نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق و اطفا حریق

نحوه ی نصب اعلام حریق / نصب سیستم اعلام حریق / نصب سیستم اطفا حریق

پانل سیستم های اعلام حریق ، پانل های قدیمی و یا پانل های قابل نصب بر روی سطح هستند. انتخاب نوع پانل برای نصب بستگی به موقعیت قرارگیری آن ها دارد. پانل های قابل نصب بر روی سطح سریع تر و آسان تر نصب شده و گزینه های بسیار مناسبی برای زیرزمین و گاراژها محسوب می شوند. پانل های قدیمی معمولا در اتاق ها نصب می شوند. پانل ها با توجه به تعداد مناطق حسگرها متفاوت خواهند بود. بست آرایی الکتریکی ( طرز قرار گیری و اتصال بخش‌ها در رادیو و سایر ابزار برقی یا مکانیکی ) ساده است ، اما اصطلاحات بمورد استفاده تولید کنندگان مختلف اندکی متفاوت خواهد بود. از این رو جهت آشنایی با نحوه ی نصب اعلام حریق ، حتما دستورالعمل ذکر شده بر روی برچسب پانل را به دقت مطالعه نمایید.

سیستم اعلام حریق چیست ؟

پانل اعلام حریق وسیله ای ایمن برای نصب در ساختمان ها ( به خصوص ساختمان های تجاری ) برای نجات افراد و جلوگیری از آسیب های جدی ناشی از آتش سوزی به اموال می باشد. اگر وظیفه حفظ امنیت ساختمان از هر بابت به عهده شما است ، باید حتما به فکر نصب یکی از سیستم های اعلام حریق باشید. از این رو باید بدانید که این سیستم چیست و چه کارهایی انجام می دهد و عملکرد آن چگونه است!

چرا در ساختمان خود نیاز به نصب سیستم اعلام حریق دارید ؟

نکته کلیدی در مورد سیستم اعلام حریق نصب ، فعال کردن یک واکنش سریع اضطراری در هنگام بروز آتش سوزی است تا همه در ساختمان شانس آن را داشته باشند که با خیال راحت از آنجا خارج شوند. پانل های مختلف ویژگی های متفاوتی دارند ، بنابراین قابلیت های این محصول می تواند متفاوت باشد. به عنوان پانل های ساده از سریق زنگ خطر ، هشدار وقوع آتش سوزی را به همه اعلام می کنند. برخی از پانل ها با آتش نشانی تماس می گیرند و برخی حتی سیستم آبپاش ساختمان را نیز فعال می کنند تا سعی کنند سریع آتش را خاموش کنند. این قابلیت ها بستگی به این دارد که کدام مدل را انتخاب کرده اید!

شاید قبل از آشنایی با مراحل نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق این سوال برایتان پیش آید که عملکرد این سیستم چگونه می باشد ؟! هنگام وقوع آتش ، پانل آتش نشانی سیگنال هایی را از ردیاب هاب دود ، سیستم آبپاش آتش نشانی ، نقطه تماس دستی یا سوئیچ کششی در ساختمان دریافت می کند. این بدان معنی است که نمی تواند آتش را به تنهایی تشخیص دهد ، اما می تواند به سیگنال هایی که از سیستم ردیاب دود دریافت می کند پاسخ دهد. در این مرحله ، پاسخ پانل آتش نشانی فعال شده است که ممکن است شامل ایجاد صدای بلند و روشنایی برای هشدار دادن به مردم در مورد آتش سوزی باشد. سپس ممکن است سیگنالی را به سازمان آتش نشانی ارسال کند تا خدمه اضطراری را به آنجا برسانند.

اگر آماده خرید پانل آتش نشانی برای یک ساختمان جدید هستید یا قصد تعویض پانل های قدیمی ساختمان خود را دارید ، ابتدا باید ویژگی های مد نظرتان را در نظر بگیرید. اگر در حال حاضر سیستم پیشرفته ای مانند آبپاش در سراسر ساختمان دارید ، می توانید سیستم اعلام حریق ساده که زنگ خطر را به صدا در خواهد آورد و با آتش نشانی تماس می گیرید ، تهیه نمایید. اگر به دنبال سیستم اعلام حریق جامع تری هستید ، می توانید مدل کامل آن را خریداری کنید ( که قابلیت قفل و باز کردن درب ها ، قطع برق ، غیر فعال کردن آسانسور و حتی یکپارچه سازی با سیستم امنیتی شما را دارد ).

نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق :

  1. مدار قطع کننده تعیین شده بر روی سرویس پانل را خاموش کنید. سیم های مدار شاخه ای در محل پانل سیستم اعلام حریق را از طریق قرار دادن تستر ولتاژ غیر تماسی در نزدیکی سیم سیاه بررسی کنید. ا گر هنوز ولتاژ در سیم ها وجود داشته باشد ، تستر ولتاژ غیر تماسی صدای بلند و مداوم را قطع می کند. در صورت امن بودن مدار ، صدایی وجود نخواهد داشت.
  2. 3/4 عایق را از تمام سیم هایی که وارد پانل کنترل آتش می شوند ، بردارید. برای تخمین اندازه سیم کشی ، نوارسنج را روی نوارهای سیم انتخاب کنید. سیم هایی که از سرویس پانل دریافت می شوند ، رسانای AWG 12 و یا AWG 14 و سیم های حلقه ای منطقه ای ، رسانای AWG 16 و یا رسانای AWG 18 مس ضخیم خواهند بود.
  3. نوار ترمینال ورودی برق AC را در پانل زنگ هشدار قرار دهید. این نوار ترمینال با نام ” AC-110 ولت ” و پیچ های ترمینال با علائم ” L ” و ” C ” نشان داده می شوند. سیم مشکی را زیر پیچ ترمینال ” L ” و سیم سفید را زیر پیچ ترمینال ” C ” وصل کنید. جهت برقراری این اتصالات ، سیم ها را در اطراف پیچ ها در جهت عقربه های ساعت بپیچید و پیچ ها را روی سیم ها محکم کنید.
  4. نوارهای ترمینال ” منطقه ” را روی پنل خود پیدا کنید. بسته به سال ساخت و مدل پانلی که با آن کار می کنید ، این نوارها حاوی دو الی سه پایانه پیچ هستند. آنها با علائم ” + ” و ” – ” علامت گذاری می شوند. سیم های ” منطقه حلقه ای ” قرمز ، سیاه و سفید خواهند بود. رنگ قرمز و سیاه به پایانه “+” و رنگ سفید به پایانه ” – ” وصل می شوند. انتهای محصور شده را دور این پیچ ها در جهت عقربه های ساعت بپیچید و پیچ ها را روی سیم لخت محکم کنید.
  5. در روند اعلام حریق نصب با استفاده از یک نمودار شماتیک ، نوارهای ترمینال ” اعلام کننده ” را مستقر نمایید. میله سربی منتهی به صدا و نور را به این پایانه ها وصل کنید و همان ” + ” و ” – ” متقارن را با سیم کشی منطقه حسگر بررسی نماید.
  6. E.O.L. مقاوم و یا E.O.L. خازن را بین پیچ های ترمینال ” + ” و ” – ” تمام حلقه های سنسور استفاده نشده و حلقه های اعلام کننده وصل کنید. مراقب باشید که این مرحله نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق را فراموش نکنید! حلقه ها ، حلقه های مانیتور شده هستند و این دستگاه های E.O.L. جریان آژیر را تعیین کرده ، که نهایتا مشخص می کند آیا آژیر بر روی پانل به صدا در آید یا خیر!
  7. مدارشکن بر روی سرویس پانل را روشن کرده و بر روی ” ON ” قرار دهید.

در اعلام حریق نصب به چه چیزهایی نیاز دارید ؟

  • تستر ولتاژ غیر تماسی
  • سیم چین
  • نوارهای سیم
  • پیچ گوشتی
  • مقاوم E.O.L.
  • خازن E.O.L.
  • نمودار شماتیک پانل

اعلام حریق نصب

*** هشدار : هنگام جدا کردن عایق از سیم ها خیلی مراقب باشید ، زیرا نباید آن ها را بیش از اندازه سفت کنید و یا شیاری در اطراف آن ها ایجاد کنید. ***

نکات کلیدی در نحوه ی نصب اعلام حریق :

آشنایی با کدهای نصب

در اعلام حریق نصب ، درک شرایط محلی جهت جلوگیری از هر گونه تاخیرهای غیر ضروری بسیار حائز اهمیت است. پیمانکاران باید با تمامی استانداردهای سیستم نصب آشنایی داشته باشند ، زیرا این استانداردها به طور مداوم به روز یافته و تغییر می کنند. از این رو داشتن یک نسخه از این مرجع برای پیمانکارانی که مسئول نحوه ی نصب اعلام حریق هستند ، واجب است.

