زمان تعویض کپسول آتش نشانی

زمان تعویض کپسول آتش نشانی

داشتن اطلاع کافی از تاریخ مصرف کپسول آتش نشانی بسیار حیاتی است. شما نباید هرگز از کپسول های آتش نشانی منقضی شده استفاده کنید ، زیرا ممکن است در زمان وقوع آتش سوزی به درستی کار نکنند و همین موضوع یک فاجعه است. کپسول های آتش نشانی نقش به سزایی در محافظت از محیط و مقابله با آتش دارند. در حقیقت ، این کپسول ها نقش به سزایی در مهار آتش و محافظت از مشاغل و کسب و کارها دارند. به همین دلیل شناختن علائمی که نشان می دهد زمان تعویض کپسول آتش نشانی فرا رسیده است ، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی کرده ایم برایتان شرح دهیم که زمان تعویض کپسول های یک بار مصرف ، قابل حمل و یا قابل شارژ کی است. پس با آس همراه باشید!

محاسبه قیمت و هزینه شارژ و خرید کپسول آتش نشانی

استفاده از یک کپسول آتش نشانی قابل حمل آسان ترین راه حل برای خاموش کردن آتش های کوچک بوده و نقش بسیار مهمی در حفظ مال و جان افراد دارد. نکته مهم این است که همه افراد در ساختمان شما بدانند که کپسول های آتش نشانی در کجا قرار دارند و چگونه می توانند از آنها استفاده کنند ، اما نکته مهمتر این است که همه دستگاه های آتش نشانی در حالت کار قرار داشته باشند. داشتن آگاهی از تاریخ مصرف کپسول آتش نشانی می تواند از بروز اتفاق های ناخوشایند ناشی از شکستگی و یا خرابی کپسول جلوگیری کند.

علائم نشان دهنده فرا رسیدن زمان تعویض کپسول آتش نشانی :

چه موقع می توان یک کپسول آتش نشانی یکبار مصرف را تعویض کرد

به عنوان یک قاعده کلی ، هر 12 سال یک بار باید جهت تعویض کپسول های یکبار مصرف اقدام نمایید. اگر نمی دانید که چند سال است کپسول را خریداری کرده اید ، هر ماه گیج فشار را بررسی کنید تا مطمئن شوید عملکرد آن صحیح می باشد.

چه موقع می توان یک کپسول آتش نشانی قابل حمل را تعویض کرد

طول عمر کپسول های آتش نشانی قابل حمل 10 الی 12 سال است. در این مدت شما باید یک آزمایش هیدرواستاتیک انجام دهید تا مطمئن شوید پوسته بیرونی هنوز در شکل مناسبی قرار دارد. آزمایش هیدرواستاتیک فشار کپسول ها را با استفاده از آب و یا سایر مایعات غیر قابل فشرده ، بررسی می کند. این کار باید توسط یک شرکت معتبر خدمات ساختمانی انجام شود. اگر کپسول آزمایشات لازم را پشت سر بگذارد ، می توانید آن را دوباره شارژ کنید و برای چند سال دیگر دوباره استفاده نمایید.

زمان تعویض کپسول آتش نشانی قابل شارژ

یک بازرسی ساده بصری می تواند روشی سریع و کارآمد برای توجه به علائم آسیب دیدگی باشد. برای کپسول های قابل شارژ ، اگر هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید باید جهت تعویض کپسول اقدام نمایید :

  1. کاهش آهسته و آرام فشار دستگاه
  2. گرفتگی ، ترک و خرد شدن نازل و شلنگ که باعث نقص عملکرد کپسول می گردد
  3. شکسته شدن و یا لق شدن دسته کپسول که استفاده از کپسول را دشوار می کند
  4. شکسته شدن و یا جدا شدن پین قفل
  5. آسیب دیدن پوسته بیرونی
  6. برچسب بازرسی پیوست نشده باشد
  7. عدم موفقیت آزمایش هیدرواستاتیک
  8. مشاهده خوردگی و یا زنگ زدگی
  9. مشاهده نشتی و یا شکستگی آب بند که مانع شارژ قوطی می شود
  10. کپسول به صورت تصادفی تخلیه شده و یا برای خاموش کردن آتش استفاده شده است
  11. زنگ زدگی ناشی از رطوبت محیط که منجر به عملکرد ناقص نازل و یا ماشه می گردد
  12. شل بودن قطعات که در صورت نصب کپسول در منطقه ای با لرزش بیش از حد از ماشین آلات سنگین یا وسایل نقلیه ایجاد می شود

