با انواع طراحی روف گاردن آشنا شوید!

کیفیت محیط زیست در مناطق شهری لحظه به لحظه بدتر می شود. اجرا و طراحی روف گاردن ها راه را برای سازه های بتنی باز می کنند. بدون مناطق سرسبز کافی ، شهرها و شهرک ها برای کاهش پدیده گرمایش شهری و کاهش آلودگی هوا و صوتی با مشکل مواجه خواهند شد. نیاز به کنترل اثرات منفی ، سازندگان نسل جدید و معماران و برنامه ریزان شهری را به ارائه راه حل هایی برای حفظ کیفیت مطلوب محیط سوق داده است. و یکی از گزینه هایی که آنها توصیه می کنند طراحی یک فضای سبز روی پشت بام و یا روف گاردن است. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که روف گاردن چیست ؟ روف گاردن در اصل باغی است در پشت بام یک ساختمان ، فضاهای سبز ساخته دست بشر در بالاترین سطح ساختمان های مسکونی و تجاری! این مناطق سرسبز که از گیاهان مختلف تشکیل شده اند ، به بهبود زیبایی ساختمان کمک می کنند. با توجه به مناظر شهری امروزی که متراکم است و فضای سبز کمتری دارد ، مالکان مسکونی و معماران ساختمان بیشتر ترجیح می دهند باغ های روی پشت بام را توسعه دهند. سوال این است که چه ایده هایی برای روف گاردن برای یک سازه خاص ایده آل هستند؟

انواع سبک طراحی روف گاردن

روف گاردن های امروزی بسته به ویژگی ها و هدفشان به سه نوع اصلی طبقه بندی می شوند :

  1. بام سبز گسترده
  2. بام سبز نیمه-فشرده
  3. بام سبز فشرده

طراحی روف گاردن به روش بام سبز گسترده

یک باغ بام سبز با نیاز کمی به تعمیر و نگهداری است که محیط رشد نازک و سبکی دارد. این مدل از انواع مدل روف گاردن با پوشش گیاهی آن مشخص می شود که اغلب محدود به خزه ها، گیاهان شاخ و برگ دار ، گیاهان و گل های کوچک ، علف های صحرایی و ساکولنت ها { گل وگیاهان تازه } است. از آنجایی که عمق متوسط رو به رشد آن حدود 3 تا 6 اینچ است ، نصب و اجرای انواع روف گاردن گسترده آسان تر و مقرون به صرفه است و به طور کلی برای زنده ماندن نیازی به سیستم آبیاری ندارد. این سیستم روف گاردن برای مدیریت جریان آب برای سقف های مسطح یا کم شیب و مقاوم سازی ایده آل است. به طور کلی رایج ترین ویژگی این نوع طراحی روف گاردن مدرن به شرح زیر می باشد :

  • 3 الی 6 اینچ محیط رشد سبک
  • قابلیت نگهداری گیاهانی با کمترین نیاز به نگهداری و آبیاری مداوم
  • ایده آل برای ساختمان ها و آپارتمان های بزرگ با سقف مسطح
  • مناسب برای سقف های مسکونی با شیب کم و مقاوم سازی
  • مناسب برای علف های صحرایی و گیاهان آبدار
  • بعد از یک سال نیازی به آبیاری ندارند
  • محیط رشد کم عمق – معمولا کمتر از 200 میلی متر
  • ساختار سقف شبیه به پوشش های سقف معمولی است
  • مزایای عایق حرارتی و صوتی

ممکن است مقاوم‌ سازی روی سقف‌ های موجود آسان باشد – برای اطمینان از اینکه سقف شما می‌ تواند وزن را تحمل کند ، از متخصص واجد شرایط شرکت آس راهنمایی بخواهید.

طراحی روف گاردن به روش بام سبز گسترده

طراحی بام سبز نیمه فشرده

این سیستم فضای سبز روی پشت بام دارای ترکیبی از هر دو متد بام سبز فشرده و گسترده است. با عمق متوسط رو به رشد حدود 6 تا 12 اینچ مشخص می شود تا بوم شناسی بسیار غنی تری را میزبانی کند. فضای سبز در این نوع باغ پشت بام شامل گیاهان کوچک ، چمن‌ ها ، گیاهان شاخ و برگ دار ، درختچه‌ های کوچک و پوشش‌ های زمینی است که نیاز به آبیاری گاه به گاه و نگهداری متوسط دارند. یک بام سبز نیمه فشرده قادر است جریان آب بیشتری را نسبت به یک بام سبز گسترده در خود نگه دارد و در عین حال ، پتانسیل یک اثر رسمی فضای بام سبز را فراهم می کند. طراحی آن ، آن را برای امکانات مراقبت طولانی مدت ، فضاهای بازی مهدکودک و مناطق پیک نیک شهری ایده آل می کند.

