روش نگهداری کاج ستاره ای

روش نگهداری کاج ستاره ای

کاج گونه ای از 50 تا 70 نوع خانواده سرو است. آنها درختان یا درختچه های همیشه سبز مخروطی هستند. رنگ شاخ و برگ آن ها از رنگ سبز-آبی گرفته تا سبز روشن متغیر بوده و به صورتی سوزنی و یا پولکی هستند. کاج های پولکی زمانی که جوان هستند شاخ و برگ سوزنی دارند ( که شاخ و برگ نوجوان نامیده می شوند ). شاخ و برگ های پولکی بعدا ظاهر می شوند. پس از هرس سنگین ، آبیاری زیاد و یا سایر شرایط استرس زا این شاخ و برگ های جوان دوباره رشد می کنند. این می تواند چند سال طول بکشد تا زمانی که شاخ و برگ طبیعی پولکی به صورت کامل رشد کند و تمام شاخ و برگ های سوزنی مانند از بین بروند. زمانی که به بنسای کوتاه و سنتی فکر می کنید ، قطعا کاج ستاره ای به ذهن شما خطور می کند. این گیاه بسیار مقاوم است ، عمر طولانی دارد و قابلیت تحمل شرایط نامساعد را نیز دارد. در واقع کاج ستاره ای ، یک ارس کم رشد و بومی جنوب ژاپن است.

کاج ستاره ای چیست ؟

کاج ستاره ای نوعی کاج سوزنی است از خانواده مطبق ‌کاجیان. ‌کاجیان درختان همیشه‌ سبزی هستند و رشد آن ها در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی پیش می رود و احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی ‌کند. کاج مطبق به نور معمولی ، هوای خنک ، خاک همیشه خیس ، رطوبت نسبی بین 50 تا 90 درصد و به خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

روش نگهداری کاج ستاره ای :

  • موقعیت = درخت را بیرون ( در تمام طول سال ) در یک منطقه روشن با نور خورشید قرار دهید. این دسته از گیاه ها در محیط خارج از خانه دوام نمی آورند. در طول زمستان هنگامی که دما به زیر10- درجه سانتیگراد ( 14 درجه فارنهایت ) رسید ، از درخت محافظت کنید. برخی از گونه ها رنگ شاخ و برگ خود را در دوره های یخبندان به یک قهوه ای مایل به ارغوانی تغییر می دهند که با مکانیسم محافظت از سرما در ارتباط است. در بهار آنها دوباره سبز می شوند. کاج ستاره ای یک درخت مینیاتوری زنده است ، نه یک گیاه خانگی! از این رو در طول فصل سرد و یخبندان زمستان حتما باید در محیط داخل خانه نگهداری شود. در طول فصل های بهار ، تابستان و پاییز درخت شما باید در خارج از منزل قرار گیرد مانند پاسیو ، بالکن ، تراس یا باغ. پس از بیرون آوردن ، کاج ستاره ای شما باید در جایی قرار بگیرد که آفتاب کافی دریافت کند – بهترین زمان آفتاب صبح و سایه بعد از ظهر.
  • آبیاری = در روش نگهداری کاج ستاره ای مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید ، زیرا ریشه این درخت خیس بودن خاک را دوست ندارد. قبل از آبیاری ، خاک باید کمی خشک شود. باید به صورت منظم و مداوم درخت را مرطوب کنید ( به خصوص پس از تعویض خاک و گلدان درخت ) ، زیرا رطوبت هوا برای آن بسیار مفید است. دقت کنید که آبیاری این درخت را هیچ وقت فراموش نکنید. وقتی خاک آن خشک به نظر می رسد ، آب بریزید و هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. اگر آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار داده اید ، باید هر روز آبیاری کنید. این برنامه آبیاری ممکن است بسته به اندازه گلدان ، نوع خاک و نوع درخت کاجی که دارید متفاوت باشد. نیاز آبی هر درخت را ارزیابی کرده و برنامه آبیاری خود را متناسب با آن تنظیم کنید. بهتر است تا زمانی که با نیازهای درخت خود آشنا نشده اید ، از دستگاه سنجش رطوبت استفاده کنید. آبیاری باید به آهستگی انجام شود تا سطح خاک کاملا مرطوب وخیس نشود.
  • کوددهی = هر ماه در طول فصل رشد از کودهای ارگانیک استفاده کنید. می توانید از کودهای مایع به صورت هفتگی نیز استفاده نمایید. در صورت تمایل به رشد زیاد می توان از سطح نیتروژن بالاتر در بهار استفاده کرد. برای اینکه درخت شما سالم و زیبا به نظر برسد ، کوددهی دقیق بسیار ضروری است. از آنجا که درخت شما در مقدار کمی خاک در حال رشد است ، لازم است که به طور دوره ای منابع غذایی را دوباره به خاک اضافه کنید.

