باغبانی هرس درختان میوه

باغبانی هرس درختان میوه / زمان دقیق هرس درختان / هرس درختان میوه / هرس کردن درخت / هرس درخت

باغبانی هرس درختان میوه و زمان بندی دقیق می تواند میزان و کیفیت محصولات باغ شما را افزایش دهد. یادگیری زمان دقیق و مناسب هرس درختان میوه باعث سفت شدن و عدم خراب شدن میوه ها می گردد. زمان و متدهای صحیح هرس کردن باعث پرمحصول بودن و سالم ماندن درختان می گردد.

محاسبه قیمت و هزینه خدمات باغبانی

هرس درخت میوه بریدن و برداشتن قسمت هایی از یک درخت میوه است. این شیوه تعدادی از تکنیک های باغبانی که در کنترل و رشد درخت یا برداشتن شاخه ‌های مرده یا بیمار درخت را در بر می‌ گیرد. چوب مرده یا بیمار را برداشته شده و تشکیل گل و غنچه‌های میوه را تحریک می ‌کند. هرس اغلب به معنی ” بریدن شاخه هاست ” ، گاهی اوقات به معنای برداشتن کامل شاخه‌ های کوچکتر! توجه دقیق به هرس و پرورش درختان جوان روی محصول و طول عمر آنها تاثیر می‌ گذارد. پرورش و هرس خوب می‌ تواند از صدمه زدن بعدی نقطه انشعاب های ( جایی که تنه درخت به دو یا تعداد بیشتری شاخه منشعب می ‌شود ) ضعیف که موجب شکسته شدن شاخه ‌ها در اثر سنگینی وزن میوه ، برف و یا یخ می شود ، جلوگیری بکند.

هرس کردن درختان سالانه ( به روش صحیح ) برای سلامتی درختان میوه شما بسیار مهم است. این می تواند به زندگی طولانی و سالم و مثمر ثمر برای درختان شما منجر شود و عملکرد و کیفیت میوه های شما را افزایش دهد. پس از یک زمستان طولانی همه ما می خواهیم تا از روزهای طولانی تر و آفتاب بیشتر برای رشد بهتر درختان میوه خود استفاده کنیم. جهت برنامه ریزی برای باغ و باغچه در فصل بهار قبل از کاشت انواع درختان میوه ، باید علت و اهمیت هرس درختان میوه را بدانید :

  1. کنترل سایز – هرس کردن درختان میوه به کنترل اندازه درخت کمک می کند. نگه داشتن اندازه درخت در سطح قابل کنترل می تواند سودمند باشد ، بنابراین تمامی میوه ها می رسند و می توانید در زمان مناسب برداشت کنید.
  2. تجدید چوب درختان میوه – هنگامی که درخت را هرس می کنید ، به تحریک رشد چوب باردهی جدید کمک می کنید. این چوب بارده چوبی است که میوه های بیشتری ایجاد کرده و میوه می دهد. یک درخت غفلت شده به مرور زمان چوب های غیر بارده خواهد داشت.
  3. دسترسی – ما می خواهیم بتوانیم برای سهولت هرس هر سال بعد به درخت برسیم تا میوه را بچینیم. همچنین اگر به هر دلیلی اسپری ارگانیک لازم باشد ، دسترسی آسان نیز مفید است.
  4. اهداف مختلف – مهم است که قبل از هرس اهداف خود را بدانید تا بدانید که از چه روشی استفاده کنید. اگر کیفیت و کمیت میوه در هدف اصلی شما نباشد ، ممکن است عدم هرس کردن درختان یک گزینه دیگر محسوب شود.

مزایای هرس درختان میوه :

  1. برداشت را به حداکثر برسانید – با هرس درخت میوه خود رشد چوب های جدید و میوه دار را تحریک می کنید.
  2. رشد را کنترل کنید – با هرس کردن درختان میوه شما قادر خواهید بود جهت رشد جدید را کنترل کنید ، به این ترتیب حداکثر برداشت ، نور خورشید و جریان هوا امکان پذیر می شود.
  3. وارد شدن نور خورشید به داخل درخت – اگر درخت شما بیش از حد رشد کرده و بی نظم شود ، نور خورشید نمی تواند به شاخه های پایین نفوذ کند. با گذشت زمان این شاخه ها تولید خود را متوقف کرده و به چوب مرده تبدیل می شوند. سپس میوه در بالای درخت قرار می گیرد و برداشت آن بسیار دشوارتر می شود.
  4. جریان مناسب هوا – همچنین می خواهید جریان هوای مناسب را به داخل درخت میوه وارد کنید. برای یک درخت مثمر ، هر شاخه میوه دار باید جریان هوای کافی داشته باشد تا خوب و قوی رشد کند.

زمان باغبانی هرس درختان میوه :

بسیاری از درختان میوه نیازی به هرس سالیانه ندارند. هرس اولیه درختان میوه برای کمک به ضخیم شدن ساقه درختان جوان و ایجاد برگ های بزرگ و زیبا و پرگل و همچنین کاهش بیماری های قارچی و باکتریایی بسیار اهمیت دارد. بهترین زمان هرس در سال کاشت و سال های متوالی می باشد ، در اوایل بهار و قبل از جوانه زدن ( زمانی که درختان همچنان خواب هستند ). هرس باید در زمان کاشت انجام شود ، جایی که ساقه جدید را 24 تا 30 اینچ ( 61 الی 76 سانتیمتر ) از سطح زمین برش داده و شاخه های اضافی آن را می برید. این امر باعث می شود تا درختان جدید با شاخه های کمی رشد کرده و رشد درخت و سیستم ریشه گیاه متعادل شده تا درخت بیش از حد سنگین نشود. در دو الی سه سال اول کاشت نباید زیاد انتظار باردهی میوه داشته باشید ، زیرا گیاه شاخه های کمتری برای باردهی بهتر ایجاد می کند.

هرس درختان در فصول مختلف سال دلایلی دارد. باز هم ، همه اینها به اهداف و توانایی های شما خلاصه می شود. اگر هدف شما داشتن یک درخت میوه زیبا و مثمرثمر است ، پس می خواهید در هنگام خواب و احتمالا در اواخر بهار و تابستان ، درخت را هرس کنید. اگر واقعا نگران تولید میوه درخت نیستید ، در مورد زمان دقیق هرس درختان میوه لطافت بیشتری خواهید داشت. و سرانجام اگر می خواهید درخت شکل طبیعی خود را بدست آورد ، قطعا هرس نکردن یک گزینه است.

