نحوه سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

فصل زمستان زمان خرابی رادیاتور و شوفاژ نیست! اما سیستم های گرمایش بخار همیشه مطابق خواسته های انسان نیستند و گاهی اوقات شما در بدترین زمان دچار خرابی یا از کار افتادگی رادیاتور می شوید. اگر خانه شما به درستی گرم نمی شود یا اگر صدای ضربه زدن به لوله ها را می شنوید ، زمان سرویس شوفاژ فرار رسیده است. اگر سیستم گرمایش شما آب گرم را به گردش در می آورد ، هنگامی که هوا در داخل شوفاژ شما گیر می کند ، ممکن است با مشکل مواجه شوید. این مشکل می تواند باعث شود که قسمت بالای و یا کل رادیاتور خنک باقی بماند. راه حل این است که دریچه سوپاپ را در بالای رادیاتور باز کنید – مطمئن شوید ابتدا سطلی را زیر آن قرار داده اید! اکثر شیرآلات از کلیدهای سر مربع استفاده می کنند ، اگرچه برخی از آنها با پیچ گوشتی تخت کار می کنند. شوفاژ را بسته و منتظر بمانید تا سیستم خنک شود. سپس دریچه را باز کرده و بگذارید هوا و آب تخلیه شود تا زمانی که هوایی باقی نماند ، فقط آب باید باشد. مطمئن شوید که بعد از آن شیر را محکم بسته اید. توجه داشته باشید که اگر همه رادیاتورهای منزل شما به طور همزمان خنک باشند ، احتمالا مشکلات بزرگتری برای مقابله با کمی هوای سیستم دارید.

قبل از انجام تعمیرات یا تعمیر و سرویس شوفاژها ، مهم است بدانید که شوفاژ بخاری دارید یا رادیاتور آب گرم. ساده ترین راه برای تشخیص این است که به تعداد لوله هایی که از رادیاتور شما می آید نگاه کنید : اگر فقط یک لوله وجود دارد ، این سیستم بخار است. دو لوله می توانند سیستم بخار یا آب گرم را نشان دهند ، در حالی که آب متراکم یا سرد شده از لوله دوم به دیگ باز می گردد. امروزه نصب شوفاژ در خانه های جدید خیلی رایج نیست ، اما خانه های قدیمی زیادی با این سیستم وجود دارد. اگر این نوع سیستم را در خانه خود دارید ، در این مقاله به شما کمک می کنیم نحوه عملکرد سیستم شوفاژ را بفهمید و بدانید برای تعمیر و نگهداری آن باید چه کار کنید!

نحوه عملکرد شوفاژ

اگرچه ممکن است سیستم رادیاتورشوفاژ قدیمی به نظر برسند ، اما گرمای بسیار راحت و ثابتی را برای ساختمان شما فراهم می کنند. آنها همچنین هوا را خیلی خشک نمی کنند یا مانند یک سیستم کولر گازی گرد و غبار را در اطراف پخش نمی کنند. آنها همچنین تمایل دارند مدت زمان زیادی دوام بیاورند ، مخصوصا با نگهداری و سرویس و تعمیر مناسب! در این نوع سیستم گرمایش ، شوفاژ ، دیگ بخار و تمام لوله های اتصال دهنده از آب پر می شود. به این ” سیستم بسته ” می گویند ، زیرا آب به جای خروج از خانه مانند لوله کشی ، بی وقفه در گردش است. دیگ بخار این آب را تا حدود 180 درجه فارنهایت گرم می کند و یک پمپ آب گرم شده را به شوفاژ می رساند و گرما به هوای اطراف آن سرایت می کند. سپس آب خنک شده به دیگ برمی گردد تا دوباره گرم شود.

حتما مطالعه کنید : نحوه تنظیم فشار پکیج

آشنایی با انواع شوفاژ

رادیاتورها می توانند از چندین نوع فلز مختلف ساخته شوند. سیستم های قدیمی تر دارای رادیاتور چدنی هستند. اگر تا به حال از ظروف چدنی استفاده کرده اید ، با نحوه عملکرد این فلز آشنا خواهید شد. این نوع فلز تمایل دارد به آرامی گرم شود ، اما سپس گرما را برای مدت بسیار طولانی حفظ می کند ، حتی پس از حذف از منبع گرمایش. نصب شوفاژهای چدنی فرقی نمی کند و گرمای خود را تا مدت طولانی پس از خاموش شدن سیستم حفظ می کند و در گرمایش خانه بسیار کارآمد است. متاسفانه چدن بسیار سنگین و گران است ، بنابراین شوفاژهای جدید تر از فلزات دیگر مانند فولاد ساخته می شوند. این شوفاژها همانند چدن ها کار می کنند ، اما سریعتر گرم و سرد شده و وزن کمتری دارند و ارزان تر هستند.

