تفاوت بین چیلر و اسپیلت چیست ؟

تفاوت بین چیلر و اسپیلت

اغلب مواقع افراد در مورد سیستم گرمایش و خنک سازی هوا در خانه یا تاسیسات تجاری گیج می شوند و آن هم تفاوت بین کولر اسپیلت و سیستم چیلر هوا است. در حالی که هر دوی آنها از نظر تنظیم دمای هوا به طور کلی اهداف یکسانی دارند ، اما هر سیستم به روشی کاملا متفاوت کار کرده و نتایج بسیار متفاوتی ایجاد می کند. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با این مبحث بیشتر آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

محاسبه قیمت و هزینه سرویس کولر آبی و کولر گازی

با افزایش دما قطعا شما هم به این فکر خواهید افتاد که چگونه محیط منزل و یا اداره خود را خنک نگه دارید ؟ قطعا شما نمی توانید آب و هوای بیرون را کنترل کنید ، اما می توانید محیط داخل خانه خود را کمی خنک کنید. تمام آنچه شما نیاز دارید نوعی سیستم خنک کننده است. اکنون سوال اصلی این است که کولر گازی اسپیلت گزینه مناسبی برای شماست و یا سیستم خنک کننده چیلر ؟! اصلا تفاوت بین چیلر و اسپیلت چیست ؟

آشنایی با کولر گازی اسپیلت :

همانطور که به نظر می رسد ، یک کولر گازی دمای اتاق را تنظیم می کند. بسته به تنظیمات ، آن می تواند هوا را به هوای گرم یا سرد تبدیل کند. همچنین برای رطوبت زدایی یک منطقه طراحی شده است. با خنک کردن ، از یک اصل اساسی تبرید استفاده می شود : یک کندانسور گرما را از بین می برد و در طرف ” گرم ” تهویه مطبوع است. کندانسورها گرما را به هوا یا مایعات آب یا گلیکول منتقل کرده و آن را از هوای موجود در گردش خارج می کنند. در بیشتر سیستم های تهویه مطبوع که برای خنک سازی استفاده می شوند ، مبرد اصلی آب خنک است. هوا از یک سیم پیچ مایع سرد عبور می کند و گرما از هوا به آب سرد منتقل می شود. آب سرد از طریق چرخه عبور می شود تا آب سرد همیشه هنگام عبور هوا وجود داشته باشد.

آشنایی با سیستم چیلر :

با چیلرها گرما از طریق چرخه تبرید فشرده سازی بخار یا جذب ، از مایع خارج می شود. مایع خنک شده از طریق لوله های یک ساختمان عبور می کند و از سیم پیچ ها در دستگاه های کنترل هوا یا از طریق واحدهای فن کوئل گذشته که به رطوبت زدایی هوا کمک می کند. به طور کلی چیلرها به دو دسته هوا خنک و آب خنک تقسیم بندی می شوند. چیلرهای خنک کننده هوا در یک مکان خارجی قرار داشته و دارای سیم پیچ های کندانسور هستند که توسط هوای محرک فن خنک می شوند. چیلرهای خنک شده با آب معمولا در داخل قرار می گیرند و آب را به یک مخزن گرما یا روش خنک کننده خارجی بازیافت می کنند. روش خنک کننده خارجی می تواند شامل یک برج خنک کننده یا در بعضی موارد ، یک سیستم خنک کننده تغذیه شده با آب باشد که در دفع گرما کارآمدتر است. چیلرها از طریق روش های مختلفی نیز تغذیه می شوند. چهار نوع وجود دارد : متقابل ، گریز از مرکز ، پیچ محوری و جذبی. سه مورد اول توسط موتورهای الکتریکی ، توربین های بخار یا گاز و مورد جذبی توسط یک منبع حرارتی مانند بخار یا آب گرم تامین می شوند.

تفاوت اهداف چیلر و اسپیلت چیست ؟

کولرهای گازی امکان تنظیم دقیق دما و سطح رطوبت هوا را در فضاهای محدودتر فراهم می کنند. از کولرهای گازی در خانه ها ، ساختمان های کوچک و برخی دفاتر استفاده می شود و اندازه واحدها از نظر کاربردی متفاوت است. سیستم خنک کننده چیلر دارای کاربردهایی در تجهیزات خنک کننده و سایر فرآیندهای تولیدی مانند دستگاه های MRI ، فرآیندهای مونتاژ و تجهیزات ابزار است. از چیلرهای خنک کننده هوا به صورت تجاری و در تاسیسات صنعتی برای خنک سازی مایعات و رطوبت زدایی هوا در مکان های بزرگتر مانند کف کارخانه ، سالن های تولید و امکانات بزرگتر مانند هتل استفاده می شود.