زمان دقیق هرس درختان

نیاز به هرس درختان و بوته ها نه تنها با توجه به گونه ها متفاوت خواهد بود ، بلکه به هدف هرس نیز بستگی دارد. اگر شاخه ها مرده باشد و یا درختان و بوته ها خطرات جدی برای سلامتی شما ایجاد می کنند ، هر زمان می توان برای هرس کردن درختان اقدام نمایید. با این حال ، قبل از پرداختن به مسائل هرس همیشه باید سلامت کلی گیاه مورد توجه قرار گیرد. دانستن این نکته مهم است که در صورت هرس درختان و بوته ها در زمان نامناسب سال ، بیماری های مضر به راحتی گسترش می یابند. به عنوان مثال درختان بلوط باید فقط در زمستان هرس شوند ، تا از شیوع یک بیماری قارچی شایع به نام پژمردگی بلوط جلوگیری گردد. به عنوان یک قاعده کلی ، هرس سبک تابستان را می توان برای اکثر درختان برگ ریز و بوته ها انجام داد. هرس سنگین تردرختان میوه باید هنگام خواب درخت انجام شود ، ترجیحا در اواخر زمستان قبل از شروع رشد فعال. درختانی مانند درختان افرا ( Acer ) به شدت شیره می ریزند و باید در زمستان در حالی که درختان به حالت خواب در آمده اند ، هرس شوند.

  1. درختچه های همیشه سبز ( همچون سرخدار ، راج ، چوب شمشاد ) و درختان همیشه سبز ( همچون صنوبر و شاه درخت ) را در اواخر زمستان یا اوایل بهار هنگامی که هنوز خواب نیستند و قبل از شروع رشد جدید هرس کنید.
  2. زمان دقیق هرس درختان سایه دار از قبیل بلوط ، شیرین ، افرا ، کاتسورا و ممرز در اواخر زمستان یا اوایل بهار می باشد.

اکثر خدمات هرس درخت میوه برای حذف آفات ، شاخه های ضعیف ، مرده یا بیمار انجام می شود و می توان آن را در هر زمانی در طول سال با تاثیر کمی بر درخت انجام داد. هرس کنندگان به عنوان یک قاعده کلی باید بدانند که اگر هرس درختان میوه در اواخر زمستان قبل از جهش رشد بهاره اتفاق بیافتد ، روند رشد و عدم آسیب دیدگی درخت افزایش می یابد. آسیب های ناشی از هرس نامناسب می تواند باعث گسترش بیماری شود. به عنوان مثال درختان بلوط می توانند از پژمردگی بلوط رنج ببرند. هر برش می تواند نحوه رشد درخت را تغییر دهد. بنابراین هیچ شاخه ای را بدون دلیل روشن نباید قطع کرد. صاحب خانه ها شاخه های مرده را جدا می کنند تا درخت بهتر به نظر برسد و قوی تر شود. آنها همچنین شاخه های خطرناکی را که ممکن است در هنگام رعد و برق روی کسی یا سقف سقوط کنند ، هرس می کنند. شکل دادن به درختان همچنین می تواند انتشار نور و جریان هوا را به تاج درخت یا خانه یا منظره شخصی افزایش دهد. در ادامه قصد داریم شما را با چند نوع از رایج ترین درخت ها و زمان دقیق هرس درختان بیشتر آشنا کنیم :

  • درختان برگ ریز : این ها درختانی هستند که هر سال برگ های خود را می ریزند. زمان دقیق هرس درختان برگریز باید در اواخر پاییز تا زمستان باشد. آنها وارد فصل خواب خود شده اند و به راحتی می توان چارچوب شاخه ها را دید و فعالیت حشرات و بیماری ها نیز در این فصل از بین رفته است.
  • درختان جوان : ایجاد یک درخت قوی و خوب با هرس مناسب اتفاق می افتد. درختانی که در دوران جوانی مقدار مناسبی از هرس را دریافت می کنند ، با افزایش سن نیاز به هرس بیش از حد کمتری دارند. از متخصصان خود بپرسید که بسته به منطقه کشور شما چه زمانی باید هرس انجام شود.
  • درختان نیمه گرمسیری : زمان دقیق هرس درختان نیمه گرمسیری تقریبا در تمام طول سال می باشد و آن هم به دلیل محیط رشد آن هاست. آنها دائما بافت های از دست رفته را جایگزین می کنند و 12 ماه در سال منابع فراوانی از آفتاب و آب دارند. حالت استاندارد این است که در روند هرس کاری هیچگاه بیش از 30 درصد بافت های زنده هر درختی را از بین نبرید.
  • زمان دقیق هرس درختان گلدار : بهترین زمان هرس این دسته از درختان ، بعد ار شکوفه دادن می باشد. هرس معمولی شاخه های مرده یا در حال مرگ را می توان در هر زمانی انجام داد. با این حال ، نوع درخت شما می تواند نیازها و قوانین خاصی برای هرس کردن داشته باشد.
  • درختان جدید : سالانه نیازهای هرس کاری این دسته از درختان را بررسی نمایید. درختان را در طول زندگی خود به طور منظم هرس کنید تا سالم ، ایمن بمانند و زیبایی آن ها نیز حفظ گردد. روند هرس کاری را تا بزرگ شدن بدنه درخت به تعویق نیاندازید. تنه بزرگ با زخم‌ های بزرگ برابری کرده که روند ترمیم را برای درخت سخت‌ تر می‌ کندو درخت را در برابر بیماری ، حشرات و پوسیدگی مستعد می کند. هرگز نباید نوک قسمت های بالایی درختان جدید را هرس کرد زیرا می تواند واقعا به درختان شما آسیب برساند.

زمان دقیق هرس درختان میوه جهت افزایش و بهبود روند رشد

هر چه درخت در ماه های زمستان بیشتر هرس شود ، در بهار با شدت بیشتری شکوفا شده و رشد و نمو می کند. بنابراین اگر می خواهید رشد جدید را تشویق کنید ، زمان دقیق هرس درختان در اواخر زمستان و اوایل بهار توصیه می شود. حتی اگر درختی در ماه‌ های زمستان به تازگی کاشته شده باشد از هرس فورا نترسید ، زیرا این بهترین زمان برای رسیدن به ارتفاع درخت و شکل دلخواه می باشد. برای درختان برگ‌ریز ( آنهایی که در زمستان برگ‌ های خود را از دست می‌ دهند ) هرس در زمستان می‌تواند مفید باشد ، زیرا دسترسی آسان‌ تری به درختان با جاری شدن شیره کمتر و دید بهتری از تشکیلات شاخه‌ ها قبل از شروع رشد شاخ و برگ بهار خواهید داشت.

زمان دقیق هرس درخت جهت کاهش رشد

رشد جدید پس از هرس تابستانی به طور قابل توجهی کمتر از رشدی است که پس از هرس زمستانی ایجاد می شود. اگر نیاز به کاهش رشد یک درخت با رشد غیرقابل کنترل یا زشت دارید ، باید در تابستان هرس درختان را انجام دهید. به این ترتیب به درخت استرس وارد نمی کنید. فقط مراقب باشید که فقط شاخه های بیمار ، مرده ، آسیب دیده یا ساییده شده را هرس کنید. از هرس شاخه های اصلی خودداری کنید ، زیرا هرس بیش از حد در تابستان می تواند شاخ و برگ درخت شما را مستعد آسیب آفتاب سوختگی کند.

