سرویس و نگهداری دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق

سرویس و نگهداری دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق / نصب دتکتور / بازدید دوره ای سیستم اعلام حریق / سیستم اعلام حریق / دتکتور آتش نشانی

سرویس و نگهداری دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق

امروزه همانند گذشته امنیت مهم ‌ترین عامل زیستن برای مردم است. آتش دارای بیشترین میزان خطر و یک عامل تهدید‌ کننده برای افراد به حساب می ‌آید. بنابراین برای جلوگیری از آن ، یک عامل با واکنش سریع و هدف ‌دار مورد نیاز است. سیستم اعلام حریق از مجموع چند دستگاه ، برای شناسایی و هشدار دادن از طریق لوازم صوتی و تصویری در زمانی که دود ، آتش ، مونوکسید کربن و یا دیگر شرایط اضطراری به وجود می آید ، تشکیل شده است. این آلارم می تواند توسط آشکارسازهای دود و آشکارسازهای گرما فعال شود. همچنین ممکن است از طریق شستی اعلام حریق توسط کاربر فعال شود.

محاسبه قیمت و هزینه سیستم اعلام و اطفا حریق

برای افزایش عمر سیستم اعلام حریق و اطمینان از رفع به موقع هرگونه نقص ، بازدید دوره ای سیستم اعلام حریق و خدمات سرویس و نگهداری آن ها بسیار ضروری است. سیستمی که نگهداری نشود ، نمی تواند از جان و مال اشخاص محافظت کند. سرویس و نگهداری منظم بسته به ارزیابی خطر آتش سوزی شما با آزمایش های هفتگی که توسط مشتری انجام می شود ، باید حداقل دو الی سه بار در سال یا هر سه ماه یکبار انجام شود. تیم مهندسین حرفه ای مجرب شرکت آس با بالاترین استانداردهای ممکن آموزش دیده اند و می توانند مطابق با قوانین و مقررات سیستم شما را سرویس کنند. مهندسین ما در مورد تمام سیستم های اعلام حریق و بیشترین آدرس پذیری پروتکل های سیستم آموزش های لازم را دیده اند و هر مهندس طیف گسترده ای از قطعات یدکی و جایگزین و همچنین تجهیزات برنامه نویسی و تشخیصی را برای اطمینان از دریافت بهترین خدمات ممکن با بهترین قیمت ممکن حمل می کند.

سرویس و نگهداری دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق به صورت منظم بخش مهمی از محدود کردن هشدارهای اشتباهی می باشد که ممکن است در سیستم رخ دهد. آزمایشات لازم برای ردیاب ها ( انواع مختلف ) باید اطمینان حاصل کند که محصولات احتراق قادر به عبور به محفظه حسگر ردیاب بوده و این آزمایشات باید توسط یک فرد صالح و مجرب انجام شود. دوره بین بازرسی متوالی و بازدید از سرویس باید بر اساس ارزیابی ریسک با در نظر گرفتن نوع سیستم نصب شده ، محیطی که در آن کار می کند و سایر عواملی که ممکن است بر عملکرد طولانی مدت سیستم تاثیر بگذارد ، صورت گیرد. مدت زمان توصیه شده بین بازرسی های پی در پی و بازدیدهای خدماتی نباید بیش از شش ماه باشد. اگر این توصیه اجرا نشود ، باید در نظر گرفت که سیستم دیگر با قوانین و استانداردها سازگار نیست.

هر سیستم اعلام حریق به صورت کلی از بخش های زیر تشکیل شده است :

  • کنترل پنل اعلام حریق
  • دتکتور اعلام حریق
  • شستی اعلام حریق
  • آژیر اعلام حریق

کنترل پنل اعلام حریق

 وظیفه پردازش مرکزی و پایش و کنترل سیستم را بر عهده دارد. پروتکل ارتباطی سیستم که بین تمامی دستگاه ها برقرار است ، بر دو نوع سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و سیستم اعلام حریق متعارف تقسیم بندی می شود.