رعایت نکاتی ایمنی در حین برش سیم ها

به منظور حفظ امنیت سیستم های اعلام حریق باید سالانه ، بررسی و مورد آزمایش و تایید قرار گیرند. نظر به اینکه نصب و راه اندازی روشنایی یا توزیع برق باید با کدهای الکتریکی مطابقت داشته باشد ، در مورد سیستم های ایمنی زندگی قطعا سخت گیری بیشتری وجود دارد. اگر یک موضوع عدم انطباق در بازرسی اولیه از دست رفته باشد ، احتمال وجود نقص در بازرسی های بعدی وجود خواهد داشت.

از تغییر طرح های تایید شده خودداری کنید

همانطور که بیشتر پیمانکاران می دانند ، طرح های اعلام حریق نصب بسیار اهمیت داشته و از این رو هرگز نباید بدون تایید مهندس مشاور هیچ تغییری در آن ها ایجاد کرد. از دید یک پیمانکار ، طرح سیستم زنگ خطر ممکن است با بهترین روش های قبلی مطابقت نداشته باشد. در حالی که ممکن است راه های بهتری برای انجام کار وجود داشته باشد ، هرگونه انحراف از طرح های تایید شده برای بازرسان یک خطر محسوب می شود. از تاخیر در تعویض تجهیزات تا ایجاد هر گونه تغییر در طرح و برنامه ، همه چیز در پروژه ممکن است به خطر می افتد.

درک و آشنایی سیستم در نحوه ی نصب اعلام حریق

همیشه تفاوت های خاصی بین تولیدکنندگان سیستم های اعلام حریق وجود دارد. آشنایی با قابلیت های یک سیستم – مانند درک محدودیت های حلقه های آدرس پذیر که روی اندازه سیم مورد استفاده تاثیر می گذارد – بر روی کارآیی شما در نحوه ی نصب اعلام حریق تاثیر می گذارد. از دیگر ملاحظات مربوط به سیم کشی می توان به گیج سیم برای عملکرد های طولانی و مشخصات مقاومت اشاره کرد ، زیرا مقاومت بالا ممکن است به خطاهای ارتباطی و مشکل در سیستم منجر شود.

مشاوره با بازرس ساختمان در روند نحوه ی نصب اعلام حریق

وقتی شک دارید ، با بازرس ساختمان مشورت کنید. همیشه بهتر است الزامات را تایید کنید تا اینکه حدس بزنید یا فرضیاتی را تهیه کنید ، که می تواند بسیار پرهزینه باشد. آنها را در مرحله ساخت وارد کرده و در صورت نیاز به تفسیر ، حتما آن را به صورت کتبی یادداشت کنید. بازرسان می توانند از ابتدا تا پایان پروژه تغییر کنند ، از این رو داشتن مستندات نحوه ی نصب اعلام حریق در برابر ادعاهای آینده در مورد کار انجام شده محافظت می کند.


نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق در منزل :

در هر سطح از خانه از جمله زیرزمین و هر اتاق خواب باید سیستم اعلام حریق نصب شود. مراحل اعلام حریق نصب به شرح زیر است :

موقعیت نصب را مشخص کنید

نصب سیستم اعلام حریق در مکان های مناسب بسیار اهمیت دارد. در واقع در هر سطح از منزل شما ، در هر اتاق خواب و خارج از ناحیه خواب نسبت اعلام حریق نصب می توانید اقدام نمایید. برای جلوگیری از هشدارهای مزاحم ، زنگ هشدارها باید حداقل 300 سانتیمتر دور از وسایل آشپزی نصب شوند. همچنین هنگام نصب سیستم های اعلام حریق ، زنگ خطر را روی سقف یا ارتفاع بالا روی دیوار قرار دهید زیرا دود به سمت بالا حرکت می کند. هنگام نصب سیستم اعلام حریق توجه داشته باشید که فاصله آن نباید بیشتر از 30 سانتیمتر از سقف باشد. همچنین از نصب ردیاب های دود در نزدیکی پنجره ها و یا مجاری هوا جلوگیری کنید ، زیرا این امر می تواند مانع عملکرد صحیح آنها شود.

