انواع دلایل شایع خرابی کولر گازی

انواع خرابی کولر گازی / مشکلات شایع کولر گازی / علت خراب شدن کولر گازی / عیب یابی کولر گازی

اگر تابستان گرمی را در منزل و یا اداره با مشکلات تهویه مطبوع گذرانده اید ، مطمئنا تجربه ای است که نمی خواهید تکرار کنید. راحتی در تابستان خود را به شانس واگذار نکنید! در این مقاله با مشکلات شایع کولر گازی بیشتر آشنا شوید و از گام های ساده ای که می توانید برای جلوگیری از مشکلات تعمیرات استفاده کنید ، اطلاعات کسب کنید.

یک سیستم خنک کننده ممکن است به دلایل بی نظمی از کار بیافتد یا خوب کار نکند و برخی از این موارد می تواند مختص نوع سیستم خنک کننده شما باشد. با این حال ، برخی از مشکلات معمول تهویه مطبوع جهانی هستند. با این حال ، توجه داشته باشید که بسیار مهم است که به جای تلاش برای باز کردن یک واحد یا کار با قطعات داخلی ، با یک تکنسین واجد شرایط مناسب تماس بگیرید ، زیرا این کار می تواند شما را در معرض خطر برق گرفتگی قرار دهد و ضمانت سیستم تهویه مطبوع را باطل کند.

آشنایی با انواع خرابی کولر گازی :

سیستم سرد کن پایین

مبرد چیزی است که کولر گازی شما برای از بین بردن گرما و رطوبت هوا در خانه یا محل کار شما استفاده می کند. اگر سیستم شما نشتی در خطوط مبرد ایجاد کند ، ممکن است مبرد کافی برای خنک سازی موثر هوا نداشته باشید. متاسفانه رفع صحیح این مشکل از علت خراب شدن کولر گازی ، فقط جایگزین کردن مبرد نیست. یک تکنسین تعمیرات کولر گازی حرفه ای باید نشتی ها را پیدا کند و سوراخ های خطوط را ترمیم کند ، این روند گاهی وقت گیر و گران است ، خصوصا در صورت وجود نشتی های متعدد!

انواع خرابی کولر گازی : کویل ( سیم پیچ ) تبخیر یخ زده

سیم پیچ اواپراتور تهویه مطبوع شما با ماده مبرد پر شده است و وظیفه جذب گرما از هوا را مانند یک اسفنج دارد. شاید این موضوع دور از عقل باشد ، اما این سیم پیچ ها برای کارکرد صحیح به هوای گرم در حال گردش در اطراف خود نیاز دارند. یکی از رایج ترین انواع خرابی کولر گازی این است که وقتی مشکلی در جریان هوا ایجاد شود و سیم پیچ اواپراتور خیلی سرد شود ، یک لایه یخ می تواند در خارج جمع شود. وقتی این اتفاق می افتد ، از رجیسترهای منبع تهویه مطبوع خود هوای گرم دریافت می کنید یا اصلا هوایی از آن خارج نمی شود.

کثیف بودن کویل های چگالنده ( دستگاهی که متراکم یا غلیظ یا هم‌ چگال می‌ کند )

سیم پیچ های کندانسور واحد شما ، بخشی از واحد خارجی ، با بیرون راندن هوا به بیرون از ساختمان از گرمای خارج شده خلاص می شود. سیم پیچ کندانسور وقتی با لایه ای از خاک و کثیفی پوشانده شود خوب کار نخواهد کرد. این یک مشکل بسیار رایج در ایران با همه دوده ها و آلودگی هوا است. وقتی این اتفاق می افتد ، انتقال حرارت مانع می شود و واحد شما برای انجام کار خود مجبور است بیشتر کار کند. نهایتا این کار باعث افزایش سایش قطعات و حتی خرابی سیستم می شود.