انواع طراحی فشرده روف گاردن

این مدل از انواع طراحی روف گاردن با خاک های عمیق مشخص می شود که عمق متوسط رشد آن بیش از 6 اینچ است. انواع مختلفی از پوشش های گیاهی را می توان در یک روف گاردن فشرده پرورش داد از گیاهان کوچک و بزرگ گرفته تا بوته ها ، پوشش های زمینی و حتی درختان کوچک! یک بام سبز فشرده پتانسیل زیادی برای طراحی های بسیار خلاقانه و تنوع زیستی ارائه می دهد. این نوع باغ روی پشت بام به مراقبت های ویژه ، با نگهداری حرفه ای منظم و سیستم های آبیاری پیشرفته نیز نیاز دارد. به طور کلی رایج ترین ویژگی این نوع طراحی روف گاردن مدرن به شرح زیر می باشد :

  • محیط رشد 8 الی 12 اینچ یا بیشتر ، محیط رشد عمیق – 200 میلی متر یا بیشتر
  • باغ بام کاملا آراسته شده
  • به ساختار سقف قوی تری نیاز دارد
  • وزن 180-500 کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر
  • نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد – مشابه باغ درجه یک
  • گیاهان و درختان متنوعی را می توان کاشت { گستره وسیعی از کاشت ممکن است ، از پوشش های زمینی گرفته تا درختان }
  • قابلیت نصب راهروها ، نرده ها و سیستم های روشنایی
  • مزایای قابل توجه عایق حرارتی و صوتی

حتما مطالعه کنید : طراحی و اجرای روف گاردن

این قابل درک است که وقتی یک ساختمان دارای یک باغ روی پشت بام است ، مراقبت و نگهداری باید به طور منظم انجام شود، به خصوص اگر از نوع فشرده باشد. اما آیا این بدین معناست که داشتن روف گاردن می تواند پرهزینه باشد یا باعث نشت و آسیب به سازه ها شود؟

نکات کلیدی در زمینه طراحی و اجرای انواع مدل روف گاردن مدرن

  • سقف‌ ها و دیوارهای سبز دارای محیط رشد ( خاک ، تشک رشد ) و پوشش گیاهی هستند.
  • بام‌ های سبز گسترده دارای لایه نازکی از محیط رشد هستند و برای پوشش‌ های زمین مقاوم و سایر گیاهان با سیستم ریشه‌ ای کم عمق مناسب‌ تر هستند.
  • روف گاردن های فشرده بسترهای عمیق تری دارند و می توانند گیاهان و حتی درختان بزرگتر را پرورش دهند. بام های سبز فشرده باید به عنوان بخشی از ساختمان طراحی شوند تا اطمینان حاصل شود که سازه برای وزن افزایش یافته مناسب است.
  • بام های سبز می توانند عملکرد حرارتی ساختمان را با ایجاد جرم حرارتی ، عایق و سایه زنی بهبود بخشند.
  • بام ها و دیوارهای سبز همچنین مزایای زیست محیطی دیگری مانند کاهش رواناب طوفان ، کاهش اثرات گرمایی شهری و افزایش تنوع زیستی را به همراه دارند.
  • ساخت و سازهای پوشیده از زمین نوعی بام سبز است که در آن ساختمان تا حدی یا به طور کامل توسط خاک و پوشش گیاهی پوشیده شده است. این جرم و عایق حرارتی عالی را فراهم می کند ، اما ضد آب خوب و زهکشی مناسب ضروری است.

امروزه علاقه به ساخت و سازروف گاردن ها در حال افزایش است ، زیرا در دسترس بودن فن آوری هایی که ساخت آنها را آسان تر و مقرون به صرفه تر می کند تشویق می شود. برخی از رایج ترین فواید و مزایای اجرا و انواع طراحی روف گاردن به شرح زیر می باشد :

  1. کاهش نیاز به گرمایش و سرمایش ساختمان
  2. تقلیل و کاهش رواناب آب طوفان
  3. عایق صوتی بهبود یافته
  4. تجزیه کربن
  5. جذب آلاینده های گازی و ذرات معلق
  6. کاهش اثرات گرمایی شهری
  7. افزایش تنوع زیستی

حتما مطالعه کنید : اجرای بام سبز