توجه : ردیاب های دود را در بالای اجاق گاز یا در مناطقی که امکان ایجاد گرما و یا حرارت وجود دارد ، نصب نکنید.

انتخاب نوع سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق متفاوتی وجود دارد. مدل های مختلف ویژگی های متفاوتی ( همچون ترکیبی از ردیاب کربن مونواکسید و دود ، ردیاب های مجهز به سیم و یا باطری ) دارند. سیستم های اعلام حریق با باطری های آب بندی شده با تکنولوژی صدا و موقعیت مکانی قابلیت محافت بالایی داشته و دیگر نیازی به تعویض زود به زود باطری نیست. همچنین به هشدارهای صوتی مجهز شده است و به شما امکان می دهد نوع و محل خطر را تشخیص دهید. در نحوه ی نصب سیستم اعلام حریق موارد زیر را همیشه به خاطر داشته باشید :

  • قبل از نصب بررسی کنید که سیستم به درستی کار کند و مورد تایید قرار گرفته باشد.
  • قبل از نصب ، دستورالعمل ذکر شده بر روی برچسب دستگاه را با دقت مطالعه نمایید.
  • بررسی های لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که ردیاب دود شما قابلیت تشخیص آتش های یونیزاسیون را دارد ، یا آتش های فتوالکتریک و یا هر دو!
  • ردیاب ها را بر روی سقف نصب کنید. اگر لازم است تا ردیاب بر روی دیوار نصب گردد ، باید در فاصله 30 سانتیمتری از سقف باشد.
  • در صورت امکان چندین ردیاب را به هم وصل کنید تا هنگام شناسایی دود همه زنگ هشدارها به صدا درآیند.
  • ردیاب ها را بر روی پنجره و یا درب های کشویی نصب نکنید ، زیرا هوا و باد ممکن است باعث از بین روفتن دود و گرما نمی شوند.
  • در مناطق مرطوب همچون حمام ، این سیستم را نصب نکنید!

نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق و اطفا حریق :

در کشور ایران طیف وسیعی از سیستم های اعلام حریق و اطفا حریق با توجه به ساختار و کاربرد آن ها وجود دارد ( به عنوان مثال محافظ در برابر آتش سوزی و خطرات جدی و ردیاب دود ). هر یک از این سیستم ها برای مکان های متفاوتی طراحی شده اند و از این رو برای انتخاب صحیح در خرید سیستم اعلام حریق و اطفا حریق حتما با متخصصین آس تماس بگیرید. شرکت خدماتی آس با سابقه عملیاتی مشـاوره ، نظـارت ، اجـرا و پشتیبانی در پـروژه هـای متعدد در زمینه سیسـتم های اعلام حریق هوشـمند آدرس پذیـر ، متعارف و بی سیم توانسته با بهره مندی از کارشناسان و تکنسین های متخصص گامی بلند در امر ارائه خدمات ایمنی حریق بر داشته و پیوسته به اثر بخشی آن توجه دارد.

مراحل نصب سیستم اعلام حریق

گام اول = تحقیق کرده و سیستم اعلام حریق مناسب را انتخاب نمایید

اگر سیستم های اعلام حریق شما بیش از 10 سال سن دارند و یا ساختمان محل زندگی و یا کار شما فاقد این سیستم است ، سریعا باید جهت خرید اعلام حریق اقدام نمایید. قبل از خرید در مورد انواع مختلف آن ها تحقیق کرده تا انتخاب درستی متناسب با مدل و تعداد اعلام حریق بگیرید و سپس جهت نصب سیستم اعلام حریق با متخصصین آس تماس بگیرید!

گام دوم = خرید اعلام حریق

هنگام نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق باید تمامی گوشه ها و چیدمان منزل و یا محل کار شما بررسی گردد و اطمینان حاصل شود که این ردیاب ها در جاهای مناسب نصب می شوند.