دتکتور اعلام حریق

 دتکتور ابزاری است که برای حس کردن و آشکارسازی دود به ویژه در سیستم ‌های اعلام حریق یا اطفا حریق به کار می‌ رود. برخی از آشکارسازهای دودی که معمولا در سیستم‌ های اعلام و اطفا حریق صنعتی ، تجاری یا مکان‌ های پر رفت ‌و آمد مسکونی نصب می ‌شود ، پس از آشکارسازی دود یا آتش یک سیستم اعلام خطر یا سیستم خودکار اطفا حریق را فعال می‌ کند یا سیگنال خطر را به مراکز آتش ‌نشانی می ‌فرستد. اما دتکتورهای معمولی و خانگی معمولا تنها یک زنگ خطر شنیداری یا نشانه ‌های نوری دیداری از خود دستگاه آشکار ساز ایجاد می‌ کنند. ردیاب های دود در انواع مختلفی نظیر نوع نقطه ‌ای ، نوع خطی و نوع مکنده هوا وجود دارند که هر یک برای کاربری خاص خود مناسب می ‌باشند. در چندین نوع مختلف و برای کاربردهای متنوع طراحی شده است :

  • دتکتور دودی : دتکتور دودی توسط یک دیود مادون قرمز وجود دود در هوا را تشخیص می دهد و در زمان مناسب به کنترل پنل اعلام می کند.
  • دتکتور حرارتی : دتکتور حرارتی در صورت افزایش دما از میزان از پیش تعیین شده ، به کنترل پنل اعلام خطر می کند.
  • دتکتور نرخ افزایشی : این دتکتور به تغییرات ناگهانی دما حساس می باشد و در صورت تغییر ناگهانی دما به کنترل پنل اعلام می کند.
  • بیم دتکتور : از دو بخش فرستنده و گیرنده تشکیل شده است. بخش فرستنده اشعه مادون قرمز از خود ساطع می کند و بخش گیرنده آن را دریافت می کند. اگر میزان دود به حدی باشد که مانع رسیدن اشعه به گیرنده شود ، بیم دتکتور به کنترل پانل اعلام خطر می کند.
  • دتکتور گاز : دتکتور گاز برای تشخیص وجود گازهای خطرناک در محیط طراحی شده است. در صورتی که میزان گاز موجود در هوا از میزان پیش فرض تعیین شده برای دستگاه بالاتر رود ، هشدار دهنده نشت گاز به کنترل پنل اعلام خطر می کند.
  • دتکتور کابلی : این نوع دتکتور همانطور که از نامش پیداست از یک کابل دو رشته تشکیل شده است. این کابل به حرارت حساس است و در صورت عبور دما از میزان از پیش تعیین شده ، بین دو رشته کابل اتصال برقرار می شود و کنترل پنل متوجه ایجاد خطر می شود. موارد کاربرد کابل های حرارتی در داکت ها و رک ها می باشد.
  • دتکتور شعله : این دتکتور دارای سنسور مادون قرمز یا ماورا بنفش است و اشعه تابیده شده از شعله را تشخیص می دهد. این دتکتور در مکان هایی که مواد بسیار مشتعل شونده وجود دارند ، مانند کارخانه رنگ استفاده می شود.

شستی اعلام حریق

برای راه اندازی خودکار سیستم اعلام حریق در زمان مشاهده آتش سوزی به کار م یرود و در رنگ های مختلف و برای کاربردهای متفاوت در سیستم اطفا حریق نیز تولید می شود.

آژیر اعلام حریق

ایجاد هشدار شنیداری و دیداری در زمان ایجاد خطر را بر عهده دارد. انواع آژیر ساده ، آژیر فلاشر ، آژیر سخنگو و انواع زنگ های اعلام خطر و بلندگوهای اعلام خطر برای محیط های داخل ساختمان و بیرون ساختمان از دسته بندی های این محصول است.