چگونه می توان بین چیلر و کولر گازی یکی را انتخاب کرد ؟

اساسا هدف هر دو ماشین یکسان است و آن هم خنک کردن هوا می باشد. با این حال ، دقیقا نحوه انجام این کار برای هر دو متفاوت است و در نهایت ، این امر بر نحوه استفاده از آنها تاثیر می گذارد. به طور معمول کولرهای گازی را در خانه ها ، ساختمان ها و دیگر فضاهای کوچک برای پایین آوردن دمای هوا پیدا خواهید کرد. در مقایسه ، چیلرها معمولا در فرآیندها برای خنک سازی ماشین آلات و تجهیزات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر سیستم های تهویه مطبوع فقط می توانند تا 60 درجه فارنهایت ( 16 درجه سانتیگراد ) برسند ، در حالی که چیلرها می توانند آب را حتی تا 35 درجه فارنهایت ( 2 درجه سانتیگراد ) خنک کنند. از این رو تفاوت بین چیلر و اسپیلت مشخص است. بنابراین اگر می خواهید اتاق خواب یا دفتر کار خود را خنک کنید ، کولر گازی بهتر خواهد بود. اگر استفاده تجاری بیشتری داشته اید یا به دمای بسیار کمی نیاز دارید ، چیلر بهترین گزینه است. شما باید براساس نیاز و میزان استفاده خود یکی را انتخاب کنید.

تفاوت نحوه نگهداری بین اسپیلت و چیلر چیست ؟

خدمات تعمیر و سرویس و نگهداری هر دو سیستم بسیار حائز اهمیت است. تفاوت بین چیلر و اسپیلت در هزینه ها به گونه است که هزینه تعمیر کولر گازی اسپیلت کمتر از سیستم خنک کننده چیلر می باشد. کارشناسان متخصص تعمیر و نگهداری شرکت آس پیشنهاد می کنند که سرویس و خدمات تعمیر و نگهداری چیلر به صورت دوره ای برای مدت زمان خاصی انجام گردد. شرایط هوا باعث بسیاری از مسائل مربوط به گرم شدن کره زمین شده است ، بنابراین باید در سیستم خنک کننده هوا که دوستدار محیط زیست و برای یک مکان خوب برای زندگی زمین پایدار هستند ، فن آوری های جدید برانگیخته شود.

آشنایی با انواع کولر گازی اسپیلت در مقابل انواع چیلر

کولر گازی مرکزی

امروزه سیستم کولر گازی مرکزی یکی از رایج ترین سیستم های خنک کننده در جهان است. این سیستم ها به دلیل ظرفیت خنک کنندگی بالا در خانه های بزرگتر عالی عمل می کنند. آن ها مجاری اکننده هوای سرد را به کل ساختمان می رسانند. هنگامی که هوا گرم می شود ، یک تهویه مطبوع مرکزی هوا را به سمت مجراهای تامین گردش می دهد. نصب تهویه مطبوع مرکزی همیشه آسان نیست. بنابراین ، فقط متخصصان باید این سیستم ها را نصب کنند. در صورت نصب نادرست ، این امر می تواند مشکلات جدی را در واحدهای داخلی ایجاد کند. از این رو جهت نصب انواع کولر گازی فقط کافیست با متخصصین حرفه ای و مجرب شرکت آس تماس بگیرید.

کولر گازی بدون کانال ، مینی اسپیلت

این دسته از کولرها دارای یک واحد کنترل داخلی و یک کندانسور در فضای باز هستند. این نوع AC برای خنک نگه داشتن یک اتاق یک نفره در کل سال عالی عمل می کند. در می یابید که برخی از سیستم های مینی تقسیم بدون کانال تا چهار واحد دسته مختلف دارند. هر واحد دسته ای از کولر گازی بدون کانال و مینی اسپلیت دارای ترموستات جدا است. ترموستات آن را قادر می سازد تا سطح دمای هر اتاق را کنترل کند. وقتی صحبت از خنک کردن بعضی از قسمتهای خانه شما می شود ، آنها عالی عمل می کنند.