هرس کاج ستاره ای : هرگز درخت کاج ستاره ای را همانند پرچین کوتاه نکنید ، زیرا حذف تمام قسمت های رشد کرده باعث تضعیف درخت شده و نوک های آن قهوه ای می شود. وقتی ساقه های شاخ و برگ خیلی متراکم می شوند ، باید با قیچی تیز در پایه نازک شوند.

کاج ستاره ای عموما درخت محکمی است که نسبت به هرس شدید نیز مقاومت خوبی دارد. اما اگر درخت به صورت کامل برهنه شود ، دوباره جوانه نمی زند از این رو مطمئن شوید که در روش نگهداری کاج ستاره ای مقداری شاخ و برگ باقی بماند.

  • جا به جا کردن گلدان = در روش نگهداری کاج ستاره ای سعی کنید هر دو سال یکبار گلدان درخت را به طور کلی عوض کنید. درختان بسیار قدیمی را در فواصل بیشتر با استفاده از یک مخلوط خاک پایه ( یا تا حدودی زهکشی بیشتر ) جا به جا کنید. ریشه ها را خیلی با شدت زیاد هرس نکنید.
  • تکثیر = از بذر یا قلمه استفاده کنید.
  • آفت یا بیماری = اگر از این درختان به خوبی مراقبت شود و در موقعیت ایدهآلی قرار بگیرد ، در برابر انواع آفات کاملا مقاوم خواهند بود. مهم است که اجازه ندهید شاخ و برگ کاج ستاره ای زیاد متراکم شوند ، زیرا در غیر این صورت آفات به راحتی می توانند در آنها مستقر شوند. در روش نگهداری کاج ستاره ای در طول زمستان ، دقت کنید که این درخت در مکانی با نور کافی نگهداری شود و آنها باید مرتبا از نظر آفات کنترل شوند ، زیرا حتی در طول فصل زمستان نیز آفت ها وجود دارند. یک مشکل بزرگ بیماری های زنگ زدگی قارچی است. گونه های مختلف و گوناگون این درخت ، سطح مقاومت متفاوتی نسبت به حشرات و آفت ها دارند. به طور معمول کاج های سبز و آبی نسبت به کاج هایی که دارای شاخ و برگ سبز مایل به زرد هستند مقاومت بیشتری دارند.
  • رطوبت = در روش نگهداری کاج ستاره ای ، در ماه های سرد وقتی که درخت شما در محیط داخل منزلتان قرار دارد ، توصیه می کنیم آن را در یک سینی کم عمق پر از یک لایه شن با آب قرار دهید. این امر با تبخیر آب ، رطوبت بیشتری را در اطراف درخت ایجاد کرده و میزان رطوبت از دست رفته در سیستم های گرمایشی مدرن را کاهش می دهد.

آیا در منزل خود گیاه کاج ستاره ای دارید و نمی دانید چگونه باید از آن نگهداری کنید ؟! در ادامه قصد داریم شما را با روش نگهداری کاج ستاره ای بیشتر آشنا کنیم. این گیاهان زینتی خانگی بسیار زیبا و کوچکی هستند که به عنوان درختان کریسمس نیز بسیار محبوب شده و مردم در تعطیلات زمستانی آن را در سراسر جهان خریداری می کنند.

