاریخچه اجرای بام سبز چیست ؟

فضای بام سبز باغی است روی سقف یک ساختمان! علاوه بر مزایای تزئینی ، کاشت گل و گیاه بر روی سقف ممکن است مواد غذایی ، کنترل دما ، مزایای هیدرولوژیکی ، ارتقا وابسته معماری ، محل سکونت یا راهروها را برای حیات وحش و فرصت های تفریحی فراهم کند و در مقیاس بزرگ حتی ممکن است دارای مزایای اکولوژیکی باشد. از روش های كشت مواد غذایی در پشت بام ساختمان ها بعضا به عنوان كشاورزی در پشت بام یاد می شود. کشاورزی پشت بام معمولا با استفاده از سقف سبز ، هیدروپونیک ، ایروپونیک یا سیستم های پویایی هوا یا باغ های کانتینری انجام می شود.

مردم از ابتدای تاریخ ثبت شده روی پشت بام ها گیاه می کارند. اولین سوابق مربوط به زیگورات های باستان بین النهرین است که بین 4000 تا 600 سال قبل از میلاد است. باغ های معلق بابل احتمالا مشهورترین گل و گیاه باستانی هستند ، با تراس های چشم انداز که گیاهان انتهایی را به یک سقف کاشته شده که 75 فوت بالاتر از سطح زمین است. این کوه زنده در کویر یک شگفتی مهندسی بود. یکی از اولین مناظر طراحی شده فضای بام سبز به سفارش پاپ پیوس دوم در پیانزا ، ایتالیا ، در سال 1463 بود. در ایالات متحده ، باغ های پشت بام در دهه 1890 در شهر نیویورک محبوب شدند. در واقع ، اینجاست که مادیسون اسکوئر گاردن نام گرفت. سریع به اواخر قرن 20 بروید. اگرچه اجرای بام سبز عمدتا به عنوان یک چیز نوظهور برای ثروتمندان بوده و از آنها لذت می بردند ، اما در اواسط دهه 1970 سیستم جدیدی در آلمان ایجاد شد. پاول کفارت ، رئیس Rana Creek ، مونترای ، کالیفرنیا ، در اینباره می گوید:

محبوبیت انواع بام سبز در اوایل دهه 1970 در آلمان آغاز شد و اولین سیستم های بام سبز توسعه و در سطح وسیعی به بازار عرضه شدند.

این شرکت طیف گسترده ای از باغ های مسکونی و تجاری لایه های بام سبز را طراحی و نصب کرده است. “برخلاف پشت بام های سبز “، این روش اول فناوری قابل اعتماد را ارائه می دهد که آبیاری پیشرفته و محافظت در برابر نفوذ ریشه برای باغ های پشت بام را فراهم می کند. ” دومین گام بزرگ توسعه بام های سبز گسترده در اواخر دهه 1980 بود. هدف ایجاد سیستم های سبک و ارزان تر بود که می تواند در سقف های بزرگ و مسطح اعمال شود. انگیزه اصلی ایجاد و نگهداری بام سبز گسترده ، ترمیم طبیعت و محافظت از غشاهای سقف در برابر عناصر و نوسانات دما بود. کیسی لیون ، رئیس باغ های زیستگاه در Pacific Grove ، کالیفرنیا ، می گوید : در واقع ، جدیدترین اصطلاح این پشت بام ها سقف زندگی است. لیون بیش از 150 باغ بومی و سقف زندگی ساخته است.

اجرای بام سبز

به منظور اجرای لایه های بام سبز اول و مهم تر از همه ، یک مهندس برای تعیین توانایی بار لازم است. تقریبا مانند هر پروژه دیگری ، طراحی همزمان انواع بام سبز و ساختمان آسان تر است. اگرچه باغ های پشت بام در صورت تحمل بار ، تقریبا بر روی هر سازه ای قابل نصب هستند. مهندسین سازه شرکت آس باید در هر فرآیند دخیل باشند. ما توصیه می کنیم یک مهندس سازه برای تعیین ظرفیت بار موجود یا مورد نیاز سقف و همچنین یک مهندس مکانیک باید برای بحث در مورد ادغام با تجهیزات مکانیکی پشت بام موجود ، نیازهای الکتریکی و زهکشی جهت اجرا و نگهداری بام سبز لازم می باشد.

