نحوه پر کردن کپسول آتش نشانی

پر کردن کپسول آتش نشانی

هر زمانی که از کپسول آتش نشانی استفاده می کنید ، قبل از استفاده مجدد باید آن را دوباره شارژ و پر کنید. به عنوان بخشی از برنامه سرویس خدمات و نگهداری ، باید هر چند وقت یکبار نسبت به شارژ کپسول آتش نشانی اقدام نمایید. بهترین راه این است که این کار را متخصصین حرفه ای انجام دهند. در بعضی از مکان ها ، برای سرویس کپسول های قابل حمل به مجوزهای رسمی نیاز خواهید داشت. به منظور اطمینان از عملکرد صحیح کپسول ها ، باید آن ها را به شیوه صحیح و طبق دستورالعمل ذکر شده بر روی آن پر کنید. شما به نوع مناسب مواد خاموش کننده شیمیایی و همچنین به تجهیزات تحت فشار احتیاج دارید. همچنین باید کپسول خود را به دقت از نظر وجود علائم آسیب بررسی کنید.

محاسبه قیمت و هزینه شارژ و خرید کپسول آتش نشانی

بخش اول : بازرسی و نظافت کپسول آتش نشانی

تخلیه کامل کپسول

به منظور انجام این کار از متخصصین حرفه ای شرکت آس بخواهید تا با یافتن روش صحیح نسبت به کاهش فشار هوای داخل کپسول اقدام نمایند. این کار به طور معمول از طریق عمودی یا وارونه نگه داشتن کپسول و فشار دادن آهسته دسته تخلیه انجام می شود تا زمانی که فشارسنج روی ” 0 ” قرار گرفته و زمانی که دسته را فشار می دهید ، هیچ چیزی از داخل کپسول خارج نشود.

  • اگر کپسول شیمیایی مواد خشک دارید ، با تخلیه محتویات داخل یک سیستم بازیافت بسته شیمیایی خشک یا یک کیسه تخلیه ساده ، آن را از حالت فشرده خارج کنید.
  • برای تخلیه و پر کردن کپسول آتش نشانی عامل تمیز کننده مانند کپسول های هالون یا هالوترون ، به سیستم بازیابی ویژه ای نیز نیاز خواهید داشت.
  • قبل از انجام هر گونه خدمات تعمیر و نگهداری ، اطمینان حاصل کنید که با فشار دادن سوپاپ عملکرد و مسدود کردن نازل در موقعیت کاملا باز ، کپسول کاملا تخلیه شده است. هرگز نباید از شلنگ چیزی خالی شود.

نظافت قسمت بیرونی کپسول با مواد تمیز کننده بدون حلال

به منظور تمیز کردن کپسول ها و پاک کردن هر گونه گرد و خاک و روغن از یک پارچه تمیز و یک شوینده ملایم مانند آب گرم و صابون استفاده کنید. سپس آن را با یک پارچه یا حوله تمیز خشک کنید.

  • از هر گونه محصول تمیز کننده مبتنی بر حلال استفاده نکنید ، زیرا ممکن است به قسمت پلاستیکی فشار سنج آسیب برساند.

تعمیر کپسول های آسیب دیده

در صورت مشاهده هر گونه آسیبی ، کپسول را تعمیر و یا تعویض نمایید. هر گونه آسیب دیدگی سیلندر همچون خوردگی ، ضربه ، زنگ زدگی و یا آسیب های جوشکاری را بررسی کنید. مطمئن شوید که پلاک نام یا برچسب دستورالعمل تمیز ، خوانا و در وضعیت مطلوبی قرار دارد. علائم آسیب به سایر اجزا مانند فشار سنج ، پین حلقه و شیر تخلیه را نیز بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه آسیبی قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی ، با تکنسین های شرکت آس تماس گرفته تا در اسرع وقت به محل مورد نظر شما رجوع کرده و بررسی های لازم جهت تعمیر و یا تعویض کپسول را انجام دهند.