سرویس کردن رادیاتور شوفاژ

اگر در منزل و یا محیط کار خود سرویس گرمایشی شوفاژ دارید ، باید سالی یکبار برخی از تعمیرات اولیه و تعمیر و هواگیری شوفاژ را انجام دهید تا در بهترین حالت ممکن نگهداری شود. مهمترین کار سرویس کار شوفاژ ” هواگیری ” است ، که هوایی است وارد سیستم می شود. حتی اگر لوله ها بسته باشند ، هوا می تواند به مرور از آب خارج شود. از آنجا که هوا سبک تر از آب است ، به بالای سیستم ، که اتفاقا بالای رادیاتور است ، بالا می رود.

حتی اگر لوله ها بسته باشند ، هوا می تواند به مرور از آب خارج شود. از آنجا که هوا سبک تر از آب است ، به بالای سیستم ، که اتفاقا بالای رادیاتور است ، بالا می رود.

تخلیه و هواگیری شوفاژ

در ادامه برایتان نحوه هواگیری شوفاژ به روشی ساده را برایتان شرح می دهیم. اگر قسمت بالای شوفاژ سرد و قسمت پایین گرم است ، احتمالا هوا در داخل آن محبوس شده و ممکن است نیاز به سرویس شوفاژ داشته باشید. در اینجا برخی دیگر از علائم گویای اینکه شوفاژ شما نیاز به هواگیری دارد ، گردآورده شده است :

  • سرد بودن قسمت بالای شوفاژ : این رایج ترین علامت فرا رسیدن تخلیه و هواگیری شوفاژ است ، که در اصل به این معنی است که هوا در رادیاتور جمع شده است که از گردش آب گرم در اطراف و گرم شدن آن جلوگیری می کند. هوا باید آزاد شود تا رادیاتور شما بتواند به طور موثر گرم شود. گرمای ناهموار در رادیاتور شما قطعا علامتی است که قبل از اینکه داغ شدن آن به طور کلی متوقف شود باید بررسی شود.
  • تمام شوفاژ سرد است : اگرچه این علامتی رایج نیست که هوای شوفاژ محبوس شده است ، اما مطمئنا نشانه این است که شوفاژ شما نیاز به توجه دارد و شاید باید جهت سرویس شوفاژ اقدام نمایید. هوای حبس شده در جایی در لوله ها ، آب گرم را که قرار است به داخل رادیاتور سرازیر شود ، محدود کرده است – اگر به سرعت بررسی نشود و بعدا می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند! در چنین شرایطی شما باید با تکنسین های شرکت آس تماس بگیرید تا با ارسال سرویس کار شوفاژ مشکلات و ایرادات را حل کرده و در فصل زمستان هیچ مشکلی نداشته باشید.
  • کپک و رطوبت در اطراف خانه : اگر متوجه شده اید که لکه های مرطوب و کثیفی روی دیوارها نفوذ می کند ، به ویژه در اتاقه ایی که زیاد استفاده نمی شوند ، این می تواند نشانه این باشد که رادیاتورهای شما نیاز به سرویس و نگهداری دارند.
  • شنیدن صدای تق تق از شوفاژ : هوای محبوس شده در سیستم گرمایش ممکن است باعث شود تا صداهای عجیبی مانند خش خش ، غرغره و تق تق از شوفاژ به صدا در آید. در حالی که این امر می تواند به دلایل مختلف باشد ، اما ممکن است نشانه ای از نیاز به تخلیه و هواگیری شوفاژ باشد. در هر صورت ، باید خدمات سرویس و نگهداری شوفاژ باید انجام شود تا با مشکلات جدی در آینده روبرو نشوید!

