نحوه نصب کولر گازی پرتابل

نصب کولر گازی پرتابل

آیا در منزل خود کولر گازی دارید ؟ بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص گردیده که با افزایش دما در ایران ، درصد بالایی از خانوارهای ایرانی از مدل های مختلف سیستم کولر گازی استفاده می کنند. بسیاری از افراد به دنبال کولرهای پرتابل ( قابل حمل ) هستند و ترجیح می دهند خودشان جهت نصب آن ها اقدام نمایند. در ادامه قصد داریم شما را با مراحل گام به گام نصب کولر گازی پرتابل آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

نحوه نصب کولر گازی پرتابل ( قابل حمل ) :

معمولا انجام این کار دشوار و پیچیده نبوده و مراحل نصب بسیار ساده است. مردم اغلب مواقع کولرهای پرتابل را در منزل و یا اتاق اداره شان به راحتی نصب می کنند. این کار 20 الی 40 دقیقه طول می کشد. تهویه و زهکشی دو جنبه بسیار مهم در فرآیند نصب می باشد. تهویه مناسب ضروری است تا هوای داغی که از AC قابل حمل شما خارج می شود ، از سیستم خارج از خانه خارج شود ( به جای ترک یا حتی بازگشت به داخل ) و یک سیستم تخلیه صدا از نشت آب AC قابل حمل به کف جلوگیری می کند.

مرحله اول = آماده سازی برای نصب

قبل از شروع نصب کولر گازی پرتابل باید حتما دفترچه راهنما و دستورالعمل نصب با دقت مطالعه گردد. قبل از شروع نصب ، اقدامات احتیاطی ایمنی لازم را باید انجام دهید. یک واحد AC قابل حمل ممکن است سنگین باشد. از این رو در حین جا به جایی سعی کنید از افرادی بخواهید تا کمکتان کنند. بسیار مهم است که پس از اتمام روند نصب ، AC‌ را به منبع برق وصل کنید. AC را به سیم برق و یا سیم داخلی وصل نکنید ، زیرا برق مورد نیاز برای راه اندازی کمپرسور در یک AC قابل حمل بسیار بیشتر است. همیشه بهتر است یک پریز برق با قدرت بالا را به یک پریز برق زمینی متصل کنید. این از اتصال کوتاه یا آتش سوزی سیستم AC پرتابل شما جلوگیری می کند. اجازه ندهید که در حین نصب کودکان به دستگاه نزدیک شوند ، زیرا ممکن است به واحد و یا به خودشان آسیب برسانند. به یاد داشته باشید که فیلتر هوا را در داخل AC نصب کنید ، زیرا بقایای پرواز می تواند به فضای داخلی دستگاه آسیب برساند.

مرحله دوم = قرار دادن واحد در جایگاه مناسب

در حالت ایده آل شما باید کولر گازی را در جای امنی در منزلتان قرار دهید. این مکان باید به دور از مبلمان ، دیوار ، پرده ها و سایر وسایل منزل باشد. سعی کنید فاصله کولر گازی از هر وسیله ای در منزل حداقل 8 تا 12 اینچ باشد. همچنین می توانید با مطالعه دفترچه راهنما و دستورالعمل ، سطح و طول زمین را برای سیستم AC قابل حمل خود بررسی کنید. در نظر داشته باشید یک سیستم AC قابل حمل را روی کف سخت یا زمین قرار دهید. نگه داشتن این واحد AC در قفسه ها ، میزها یا روی میزها ایده مطمئنی نیست. طراحی این سیستم های تهویه مطبوع برای کار بر روی زمین ایده آل است. شما باید واحد سیستم AC را در نزدیکی یک پالس زمینی الکتریکی و پنجره ای قرار دهید که بتواند برای بهترین نتیجه باز شود. کابل برق متصل به واحد کولر گازی نباید بیش از حد کشیده شود. به همین ترتیب ، سیم شلنگ نیز باید برای داشتن بهترین نتیجه مستقیم باقی بماند. پس از اتمام انتخاب موقعیت ایده آل برای نگهداری AC قابل حمل ، اکنون می توانید مراحل نصب کولر گازی پرتابل را شروع کنید.