پس از مشخص شدن ظرفیت ، فرآیند طراحی می تواند آغاز شود. بسته به ظرفیت و محصول نهایی مورد نظر ، مناطق کاشت می توانند به اندازه سطوح کم عمق چند اینچی تا ظروف نگهدارنده عظیم درختان بزرگ باشند. توجه داشته باشید که مناظر فضای بام سبز بسیار متنوع است – یا حتی متنوع تر از مناظر روی زمین ، از لایه های نازک محیط مهندسی شده که از پوشش زمینی پشتیبانی می کند تا مناظر عظیم با درختان بزرگ ، ساخت و سازهای سنگ تراشی ، آب و حتی چمنزارهاا. در واقع در اجرای انواع بام سبز ، انتخاب نوع سقف سبز به اهداف مالک بستگی دارد.

اثرات زیست محیطی اجرای لایه های بام سبز

فضاهای بام سبز اغلب در محیط های شهری یافت می شوند. گیاهان توانایی کاهش جذب کلی گرما در ساختمان را دارند که در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی می شود. علت اصلی تجمع گرما در شهرها ، انزوا ، جذب تابش خورشید توسط جاده ها و ساختمان های شهر و ذخیره این گرما در مصالح ساختمانی و تشعشع مجدد بعدی آن است. با این وجود ، سطح گیاهان در نتیجه از تعرق ، بیش از 4 الی 5 درجه سانتیگراد ( 7 الی 9 درجه فارنهایت ) بالاتر از محیط قرار نمی گیرد و گاهی اوقات خنک تر هستند. سپس این به خنک سازی محیط بین 3.6 الی 11.3 درجه سانتیگراد بسته به منطقه روی زمین ( در مناطق گرمتر ، دمای محیط بیشتر سرد می شود ) تبدیل می شود. یک مطالعه در شورای تحقیقات ملی کانادا نشان داد که تفاوت بین سقف با باغ و سقف بدون باغ در برابر دما وجود دارد. این مطالعه اثرات دما را در لایه های مختلف هر سقف در زمان های مختلف روز نشان می دهد. بدیهی است که باغ های بام در کاهش اثرات دما در برابر سقف های بدون باغ بسیار مفید هستند. ” در صورت تصویب گسترده ، باغ های پشت بام می توانند گرمای شهری را کاهش دهند ، که باعث کاهش دوره های مه دود ، مشکلات مرتبط با استرس گرما و کاهش بیشتر انرژی می شود.

انواع بام سبز :

فضای بام سبز استاندارد گسترده

  • سقف با فروکشی کافی 1 در 80 ( °0.7 ) تا °15
  • وزن سیستم : تقریبا 95 کیلوگرم در متر مربع ( کاملا اشباع شده )
  • ارتفاع ساخت سیستم : تقریبا 90 میلی متر
  • ظرفیت بافر آب : تقریبا 29 لیتر در متر مربع

فضای بام سبز مرغوب و ممتاز

  • سقف با فروکشی کافی 1 در 80 ( °0.7 ) تا °15
  • وزن سیستم : تقریبا 75 کیلوگرم در متر مربع ( کاملا اشباع شده )
  • ارتفاع ساخت سیستم : تقریبا 90 میلی متر
  • ظرفیت بافر آب : تقریبا 34 لیتر در متر مربع

نگهداری آب در فضای بام سبز گسترده

  • سقف با فروکشی کافی 1 در 80 ( °0.7 ) تا °15
  • وزن سیستم : تقریبا 236 کیلوگرم در متر مربع ( کاملا اشباع شده ، بر اساس پانل مخزن آب 50 میلی متر و محیط رشد 50 میلی متر )
  • ارتفاع ساخت سیستم : تقریبا 220 میلی متر
  • ظرفیت بافر آب : تقریبا 159 لیتر در متر مربع ( بر اساس 50 میلی متر پانل مخزن آب و 50 میلی متر محیط رشد )

فضای بام سبز گسترده استاندارد

  • سقف با فروکشی کافی 1 در 80 ( °0.7 ) تا °15
  • وزن سیستم : تقریبا 282 کیلوگرم در متر مربع ( کاملا اشباع شده )
  • ارتفاع ساخت سیستم : تقریبا 217 میلی متر
  • ظرفیت بافر آب : تقریبا 115 لیتر در متر مربع