نحوه سرویس شوفاژ

  1. روشن کردن سیستم گرمایش شوفاژ = گرمایش را روشن کرده و منتظر بمانید تا همه رادیاتورهای خانه گرم شوند ( مدت زمان ممکن است به تعداد رادیاتور شما و اندازه خانه شما بستگی داشته باشد ، بنابراین مطمئن شوید که زمان زیادی را به خود اختصاص می دهید )
  2. مشخص کنید کدام شوفاژ نیاز به هواگیری دارد = هر شوفاژ را با دقت بررسی کنید تا از دمای یکنواخت آن در کل سطح اطمینان حاصل کنید. اگر رادیاتورهایی را پیدا کردید که قسمت بالای آن سرد بوده یا صدای غرغری می شنوید ، این نشانگر این است که هوای داخل آن به دام افتاده است و باید هواگیری شوفاژ انجام شود
  3. سیستم گرمایش را خاموش کرده و اجازه دهید شوفاژها خنک شوند = قبل از سرویس شوفاژها توصیه می کنیم آن ها را خاموش کنید تا رادیاتورها خیلی داغ نباشند
  4. قرار دادن پارجه ای در زیر رادیاتور = سوپاپ هواگیری رادیاتور را تعیین کرده و اطمینان حاصل کنید که پارچه یا حوله ای قدیمی در زیر آن قرار گرفته است تا آب خارج شده پخش نشود. هر شوفاژی دارای یک سوپاپ هواگیری است. آنها معمولا در گوشه بالای رادیاتور قرار دارند و شبیه یک سوراخ گرد با یک مربع در داخل هستند
  5. شیر را باز کرده و هوا را خارج کنید = اگر هنگام هواگیری رادیاتور آب یا هوا خارج نمی شود ، ممکن است شیر ​​با رنگ مسدود شده باشد. شیر ورودی و خروجی را در هر انتهای رادیاتور ببندید ، سپس پیچ را از مرکز سوپاپ هواگیری جدا کنید. کلید رادیاتور را وارد سوپاپ هواگیری کرده و آن را به آرامی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید ( یک چهارم دور باید کافی باشد ). هنگام خروج هوا باید صدای خش خش را بشنوید
  6. بستن سوپاپ = هنگامی که صدای خش خش متوقف شد و آب شروع به نشت کرد ، کلید را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر بسته شود

سوالات رایج در مورد تعمیر و نگهداری و سرویس شوفاژ

هر چند وقت یکبار باید هواگیری شوفاژ انجام شود ؟

در واقع هر چند وقت یکبار باید خدمات سرویس و نگهداری شوفاژ انجام شود. ما پیشنهاد می کنیم که این کار قبل از شروع فصل سرما انجام شود تا اطمینان حاصل شود سیستم گرمایشی شما در مواقعی که بیشترین نیاز را به آن دارید ، به صورت کارآمد کار می کند.

آیا وقتی شوفاژ روشن است می توانیم هواگیری را انجام دهیم ؟

خیر! زیرا وقتی سیستم گرم است ممکن است خیلی داغ باشد و آب سوزان و داغ از آن خارج شود. از این رو قبل از شروع تعمیر و سرویس شوفاژ از خاموش بودن آن مطمئن شوید. هواگیری هنگام روشن بود پمپ ، فقط هوای بیشتری را در قسمت های دیگر سیستم وارد می کند.

چگونه متوجه شویم که هواگیری شوفاژ به درستی انجام شده است ؟

پس از بستن سوپاپ ، می توانید گرمایش مرکزی و شوفاژ را دوباره روشن کنید. اگر کار را به درستی انجام داده باشید ، شوفاژ باید سریعا گرم شود.

شوفاژهایی که از سیستم گرمایش مرکزی با گاز استفاده می کنند ، راهی فوق العاده برای گرم نگه داشتن خانه شما در زمان سردتر شدن هوا و هنگامی که دمای هوا در ماه های زمستان کاهش می یابد ، هستند. آنها در نحوه عملکرد خود قابل اعتماد و قابل پیش بینی هستند ، به همین دلیل است که اکثریت قریب به اتفاق خانواده ها در بالا و پایین کشور به آنها وابسته هستند. با این وجود ، بخواهید یا نخواهید ، همیشه این احتمال وجود دارد که در برخی از سیستم های گرمایشی مشکلی پیش بیاید. اما خوشبختانه ، در بیشتر موارد تشخیص خطاها بسیار آسان و برطرف کردن آنها ساده است…

اگر قسمت وسط یا پایین شوفاژ سرد باشد :

اگر قسمت پایین و یا میانی شوفاٰژ سرد باشد چه کار باید کرد؟ْ! خوب ، دلیل آن می تواند این باشد که در داخل آن لجن ایجاد شده است ( مخلوطی از هوا ، فلز و آب ) ، در حالی که خوردگی نیز ممکن است به محدودیت جریان آب کمک کند. متاسفانه برای برطرف کردن این مشکل ، ممکن است نیاز به برداشتن رادیاتور از دیوار و شستشو آن – یا حتی تعویض آن در صورت لزوم باشد. در چنین شرایطی باید با سرویس کار شوفاژ شرکت آس تماس بگیرید تا خدمات سرویس و تعمیر را انجام دهند.