مرحله سوم نصب کولر گازی پرتابل = نصب کیت پنجره

برای تخلیه هوای خارج شده از سیستم AC می توانید از یک پنجره استفاده کنید. اگر اتاق شما پنجره خارجی ندارد ، می توانید برای سهولت کار خود یک کیت تهویه پنجره بخرید. یک کیت تهویه پنجره تمام اجزا و قطعات لازم را دارد و روند نصب را ساده تر می کند. کیت های تهویه پنجره به گونه ای طراحی شده اند که قادر به کار بر روی انواع پنجره ها هستند ، حتی اگر یک پنجره کشویی داشته باشید. اگر پنجره شما شبیه پنجره های معمول است و از پایین باز می شود ، می توانید کیت را در پایین پنجره قرار داده و آن را بکشید تا زمانی که کل عرض پنجره را پوشش دهد.

برای پنجره هایی که از کنار باز می شوند ، باید کیت را در یک طرف قرار دهید و آن را تا جایی که کل ارتفاع پنجره را پوشش دهد بکشید. اگر ابعاد پنجره شما از حداقل اندازه کیت پنجره کوچکتر باشد ، باید کیت را مرتب کنید تا کاملا متناسب با پنجره شما باشد. هنگامی که کیت پنجره را کاملا نصب کردید به گونه ای که هیچ نور خورشید نمی تواند از طریق نوار کشویی وارد شود و هیچ گونه نشتی هوا قابل مشاهده نیست ، می توانید به مرحله بعدی بروید. این مرحله شامل اتصال شلنگ است.

مرحله چهارم = اتصال شلنگ

در این مرحله از فرآیند نصب کولر گازی پرتابل شلنگ را به کیت پنجره ای که در مرحله قبل نصب کرده اید ، وصل می کنید. ابتدا سیم شلنگ را در پشت AC قابل حمل خود وصل کنید. اتصال دهنده ای را پیدا خواهید کرد که در پشت قرار دارد. شما باید هواکش پنجره را در انتهای دیگر لوله شلنگ متصل کنید و این هواکش پنجره را در کیت تخلیه پنجره خود پیدا خواهید کرد. لوله شلنگ را با هواکش پنجره به کیت کشویی که روی پنجره خود دارید وصل کنید. برای خنک سازی موثر باید طول لوله شلنگ را تا حد ممکن مستقیم و کوتاه نگه دارید. اندازه این لوله شلنگ بر اثر خنک کننده AC قابل حمل شما تاثیر می گذارد. فاصله بین AC قابل حمل و کیت پنجره نباید بیش از 280 سانتیمتر باشد.

مرحله پنجم = تامین منبع برق

در این مرحله از نصب کولر گازی پرتابل ( قابل حمل ) ، شما کولر گازی قابل حمل خود را به یک پریز برق متصل می کنید تا AC شروع به کار کند. اکثر واحدهای AC قابل حمل دو شاخه دارند : دکمه TEST و دکمه RESET. در ابتدا باید با فشار دادن دکمه TEST شروع کنید تا در صورت تشخیص اشتباه ، دوشاخه به طور خودکار برق را قطع کند. پس از ایجاد اتصال خوب و پایدار ، می توانید دکمه RESET را فشار دهید تا اتصال برقرار شود.

مرحله ششم = تخلیه

دو نوع واحد AC قابل حمل در بازار موجود است : یکی با سیستم خود-تخلیه خودکار و دیگری که باید واحد را به صورت دستی تخلیه کنید. اگر یک AC قابل حمل تخلیه دستی دارید ، می توانید یک لوله تخلیه را در پایین AC قرار دهید و سپس انتهای دیگر را به یک ظرف یا سطل وصل کنید.



کولرهای گازی قابل حمل جایگزینی مناسب برای کولرهای گازی پنجره ای هستند ، زیرا نصب آنها سریع و آسان است و می توان آنها را از اتاق به اتاق دیگری منتقل کرد. کولرهای گازی قابل حمل با خنک کردن هوای گرم اتاق با استفاده از مبردها و تخلیه هوای گرم که محصول جانبی این فرآیند است از طریق یک شلنگ خارج از اتاق انجام می شود. برای اینکه کولر گازی شما درست کار کند ، باید اطمینان حاصل کنید که هوای گرم با موفقیت از اتاق خارج می شود ، ترجیحا از طریق یک پنجره به بیرون! در ادامه روش های نصب کولر گازی پرتابل را با تصویر برایتان شرح می دهیم.

مطالعه دستورالعمل دستگاه کولر گازی

دستورالعمل های همراه کولر گازی خود را با دقت بخوانید. این دستورالعمل ها و هرگونه اطلاعات مربوط به ضمانت نامه را برای استفاده در آینده نگه دارید.

قرارگیری کولر گازی در جای مناسب

مکانی را برای قرارگیری تهویه مطبوع قابل حمل خود انتخاب کنید. کولر را هم نزدیک پنجره و هم پریز برق قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که کولر خطری ندارد و جریان هوا توسط مبلمان ، گیاهان و غیره مسدود نخواهد شد.