گام سوم = تست سیستم اعلام حریق

پس از اتمام مراحل نصب سیستم اعلام حریق ، تکنسین ها باید سیستم را آزمایش کنند. تمامی مراحل مراقبت و نگهداری آن ها باید مطابق با استانداردها و دستورالعمل های سازنده دستگاه انجام شود و ترجیحا این کار را به افراد متخصص بسپارید.

نصب سیستم اطفا حریق :

وجود کپسول های آتش نشانی در ساختمان های مسکونی و یا محل کار هنگام وقوع آتش سوزی بسیار ضروری است. در بیشتر موارد ، کپسول های آتش نشانی اولین راه چاره بوده و به طور بالقوه احتمال آسیب ، خسارت ها جانی و مالی را به حداقل می رسانند. در صورت وقوع آتش سوزی اگر سیستم اطفا حریق نصب نشده باشد ، قطعا شرکت های بیمه خسارت های وارد شده را پوشش نمی دهند. نوع موادی که می سوزند متفاوت بوده و هر یک از آن ها نیازمند یک کپسول آتش نشانی متفاوت می باشند که این موضوع را تکنسین های حرفه ای به خوبی درک می کنند.

در نظر داشته باشید که انواع کپسول ها برای طبقه خاصی از آتش سوزی ها طراحی شده اند و باید همیشه در دسترس باشند. به عنوان مثال ، یک دفتر کار معمولی به احتمال زیاد دارای آتش سوزی کلاس A است که شامل مواد قابل اشتعال مانند کاغذ ، چوب و پلاستیک است. یک آشپزخانه هتل به یک کپسولیاحتیاج دارد که بتواند آتش سوزی های کلاس K را پوشش دهد که شامل روغن های پخت و پز است.

علاوه بر انتخاب دستگاه مناسب برای انواع احتمالی آتش سوزی و انجام روش های مناسب نگهداری ، مهمترین معیار نصب سیستم اطفا حریق به روشی مناسب است. در صورت شعله ور شدن آتش در هر منطقه از ساختمان یا مجموعه ، باید یک کپسول آتش نشانی قابل حمل در دسترس باشد تا سریع و آماده استفاده شود. نصب کنندگان کپسول های آتش نشانی می توانند کابینت های فلزی و شیشه ای را روی دیوار یا به طور خاص برای نگهداری صحیح کپسول های آتش نشانی طراحی کنند. قسمت جلوی شیشه به گونه ای طراحی شده است که در صورت وقوع آتش سوزی شکسته شود و در هر زمان بسیار مقاوم باشد.

گزینه دیگر مجموعه ای از براکت های نصب فلزی است. قوطی تحت فشار تا زمانی که در شرایط اضطراری مورد نیاز نباشد ، به طور ایمن در آنها قرار می گیرد.

نصب سیستم اطفا حریق در یک ساختمان یا مجتمع تجاری ، پزشکی ، مسکونی چند واحدی یا صنعتی به دو ویژگی اصلی نیاز دارد. ابتدا باید نوع خاموش کننده مناسب با محتویاتی که نوع مناسب مواد سوزان را کنترل می کنند در دسترس باشد. ثانیا ، نصب کنندگان حرفه ای کپسول آتش نشانی باید براکت ها یا کابینت های مناسب را نصب کنند تا در موارد اضطراری خاموش کننده را آماده نگه دارند. محیطی که می خواهید کپسول های آتش نشانی در آنجا نصب شوند را باید بررسی کنید. بسیار ضروری است که هر کپسول در محیطی قابل مشاهده و در دسترس نصب شود ، زیرا این اطمینان حاصل می شود که در مواقع اضطراری به راحتی در دسترس خواهد بود. سایر مواردی که هنگام نصب سیستم اطفا حریق باید در نظر گرفت عبارتند از :

  • نوع دیواری که کپسول باید روی آن نصب شود. اطمینان حاصل شود که از تثبیت کننده های مناسبی ، متناسب با نوع دیوار استفاده می شود.
  • وزن کپسول آتش نشانی
  • بررسی میزان رفت و آمد. بررسی شود که آیا احتمال آسیب وارد شدن به کپسول از طریق رفت و آمد افراد و یا برخورد وسایل وجود دارد یا خیر!

