نحوه شستن پنل داخلی و خارجی کولر گازی

شستن پنل داخلی کولر گازی / شستن پنل خارجی کولر گازی / شستن کولر اسپلیت

کولرهای گازی برای خنک نگه داشتن خانه و محل کار شما در هوای گرم ضروری است. کولرهای گازی اسپلیت نوع متداول سیستم خنک کننده ای هستند که به دلیل شکل فشرده و بدون مجرای آن شناخته شده اند. واحد داخلی یک جعبه مستطیلی است که در داخل دیوار منزل شما تعبیه می شود ، در حالی که واحد خارجی که به عنوان چگالنده ( دستگاهی که متراکم یا غلیظ یا همچگال می ‌کند ) و یا کمپرسور شناخته شده است ، شبیه یک جعبه بزرگ فلزی است. عملکرد خوب کولر گازی اسپلیت بستگی به عملکرد مناسب قسمت های داخلی آن دارد ، بنابراین بسیار مهم است که اغلب مواقع A/C خود را بررسی و تمیز کنید. قبل از اینکه به بیرون از خانه برای تمیز کردن کندانسور بروید ، با دسترسی و تمیز کردن واحد A/C داخلی خود شروع کنید.

محاسبه قیمت و هزینه سرویس کولر آبی و کولر گازی

متد اول : شستن پنل داخلی کولر گازی

تمیز کردن واحد داخلی اسپلیت

یک کیسه تمیز در اطراف کل سیستم A/C اسپلیت قرار دهید. برای جلوگیری از رسیدن گرد و غبار یا آلودگی به کف ، کل دستگاه خود را با یک کیسه تمیز کننده جدید محاصره کنید.

  • سعی کنید کیسه ای تهیه کنید که سری آن کش داشته باشد ، بنابراین می توانید محیط آن را شل و سفت کنید.
  • می توانید به جای کیسه مخصوص نظافت از یک کیسه زباله خالی استفاده کنید.

منبع تغذیه را خاموش کرده و پانل جلو را بلند کنید

منبع تغذیه را خاموش کرده و پانل جلو را بلند کنید. به قطع کننده مدار یا منبع تغذیه مناسب در خانه خود بروید و قبل از باز کردن پانل جلوی برق ، کولر گازی را جدا کنید. قفل های قسمت جلوی A/C را باز کرده تا بلند شود تا بتوانید به قسمت داخلی دستگاه دسترسی پیدا کنید.

  • اکثر دستگاه ها دارای اجزای داخلی و خارجی هستند ، بنابراین مطمئن شوید که برق کل سیستم خنک کننده را خاموش می کنید.

شستن پنل داخلی کولر گازی : جدا کردن فیلتر

فیلترهای هوا را از A/C اسپلیت خود جدا کنید. قطعات بلند و مستطیلی که در قسمت جلوی دستگاه قرار می گیرند ، فیلترهای هوا هستند و باید آنها را برداشته و تمیز کنید تا در شرایط مطلوب باقی بمانند. زبانه در کنار هر فیلتر هوا را فشار داده تا شل شود و آنها را خارج کنید. قبل از شروع کار تمیز کردن ، ابتدا فیلترهای بیرون را تکان دهید تا گرد و غبار و آلودگی واضح پاک شود.

شستشوی فیلترهای هوا پنل داخلی کولر گازی

فیلترهای هوای برداشته شده را زیر آب روان بشویید. فیلترهای هوا را داخل یک سینک ظرفشویی یا یک حوض بزرگ برده و روی آنها آب خنک بریزید. اگر فیلترهای شما بیش از حد کثیف نیستند ، فقط کافیست گرد و غبار روی آن را پاک کنید. حتی گاهی اوقات می توانید از یک اسفنج و یا دستمال برای پاک کردن فیلتر استفاده کنید. سپس آنها را بشویید و بگذارید تا در هوا خشک شوند.