بهترین زمان برای هرس درختان به دلایل ایمنی

بهترین زمان برای هرس درختان به دلایل ایمنی بلافاصله پس از تشخیص مشکل است ، اما هر کاری که انجام می دهید خودتان اقدام به هرس درختان خطرناک نکنید. اگر مشکوک هستید که یک درخت یا قسمت‌ هایی از درخت ممکن است از نظر ساختاری ناامن باشد ، این کار را به متخصصین مجرب و کارآزموده آس باید بسپارید. درختانی که دارای شاخه هایی هستند که با خطوط برق تداخل دارند یا دارای اندام های مرده هستند ، همگی خطراتی برای مردم و حیوانات و فضای اطراف آنها به همراه دارند.

زمان دقیق هرس درختان جهت ترمیم آسیب های وارد شده

اگر مشکوک هستید که درخت شما آسیب دیده یا ناسالم است ، بهتر است به محض اینکه متوجه شدید از یک فرد باتجربه بخواهید تا ناحیه آسیب دیده درخت را هرس کند. برخوردها ، صاعقه ها ، طوفان ها ، هجوم حشرات و هرس ضعیف در گذشته همگی می توانند علائم آشکاری از آسیب درختان را ایجاد کنند. درختان همچنین ممکن است در اثر خشکسالی ، عفونت ، مسمومیت های شیمیایی و کمبود خاک آسیب ببینند. بهتر است زمانی که متوجه درخت آسیب دیده می شوید معطل نکنید. درختان زخمی که بدون درمان رها می شوند ممکن است در معرض خطر عفونت و مرگ قرار گیرند و در درازمدت حذف آنها هزینه زیادی را به همراه داشته باشد. و در نهایت باید بدانید زمان ایده آل برای هرس درختان گلدار و به حداکثر رساندن پتانسیل گل دهی آن ها درست پس از محو شدن گل های درختان و شروع ریزش گلبرگ ها و قبل از شروع رشد جدید می باشد!

هرس درختان پس از اولین سال کاشت

اکثر درختان میوه پس از آموزش ، نیاز به هرس سالانه ندارند. هرس اولیه درختان میوه برای کمک به درختان جوان برای تولید ساقه های ضخیم و سایبان های باز که در آن نور و هوا می تواند وارد شود و باعث گلدهی می شود و همچنین کاهش بیماری های قارچی و باکتریایی مهم است. نحوه حرس درخت در سه سال اول از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف اصلی از انجام این کار افزایش استقامت و تقویت شاخه های میوه دهی می باشد. بهترین زمان باغبانی هرس درختان میوه که به تازگی کاشته شده اند در فصل تابستان است ، پس از شروع رشد جوانه های جدید از برش های اولیه! در واقع خدمات هرس درخت باید در زمان کاشت انجام شود ، جایی که ساقه جدید را 24 تا 30 اینچ ( 61-76 سانتی متر ) از زمین جدا کرده و شاخه های جانبی را برمی دارید. این باعث می شود که درخت جدید شاخه های کمتری را رشد دهد و روند رشد را متعادل کرده و سیستم ریشه از سنگینی گیاه در هنگام استقرار جلوگیری کند. شما نمی توانید انتظار باردهی زیادی در دو تا سه سال اول داشته باشید ، زیرا گیاه شاخه های پایینی برای باردهی بهتر ایجاد می کند.

بسیار مهم است که بدانید هرس درختان میوه در سه سال اول چگونه است. هدف افزایش مقاومت تنه ، ارتقاء شاخه های بارده و به حداقل رساندن ساییدگی است. بهترین زمان دقیق هرس درختان میوه ای که به تازگی کاشته شده اند ، تابستان پس از شروع جوانه زنی جدید از برش های اولیه است. در روند هرس کردن درخت میوه سه سال اول به مدیریت داربست ، برداشتن شاخه های متقاطع ، ساقه های ثانویه ، آبهای خروجی ( یا رشد مکنده ) ، رشد رو به پایین و بازگشت مجدد رشد جانبی به یک چهارم طول کامل خود اختصاص داده شده است.

پس از رسیدن رشد جدید به 3 تا 4 اینچ ( 8 الی 10 سانتیمتر ) قسمت مرکزی را انتخاب کرده و سایر شاخه های دیگر را به اندازه 4 اینچ ( 10 سانتیمتر ) از زیر آن بردارید. شاخ و برگ های کناری باید در زاویه 45 الی 60 نسبت به قسمت مرکزی درخت قرار بگیرند. این کار باعث می شود حداکثر میزان نور و هوا به شاخه ها رسیده و آن ها تقویت شوند و بتوانند سنگینی میوه ها را تحمل کنند.

هرس درختان میوه در تابستان

اگر در تابستان درختی را هرس کنید ، درخت قبلا انرژی خود را برای رشد چوب جدید مصرف کرده است ، بنابراین اگر آن را در طول تابستان قطع کنید رشد درخت را کاهش می دهد. باز هم لازم به ذکر است که انتخاب بهترین استراتژی ها ، بستگی به اهداف شما دارد. اگر با مشکلات بیماری مزمن یا مسائل زیست محیطی روبرو نیستید ، می توانید در فصول مختلف سال هرس کنید. اگر قبلاًدر زمستان یا بهار هرس کرده اید ، می توانید هرس دوم را نیز در تابستان انجام دهید. هنگامی که می بینید در صورت بازگشت و ارزیابی مجدد درخت ، رشد جدید درخت شما چگونه در حال رشد است ، می توانید در آن زمان برش های اضافی ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر برخی از چوب های مرده را که هیچ گونه رشد جدیدی ایجاد نمی کند از دست داده اید ، می توانید آن را قطع کنید. یا اگر متوجه شدید شاخه ای بزرگ شده و شاخه های دیگری را شلوغ کرده است ، آن را قطع کنید. همانطور که در بالا ذکر کردیم ، تا زمانی که با بیماری مزمن روبرو نشوید ، در تابستان هرس خوبی خواهید داشت.

هرس درختان میوه در پاییز

پس از اتمام تولید میوه ، می توانید درختان خود را در پاییز هرس کنید و این امر به شما امکان می دهد تا سال آینده کمی شروع به کار کنید. با این وجود ، هیچ مزیت واقعی هرس در پاییز وجود ندارد به غیر از این که هر زمان بهترین برنامه را داشته باشد. در حالت ایده آل اگر هدف شما تولید میوه با کیفیت است ، می خواهید هنگام هرس درخت در حالت خاموش باشد تا انرژی درختان صرف تولید چوب جدید شود.

هرس درختان میوه در زمستان

هرس نهفته ( اواخر زمستان ، اوایل بهار ) ، که قبل از شروع تورم جوانه ها و بعد از دمای زیر صفر است. اگر هر زمان که می توانید درجه حرارت انجماد زیر صفر داشته باشید درختان میوه را هرس می کنید ، ممکن است به آن ها آسیب وارد شود. اگر یک درخت را در حالت نهفته هرس کنید ، به محض فعال شده در بهاری می توانید رشد درخت را تحریک کنید.

هرس درختان میوه در بهار

توجه داشته باشید که هرس درختان در بهار بسیار خوب است و به نظر ما زمان ایده آلی است ، زیرا تهدید هوای سرد را پشت سر گذاشته اید ، البتههنوز هم به اندازه کافی هوا سرد است که جوانه های درختان همچنان نمایان نشده اند!