علت نیاز به کابینت حین نصب سیستم اطفا حریق چیست ؟

چندین عامل وجود دارند که نیاز به نصب کابینت را در حین نصب انواع کپسول آتش نشانی تعیین می کنند :

آب و هوا

اگر کپسول آتش نشانی شما در فضای باز نصب شده است ، توصیه می شود از کابینت کپسول آتش نشانی برای نگهداری کپسول ها استفاده شود. این کابینت ها از کپسول ها در برابر شرایط جوی محافظت کرده و منجر به افزایش طول عمر دستگاه می شوند. قرار گرفتن مداوم در معرض هوای مرطوب ، آفتاب یا هوای شور می تواند به کپسول آتش نشانی آسیب برساند.

عدم در دسترس بودن فرزندان

قرار دادن کپسول ها در داخل کابینت در حین روند نصب سیستم اطفا حریق ، خطراتی که ممکن است برای بچه ها به وجود آورد را کاهش می دهد. در چنین شرایطی باید کابینت های حاوی قفل خریداری کنید.

با تمام این عوامل در نظر داشته باشید که کپسول آتش نشانی شما با دقت مورد توجه و اجرا قرار می گیرد و یک وسیله بسیار ارزشمند و ضروری برای محل کار یا ساختمان مسکونی شما در نظر گرفته می شود.

آموزش نصب سیستم اطفا حریق ساختمان

نصب و راه اندازی اطفا حریق ساختمان برای مشاغل مورد نیاز است و باید توسط مهندس خدمات کپسول آتش نشانی دارای گواهینامه انجام شود. این تضمین می کند که انواع صحیح کپسول های اطفا حریق در محل صحیح نصب شده و در شرایط کار قرار دارند. مواردی که در نحوه نصب سیستم اطفا حریق ساختمان باید در نظر داشت به شرح زیر می باشد :

  • هنگام نصب روی دیوار ، مهم است که کابل های برق و لوله کشی را با استفاده از دتکتور بررسی کنید. برای نصب از اتصالات دیواری مناسب همراه با براکت دیواری عرضه شده توسط سازنده استفاده کنید. هنگام نصب اطفا حریق سنگین تر روی دیوارهای گچ تخته ممکن است به پشتیبانی اضافی نیاز باشد.
  • ارتفاع نصب : دسته حمل کپسول آتش نشانی قابل حمل با جرم ناخالص کل 4 کیلوگرم و بالاتر باید تقریبا 1 متر از کف فاصله داشته باشد. این ارتفاع برای کپسول های اطفا حریق با وزن کمتر از 4 کیلوگرم به 1.5 متر افزایش می یابد.
  • نصب دو کپسول اطفا حریق در کنار هم = هنگام نصب دو کپسول آتش نشانی ( یک کپسول با جرم کل بالای 4 کیلوگرم و دومی زیر 4 کیلوگرم ) ، هر دو را می توان روی دیوار در ارتفاع ثابت دسته برای سنگین ترین اطفا حریق نصب کرد.
  • پایه اطفا حریق = کپسول ها باید طبق دستورالعمل بالا نصب شوند ، اما استفاده از براکت دیواری برای نصب خاموش‌ کننده‌ ها همیشه امکان‌ پذیر نیست. در این صورت می توان از پایه کپسول آتش نشانی ، نقطه آتش نشانی یا کابینت خاموش کننده استفاده کرد. در این مورد ، توصیه های ارتفاع برای خاموش کننده های دیواری لازم نیست رعایت شود.

قبل از آموزش نصب سیستم اطفا حریق باید موارد زیر را به دقت مورد توجه قرار داد :

  1. آیا نوع کپسولی که در حال نصب است ، برای محل مناسب است؟
  2. آیا درجه بندی کپسول آتش نشانی پوشش کافی متر مربع را برای محل فراهم می کند؟
  3. نوع کپسول آتش نشانی دیواری در حال نصب
  4. اتصالات دیوار باید برای نوع دیوار مناسب باشد
  5. وزن کپسول آتش نشانی ( وزن 9 کیلوگرم کپسول آتش نشانی پودر خشک 14.5 کیلوگرم )
  6. کابل / لوله کشی پشت دیوار نصب اطفا حریق
  7. میزان ترافیکی که محل نصب در معرض آن است ( این می تواند به جلوگیری از نصب تصادفی ، آسیب و استفاده نادرست کمک کند )
  8. احتمال آسیب رساندن به کپسول آتش نشانی در محل نصب آن
  9. دسترسی به کپسول آتش نشانی در صورت آتش سوزی