  • فیلترهای کولر گازی باید حداقل ماهی یکبار شسته شوند

پاک کردن گرد و غبار باله های خنک کننده

در شستن پنل داخلی کولر گازی سعی کنید با استفاده از دستگاه دمنده و مکنده ، گرد و غبار پشت تهویه هوا را پاک کنید. باله های خنک کننده مانند یک سری خطوط فلزی به نظر می رسند که در پشت سیستم تهویه هوا قرار دارند. اطمینان حاصل کنید که تمام سطح باله های خنک کننده را پاک کرده اید.

شستن پنل داخلی کولر گازی : شستشوی سیم پیچ ها

سیم پیچ ها را با اسپری اواپراتور ( تبخیر شونده ) بدون نیاز به شستشو تمیز کرده و بگذارید خشک شوند. این اسپری ها را روی سیم پیچ ها بمالید. سپس ، اجازه دهید محصول حداقل 20 دقیقه بماند. سیم پیچ ها مانند قطعه های فلزی متصل و گرد به نظر می رسند و می توان آنها را از مرکز واحد داخلی عبور داد. همچنین برای جلوگیری از کپک زدن ، پاک کننده ضد قارچ را روی سیم پیچ بپاشید. از قوطی اسپری ضد قارچ برای ضدعفونی کردن قسمت پشت کولر خود استفاده کنید ، جایی که به احتمال زیاد سموم ایجاد می شود. این پاک کننده از رشد ذرات سمی و بدر میکروب ها در دستگاه شما جلوگیری می کند. قبل از قرار دادن مجدد فیلترهای هوا ، حداقل 5 دقیقه فرصت دهید تا اسپری روی سطح باقی بماند.

تعویض فیلترهای هوای کولر گازی اسپلیت

فیلترهای هوا را تعویض کنید. پس از تایید تمیز و خشک بودن فیلترهای هوا ، آنها را در موقعیت اصلی خود قرار دهید. آنها باید به راحتی در جای خود قرار بگیرند اما اگر در مراحل مونتاژ مشکلی دارید ، دفترچه راهنمای خود را دوباره بررسی کنید. این فیلترهای تازه هوا تضمین می کنند که فقط هوای خنک و تمیز باعث می شود از طریق سیستم تهویه هوا وارد شود.

تعویض فیلترهای هوای کولر گازی اسپلیت

با از بین بردن خطوط تخلیه ، هرگونه گرفتگی در A/C را از بین ببرید

با قطع شلنگ یا لوله جدا کننده واحدهای داخلی و خارجی از گرفتگی خط تخلیه خودداری کنید. برای تحمیل فشار آب یا تمیز کننده به پایین لوله تخلیه ، از یک کیت شستشوی تحت فشار استفاده کنید. اجازه دهید خط تخلیه حداقل 1 ساعت در هوا خشک شود تا اطمینان حاصل شود که تمام آب یا مایع تمیز کننده تبخیر شده است. قبل از روشن کردن سیستم تهویه هوا ، شلنگ را دوباره وصل کنید.

کولر گازی خود را دوباره روشن کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند. منبع برق را وصل کرده و بررسی کنید که آیا هوای سرد از آن خارج می شود یا خیر! همچنین می توانید یک سیم یا یک قطعه فلز بلند را از طریق لوله بچرخانید تا گرفتگی را از بین ببرید. اگر سیستم تهویه هوا و سیستم اسپلیت شما هنوز با مشکل روبرو است ، برای کمک با تکنسین های حرفه ای شرکت آس تماس بگیرید. کیسه تمیز کردن را پس از روشن کردن سیستم تهویه هو نگه دارید – این احتمال وجود دارد که دستگاه مقداری آب کثیف خارج کند. قبل از بیرون آوردن و بیرون انداختن کیسه ، صبر کنید تا تمام زباله ها از AC خارج شود.