اگر کل رادیاتور سرد باشد :

چند علت و راه حل احتمالی برای این امر وجود دارد :

  • علت : سوپاپ کنترل دستی خاموش شده است / راه حل : سوپاپ را روشن یا باز کنید
  • علت : سوپاپ شوفاژ ترموستاتیک (TRV) به درستی تنظیم نشده است / راه حل : TRV را دوباره تنظیم کنید
  • علت : سوپاپ قفل به درستی تنظیم نشده است / راه حل : قبل از برداشتن درپوش پلاستیکی سوپاپر قفل تا جایی که ممکن است شیر دستی را باز کنید و با استفاده از آچار قابل تنظیم ، شیر دوم را باز کرده و بگذارید تا رادیاتور به درستی گرم شود ؛ برای پیگیری ، باید به دنبال تعادل رادیاتور باشید ، که ممکن است مستلزم تماس با خدمات مهندس گرمایش واجد شرایط باشد
  • علت : خوردگی ورودی و خروجی/ محلول را مسدود کرده است : ممکن است بخواهید رادیاتور را جدا کرده و تعویض کنید ، یا حداقل آن را بشویید

نحوه بررسی کارایی شوفاژ

نحوه بررسی کارایی شوفاژ

اگر نقاط سردی در پایین شوفاژ وجود دارد ، احتمالا نشانه این است که در سیستم گرمایش مرکزی لجن ، خوردگی و زباله وجود دارد. این یک مسئله بزرگتر است که شما را ملزم به پاکسازی مناسب بر روی سیستم خود می کند. در اینجا علائم دیگری وجود دارد که ممکن است با آنها مواجه شوید :

  • نقاط سرد روی رادیاتورها ، به ویژه در قسمت پایین
  • نیاز هواگیری مداوم شوفاژ
  • شوفاژ و دیگ بخار پر سر و صدا
  • نشتی شوفاژ
  • خرابی های مکرر
  • دیگ بخار دائما نیاز به راه اندازی مجدد دارد
  • سیستم گرمایش مرکزی مدت زمان زیادی طول می کشد تا گرم شود
  • تغییر رنگ آب هنگام هواگیری
  • رادیاتورهای سرد اما لوله های گرم

حتما مطالعه کنید : سرویس موتورخانه

اطمینان از اینکه سیستم گرمایش منزل شما به صورت کارآمد کار می کند ، بسیار ضروری است. در ماه های سردتر ، شما نیاز دارید تا منزل و یا محیط کارتان را به سرعت گرم کنید و این گرما را برای کل فصل سرما حفظ کنید. در سیستم گرمایش مرطوب ، دیگ بخار آب را قبل از پمپاژ در مدار لوله به رادیاتورهای نصب شده در خانه گرم می کند. هر رادیاتور دارای دریچه هایی است که میزان جریان آب را از طریق آن کنترل می کند ، بنابراین مقدار زمانی را که آب در رادیاتور صرف می کند و میزان گرمای خروجی را کنترل می کند. هنگامی که آب از رادیاتور خارج می شود ، برای گرم شدن مجدد به دیگ بخار منتقل می شود. با جریان آب در اطراف سیستم ، مقداری گرما از لوله ها از بین می رود ، اما این امر به دلیل باریک بودن لوله ها و همچنین سرعت حرکت آب به حداقل می رسد.

مارک ها و مدل های مختلف شوفاژها دارای کنترل های متفاوتی هستند. بسیاری از خطاها راه حل های ساده ای دارند که شاید خودتان بتوانید آن ها را انجام دهید – اما در صورت شک ، با تکنسین ها و سرویس کار شوفاژ تماس بگیرید.

چگونه لوله های ترک خورده شوفاژ را تعمیر کنیم ؟

لوله های داغ در حال منبسط شدن و ساییدگی به کف ، دیوار یا لوله های دیگر هستند. برای حل این مشکل شکاف های لوله را در تیرچه ها باز کنید ( اما آنها را عمیق نکنید ، زیرا تیرچه ها ضعیف می شوند ) ، لوله های بدون پشتیبانی را محکم کنید یا عایق را در اطراف و بین لوله ها بسته کنید.

نحوه برطرف کردن صداهای عجیب در لوله های شوفاژ

علت ایجاد چنین صداهایی ممکن است به دلیل سرعت پمپ بسیار زیاد باشد یا لوله های شما برای جریان سیستم بسیار باریک باشد. در چنین مواقعی باید با سرویس کار شوفاژ جهت تعمیر و نگهداری و سرویس شوفاژ تماس بگیرید!

حتما مطالعه کنید : تعمیر پکیج

نحوه برطرف کردن صداهای ضربه در لوله های شوفاژ

علت اصلی شنیدن چنین صداهایی در شوفاژها به دلیل حباب هوا یا گاز در سیستم می باشد. در چنین مواقعی برای حل مشکل باید خدمات هواگیری شوفاز انجام شود.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط به صفحه تاسیسات و جهت مشاهده تمامی مقالات آس به صفحه مقالات مراجعه نمایید.