مراحل هرس کردن درختان :

در نظر داشته باشید که به محض هرس کردن درخت به نتیجه دلخواه دست نخواهید یافت ، معمولا چند سال طول می کشد تا به نتایج ایده آل برسید. به طور معمول ، برای درختان بیش از حد رشد کرده می خواهید این سه مرحله اساسی را دنبال کنید :هرس خاموش (اواخر زمستان ، اوایل بهار) ، که قبل از شروع تورم جوانه ها و بعد از دمای زیر صفر است. اگر هر زمان که می توانید درجه حرارت انجماد زیر صفر داشته باشید هرس می کنید ، ممکن است به زخم ها آسیب وارد شود.در نظر داشته باشید که به محض هرس کردن درخت به نتیجه دلخواه دست نخواهید یافت ، معمولا چند سال طول می کشد تا به نتایج ایده آل برسید. به طور معمول ، برای درختان بیش از حد رشد کرده می خواهید این سه مرحله اساسی را دنبال کنید :

  1. از شر هر چیز مرده خلاص شوید تا از آن دور شوید
  2. از شر زیراشکوب ( زیررسته ) خلاص کنید – هر شاخه ای که رشد نمی کند ، تولید نمی کند و انرژی بیش از حد مصرف می کند.
  3. از شر هر شاخه متقاطع خلاص شوید تا نور و هوا بیشتر شودام

شما می خواهید مراقبت کنید که بیش از 1/3 درخت در یک سال قطع نشود. هنگام ایجاد برش ها ، می خواهید شاخه ها را به درستی برش دهید و این اجازه می دهد تا درخت ترمیم شود.

مرحله اول = تمیز کردن

اولین کاری که در روند هرس انجام می شود این است که در صورت مشاهده موارد زیر آن ها را برداشته و تمیز کنید :

  • چوب های مرده
  • درختان آسیب دیده
  • درختان بیمار

این سه عامل در باغبانی هرس درختان میوه بسیار حائز اهمیت است. پس از اتمام این کار ، به دنبال جوانه هایی در پایه تنه درخت باشید. این جوانه ها به جای پیوند درخت بارده در بالا از پایه تشکیل شده اند و لازم است که در راستای تنه درخت قطع شوند. آیا بر روی شاخه های درخت جوانه های زیادی رشد کرده است ؟! این شاخه های عمودی ” جوانه های آب دار ” نامیده شده و همچنین باید حذف گردند.

مرحله دوم = کوتاه کردن شاخ و برگ

در مرحله بعدی باید شاخ و برگ درختان را کوتاه کنید تا هوا و نور به ریشه و ساقه درخت برسد. این امر باعث افزایش تولید میوه و کاهش آسیب پذیری درخت در برابر آفات و بیماری ها می شود. در صورت مشاهده هر یک موارد زیر شاخه ها را هرس کنید :

  • رشد شاخه ها به سمت پایین
  • رشد شاخه ها به سمت مرکز درخت
  • پس از حذف این شاخه ها در روند باغبانی هرس درختان میوه ، یک قدم به عقب بردارید و به درخت نگاه کنید. آیا شاخه ها به طور مساوی از مرکز فاصله داشته و خارج شده اند ؟

مرحله سوم = هرس کردن سرشاخه درخت

نهایتا در ساده ترین مرحله بیرونی ترین قسمت درخت را باید هرس کنید. در واقع در این مرحله باید سر و سامانی به شاخ و برگ های درخت بدهید. این کار نه تنها باعث می شود تا درخت ظاهر مرتب و تمیزی داشته باشد ، بلکه کمک می کند تا استقامت ساقه ها ( نسبت به ساقه های نازک و ضعیف ) افزایش یابد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که 20 تا 30 درصد از رشد سال گذشته درخت را قطع کنید. بسته به نوع درخت ، این فاصله می تواند بین 5 سانتیمتر تا 1.2 متر از نوک هر شاخه باشد.

برخلاف مراحل قبلی ، این بار برش ها به نوع خاصی در هر شاخه انجام می شود. بسیار مهم است تا هر شاخه را به سمت عقب در فاصله نیم سانتیمتری بالای جوانه ، در جهتی که می خواهید جوانه در سال بعد رشد کند ، هرس کنید. برای مثال اگر شاخه دیگری در نزدیكی سمت چپ وجود دارد ، گیاه را دوباره به یک جوانه سمت راست شاخه هرس کنید.

نکات کلیدی در باغبانی هرس درختان میوه :

  1. از قیچی تیز برای هرس و مرتب کردن شاخ و برگ درختان میوه استفاده کنید. سعی کنید با متخصصین حرفه ای شرکت آس برای انجام امور باغبانی خود مشورت کنید تا در اسرع وقت به محل شما رجوع کرده و راهکارهای مورد نیاز متناسب با باغ شما ارائه دهند.
  2. به عنوان معیار پیشگیری از بیماری ، تیغه های قیچی هرس خود را به مدت 30 ثانیه در محلول الکل ایزوپروپیل فرو ببرید تا قبل از حرکت برای هرس درخت دیگر ، آنها را ضد عفونی کنید.
  3. چوب های هرس شده را از اطراف درخت تمیز کرده و آنها را دور بریزید – مخصوصا اگر حاوی مواد بیماری باشد.

در مناطقی با آب و هوای معتدل ، بیشتر گیاهان در فصل سرما به خواب زمستانی فرو می روند. این زمانی از سال است که آنها رشد فعال را متوقف کرده و برای هوای سرد گرسنه شده اند. به دلیل این خواب ، اواخر زمستان و اوایل بهار به طور معمول بهترین زمان دقیق برای هرس درختان و ایجاد تغییر در شکل بسیاری از درختان و بوته ها است. قبل از شروع رشد جدید ، می خواهید در پایان زمستان یا اوایل بهار هرس سخت انجام دهید. این امر به گیاه این امکان را می دهد تا هنگامی که دمای گرمتر بهار می چرخد ، انرژی خود را در جهت تولید رشد سالم و جدید قرار دهد. به طور عملی ، دیدن شکل واقعی گیاهان برگریز در زمستان نیز بسیار آسان تر است ، زیرا شاخ و برگ آنها از بین رفته است. با این حال توجه داشته باشید که نباید همه درختان و درختچه ها را در زمستان یا اوایل بهار هرس کرد. به طور کلی درختان و بوته هایی که با رشد جدید شکوفه می دهند باید در زمستان و اوایل بهار هرس شوند ، در حالی که گیاهان و درختانی که با رشد قدیمی شکوفا می شوند باید در اواخر بهار یا تابستان هرس شوند ( یعنی بعد از کمرنگ شدن گل آنها ).