فاکتور دما

کاج ستاره ای یک گیاه گرمسیری است و نسبت به سرما تحمل ندارد. این گیاهان نه تحمل درجه حرارت بسیار بالا و نه خیلی سرد را دارند. دامنه مناسب دما در دوره گرما حدود 20 درجه سانتیگراد و در فصل زمستان بین 10 تا 5 درجه سانتیگراد می باشد. به دلیل حساسیت نسبت به دما ، در روش نگهداری کاج ستاره ای توصیه می شود که آنها را در مناطق سرپوشیده یا داخل خانه بکارید. با این حال ، توصیه می شود برای اطمینان از در دسترس بودن نور خورشید ، آنها را نزدیک پنجره ها نگه دارید.

فاکتور رطوبت برای کاج ستاره ای

از آنجایی که کاج ستاره ای یک گیاه گرمسیری برای محیط های داخل است ، به رطوبت زیادی نیاز دارد. در طول زمستان ها این گیاهان با مسئله بزرگ رطوبت روبرو هستند. روشن كردن کولرهای گازی در فصل تابستان هوا را بسيار زياد خشک می کند و در نتيجه سقوط قابل توجهی در رطوبت داخل خانه رخ می دهد. بنابراین توصیه می شود برای بالا نگه داشتن رطوبت در اطراف گیاه از سینی ریگی همراه با آب یا رطوبت ساز استفاده کنید یا فقط اسپری روزانه آب به خوبی انجام می شود.

عامل نور در نگهداری کاج ستاره ای

در روش نگهداری کاج ستاره ای به عنوان یک گیاه داخلی ، هرگز تابش نور را فراموش نکنید. این گیاهان بسیار حساس به نور هستند و بنابراین شما ترجیح می دهید آنها را نزدیک پنجره ها یا مناطق کم نور نگه دارید. این گیاهان برای رشد و همچنین بقا به نور مستقیم نیاز دارند. بنابراین از قرار دادن آن روی طاقچه پنجره نترسید ، این نور مستقیم آفتاب را دوست دارد.

آبیاری درخت کاج ستاره ای

کاج برای رشد به آب زیادی نیاز ندارد ، اما آبیاری آن با آب کافی مهم است. برای مرطوب نگه داشتن خاک یک برنامه منظم آبیاری داشته باشید. علاوه بر این ، ما توصیه می کنیم هر 2 الی 3 هفته یکبار کودهای ترکیبی را برای گیاه خود در طول تابستان تهیه کنید. در طول زمستان ها به مواد مغذی نیاز ندارند.

مشکلات عمده گیاه کاج ستاره ای :

  • زرد و قهوه‌ ای شدن برگ ‌ها : زرد شدن و یا قهوه ای شدن برگ ‌ها به عواملی همچون کمبود مواد غذایی به خصوص آهن و یا بیماری گیاه مربوط می ‌شود و برای رفع این مشکلات از قارچ ‌کش مانکوزب استفاده کنید و همچنین برای تhمین مواد مغذی از کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی و همچنین کود آهن استفاده کنید.
  • خشکی نوک برگ : خشکی نوک برگ این گیاه می ‌تواند علت‌ های متفاوتی از جمله گرما ، رطوبت کم ، نور زیاد ، خشکی محیط و آبیاری کم و نامناسب داشته باشد که باید تک ‌تک دلایل مورد بررسی قرار گیرد.
  • برای تامین رطوبت می ‌توان آب را روی برگ‌ ها اسپری کرد ، ولی بهترین روش برای تامین رطوبت قرار دادن یک سینی یا زیر گلدانی روی سنگریزه است که فقط باید دقت شود که آب با خاک گلدان تماس نداشته باشید.
  • خشکی برگ‌ های پایینی : علت خشک شدن برگ ‌های پایینی به خاطر شرایط نامناسب محیطی مانند نور ، درجه حرارت و همچنین پایین بودن رطوب می‌ باشد که با استفاده از مطالب بالا رطوبت و شرایط گیاه را فراهم کنید.