  • اطمینان حاصل کنید که تمام قطعات کپسول به درستی حرکت کرده و کار می کنند. به عنوان مثال ، بررسی کنید که به راحتی می توانید پین حلقه را برداشته و اهرم قطع نازل را باز و بسته کنید.
  • بررسی کنید که هیچ قطعه ای نیافتاده باشد و یا آسیب جدی ندیده باشد.

قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی ، شلنگ تخلیه را از سوپاپ جدا کنید

شلنگ های تخلیه معمولا با سرپیچ رزوه به سوپاپ وصل شده اند. در صورت نیاز از یک آچار فرانسه برای شل کردن آن استفاده کرده و سپس آن را برداشته و کنار بگذارید.

  • سوپاپ عملیاتی ساختاری است که در بالای کپسول ها قرار گرفته و جریان ماده خاموش کننده را از سیلندر کنترل می کند.
  • شلنگ معمولا به دهانه سوپاپ مقابل اهرم هایی که فشار می دهید متصل می شود تا ماده خاموش کننده آزاد شود.
  • از این فرصت استفاده کرده و شلنگ ، کوپلینگ ها و واشر شلنگ را از نظر وجود هرگونه ترک ، ساییدگی یا خرابی بررسی کنید. اگر مشکلی مشاهده کردید ، باید قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی قطعات را به سرعت تعویض کنید.

جداسازی مجموع سوپاپ

نهایتا ، شما باید مجموعه سوپاپ را کاملا بردارید تا بتوانید سیلندر خالی را پر کنید. دریچه سوپاپ عملکرد ( که شامل درگاه شلنگ ، اهرم های تخلیه و فشار سنج است ) را از بالای سیلندر باز کنید. مراقب باشید که هیچ یک از سطوح داخلی سوپاپ را نخراشید ، زیرا این امر می تواند باعث نشتی شود. اگر فشار کپسول به صورت کامل تخلیه نشود ، می تواند با قدرت بسیار زیادی خارج شود. هنگام انجام این کار ، علائم خوردگی و آسیب دیدن آن را بررسی کنید. بسته به مدل کپسولی که دارید احتمالا شما نیاز خواهید داشت :

  • حلقه پین را بیرون کشیده و آب بند را بردارید.
  • با استفاده از آچار فرانسه حلقه را که محل قرارگیری سوپاپ را در جای خود قرار داده است شل کنید.
  • با دقت هرگونه اجزای داخلی مانند لوله سیفون را بردارید.

بخش دوم : انتخاب مواد پرکننده متناسب با کپسول آتش نشانی

نوع صحیحی از مواد پرکننده را برای کپسول آتش نشانی خود خریداری کنید. برچسب یا پلاک روی کپسول آتش نشانی خود را بررسی کرده تا مشخص شود از چه نوع ماده پرکننده ای باید استفاده کنید. از لحاظ ایمنی و عملکرد صحیح کپسول انتخاب صحیح مواد پر کننده و عدم ترکیب مواد شیمیایی بسیار حیاتی است. رایج ترین مواد پر کننده کپسول های آتش نشانی عبارتند از :