نکات کلیدی در مورد هرس کردن درختان در فصل زمستان :

  • در یک روز معتدل و خشک هرس کنید. این موضوع نه تنها برای باغبانان خوشایندتر است ، بلکه به جلوگیری از شیوع بیماری های گوناگون گیاهان منتسب به آب کمک می کند.
  • توجه داشته باشید که خدمات هرس درختان میوه نباید در اوایل زمستان انجام شود ، زیرا در صورت پایین آمدن درجه حرارت بسیار کمتر از دمای یخ زدگی ، شکاف ها خشک می شوند.
  • هنگام هرس ابتدا شاخه های مرده و بیمار را جدا کنید ، به ویژه شاخه های ناشی از برف و یخ زمستان!
  • شاخه های بزرگ و کوچکتر را بردارید تا نور و هوا در تاج درخت افزایش یابد.
  • به طور کلی ، هدف شما در هرس کردن درختان حفظ شاخه هایی است که باعث رشد یا حفظ ساختار درخت می شوند.

دلایل نیاز به هرس درختان میوه :

هرس بخشی منظم از تمام برنامه های نگهداری از درختان و گیاهان است. هرس کردن درختان رشد آن ها را ترغیب کرده ، سلامت کلی گیاه را بهبود می بخشد ، جذابیت باغ شما را افزایش می دهد و نهایتا تولید گل و میوه را افزایش می دهد همچنین باید :

  • شاخه های مرده یا در حال مرگ را که در اثر بیماری ، حمله حشرات ، حیوانات ، طوفان ها یا آسیب های دیگر آسیب دیده اند جدا کنید.
  • شاخه هایی که به هم گره خورده اند را بردارید.
  • ریشه های شاخه های خشک شده را بردارید.

تکنیک های هرس درختان میوه

برای نگهداری یک درخت بالغ در یک شرایط سالم ، ایمن و جذاب ممکن است انواع خاصی از هرس لازم باشد.

  • تمیز کردن : نظافت حذف شاخه های مرده ، در حال مرگ ، بیمار ، ضعیف چسبیده و کم قدرت از تاج درخت است.
  • کم پشت کردن : این خدمات برداشت شاخه ای انتخابی برای بهبود ساختار و افزایش نفوذ نور و حرکت هوا از طریق تاج است. این کار شاخ و برگ درخت را باز کرده و وزن قسمت های سنگین را کاهش می دهد و به حفظ شکل طبیعی درخت کمک می کند.
  • احیا : این کار معمولا برای پاکسازی خطوط ابعادی ، باعث کاهش اندازه درخت می شود.

آیا همه درختان به هرس کردن نیاز دارند ؟

به طور خلاصه ، این موضوع بستگی دارد! پاسخ به این سوال ساده نیست ، زیرا واقعا به اهداف شما برای درخت بستگی دارد ، اینکه درخت چند ساله است و چقدر می خواهید در سال های آینده درخت را مدیریت کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای هرس درخت

هنگام هرس درختان میوه قطعا باید از ابزارهای مناسبی استفاده کنید. گر وسایل اشتباهی را به دست می گیرید ، می توانید آسیب جزئی به پوست درخت وارد کنید که واقعا ایده آل نیست. برخی از رایج ترین این ابزارها به شرح زیر می باشد :

  • قیچی هرس = یکی از مهم ترین تجهیزات هرس درختان ، قیچی مخصوص می باشد ( که ” گاز انبر ” نیز نامیده می شود ). این ها همان چیزی است که شما برای شکل دادن و قطع هر چیزی با قطر 3/4 اینچ و کوچکتر استفاده می شود.
  • اره جیبی تاشو = چاقوهای مخصوص باغبانی جز دیگر گزینه های مخصوص هرس درختان میوه است. این اره جیبی های تاشو برای اره زدن چوب های مرده یا شاخه هایی با قطر حدود 1 اینچ مفید خواهد بود.
  • هرس کننده = این قطعه را می توان در شاخه هایی با قطر حدود 1 اینچ تا 2 الی 3 اینچ استفاده کرد. نکته ای که در استفاده از هرس کننده باید در نظر گرفت این است که پوست درختان را در جایی که بریده شده و باعث پارگی می شود ، سرشاخه می کند.
  • اره ابریشمی = این اره برای شاخه هایی که قطر آنها حدود دو اینچ یا بیشتر است بسیار مناسب است.
  • اره قطبی = اگر با یک درخت بزرگتر کار می کنید و نمی خواهید از نردبان استفاده کنید ، یک اره میله ای می تواند برای هرس درختان میوه مفید باشد.
  • اره برقی = اره برقی برای درختان مسن که واقعا به بازسازی احتیاج دارند ممکن است مورد نیاز باشد ، اما بیشتر از احتمال زیاد ، یک اره ابریشمی یا میله ای ممکن است کار راه انداز باشند. ما می خواهیم از اره برقی استفاده کنیم تا شکل درختی را که سالهاست مورد غفلت قرار گرفته است فرم دهیم.
  • نردبان – اگر درخت شما بسیار بلند شده است ، به احتمال زیاد می خواهید یک نردبان داشته باشید تا به بالای درخت برسید.

حقایق کلی در مورد هرس کردن درختان

  • هرس درختان میوه باعث تغییر شکل و رشد گیاه می شود.
  • همچنین هرس را می توان نگهداری پیشگیرانه برای آسیب حشرات و بیماری ها دانست.
  • بسیاری از مشکلات ممکن است با هرس صحیح در طول سال های رشد برای یک درخت یا درختچه جلوگیری شود.
  • اواخر فصل خواب بهترین زمان برای بیشتر هرس است.

تاثیر هرس درختان در سلامت گیاهان

از هرس کردن درخت ، بیش از حد خودداری کنید. برداشتن ریشه برگ شاخه های بزرگ می تواند چندین مشکل سلامتی ایجاد کند. همچنین شکل طبیعی گیاه را از بین می برد و باعث مکیدن و توسعه ساختارهای شاخه ضعیف می شود.

  • شاخه های مرده یا در حال مرگ را که بر اثر بیماری ، هجوم شدید حشرات ، حیوانات ، طوفان ها یا سایر آسیب های مکانیکی نامطلوب آسیب دیده اند ، برداشته می شود.
  • شاخه هایی که به هم ساییده می شوند ، جدا می شود
  • در هرس درخت ، ریشه ها از ته کنده می شوند

ابزارهای مناسب هرس کردن درخت

ابزارهای مناسب روند هرس کردن درختان را آسان کرده و به شما در انجام یک کار خوب کمک می کند. نگهداری خوب و تیز ابزارها باعث بهبود عملکرد آنها می شود. ابزارهای زیادی برای هرس وجود دارد ، اما موارد زیر احتمالا برای اکثر برنامه ها کافی است :

  1. یک جفت قیچی هرس احتمالا یکی از مهمترین ابزارها است. برش هایی تا قطر 3/4 اینچ ممکن است با این ابزار محقق گردد.
  2. قیچی های سرشاخه زنی شبیه قیچی های هرس هستند ، اما دسته بلند آنها قدرت نفوذ بیشتری را برای برش شاخه ها تا قطر 1/1 اینچ فراهم می کند.
  3. قیچی های پرچین فقط برای هرس پرچین در نظر گرفته شده است ، نه هیچ چیز دیگری! آنها معمولا ساقه های آبدار یا کوچک را بهتر برش می دهند.
  4. اره دستی برای برش شاخه هایی با قطر بیش از 1 اینچ بسیار مهم است. انواع مختلفی از اره دستی جهت هرس کردن درختان میوه موجود است. اره های مخصوص هرس دندان سه تکه یا تیغ شاخه های بزرگترتا قطر 4 اینچ را به راحتی برش می دهند.
  5. اره های قطبی با دسته بلند اجازه دسترسی بلند را می دهند ، اما باید از آنها به دقت استفاده کرد زیرا دستیابی به برش های تمیز با آنها دشوار است.
  6. اره های زنجیره ای کوچک برای استفاده در شاخه های بزرگتر موجود است. اپراتورها باید لباس های محافظ بپوشند و هنگام استفاده از آنها احتیاط کنند. در باغبانی هرس درختان میوه هرگز از اره های زنجیری برای رسیدن به بالای شانه های خود یا هنگامی که روی نردبان هستید ، استفاده نکنید.