سرویس و نگهداری و تست دوره ای سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور:

هر سیستمی که نصب می گردد اگر بر اساس استاندارد به درستی نگهداری نشود ، بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و از کار می افتد. بر اساس استاندارد NFPA در دیتاسنترها و اتاق های سرور سیستم های اعلام و اطفا حریق باید به صورت روزانه هفتگی و ماهیانه سرویس و بازدید و تست شوند :

  • بررسی وضعیت تابلو کنترل مرکزی سیستم اعلام حریق و حصول اطمینان از شرایط عادی آن و بررسی گزارش های روز قبل در مورد عیوب احتمالی
  • حصول اطمینان از قابلیت عملکرد سیستم تحت شرایط هشدار در یک منطقه یا یک حلقه. برای سیستم هایی که کمتر از 13 مدار دارند برای هر هفته باید یک مدار کنترل شود و برای سیستم هایی با بیشتر از 13 مدار ، باید ترتیبی داده شود تا با بررسی مدارها ، کلیه آنها طی سیزده هفته مورد بررسی قرار گرفته باشند. بنابراین به تبع تعداد مدارها ، در هر هفته باید بیش از یک مدار مورد آزمایش قرار گیرد. بررسی وضعیت باطری های پشتیبان و همچنین کنترل وضعیت سوخت ، روغن و سیستم خنک کن ژنراتور برق اضطراری که تامین کننده برق سیستم به هنگام قطع برق شهر است از جمله مواردی است که به صورت هفتگی باید انجام پذیرد.(وظایف هفتگی شامل وظایف روزانه هم می شود.)
  • کپسول های آتش نشانی مانند هر وسیله مکانیکی باید به صورت منظم نگهداری شود و جهت شارژ کپسول آتش نشانی ‏بررسی های لازم انجام گیرد. کپسول های آتش نشانی باید هر 30 روز مورد بررسی قرار بگیرد ، کپسول های آتش نشانی پودری ، کف و بر پایه آب باید  هر پنج سال یکبار تخلیه شوند و دوباره پر گردند وکپسول های آتش نشانی که بر پایه کربن دی اکسید هستند ، نیز باید بعد از 10 سال تازه شوند.
  • شرکت سازنده معمولا شرایط نگهداری کپسول های آتش نشانی را عنوان می کند که دستورالعمل شرکت سازنده بروزشود. این راهنما می تواند اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهد. برای نگهداری سالانه باید از آن استفاده  کنید.

نکته مهمی که در خصوص کپسول های آتش نشانی باید مد نظر قرار گرفته شود ، شارژ کپسول های آتش نشانی سریعا پس ‏از استفاده از آن می باشد.‏ دتکتورهای آتش سوزی در صورت وقوع آتش سوزی به سرنشینان هشدار داده و با این کار می توانند از تلفات جانی جلوگیری کنند. هر ساله در ایران آتش سوزی های زیادی رخ می دهد ، بنابراین به راحتی می توان فهمید که چرا داشتن یک سیستم اعلام حریق کاملا کاربردی و مهم است. برای انجام یک آزمایش منظم بسیار حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که در کل سیستم تشخیص حریق و اعلام حریق خرابی عمده ای رخ نداده است که در غیر این صورت ممکن است مورد توجه قرار نگیرد.