علت زرد شدن کاج ستاره ای :

کاج ستاره ای جز گیاهانی است که مقاومت بالایی در خشکسالی دارد و یکی از علت های زرد شدن کاج ستاره ای ، آبیاری بیش از حد آن می باشد. هنگامی که کاج خود را بیش از حد آبیاری می کنید ، ریشه ها نمی توانند اکسیژن مورد نیاز را دریافت کنند. اگر زیاد آبیاری کنید ، احتمالا نوک گیاه زرد شده و حالت افتاده پیدا می کند. اگر فکر می کنید مشکل زرد شدن این مسئله است ، آبیاری را متوقف کنید. می توانید از رطوبت سنج خاک برای بررسی خاک اطراف درخت استفاده کنید یا انگشت خود را در خاک قرار دهید تا ببینید آیا عمق چند اینچ اشباع احساس می شود یا خیر. قبل از آبیاری دوباره بگذارید خاک کمی خشک شود.

انواع کاج

آشنایی با انواع کاج

بسیاری از ما تمایل داریم همه گیاهان مخروطی را جز انواع کاج بدانیم ، که با توجه به اینکه خانواده کاج (Pinaceae) بزرگترین خانواده درختان مخروطی‌ هستند و تقریبا ¼ از کل درختان مخروط‌دار را تشکیل می‌ دهند ، غیرمنطقی نیست! درختان کاج درختان مخروطی همیشه سبز هستند که بومی اکثر کشورهای نیمکره شمالی هستند. درختان کاج از خانواده Pinaceae و جنس Pinus هستند. تخمین زده می شود که بیش از 126 گونه انواع درخت کاج در جهان وجود دارد. کاج ها درختان صمغی هستند که با انواع دیگر سوزنی برگ ها مانند شاه درخت ، سرو و صنوبر { انواع کاج میلاد }‌ مرتبط هستند. انواع مختلف درختان کاج در بسیاری از محیط‌ های مختلف رشد می‌ کنند که شامل مناطق سرد در آمریکای شمالی ، جنگل‌ های بارانی و بیابان‌ های شنی داغ می‌ شود. درختان کاج همچنین منبع مهمی از چوب هستند ، زیرا سریع رشد می کنند و درختانی بلند هستند. با وجود اینکه چوب کاج نوعی چوب نرم است ، بسیاری از گونه های آن به اندازه کافی سخت و قوی هستند تا در ساخت و ساز استفاده شوند. از چوب درختان کاج برای ساخت مبلمان ، کفپوش ، قاب های ساختمانی و الوار استفاده می شود. چوب کاج نیز منبع مهم خمیر کاغذ برای تولید کاغذ است. در ادامه مطلب شما با انواع کاج آشنا می شوید.

درختان کاج را می توان با برگ های سوزنی مانند مخروط های دانه دار و پوست قهوه ای مایل به قرمز یا خاکستری آنها شناسایی کرد. یکی دیگر از ویژگی های شناسایی درختان کاج مخروط های تخم مرغی شکل آنهاست که از شاخه ها آویزان هستند. برخی از انواع کاج ها می توانند مخروط های چوبی بزرگ با فلس های بلند و مستقیم داشته باشند. این مخروط ها برای آزاد کردن دانه یا گرده باز می شوند و سپس می ریزند.

کاج سفید شرقی

یکی از مهم ترین گونه های انواع کاج در آمریکای شمالی ، درخت کاج سفید شرقی می باشد. کاج سفید شرقی برگ های سوزنی نرمی دارد که به صورت خوشه های کوچک رشد می کنند و ظاهری سبز مایل به آبی دارند. در درختان بالغ ، پوست آن خشن و خاکستری رنگ است. حتی اگر این یک نوع درخت بزرگ است ، می توانید آن را هرس کرده تا یک بوته درخت کاج ایجاد کنید. این نوع درخت های کاج باریک و بلند و معمولا کمی خمیده هستند و تا 6 اینچ (16 سانتی متر ) رشد می کنند. مخروط های کاج سفید پوسته های نازکی دارند که در راس سفید می شوند.