  • خاموش کننده های آب و کف که فقط باید در آتش سوزی های کلاس A ( توسط مواد قابل اشتعال معمولی همچون کاغذ یا چوب تحریک می شوند ) استفاده شوند. این خاموش کننده ها با آب مخلوط شده با یک ماده کف کننده خاص پر می شوند.
  • کپسول های کربن دی اکسید. این کپسول ها با آزادسازی کربن دی اکسید بسیار خنک به سرعت آتش را خاموش می کنند. آنها فقط برای آتش سوزی های کلاس B و C ( آتش سوزی که توسط مایعات قابل اشتعال یا برق رخ می دهند ) موثر هستند.
  • کپسول های شیمیایی خشک که واکنش های شیمیایی ایجاد کننده آتش را قطع می کنند. این خاموش کننده ها با انواع مواد شیمیایی پودر شده پر شده اند و بسیاری از آنها می توانند آتش های کلاس A ، B و C را خاموش کنند. اینها به دو صورت تحت فشار و کارتریج موجود هستند.
  • خاموش کننده های شیمیایی مرطوب ، که مواد سوزان را خنک می کند و از واکنش های شیمیایی که ممکن است باعث مشتعل شدن دوباره آتش شود جلوگیری می کند. این کپسول ها در درجه اول برای آتش سوزی های تجاری استفاده می شوند.
  • خاموش کننده های عامل پاک کننده ، گازی آزاد می کنند که به طور موثر اکثر انواع آتش را خاموش کرده و هیچ پسماندی باقی نمی گذارد.
  • خاموش كننده های پودر خشک مشابه کپسول های شيميايی خشک هستند ، با این تفاوت که فقط برای خاموش كردن آتش هايی كه از فلزات قابل اشتعال نشات می گیرند ( كلاس D ) موثر هستند.
  • کپسول های غبار آب که سازگار با محیط زیست بوده و و جایگزین عالی برای خاموش کننده های عامل پاک کننده هستند. آن ها برای استفاده در آتش سوزی های کلاس A و کلاس C مناسب هستند.
  • متداول ترین نوع کپسول آتش نشانی برای مصارف خانگی یا اداری ، خاموش کننده شیمیایی خشک چند منظوره است که می تواند در آتش سوزی های کلاس A ، B و C ( قابل احتراق معمولی ، آتش سوزی مایعات قابل اشتعال و آتش الکترونیکی ) مورد استفاده قرار گیرد.

تمیز کردن سری سوپاپ قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی

با باز کردن اهرم های کار ، لوله سیفون ( که به سمت پایین به داخل سیلندر کشیده می شود ) و میله سوپاپ ( که شیر را به لوله سیفون متصل می کند ) ، تمامی قطعات سوپاپ را جدا کنید. با استفاده از یک برس خشک موی نرم یا یک پارچه نرم و تمیز ، تمام قسمت های جداشده را کاملا پاک کنید. با استفاده از هوا یا غبار نیتروژن ، گرد و غبار یا باقی مانده از سوپاپ را پاک کنید.

  • اجزای داخلی را از نظر علائم سایش یا آسیب مانند بریدگی یا خراش روی حلقه O یا نشیمنگاه شیر سوپاپ بررسی کنید.
  • اگر میله سوپاپ کپسول پلاستیکی است ، آن را با مدل فلزی جایگزین کنید.

دوباره سوار کردن قطعات سوپاپ قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی

تمامی قسمت های سوپاپ از جمله لوله پایین و سایر اجزای داخلی را کنار هم قرار دهید. میله سوپاپ را با آچار فرانسه سفت کرده تا اطمینان حاصل شود گاز تحت فشار هنگامی که کپسول دوباره پر می شود ، نشتی نداشته باشد.

تخلیه مواد شیمیایی باقیمانده داخل استوانه

داخل سیلندر را نگاه کنید تا ببینید آیا در داخل آن اثری از ماده خاموش کننده وجود دارد یا خیر! در این صورت ، آن را در ظرف مخصوص دفع تخلیه کرده و کنار بگذارید تا بعدا بتوانید به درستی آن را دور بیاندازید. نوع ظرف دفع مورد نیاز شما به نوع ماده شیمیایی در کپسول آتش نشانی بستگی دارد ، بنابراین دستورالعمل های دفع را در برگ اطلاعات ایمنی ( SDS ) برای عامل خاموش کننده خاص خود بررسی کنید. با جستجوی آنلاین می توانید SDS برای اکثر محصولات پیدا کنید.