متد دوم : شستن پنل خارجی کولر گازی

قطع منبع برق چگالنده خارجی

دستگاه A/C اسپلیت در فضای باز خود را از برق جدا کرده یا خاموش کنید تا هیچ الکتریسیته ای به آن وارد نشود. سیستم برق شما ممکن است به یک قطع کننده متصل باشد ، یا می تواند منبع تغذیه خود را داشته باشد – بدون در نظر گرفتن این موضوع ، این منبع را از برق بکشید تا برق کاملا قطع گردد. برای جاروبرقی باله های کندانسور از یک برس استفاده کنید. جهت شستن پنل خارجی کولر گازی ، سری برس را روی سری جاروبرقی قرار دهید. باله های کندانسور قطعات نازک و عمودی فلزی هستند که داخل واحد فلزی را پوشانده اند. با استفاده از حرکات عمودی جارو را روشن کرده و هرگونه گرد و غبار و آوار قابل مشاهده از واحد خارجی را بیرون بکشید. به صورت افقی و عمودی در خطوط مستقیم پیش بروید تا جایی که هیچ کثیفی یا برگی در کندانسور شما دیده نشود.

در صورت لزوم باله های فلزی را صاف کنید. یک چاقوی بلند بردارید و آن را از بین تورفتگی بین هر گونه باله فلزی که به نظر می رسد خم شده است بلغزانید. اگر می خواهید خازن شما با کیفیت عالی کار کند ، باید مطمئن شوید که همه پره ها صاف و درست کار می کنند. در صورت لزونم با استفاده از یک چاقو ، پره های فلزی را صاف کنید. یک چاقوی بلند بردارید و آن را از بین تورفتگی بین هر گونه باله فلزی که به نظر می رسد خم شده است بلغزانید. اگر می خواهید خازن شما با کیفیت عالی کار کند ، باید مطمئن شوید که همه پره ها صاف و درست کار می کنند. همچنین می توانید ابزارهای خاصی را از فروشگاه های لوازم خانگی خریداری کنید که برای صاف کردن باله های کندانسور A/C طراحی شده است.

کلاهک واحد خارجی را باز کرده و فن را بیرون بیاورید

در شستن پنل خارجی کولر گازی با استفاده از یک پیچ گوشتی یا یک ابزار نوک تیز دیگر ، مشبک را از بالای خازن جدا کنید. قبل از اینکه بتوانید باله ها را تمیز کنید ، باید هر واحد الکتریکی – به طور خاص فن راجدا کنید. قبل از بلند کردن فن از واحد فلزی ، از پیچ و مهره یا پیچ گوشتی برای جدا کردن پیچ و مهره ها استفاده کنید. فن به کندانسور متصل است ، بنابراین نمی توانید آن را کاملا جدا کنید.

شستشوی باله ها در شستن پنل خارجی کولر گازی

باله ها را با یک شلنگ بشویید و اجازه دهید دستگاه کاملا خشک شود. یک شلنگ باغچه را روشن کرده و پره های کندانسور A/C را از داخل واحد فلزی بشویید. فرآیند شستشو باعث می شود که پره ها تا حد ممکن شفاف و تمیز باشند ، بنابراین کندانسور شما می تواند به طور موثر کار کند. قبل از هر کاری بگذارید قسمت داخلی آن کاملا خشک شود. قبل از روشن کردن ، تمامی قطعاتی که جدا کرده اید را دوباره مونتاژ کنید. با استفاده از ابزارهای مناسب فن را به داخل قسمت خازن محکم کرده و از یک پیچ گوشتی برای اتصال مجدد پنجره جلو پنجره به قسمت خارجی استفاده کنید. پس از قرارگیری مجدد تمامی قطعات ، به سراغ قطع کننده مدار یا منبع تغذیه بروید و دوباره برق را روشن کنید ( یا واحد را وصل کنید ).

نکات کلیدی در شستن کولر اسپلیت

  • همیشه قبل از شروع دمونتاژ کردن قطعات ، دفترچه راهنمای همراه با کولرگازی خود را چک کرده و مطالعه نمایید.
  • قبل از شروع شستن کولر اسپلیت ، می توانید دوشاخه تخلیه را از سینی قطره در واحد A / C خود خارج کنید تا اجازه دهید تمام خاک در کیسه شستشو تخلیه شود. با این کار می توانید از آلودگی زیاد به داخل لوله تخلیه جلوگیری کنید.