گام به گام نحوه هرس کردن درختان

هرس کردن به درختان کمک می کند قوی شوند و مرتب و جذاب به نظر برسند. ممکن است برخی درخت را برای برداشتن شاخه های آسیب دیده ، رشد جدید یا ایجاد شکل متمایز ، هرس می کند. مهم است که این کار را به درستی انجام دهید ، بنابراین در نهایت به درخت آسیب نمی رسانید. برای یادگیری اصول اولیه به مطالعه ادامه مطلب زیر بپردازید!

در وهله اول به این فکر کنید که چرا می خواهید هرس کنید! آیا سعی می کنید درختی را شکل دهید؟ آیا درخت اخیرا هرس شده است؟ قبل از شروع ، می خواهید آنچه را که برای دستیابی به آن تلاش می کنید در نظر بگیرید و اهداف خود را تعیین کنید. دلایل شما برای هرس در زمان دقیق هرس درختان نیز تاثیر می گذارد. هر زمان که بخواهید می توانید هرس سبک انجام دهید یا چوب های مرده را بردارید ، اما اگر اهداف بزرگتری دارید ، می خواهید هرس خود را در فصول مختلف برنامه ریزی کنید. به عنوان مثال ، هرس در زمستان منجر به انفجار رشد در طول بهار می شود. هرس در طول تابستان رشد شاخه بریده را کند می کند ، بنابراین اگر می خواهید درخت خود را شکل دهید یا رشد شاخه هایی را که نمی خواهید کند کنید ، استراتژی خوبی است.

درخت را ارزیابی کنید. چند لحظه را صرف نگاه کردن به اندازه و شکل درخت کرده و تصور کنید که وقتی کار را تمام کردید چگونه باید به نظر برسد. در روند هرس ، شاخه های اصلی درخت را که ” اسکلت ” آن را تشکیل می دهند ، باید مشخص کرد. از برداشتن این شاخه ها خودداری کنید. ابتدا باید شاخه هایی را که علائم آسیب را نشان می دهند بردارید. شاخه های شکسته چه در اثر طوفان و چه در رویداد دیگری آسیب ببینند ، باید هرس شوند تا آب و مواد مغذی که هنوز از درخت می گیرند به شاخه های سالم تقسیم شود.

نواحی که با شاخه ها ضخیم شده اند باید باریک شوند. شاخه های متقاطع را بردارید ، سپس گیاه را باز کرده تا هوا گردش کند و نور به تمام نقاط گیاه برسد. برای رشد سالم درختان ، آنها نیاز به گردش خوب هوا در داخل و اطراف شاخه ها دارند. شاخه هایی که به هم نزدیک هستند باعث رشد قارچ می شوند و حشرات بیشتری را جذب می کنند. شاخه هایی را که به سمت داخل و به سمت مرکز درخت رشد می کنند را حذف کنید. این ها باعث بهم ریختگی می شوند و سالم نیستند. شاخه هایی که به عنوان مانع عمل می کنند باید هرس شوند. چه آنها شاخه های پایینی هستند که راه شما را مسدود می کنند و چه شاخه های بالاتری که با سیم های تلفن و یا سقف برخورد دارند. هرس شاخه هایی که باعث آزار می شوند ، خوب است. جهت فرم دادن به شکل ظاهری درخت نیز باید آن ها را هرس کرد. اگر دوست دارید درخت شما شکل گردتر و منظمی داشته باشد ، چند شاخه را که به نظر می رسد در زوایای عجیب و غریب بیرون زده اند ، هرس کنید. چند برش تفاوت بزرگی ایجاد می کند.

تا جایی که امکان دارد روند هرس کردن درختان باید انجام شود. هر برشی که ایجاد می کنید سیستم محافظت از درخت را به خطر می اندازد و درخت را به سمت قارچ و هجوم احتمالی باز می کند. هرس را فقط به اندازه مورد نیاز برای هرس انجام دهید و هرگز بیش از 25 درصد از شاخه های درخت را جدا نکنید. برای اکثر درختان برگ ریز ، اطمینان حاصل کنید که حداقل در 2/3 درختان شاخه های زنده وجود دارد ، هرچند این میزان در گونه ها متفاوت است. توجه داشته باشید که تنه به تنهایی برای اطمینان از زنده ماندن درخت کافی نیست. حذف همه شاخه ها برای گیاه بسیار استرس زا است. در هر فصل بیشتر بیش از یک بار خدمات باغبانی هرس درختان میوه را انجام ندهید. مگر اینکه طوفان شاخه های بیشتری بشکند ، نباید بیش از یک بار هرس کنید ، زیرا درخت برای بهبود نیاز به زمان دارد.

هرس در اواخر پاییز یا اوایل زمستان فشار کمتری به درخت وارد می کند ، زیرا از دست دادن شیره را به حداقل می رساند. هرس در این زمان از سال نیز برای درخت بهتر است زیرا احتمال آلودگی ” زخمی ” که ایجاد می کنید توسط حشرات یا قارچ هایی که در اواخر پاییز و اوایل زمستان نیز نسبتا فعال هستند ، کمتر است. یک زمان دقیق هرس درختان این است که پس از افتادن برگ ها از درخت هرس کنید. این بدین معناست که درخت تا اوایل بهار خفته است. اگر طوفان در طول دوره های مختلف سال باعث شکستن شاخه شود ، بهتر است به جای انتظار تا فرا رسیدن فصل زمستان ، بلافاصله آن را هرس کنید. جهت شروع هرس در قسمت زیر شاخه برش ایجاد کنید. این برش اولیه نباید تمام طول شاخه را طی کند. این برای جلوگیری از ترک خوردن بیش از حد تنه درخت هنگامی که وزن شاخه آماده ریزش است ، ساخته شده است. برش باید در طرف شاخه ای که گلویی ساقه نامیده می شود انجام شود. این لبه کوچک پوست درخت می باشدکه هر شاخه از آن بیرون زده است. شما می خواهید گلویی را دست نخورده بگذارید ، بنابراین با تنه هم تراز نکنید. شاخه را چندین اینچ از تنه جدا کنید. دومین برش شما از طریق شاخه ، در قسمت بیرونی ( دورتر از تنه ) اولین برش ایجاد شده ، بریده می شود. یک برش دقیق انجام دهید تا ریشه برداشته شود. حالا می توانید یک برش دیگر تقریبا درست در مقابل گلویی ساقه ایجاد کنید. این به درخت بهترین شانس را برای بهبود سریع و سالم می دهد. مطمئن باشید که گلویی شاخه را در واقع قطع نمی کنید. در باغبانی هرس درختان میوه این قسمت باید دست نخورده باقی بماند.