علت خراب شدن کولر گازی : خرابی فن

یک فن وجود دارد که هوای داخلی را روی سیم پیچ اواپراتور واحد شما می اندازد تا هوا را خنک کند و دیگری که هوا را از طریق کندانسور واحد فضای باز خارج می کند تا گرمای جذب شده در خارج از ساختمان را خارج کند. اگر هرکدام از این فن ها به درستی کار نکنند – به دلیل موتور معیوب ، کمبود روغن کاری ، تسمه های فرسوده یا آلودگی و کثیفی زیاد – در نهایت با مشکل ضعف جریان هوا و کولر مواجه می شوید. اگر از مشکل غفلت کنید ، می تواند منجر به خرابی کمپرسور شود ، که اغلب برای تهویه مطبوع شما حکم اعدام دارد. اگر فن کار نکند ، یک تهویه مطبوع به درستی سرد نمی شود. چندین چیز وجود دارد که می توانید برای حل این مشکل امتحان کنید :

  • بررسی کنید که آیا از سوئیچ قطع شده یا مشکلات سیم کشی ، چیزی از دریافت واحد جلوگیری می کند
  • جهت حل مشکل خرابی فن با تغییر دکمه تنظیم مجدد ، تهویه هوا را دوباره تنظیم کنید
  • بعد از خاموش کردن و از برق کشیدن واحد ، سعی کنید پره های فن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و هر مانع و عامل مسدود کننده را بردارید
  • اگر فیلتر واحد کثیف است ، آن را تمیز کرده و یا در صورت لزوم تعویض کنید
  • اگر همه این اصلاحات مشکلی از انواع خرابی کولر گازی را برطرف نکنند ، ممکن است مشکلی در صفحه کنترل ، صفحه کنترل داخلی یا قسمت داخلی دیگر وجود داشته باشد. غالبا این مشکل از خازن است – یک جسم استوانه ای کوچک که لرزش را برای روشن شدن موتور می فرستد – که نیاز به تعویض دارد ، به خصوص اگر سیستم در حال زنگ زدن باشد و فن ها نچرخند

مشکلات شایع کولر گازی : خرابی کنترل پانل

به احتمال زیاد این مسئله مربوط به ترموستات یا یک قطعه داخلی است. این مراحل عیب یابی را امتحان کنید :

  • مطمئن شوید که ترموستات روی حالت “خنک” تنظیم شده است و پس از پنج درجه کاهش دما ، تفاوت قابل توجهی را بررسی کنید
  • سعی کنید باتری ها را تعویض کنید
  • با دنبال کردن دستورالعمل های سازنده ، ترموستات را به حالت پیش فرض سازنده تنظیم کنید
  • اگر کولر گازی یک واحد مرکزی است ، پیچ و سیم های شل را بررسی کنید و در صورت لزوم سفت و محکم کنید

واحدهای مرکزی می توانند پیچیده باشند. بررسی واحدهای نصب شده روب پنجره دشوار است ، زیرا کاربران به فضای داخلی واحدها دسترسی ندارند. معمولا بهتر است تعمیرات قابل توجهی توسط متخصصین انجام شود. در بعضی موارد ، ممکن است هزینه تعویض واحد پنجره نسبت به ثابت بودن آن کمتر باشد. سرویس منظم کولر گازی می تواند از بروز مشکلات جدی جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نشتی سیستم مجاری

مجاری که از طریق دیوارها و سقف های شما عبور می کند ، هوای خنک شده را از تهویه هوا در سراسر فضای شما حمل می کند. با این حال ، اگر در مجاری سوراخ یا شکاف وجود داشته باشد ( که می تواند توسط جوندگان یا کارگران بی احتیاط ایجاد شود ) ، آن هوای خنک شده در داخل دیواره های شما می پیچد که به درد شما نمی خورد. و البته این مشکل از انواع خرابی کولر گازی باعث می شود کولر گازی شما بیشتر کار کند و قبض های برق شما را بالا ببرد. واحدهای تهویه مطبوع تراکم ایجاد می کنند که برای جلوگیری از نشت یا رطوبت اضافی در هوا ، باید به درستی تخلیه شود. گرفتگی کانال های تخلیه یا خراب شدن پمپ میعانات از کاهش رطوبت واحد جلوگیری می کند. رطوبت بیش از حد ممکن است باعث تغییر رنگ در دیوارها و فرش ها شود. به منظور حل این مشکل از انواع خرابی کولر گازی مراحل زیر را انجام دهید :