  • ماده شیمیایی خشک موجود در اکثر کپسول های آتش نشانی خانگی به طور کلی غیر سمی در نظر گرفته می شود ، بنابراین ممکن است بتوانید آن را در سطل آشغال معمولی خود دور بیاندازید. نگران نباشید ، آن را داخل سطل آشغال بیاندازید!
  • می توانید از مواد شیمیایی باقیمانده اگر در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و برای کپسول شما قابل استفاده باشد ، دوباره استفاده نمایید.

بررسی سیلندر کپسول

با توجه به استانداردهای لازم ، سیلندر کپسول را بررسی کنید. قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی ، برای اطمینان از عملکرد صحیح کپسول باید بازرسی داخلی سیلندر را از نظر خوردگی ، حفره و آسیب های دیگر انجام دهید. هرگونه آلودگی یا مواد خارجی دیگر را با آب و پاک کننده ملایم بشویید ، سپس مطمئن شوید که سیلندر کاملا خشک شده است.

پر کردن سیلندر با مواد شیمیایی مناسب به مقدار کافی

از مقیاس دقیق برای اندازه گیری میزان صحیح ماده خاموش کننده بر اساس اطلاعات روی برچسب یا کتابچه راهنمای کپسول استفاده کنید. بسته به نوع و مدل کپسول آتش نشانی خود ، ممکن است بتوانید به راحتی قیف بزرگی را در قسمت بالای آن قرار داده و ماده خاموش کننده را داخل آن بریزید.

  • از قیف پلاستیکی به جای فلز استفاده کنید تا دهانه بالای سیلندر را خراش ندهید.
  • برای برخی از انواع کپسول ها ممکن است لازم باشد از سیستم پرکننده استفاده کنید ، دستگاهی که مواد شیمیایی را به طور خودکار از طریق یک شلنگ به داخل سیلندر تغذیه می کند.
  • اگر از سیستم احیای شیمیایی استفاده کرده اید ، می توانید کپسول را با ماده خاموش کننده ای که در طی فرآیند تمیز کردن خارج کرده اید ، دوباره پر کنید. اگر مقدار کافی باقی نماند ، ممکن است لازم باشد ماده شیمیایی تازه و اضافی اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد خاموش کننده مختلفی را با هم مخلوط نمی کنید!

پاک کردن باقیمانده مواد شیمیایی روی کپسول

برای تمیز کردن جای حلقه O و رزوی سری سیلندر از یک برس کوچک و موی سفت استفاده کنید. این جایست که اجزای سوپاپ به گلویی سیلندر متصل می شود. بقیه قسمت های سیلندر را با یک پارچه تمیز کرده تا هر گونه گرد و خاک روی آن پاک شود.

نصب دوباره سوپاپ تخلیه

برچسب ” تایید سرویس ” را روی سری سیلندر قرار دهید ، سپس تمامی قطعات شیر تخلیه را دوباره در جای خود قرار دهید. اما همچنان شلنگ را باز نکنید.

  • مراقب باشید هنگام نصب مجدد قطعات سوپاپ نشیمنگاه حلقه ای بالای سیلندر خراشیده نشوید ، زیرا خراش ها باعث نشتی شیر می شوند.
  • مراقب باشید قطعات سوپاپ را بیش از حد محکم نبندید و رزوه را از بین نبرید. در برخی از مدل ها هنگامی که شیر به اندازه کافی سفت شده است ، یک صدای ” کلیک ” خواهید شنید.

بخش سوم : پر کردن کپسول آتش نشانی

قرار دادن کپسول در حالت ایستاده

قبل از پر کردن کپسول آتش نشانی ، آن را به صورت ایستاده و صاف روی یک سطح قرار دهید. در حالت ایده آل باید آن را در جای خود محکم کنید ، مثلا آن را روی پایه قابل حمل کپسول آتش نشانی قرار دهید.

وصل کردن سوپاپ کپسول به خط فشار

یک آداپتور تحت فشار را در محل تخلیه سوپاپ ، جایی که به طور معمول شلنگ تخلیه متصل است ، قرار دهید و آن را در جای خود محکم کنید. آداپتور را به یک خط وصل کرده و آن را به نوع منبع فشار مشخص شده در دفترچه راهنمای خود متصل کنید.