انواع کاج قندی

این نوع درخت کاج که به عنوان کاج مخروطی قندی نیز نامیده می شود ، بلندترین گونه کاج در جهان است. کاج های قندی همچنین دارای طولانی ترین مخروط ها در میان درختان خانواده Pinaceae هستند. این نوع از انواع کاج نام رایج خود را از صمغ شیرین موجود در درخت گرفته است. انواع کاج قندی برگ های سوزنی بلندی دارد که به رنگ سبز روشن بوده و خطوط سفیدی در طول خود دارند. پوست این درخت قرمز مایل به قهوه ای با شیارهای برجسته است. به عنوان بلندترین درخت کاج ، تا 270 فوت (82 متر) رشد می کند. با این حال ، اندازه متوسط آنها بین 130 تا 195 فوت (40 تا 60 متر) است. سوزن های کاج باریک در بسته های 5 تایی رشد می کنند و می توانند تا 4.14 اینچ (14 سانتی متر) طول داشته باشند. مخروط های چوبی بلند قهوه ای تیره می توانند تا 20 اینچ (50 سانتی متر) رشد کنند.

کاج ساحلی – کاج قرمز

انواع کاج قرمز یک درخت مخروطی همیشه سبز است که با تنه صاف بلند ، شکل مخروطی و مخروط های تخم مرغی شکل مشخص می شود. کاج قرمز نام خود را از پوست قرمز نارنجی که در قسمت بالایی درخت می روید ، گرفته است. با نگاهی به تصاویر کاج های قرمز بالغ ، متوجه خواهید شد که تاج آن گنبدی شکل است. برگ های سوزنی کاج قرمز بلند و شکننده هستند و به راحتی چفت می شوند. درخت کاج قرمز یک نوعی از درخت کاج متوسط است که بین 66 تا 115 فوت (20 تا 35 متر) رشد می کند. شناسایی کاج قرمز از طریق برگ های سوزنی مانندی است که به صورت خوشه های 2 تایی رشد کرده و به رنگ زرد مایل به سبز هستند.

انواع کاج طوسی

درخت کاج خاکستری در آب و هوای گرم رشد می کند ، دارای برگ های سوزنی خاکستری رنگ افتاده است که به طور پراکنده روی شاخه ها رشد می کند. این درخت کاج متوسط که به آن کاج کوهپایه یا کاج حفاری نیز می‌گویند ، به صورت مخروط‌ های بسیار بزرگی رشد می‌ کند. اینها می توانند تا 13 اینچ (35 سانتی متر) رشد کنند و وزن آنها به 1.5 پوند (0.7 کیلوگرم) می رسد!

کاج قیری

یکی از ویژگی های بارز این نوع از انواع کاج شکل نامنظم و شاخه های پیچ و تاب دار آن می باشد. نام این درخت از اینجا ناشی می شود که ضمغ کاج چسبان آن برای استقرار کشتی سازی و اتصالات راه آهن استفاده می شود. کاج های زمینی درختان کوچک تا متوسطی هستند که ارتفاع آنها بین 20 تا 98 فوت (6 تا 30 متر) است. سوزن ها بلند و محکم هستند و در بسته های سه تایی رشد می کنند. برگ های مخروطی بلند ، بیضی شکل و خاردار هستند و تا 2.34 اینچ (7 سانتی متر) رشد می کنند.

درخت کاج اسکاتلندی

درختان کاج اسکاتلندی درختان مخروطی همیشه سبز خیره کننده ای هستند که دارای پوست قهوه ای ضخیم ناهموار ، برگ های سوزنی سبز مایل به آبی و مخروط های کوچک قرمز تا برنزه هستند. انواع کاج های اسکاتلندی به طور کلی دارای یک تنه شاخه دار هستند. درختان کاج به ارتفاع حدود 114 فوت (35 متر) رشد می کنند و برخی از گونه های آن به 148 فوت (45 متر) می رسند. این نوع درختان کاج با برگ های سوزنی کوتاهشان که در دسته های 2 تایی رشد می کنند ، اما گاهی اوقات 3 یا 4 تایی شناسایی می شوند.