چرا درختان میوه هرس می شوند ؟

با هرس کردن درخت به دنبال دستیابی به یک یا چند مورد از موارد زیر هستیم :

  1. درخت میوه را کوچک و بسیار پربار نگه دارید
  2. اندازه میوه ، عملکرد میوه و دسترسی به آن میوه را افزایش دهید
  3. بهبود قدرت ساختاری اندام درختان برای حمایت بهتر از میوه ها
  4. قسمت های بیمار و آسیب دیده را بردارید
  5. شاخه هایی را که از یکدیگر عبور می کنند و باعث انبوه و ازدحام می شود را جدا کنید
  6. افزایش نور و جریان هوا برای جلوگیری از بیماری های قارچی مربوط به رطوبت اضافی در آب و هوای مرطوب
  7. ساقه های سبز نرم را که برای تکثیر مفید هستند حفظ کنید
  8. کنترل سایز – هرس درختان میوه به کنترل اندازه درخت کمک می کند. حفظ اندازه درخت در سطح قابل کنترل می تواند مفید باشد بنابراین می توان به تمام میوه ها برای چیدن رسید.
  9. تجدید چوب میوه – وقتی باغبانی هرس درختان میوه انجام می شود ، به تحریک رشد چوب میوه ای جدید کمک می کنید. این چوب بارور چوبی است که خارهای بیشتری ایجاد می کند و میوه می دهد. یک درخت نادیده گرفته شده سرانجام دارای چوب مرده بسیار غیر میوه ای خواهد بود.
  10. دسترسی – ما می خواهیم برای سهولت هرس هر سال ، بتوانیم به درخت دسترسی داشته باشیم و بتوانیم به راحتی میوه ها را بچینیم.
  11. اهداف مختلف – مهم است که اهداف خود را قبل از هرس کردن درختان میوه بدانید تا بدانید کدام روش را دنبال کنید. اگر کیفیت و کمیت میوه در هدف اصلی شما نباشد ، ممکن است به هیچ وجه درختان خود را هرس نکنید.



با ریزش برگ ها از درختان در هر پاییز ، شاخه هایی که قبلا در سایه ای از شاخ و برگ متراکم پوشیده شده بودند از مخفی شدن بیرون می آیند. اگرچه بسیاری از باغبان ترجیح می دهند هرگز با ریزش برگ ها برخورد نکنند! شاخه های درختان به دلایل متعددی هرس می شوند که همه آنها باعث ظاهر بهتر و عملکرد بهتر درخت می شود. اگرچه بدون هرس درخت ، آن نیز به طور طبیعی رشد می کند اما این رسیدگی های منظم به درختان شما این امکان را می دهد تا از پتانسیل کامل خود استفاده کرده و عمر طولانی داشته باشند. اما قبل از اینکه بتوانید نحوه صحیح هرس کردن درختان را بیاموزید ، باید بدانید که چرا باید درخت را هرس کرد. هرس برای سلامت گیاهان بر روی برداشتن شاخه های مرده ، در حال مرگ و بیمار تمرکز می کند ، شاخه هایی که به هم می مالند و هر شاخه ای خرد می شود تا کل درخت به رشد سالم خود ادامه دهد. باز کردن سایبان برای اجازه ورود نور و هوا در سراسر درخت امکان افزایش شاخ و برگ و کاهش خطر بیماری را فراهم می کند. در سطح زمین ، مکنده ها و جوانه های آب چوب را ضعیف کرده و مواد مغذی درخت اصلی را می دزدند. با کمک به یک درخت برای ایجاد یک درخت اصلی و یک رهبر غالب ، یک درخت قوی ایجاد می کنید که در نهایت می تواند طوفان های زمستانی و بادهای شدید را تحمل کند.

نگهداری منظره و هرس درخت به صورت ظاهری با هم ترکیب می شوند و گیاه ایده آلی را که تصور می کنید ایجاد می کنند. با هرس و پیرایش درختان به روشهای خاص ، می توانید باردهی و گلدهی را تشویق کنید ، گیاهان را به شکلهای خاص درآورید و اندازه گیاه را کنترل کنید. نگرانی های ایمنی اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند ، اما قطعا دلیل خوبی برای هرس درختان شما هستند. هرس کردن درختان میوه حیاط شما محیطی امن برای خانواده و دوستان شما ایجاد می کند. درختان هرس شده قوی تر و سالم تر هستند. شاخه های مرده ، درختان بیمار و اندام های ضعیف همه برای مردم و اموال خطرناک هستند. هنگام هرس درختان ، یک لحظه وقت بگذارید تا ارزیابی کنید که آیا شاخه های درختان بیش از حد به چراغ های ایمنی ، خطوط الکتریکی نزدیک شده اند یا جلوی دید ترافیک را گرفته اند. شاخ و برگ زیاد می تواند منجر به سنگینی درختان و سقوط راحت تر در طوفان شود و افتادن شاخه ها ممکن است به خانه یا گیاهان زیر آسیب برساند.

روش های صحیح هرس درختان بلند

هنگام نازک و کم و شکل دادن به شاخه ها و بدنه درختان با ابزار دستی ، به خاطر داشته باشید که برش های شما باعث رشد جدید می شود. شاخه ها را به اندازه ¼ اینچ بالای جوانه ای که رو به بیرون گیاه است برش دهید. این مسیر رشد جدید خواهد بود. برش های خود را در زاویه 45 درجه نگه دارید تا از آسیب و بیماری ناشی از آب جلوگیری شود.

روش های صحیح هرس درختان بلند

هرس درخت با شاخه های ضخیم

شاخه های درختانی که به درستی هرس شده اند ، در جایی که شاخه برداشته شده پینه تشکیل می دهند. این پینه برای سلامت درخت ضروری است. بیشتر شاخه های درختان که به تنه یا شاخه اصلی بریده می شوند ، برای جلوگیری از آسیب به پوست به سه برش نیاز دارند. دو برش اول وزن شاخه درخت را از بین می برد و برش نهایی برای بهترین رشد پینه طراحی شده است.

  • گام اول هرس درختان پیر.تقریبا 18 اینچ به سمت زیر شاخه ای که برداشته اید حرکت کنید. این مکان مناسب برای اولین برش در روند هرس درختان بلند است. حدود نصف شاخه را برش دهید.
  • گام دوم به سمت بالای شاخه حرکت کنید. مکانی را در فاصله یک اینچی از اولین برش خود انتخاب کنید. با دقت برش دهید تا شاخه آزاد شود.
  • گام سوم سری شاخه را روی تنه درخت بیابید. این بافت ساقه در اطراف پایه شاخه است. در اکثر درختان ، در این ناحیه کمی تورم و پوست خشن تری مشاهده خواهید کرد. شما می خواهید برش نهایی خود را فقط در قسمت بیرونی این سری انجام دهید ، اما بدون به جای گذاشتن برآمدگی! یک برش کامل با زاویه 45 درجه از پایه درخت بیرون بیاورید. این از آسیب ناشی از آب جلوگیری می کند و تشکیل سریع پینه را تشویق می کند.