  • به عنوان مثال ، بیشتر خاموش کننده های شیمیایی خشک نیاز دارند با نیتروژن پر شوند. شما به یک مخزن تحت فشار با منبع فشار تنظیم شده نیاز خواهید داشت.
  • زمانی که کپسول به منبع فشار متصل شده ، در مقابل آن نایستید و اجازه ندهید که خاموش کننده بیش از حد لازم به منبع فشار متصل باشد. شار زیاد می تواند باعث شود قطعات سوپاپ با شدت زیاد از هم جدا شود.

پر کردن کپسول آتش نشانی با نیتروژن

کپسول خود را با نیتروژن تحت فشار و به مقدار psi مشخص شده در کتابچه راهنمای خود پر کنید. قبل از باز کردن سوپاپ ، اطمینان حاصل کنید که در تنظیم فشار مناسب و یا پایین تر قرار دارد. اهرم سوپاپ عملکرد را بچرخانید تا در حالت ” باز ” قرار گیرد ، سپس شروع به شارژ کپسول آتش نشانی نمایید. وقتی به فشار دلخواه خودرسیدید ، سوپاپ را قطع کرده و سپس منبع نیتروژن را خاموش و قطع کنید.

  • به عنوان مثال ، مدل شما ممکن است psi 240 را مشخص کند.
  • از فشارسنج بر روی منبع فشار استفاده کنید تا مطمئن شوید کپسول را تا حد مناسب شارژ شده است. پس از اتمام این کار ، گیج باید روی خط سبز قرار گیرد. اگر اینگونه نبود ، به دنبال آسیب های روی کپسول باشید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

بررسی نشتی سوپاپ کپسول

با استفاده از مایع یا آب صابون بر روی سری و سوپاپ اسپری کنید تا هر گونه نشتی را بتوانید بررسی نمایید. پس از پر کردن کپسول آتش نشانی ، بررسی نشتی سوپاپ کار نسبتا آسانی خواهد بود. اندکی مایع روی سری سوپاپ و همچنین فشارسنج و جایگاه آداپتور شارژ اسپری کرده و اگر حباب زد و یا صدای فیش فیش شنیدید ، نشان دهنده نشتی کپسول شماست. قبل از اینکه دستگاه را دوباره به کار بیاندازید ، اطمینان حاصل کنید که تمام قطعاتی که با مایع ردیابی اسپری کرده اید کاملا خشک شده اند.

  • تا زمانی که نشتی را بررسی نکردید ، آداپتور تحت فشار را برندارید.
  • اگر نشتی پیدا کردید ، باید قسمت نشتی را با یک قطعه تایید شده جایگزین کنید.
  • 24 الی 48 ساعت پس از پر کردن کپسول دوباره گیج آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ فشاری از بین نرفته است ، زیرا این امر همچنین می تواند نشتی را نشان دهد.

نصب دوباره شلنگ و پین حلقه پس از پر کردن کپسول آتش نشانی

کپسول را از آداپتور تحت فشار جدا کرده و شلنگ تخلیه را در جای خود قرار دهید. شلنگ را بپیچید و در جای خود قرار دهید. نازل را با اهرم در وضعیت ” بسته ” قرار دهید. پین حلقه را به جای خود بکشید و مهر و موم ایمنی را محکم کنید. حتما تاریخ شارژ کپسول را روی برچسب سرویس بنویسید.

وزن کردن کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی را روی ترازو تنظیم کرده و از مطابقت با مشخصات وزنی موجود در برچسب اطمینان حاصل کنید. اگر وزن خیلی کم است ، ممکن است کپسول به اندازه کافی پر نشده باشد. شما می توانید محدوده وزن مجاز را در قسمت ” نگهداری ” روی برچسب پیدا کنید. سپس کپسول را در محل مورد نظر به صورت ایستاده قرار دهید.