استفاده از کیت پنجره در مراحل نصب کولر گازی پرتابل

تعیین کنید که کیت آداپتور پنجره برای پنجره شما مناسب است یا خیر! تقریبا همه کولرهای گازی قابل حمل دارای یک کیت آداپتور پنجره هستند که متناسب با سایز پنجره خواهد بود ، اما در بعضی موارد کیت از دست رفته یا برای پنجره مناسب نیست و شما مجبورید کیت دیگری تهیه کنید.

  • برای عملکرد خوب واحد ، باید شکاف های بین آداپتور پنجره برای شلنگ دریچه و کناره های پنجره بسته شود.
  • دهانه پنجره خود را اندازه گیری کنید تا مشخص شود آیا کیت آداپتور پنجره قابل بسط است تا به درستی جا بیافتد.

نصب هواکش خروجی کولر گازی

شلنگ هواکش را که همراه کولر گازی پرتابی است به واحد تهویه مطبوع متصل کنید. این ممکن است یک شلنگ تکی با کانکتورهایی باشد که از قبل متصل شده اند ، یا ممکن است مجبور باشید ابتدا یک کانکتور هواکش را به واحد متصل کنید و سپس شلنگ را به کانکتور متصل کنید.

  • قلاب و یا آداپتور اتصال پنجره را اگر از قبل وصل نشده است ، به انتهای دیگر شلنگ هواکش وصل کنید.
  • شیلنگ هواکش را به سمت پنجره برده و قلاب یا آداپتور اتصال پنجره را در پنجره باز قرار دهید.

اتصال پنجره شلنگ هواکش را در جای خود محکم کنید. اسلایدر ها یا پانل های موجود در کیت پنجره را تنظیم کنید تا جایی که فاصله بین براکت اتصال پنجره و اضلاع پنجره را کاملا پر کند. در برخی موارد نصب کولر گازی پرتابل ، ممکن است لازم باشد که از نوار چسب برای جبران شکاف های اطراف اتصال پنجره شلنگ هواکش و محکم نگه داشتن کیت پنجره استفاده شود.

کولر گازی خود را به برق وصل کنید. اکنون باید آماده استفاده باشد! اگر پنجره آمادگی نصب کولر گازی پرتابل را نداشته باشد ، باید طبق متد زیر پیش بروید.

تخلیه کولر گازی پرتابل را از طریق درب شیشه ای کشویی

نصب کولر گازی پرتابل بدین شیوه ، شبیه مراحل قبل است. . با این حال ، برای پر کردن فاصله بین شلنگ هواکش و بالای درب ، احتمالا باید یک قطعه پلکسی گلاس بخرید.

تهویه هوا را از طریق سقف خارج کنید

در محیط های اداری که محیط بیرون پنجره در دسترس نیستند ، می توان تهویه های مطبوع قابل حمل را از طریق سقف افتاده تخلیه کرد. تعدادی از خطرات و ناکارآمدی های احتمالی در این روش وجود دارد ، بنابراین قبل از ادامه کار حتما با پرسنل نگهداری ساختمان خود مشورت کنید. همچنین می توان یک کولر گازی پرتابل را به یک اتاق زیر شیروانی تخلیه کرد ، با این حال برای جلوگیری از آسیب به اموال یا گرم شدن ناخواسته سایر قسمت های خانه ، توصیه می شود قبل از ادامه کار از کمک متخصصین حرفه ای شرکت آس بهره مند شوید.

همچنین می توانید تهویه هوا را از طریق دیواره خارجی خارج کنید. اگر پنجره ای در دسترس نیست ، و نصب کولر گازی پرتابل طمان بر است ، یک پیمانکار مجاز می تواند یک سوراخ را از طریق یک دیوار خارجی بریده و یک درگاه خروجی برای واحد تهویه مطبوع قابل حمل شما نصب کند. روشی دیگر این است که تهویه مطبوع قابل حمل را از طریق یک دودکش خارج کنید. در خانه هایی که دودکش دارند ، می توان یک کولر گازی قابل حمل را از طریق یک شومینه تخلیه کرد. برای پر کردن شکاف های اطراف شلنگ هواکش و دهانه شومینه از کیت آداپتور پنجره یا پلکسی گلاس برش خورده استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دودکش شما تمیز است و دوده مانع آن نمی شود!

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط به صفحه تاسیسات و جهت مشاهده تمامی مقالات آس به صفحه مقالات مراجعه نمایید.