از آنجا که فضای کمتری برای درختان و گیاهان دیگر در محیط های شهری وجود دارد ، سقف ها و نماها اغلب بهترین راه برای بازگرداندن تعادل طبیعی است. انواع بام سبز ، فضای سبز را در مناطق شهری ایجاد می کنند. باغ های بام و نمای سبز نیز در گرفتن ذرات ، بوم شناسی و کاهش اثر جزیره گرمایی شهری سهم به سزایی دارند. فضای بام سبز مفهومی است که تا زمانی که سقف وجود داشته است ، قابل اجرا خواهد بود. حتی سقف های سبز ، سقف هایی که با خاک و گیاهان پوشانده شده اند ، سال هاست که وجود دارد. به نظر می رسد که ما همیشه به دنبال فضای بیشتری هستیم و انواع بام سبز از هر نوع در مناطق مسکونی و تجاری محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.

دلایل زیادی برای نگهداری بام سبز وجود دارد :

  1. استفاده مفید از فضاهای بی استفاده و یا کم استفاده
  2. یک باغ فضای خالی را زیبا می کند
  3. آنها می توانند حریم خصوصی را فراهم کنند
  4. آنها می توانند بسیار سازگار با محیط زیست باشند
  5. معمولا در معرض آفتاب قرار دارد

در اجرای بام سبز ، قوانین کلی وجود دارد که می توانید در نظر بگیرید. لایه های بام سبز پوشیده شده با گیاهان و درختان جایی که سقف آن با خاک پوشانده شده و گیاهان در خاک قرار دارند ، از نظر محیطی کاملا منطقی است ، اما اجرای بام سبز و نگهداری بام سبز به تنهایی برای صاحبان خانه بسیار دشوار است.

نگهداری بام سبز

در حالی که مراقبت از گیاهان پرورش یافته در کانتینر در پشت بام تقریبا شبیه نگهداری ظروف روی زمین است ، قبل از شروع حمل و نقل گلدان های خود به خارج نکات خاصی وجود دارد که باید حتما در نظر بگیرید :

  • مجوز : ابتدا با صاحبخانه و یا مدیر ساختمان صحبت کنید. سوالاتی در مورد دسترسی ، محدودیت های ارتفاع ساختمان و مقررات مربوط به آتش سوزی می تواند هر نوع استفاده از سقف را منع کند.
  • یکپارچگی ساختاری : در اجرای بام سبز باید اطمینان حاصل گردد که سقف می تواند بار را در خود نگه دارد یا خیر! برای انجام این کار با متخصصین حرفه ای و آموزش دیده شرکت آس مشورت کنید. خاک و گلدان ها برای شروع سنگین هستند و با رشد گیاهان سنگین تر می شوند. اگر تا به حال سعی کرده اید گلدان پر از خاک مرطوب را جابجا کنید ، باید بدانید که آب نیز وزن دارد.
  • دسترسی : چگونه می خواهید مواد و لوازم خود را وارد و خارج کنید ؟ اگر در آپارتمان زندگی می کنید ، مطمئن شوید که اجازه استفاده از آسانسور را دارید. برخی از شهرداری ها به چندین ورودی / خروجی و احتمالا روشنایی خروجی ، آلارم های حریق و روشنایی اضطراری احتیاج دارند.
  • آب : آیا برای نگهداری بام سبز می توانید یک شلنگ را تا سقف بکشید ؟
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب : آیا شما توسط ساختمان های اطراف یا تراس بالای سر خود سایه انداخته اید ؟ هنگامی که گیاهان روی بتن متلاطم می شوند ، حتی برخی از آفتاب ها نیز می توانند مشکل ساز شوند.
  • گرما : علاوه بر اینکه خورشید به سقف می زند ، گرمای محیط نیز از سطح سقف ، ساختمان های اطراف ، ماشین های خیابانی و سازه های خروجی و فلزات منعکس می شود. احتمالا شما می خواهید نوعی سایه ایجاد کنید ، هم برای گیاهان و هم برای خودتان.
  • سیم کشی برق : برق ضروری نیست ، اما مطمئنا کار را راحت تر می کند. اگر می خواهید از باغ خود در شب لذت ببرید ، شمع بهترین نور برای علف های هرز نیست.