هرس کردن درخت ممکن است یک پروژه بزرگ به نظر برسد – و می تواند باشد! از این رو توصیه می کنیم روند هرس درختان بلند و پیر سایه دار و بزرگ را به درختکاران واجد شرایط و متخصصان مراقبت از درختان بسپارید. آنها تجهیزات و آموزش مناسب برای برداشتن ایمن شاخه های بزرگ را دارند. درختان زینتی و میوه ای مکانی مناسب برای شروع یادگیری نحوه هرس درختان است. اکثر آنها به راحتی قابل دسترسی هستند و به ابزارهای ساده نیاز دارند. روند هرس درختان میوه همچون سیب و انگور و گردو به صورت منظم در طول عمر درخت باعث کاهش میزان کار لازم و فشار بر درخت می شود. هرس درختحتی به میزان کم هر سال کمک می کند درخت قوی و زیبایی را از همان ابتدا ایجاد کنید.

بهترین زمان برای هرس درختان پیر

توجه داشته باشید که هیچ وقت زمان بدی برای برداشتن شاخه های مرده ، آسیب دیده یا بیمار وجود ندارد. اما بیشتر درختان از هرس در اواسط تا اواخر زمستان سود می برند. هرس در زمان خواب به محض شروع گرم شدن هوا باعث رشد جدید می شود. کمبود برگ بعد از پاییز به شما امکان می دهد شاخه ها و اندام هایی را که نیاز به برداشتن دارند را به راحتی تشخیص دهید. توجه داشته باشید که برخی درختان هنگام هرس در اواخر زمستان شیره بیرون می دهند. به عنوان مثال ، هرس درختان افرا در زمستان ایده آل است اما می تواند منجر به تخلیه شیره زیادی شود. نگران نباشید! به محض اینکه درخت شروع به برگ ریختن کرد ، خروج شیره آن متوقف می شود. این خطرناک نیست و به درخت شما آسیب نمی رساند. اکنون بیایید در مورد هرس درختان شکوفه دار صحبت کنیم. آنها دقیقا از این قوانین پیروی نمی کنند. درختان گلدار به دو دسته تقسیم می شوند : شکوفه های زودرس و شکوفه های دیررس.

درختان با شکوفه های زودرس ، روند جوانه و شکوفه زدن را در آخرین سال رشد تنظیم می کنند. اگر در زمستان هرس کنید ، درخت شما شکوفا نمی شود. در عوض ، بلافاصله پس از پایان شکوفایی درخت هرس کنید. درختانی که در اواخر بهار تا اوایل تابستان شکوفا می شوند ، جوانه هایی در رشد جدید امسال ایجاد می کنند. این درختان باید در اوایل بهار هرس شوند. راه های زیادی برای بهبود سلامت و شکل درخت وجود دارد. هدف هر یک ایجاد درختی با نور خوب و گردش هوا ، کیفیت و قدرت جذاب است. چهار روش رایج هرس درختان شامل نازک کردن تاج درخت ، بالا بردن تاج درخت ، کاهش تاج درخت و تمیز کردن تاج درخت است. ممکن است توجه داشته باشید که هر روش هرس شامل تاج درخت می شود. این به این دلیل است که تاج درخت برای تولید برگ برای فتوسنتز ضروری است. بدون تاج قوی و سالم ، سایر قسمت های درخت با گذشت زمان ضعیف می شود.

متد نازک کردن تاج درخت برای هرس درختان بلند

نازک شدن تاج درخت شامل کوتاه کردن درخت برای حذف شاخه های زنده خاص برای کاهش تراکم کلی درخت است. نازک شدن رایج ترین متد هرس کردن درخت بر روی درختان بالغ است که باعث افزایش نفوذ نور خورشید و گردش هوا می شود. همچنین می تواند فشار بر شاخه های منتخب ناشی از گرانش ، باد ، یخ یا برف را کاهش دهد. از آنجا که هدف تغییر اندازه یا شکل درخت نیست ، نازک شدن باید در سراسر درخت یکنواخت باشد. شما فقط باید 10 تا 20 درصد از شاخه های درختان را از لبه تاج بردارید. درختان بزرگ از برداشتن قسمت های انتهایی اندام بین 1 تا 4 اینچ به نفع خود بهره مند می شوند. درختان منظره زینتی کوچک و درختان میوه را می توان با برداشتن اندام های کوچکتر از ضخامت ¼ تا ½ اینچ نازک کرد. شما باید درختان را برای نازک شدن تاج کوتاه کنید تا درخت هنوز کاملا بدون هرس شدن به نظر برسد.

بالا بردن تاج درخت در هرس درختان پیر

بالا بردن تاج لبه پایینی شاخه درخت را بالا می برد. این روش هرس درختان باید به تدریج و در مدت زمان طولانی انجام شود. حذف بیش از حد شاخه های پایینی به یکباره می تواند منجر به ضعیف شدن درخت شود. هنگام هرس درخت هر سال فقط چند شاخه با قطر کمتر از چهار اینچ بردارید. تاج زنده روی درختان برگریز باید 60 درصد درخت را تشکیل دهد. اگر تنه بیش از 40 درصد باشد ، درخت ممکن است ضعیف شود. اکثر درخت های مخروطی را می توان در یک تاج 50 درصد و 50 درصد تنه متعادل کرد و همچنان قوی و سالم باقی ماند.

متد کاهش تاج درخت در هرس درختان پیر

کاهش تاج یک روش هرس درختان است که عموما در درختان مسن و بالغ استفاده می شود. این کار می تواند به تقویت درخت و تشویق رشد جدید کمک کند. کاهش تاج یک شاخه درخت را به یک شاخه جانبی در حال رشد باز می گرداند. هنگامی که فصل رشد در بهار شروع می شود ، این شاخه جانبی بخشی از تاج درخت جدید می شود. در این روش برش های کوچکتری وجود دارد ، تاج کمتری برداشته می شود و مقدار زیادی رشد قدیمی برای ساختار باقی می ماند. در حالی که روش نازک شدن تاج برای کاهش شاخ و برگ درختان انجام می شود ، هدف از کاهش تاج حذف شاخه وبگ های رشد کرده قدیم و تشویق رشد جدید است.

متد تمیز کردن تاج درختان

تمیز کردن تاج عبارت است از برداشتن شاخه های مرده ، بیمار و شکسته هنگام هرس درخت. این را می توان در هر زمان انجام داد و باید به عنوان بخشی از نازک شدن ، افزایش و کاهش تاج گنجانده شود. تمیز کردن تاج درخت باعث تقویت کلی درخت می شود و از آسیب های بعدی به درخت و اموال اطراف جلوگیری می کند در حالی که ایمنی کلی محوطه سازی شما را افزایش می دهد.