در صورت بروز آتش سوزی کوچک ، داشتن یک کپسول آتش نشانی نصب شده در ساختمان یا محل کار شما ضروری است. در بیشتر موارد کپسول آتش نشانی اولین واکنش است و به طور بالقوه می تواند احتمال آسیب ، صدمه و از دست دادن هزینه های کسب و کار یا ساختمان شما را به حداقل برساند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که چگونه می توانم مکان مناسب برای نصب سیستم اطفا حریق خود را پیدا کنم ؟! شما باید محیطی را که کپسول آتش نشانی در آن نصب می شود در نظر بگیرید. ضروری است که هر کپسول آتش نشانی در موقعیتی قابل دسترسی و قابل مشاهده در محیط شما نصب شود ، این امر تضمین می کند که در مواقع اضطراری به راحتی در دسترس خواهد بود. سایر عواملی که در انتخاب مکان مناسب برای نحوه نصب اطفا حریق باید در نظر گرفت به شرح زیر است :

  • نوع دیواری که قرار است کپسول آتش نشانی روی آن نصب شود. اطمینان حاصل کنید که اتصالات صحیح برای این نوع دیوار استفاده شده است.
  • وزن کپسول آتش نشانی. برای خاموش کننده های بزرگتر ممکن است نیاز باشد که داربست یا چوبی برای فیکس کردن نیاز باشد.
  • رعایت احتیاط برای جلوگیری از کابل ها و لوله های پشت دیوار نصب.
  • میزان رفت و آمد و احتمال آسیب
  • محیط اطراف – آیا نصب قفسه کپسول آتش نشانی برای نگهداری کپسول در آن منطقی است ؟

چه ارتفاعی در طریقه نصب سیستم اطفا حریق ساختمان باید در نظر گرفت ؟

  • حداکثر 1200 میلی متر از کف تا بالای دسته کپسول آتش نشانی
  • حداقل 100 میلی متر از کف تا پایین کپسول آتش نشانی

اطمینان حاصل کنید که براکت ارائه شده توسط سازنده برای پشتیبانی از کپسول آتش نشانی استفاده می شود. پس از نصب کپسول آتش نشانی ، هنگام نمایش علائم مربوطه باید چند مرحله را دنبال کنید :

  • علائم را در حداقل – 2000 میلی متر بالاتر از سطح کف قرار داده و در نقطه ای قرار دهید که برای افراد با قد متوسط ​​و بینایی بیشتر آشکار شود.
  • علامت کپسول آتش نشانی باید تا فاصله 20 متری به وضوح قابل مشاهده باشد.
  • اندازه علامت باید با توجه به مکان و فاصله ای که علامت باید به وضوح قابل خواندن و در معرض دید باشد ، تعیین شود.
  • حداقل یک علامت مکان کپسول آتش نشانی باید در بالا یا در مجاورت یک خاموش کننده یا گروهی از خاموش کننده ها ارائه شود.
  • به شدت توصیه می شود که یک علامت شناسه در بالای یا مجاور کپسول آتش نشانی نصب شود. هر ثانیه در مواقع اضطراری به حساب می آید و این اطمینان حاصل می کند که از کپسول آتش نشانی صحیح برای آن کلاس آتش استفاده می شود.
  • مطمئن شوید که هر کپسول دارای برچسب کپسول آتش نشانی است که تاریخچه نگهداری و سرویس آن قطعه از تجهیزات را نشان می دهد.

اگر می خواهید در خارج از منزلتان کپسول اطفا حریق را نصب کنید ، توصیه می شود از قفسه مخصوص آن استفاده شود. این قفسه ها از کپسول آتش نشانی در مقابل جو زمین محافظت کرده و به همین دلیل طول عمر کپسول آتش نشانی شما را بسیار افزایش می دهد. قرار گرفتن مداوم در معرض هوای مرطوب ، آفتاب یا هوای شور می تواند به کپسول آتش نشانی آسیب برساند.