بازدید هفتگی سیستم اعلام حریق

  • در ساعات کار یک نقطه تماس دستی امتحان می شود تا اطمینان حاصل گردد کنترل کننده صفحه و صدای زنگ هشدار به طور مطلوبی کار می کنند
  • هر هفته ، یک نقطه تماس دستی متفاوت باید آزمایش شود
  • سیستم های هشدار صوتی باید هر هفته مطابق با استانداردها آزمایش شوند. اگر سیستم برای تماس با نیروهای آتش نشانی به یک مرکز گیرنده هشدار (ARC) متصل باشد ، بسیار مهم است که ARC قبل از شروع آزمایش و زمان کامل شدن آن مطلع شود

بازدید ماهانه سیستم اعلام حریق

  • هر ژنراتوری که به طور خودکار شروع به کار می کند و برای سیستم آتش سوزی و اعلام حریق استفاده می شود ، باید آزمایش شود
  • بازدید دوره ای و منظم هر باتری منفذی که به عنوان منبع تغذیه آماده به کار برای سیستم تشخیص حریق و اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرد

بازرسی دوره ای سیستم اعلام حریق شامل موارد زیر است

  • دوره بین بازدیدها برای انجام بازرسی و خدمات باید براساس ارزیابی ریسک انجام شود ، اما حداکثر مدت زمان بازدید نباید بیش از شش ماه باشد
  • باید یک بازرسی بصری انجام شود تا بررسی شود آیا تغییرات ساختاری یا ساکن ایجاد شده است و نیاز به تغییر در سیستم تشخیص حریق و اعلام حریق وجود دارد یا خیرْ!
  • سوابق هشدارهای اشتباه باید بررسی شود و در صورت لزوم اقدامات مربوطه انجام گردد
  • بررسی و آزمایش باطری ها
  • عملکردهای صفحه کنترل باید بررسی و آزمایش شوند
  • تسهیلات انتقال اتوماتیک سیگنال های هشدار به مرکز دریافت هشدار ( ARC ) باید پس از توصیه ARC در مورد اقدامات پیشنهادی بررسی شود
  • تمام نشانگرها و مدارهای خطا باید آزمایش و بررسی شوند
  • مکانیسم تغییر هر نقطه تماس دستی باید آزمایش شود
  • هر دتکتور آتش شوزی اتوماتیک باید مورد بررسی و آزمایش عملکردی قرار گیرد. این شامل ردیاب های دود ، ردیاب های حرارتی قابل تنظیم ، ردیاب های دود پرتو نوری ، سیستم های تشخیص آتش مایع ، آشکارسازهای آتش مونوکسیدکربن و آشکارسازهای شعله
  • همه دستگاه های اعلام حریق ( چه بصری و چه شنیداری ) باید آزمایش شوند
  • در خدمات بازدید دوره ای سیستم اعلام حریق ، بعضی از لامپ های رشته ای باید تعویض شوند
  • نقاط قوت سیگنال تشخیص آتش رادیویی و سیستم اعلام حریق باید بررسی شود
  • ظرفیت منبع تغذیه آماده به کار باید بررسی شود
  • سایر بررسی ها و تست های سالانه توصیه شده توسط سازندگان اجزای سیستم باید انجام شود

نصب دتکتور

ردیاب های دتکتور از اولین دفاعیات شما برای در امان ماندن از آتش سوزی و کاهش آسیب هستند. در صورت نصب و نگهداری صحیح ، آنها می توانند در اولین بوی دود به شما هشدار دهند و خطر مرگ را به نصف کاهش دهند.