از آنجایی که کپسول های آتش نشانی پر از مواد شیمیایی تحت فشار هستند ، هرگز نباید آن ها را داخل سطل زباله بیاندازید. در ادامه مراحلی که باید هنگام دور انداختن کپسول آتش نشانی انجام دهید را برایتان ذکر می کنیم ( اگر زمان تعویض کپسول آتش نشانی فرا رسیده باشد ) :

اگر کپسول آتش نشانی خالی نباشد :

  • با یک متخصص آتش نشانی صحبت کنید تا بررسی کنند که آیا امکان نگهداری کپسول آتش نشانی را دارند تا خیر!
  • اگر امکان رها کردن کپسول در ایستگاه آتش نشانی وجود نداشته باشد ، فقط کافیست با متخصصین شرکت خدماتی آس تماس بگیرید تا در اسرع وقت آن ها را از محل مورد نظر شما برداشته و کپسول های جدید جایگزین کنند.

اگر کپسول آتش نشانی خالی باشد :

  • اهرم را فشار دهید تا تمام فشارها تخلیه شود.
  • سری کپسول آتش نشانی را بردارید.
  • پس از اینکه کپسول را به صورت کامل تخلیه کرده و سری را برداشتید ، باید بدنه کپسول را داخل یک سطل زباله قابل بازیافت بیاندازید.

زمان بازرسی کپسول های آتش نشانی :

صاحبان مشاغل موظف هستند حداقل سالی یکبار نسبت به بررسی کپسول های آتش نشانی قابل حمل اقدام نمایند. البته صاحبان مشاغل باید هر ماه بازرسی های بصری روی دستگاه را انجام دهند. نحوه نگهداری و تعویض کپسول ها به نوع آن ها نیز بستگی دارد. کپسول های آتش نشانی شیمیایی مرطوب باید هر 5 سال یکبار بررسی شوند. کپسول های آتش نشانی شیمیایی خشک باید هر 12 سال یک بار با آزمایش هیدرواستاتیک آزمایش شوند و هر 6 سال یک بار نگهداری عمومی آن ها انجام شود. اگر 10 سال است که کپسول آتش نشانی قابل شارژ خود را دست نزده اید ، اکنون زمان شارژ آن فرا رسیده است! گر 12 سال است که از زمان خرید کپسول آتش نشانی شما گذشته است ، اکنون زمان تعویض آن فرا رسیده است!

در بازرسی های سالانه کپسول ها ، شرایطی فیزیکی از جمله آب بند و درفشر کپسول بررسی می شود. هدف از معاینه بدنی این است که ” آسیب های بدنی واضح ، خوردگی یا انسداد نازل آشکار ” شود. تکنسین های آس همچنین تایید خواهند کرد دستورالعمل های عملیاتی ” موجود ، خوانا و قابل اجرا ” هستند.

نحوه افزایش طول عمر کپسول آتش نشانی :

تا زمانی که تست های هیدرواستاتیک و الزامات لازم برای نگهداری صحیح کپسول های آتش نشانی را به درستی انجام دهید ، می توانید انتظار داشته باشید تا طول عمر کپسول ها افزایش یابد. در ادامه قصد داریم کارهایی را که باید انجام دهید تا طول عمر یک دستگاه آتش نشانی را افزایش دهید برایتان ذکر کنیم :

  • بازرسی ماهانه بر روی انواع کپسول های آتش نشانی. اطمینان حاصل کنید که آن ها در مکان های مناسبی قرار گرفته اند ، دارای برچسب های قابل خواندن هستند ، پر هستند.
  • برنامه بازرسی سالانه حرفه ای را تنظیم کنید.
  • هر 5 الی 12 سال ( بسته به نوع کپسول ) بازرسی و آزمایشات هیدرواستاتیک را انجام دهید.
  • خدمات تعمیر و نگهداری کپسول های آتش نشانی شیمیایی خشک را هر 6 سال یکبار انجام دهید.