کولرهای گازی پنجره ای

سیستم تهویه هوای مطبوع مدل پنجره ای که به آن ” واحد موحد ” نیز گفته می شود ، برای خنک سازی یک اتاق عالی هستند. همانطور که از نام آن مشخص است ، بیرون پنجره نصب می شود. تفاوت بین چیلر و اسپیلت پنجره ای این دسته است که با بیرون کشیدن هوای گرم و ارسال هوای خنک ، اتاق خاصی را خنک می کند. اگر در یک خانه کوچک زندگی می کنید ، بهترین گزینه تهویه هوا محسوب می شود. با این حال ، این نوع کولر گازی در یک اتاق بزرگ کار نمی کند. ظرفیت خنک کننده کم آن ، آن را به گزینه ای مناسب برای دفاتر و اتاق های کوچکتر تبدیل می کند.

کولر گازی قابل حمل

کولرهای گازی قابل حمل همانند کولرهای گازی پنجره ای کار می کنند. آنها هوای گرم اتاق را می کشند ، آن را خنک کرده و دوباره به اتاق می فرستند. نصب و نگهداری این دسته از کولرها آسان است و قابلیت ، قابل حمل بودن آن باعث می شود تا همیشه خنک و راحت باشید. آنها همچنین بسیار مقرون به صرفه و همه کاره هستند.

کولر گازی هیبریدی

کولرهای گازی ترکیبی می توانند با استفاده از هر دو انرژی الکتریکی و سوخت های فسیلی کار کنند. با توجه به توانایی های ترکیبی سیستم ، انرژی خود را از یک منبع صرفه جویی در انرژی می گیرد. تفاوت بین چیلر و اسپیلت هیبریدی این است که این سیستم ها برای خانه ها و دفاتر عالی هستند. آنها با سوخت های فسیلی و برق کار می کنند و استفاده از آنها بسیار سودمند است. برای کسانی که به دنبال صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرژی هستند ، استفاده از کولر گازی هیبریدی بهترین گزینه برای شماست.

سیستم خنک کننده و گرم کننده وابسته به حرارت مرکزی زمین

این نوع کولر گازی که به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی و پایداری خود مشهور است ، از دمای سطح زیر زمین ما برای انجام کار خود استفاده می کند. این کار با نصب یک سیم پیچ وابسته به حرارت زیر زمین برای خنک کردن و گرم کردن خانه های ما هر زمان که بخواهیم ، انجام می شود. این سیستم برای گرم و خنک نگه داشتن اتاق ها ( با هر سایزی ) در تمام طول سال بسیار مفید هستند. در طول تابستان ، سیستم وابسته به حرارت مرکزی زمین گرما را از خانه شما استخراج کرده و آن را به داخل زمین منتقل می کند. در حالی که در فصل زمستان ، هوای سرد خانه شما را از بین می برد و به زمین انتقال می دهد. داشتن یکی از این موارد به شما کمک می کند تا دمای خانه خود را در طول سال کنترل کنید.

اکنونه به شرح انواع چیلر می پردازیم تا با تفاوت بین چیلر و اسپیلت بیشتر آشنا شوید :

چیلرهای فشرده سازی بخار

چیلر دارای یک کمپرسور مکانیکی است که به فشار دادن هوای خنک به اطراف سیستم کمک می کند. فشرده سازی بخار دارای دو نوع مختلف است : هوا خنک و آب خنک. در نظر داشته باشید که چیلرهای هوا خنک و آب خنکا تقریبا یک هدف دارند اما به روش های مختلف کار می کنند. هر دو نوع چیلرهای فشرده سازی بخار ، اجزای یکسانی دارند. هر دو دارای شیر انبساط ، کندانسور و کمپرسور هستند. چیلرهای آب و خنک کننده هوا در از بین بردن گرما از خانه شما از طریق خازن چیلر بسیار عالی عمل می کنند. دریچه های انبساط ، کندانسورها و کمپرسورها عملکردهای یکسانی را در هر دو سیستم بازی می کنند.

چیلرهای جذبی بخار

چیلرهای جذبی بخار از کمپرسورهای مکانیکی استفاده نمی کنند. در عوض ، آنها از منبع گرما در انتقال مبرد به دور سیستم خود استفاده می کنند. این چیلرهای کم مصرف در مقایسه با سایر چیلرها به شما در صرفه جویی هزینه های بیشتر انرژی کمک می کنند. با این حال ، این چیلرها برای اتاق ها یا ساختمان هایی که گرمای کمتری دارند بسیار عالی عمل می کنند. این نوع را بیشتر در تاسیساتی می بینید که دارای استخر گرم است. همچنین ، بیشتر بیمارستان ها از این کولر نیز استفاده می کنند.