  • اگر ساختمان منزل و یا محیط کار شما فاقد ردیاب دود است ، سریعا باید برای خرید و نصب دتکتور اقدام نمایید. هنگام یادگیری نحوه نصب دتکتور دود ، مهم است که آنها در مکان های مناسب خانه خود نصب شوند. دتکتورها را بالای اجاق گازها ، اجاق ها ، خشک کن لباس یا در مناطقی که احتمال تولید گرما یا بخار قابل توجهی وجود دارد قرار ندهید.
  • دتکتورها باید متناسب با محل مورد نظر انتخاب شوند.
  • بهترین مکان ها را برای ردیاب های دود پیدا کنید. از زمان بلند شدن دود ، سقف ها به طور کلی بهترین مکان برای ردیاب های دود هستند. در صورت نصب ردیاب بر روی دیوار ، آن را در فاصله 12 اینچ سقف نصب کنید.
  • با افزایش ارتفاع نصب دتکتور، سطح پوشش دتکتور افزایش یافته ولی حساسیت پاسخ دهی حریق کاهش می یابد. بیشترین فاصله سطح پوشش دتکتور 100 متر مربع است و بیشترین فاصله هر نقطه از دتکتور بین 6.5 الی 7.5 متر و فاصله دو دتکتور 10.6 الی 15 متر بر حسب مکان و آرایش نصب می باشد.
  • با افزایش ارتفاع شدت حرارت کاهش می یابد ، اما محدودیت ارتفاع در دتکتور دودی بیشتر از حرارتی است. دتکتورهای حرارتی حداقل باید 50 میلیمتر از سقف فاصله داشته باشند. سطح پوشش دتکتور حرارتی حداکثر 50 مترمربع است ، بنابراین سطح پوشش دتکتور حرارتی کمتر از دودی می باشد. بیشترین فاصله دتکتور از هر نقطه بین 3 الی 5 متر و فاصله دو دتکتور از یکدیگر 6 الی 10 متر است. در راهروها فاصله بین آشکارسازها از 6 الی 13 متر قابل افزایش می باشد.

بازدید دوره ای سیستم اعلام حریق هر چند وقت یکبار صورت می گیرد ؟

هر شش ماه یکبار باید جهت سرویس و نگهداری سیستم اعلام حریق اقدام نمایید. فراموش نکنید که علاوه بر بازرسی های سالانه ، بررسی های هفتگی نیز باید انجام شود.

آیا خودمان می توانیم سرویس اعلام حریق را سرویس کنیم ؟

سرویس و بازرسی سیستم های اعلام حریق فقط باید توسط متخصصین آموزش دیده و مجرب شرکت آس انجام شود. خوشبختانه تیم حرفه ای آس بسیار باتجربه هستند.

سرویس سیستم اعلام حریق چه قدر طول می کشد ؟

مدت زمان لازم جهت انجام بازدید دوره ای سیستم اعلام حریق به فاکتورهای مختلفی همچون اندازه ملک ، تعداد دستگاه ها و سهولت دسترسی به دستگاه ها بستگی دارد.

هر چند وقت یکبار باطری سیستم اعلام حریق را تعویض کنیم ؟

باطری داخل پانل اعلام حریق هر 4 سال یکبار باید تعویض گردد. اگر بر روی باطری فعلی شما تاریخ نصب درج نشده است ، باید فرض کنید که عمر آن ها بیشتر 4 سال بوده و باید جهت تعویض آن اقدام نمایید.

آیا خودمان می توانیم باطری داخل سیستم اعلام حریق را تعویض کنیم ؟

خودتان می توانید باطری ها را عوض کنید ، اما باید از اندازه و ولتاژ صحیح آن ها مطمئن شوید. مهم است که به یاد داشته باشید نمی توانید باطری های از قبل نصب شده را اندازه صحیح سیستم خود بدانید و باید بررسی های لازم را انجام دهید. عدم انجام این کار ممکن است منجر به عملکرد صحیح پانل نشود و از این رو فاجعه بار خواهد بود.

اگر مشکلی در سیستم اعلام حریق رخ داد چه کار کنیم ؟

اگر مشکلی در دتکتور آتش نشانی شما رخ داد ، بلافاصله به تیم حرفه ای آس اطلاع دهید تا در اسرع وقت مشکلات جدی سیستم شما برطرف گردد. خطای سیستم بدین معناست که دتکتور آتش نشانی شما به درستی بررسی و نگهداری نشده و از این رو با مقررات اعلام حریق تطابق ندارد. برخی از رایج ترین این ایرادات عبارتند از :
زنگ هشدار به صدا در می آید ، اما آتشی وجود ندارد
چراغی روی صفحه اعلام حریق نشان می دهد که خطایی وجود دارد
پانل اعلام حریق شما بوق می زند