  • برق واحد را قطع کرده و با عبور یک سیم سفت از آنها ، کانال های زهکشی را باز کنید
  • با قطع شدن برق ، سیستم پمپ از هر گونه جلبک ها را با یک محلول سفید کننده مناسب تمیز کنید
  • نشت پمپ هایی را که ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند بررسی کنید
  • اطمینان حاصل کنید که اتصالات الکتریکی به پمپ عملکردی هستند – خازنی که کار نمی کند ممکن است سیگنال کنترل خنک کننده را از ترموستات دریافت نکند

کولر هرگز خاموش نمی شود!

کولر گازی باید هر از گاهی خاموش شود – مهم نیست که بیرون هوا چه قدر گرم باشد. این می تواند به معنای چندین چیز باشد ، اما به احتمال زیاد مشکلی در فن وجود دارد. با تمیز کردن تیغه ها مطمئن شوید که فن با سرعت بهینه کار می کند – یک لایه از مواد ناخالص روی پره های فن می تواند سرعت آن را کم کرده و باعث کاهش کارایی آن شود. کندانسور و فیلترها نیز می توانند کثیف باشند. یک تمیز کردن خوب با استفاده از محصولات حرفه ای باید بتواند این مشکل را برطرف کند. از دیگر مواردی که ممکن است لازم باشد به آنها توجه کنید ، ترموستات معیوب یا شارژ مبرد کم است. همچنین بررسی کنید که آیا سیم پیچ اواپراتور یخ زده است یا خیر. اگر واحد در حالی که دائما کار می کند هوای گرم را از دریچه های تامین خارج کرده باشد ، این اتفاق می افتد . در این صورت ، واحد را خاموش کرده و با یک تکنسین تماس بگیرید. واحدی که دائما روشن و خاموش می شود ، به احتمال زیاد واحدی با کندانسور یا اواپراتور کثیف یا مسدود شده است. با قطع شدن برق ، کل واحد دستگاه را تمیز کرده تا آوار یا مانع را از بین ببرید.

شنیدن صداهای عجیب و غریب از سیستم کولر گازی

ایجاد یک سر و صدا برای کولر گازی امری طبیعی است ، اما صداهایی که تشخیص نمی دهید می توانند مشکلی را نشان دهند. اغلب نوع سر و صدایی که می شنوید سرنخ مهمی برای ماهیت مسئله و علت انواع خرابی کولر گازی است :

  1. صداهای شکننده نشان دهنده مشکلات تسمه است و با تراز بندی صحیح کمربند یا جایگزینی آن برطرف می شود
  2. صدای ساییده شدن معمولا نشان دهنده وجود مشکل در موتور بیرینگ است. اطمینان حاصل کنید که یک تکنسین در ابتدای هر تابستان موتور کولر گازی را روغن می زند
  3. صداهای خیلی تند و زننده نشان دهنده شل ، کثیف و یا خم شدن تیغه فن و یا باله های سیم پیچ است. سعی کنید تیغه ها را به آرامی در جای خود قرار دهید ، از یک جاروبرقی با یک اتصال برس برای تمیز کردن و اطمینان از محکم شدن پیچ ها استفاده کنید
  4. صدای غژغژ ویا انفجار ممکن است به دلیل شل بودن فلپ در کار مجاری باشد
  5. یک صدای جغجغه نشان می دهد که شما باید صفحه های پوشش را محکم کنید

عیب یابی کولر گازی : مشکلات ترموستات

اگر هنوز ترموستات های قدیمی دارید ، آن ها ممکن است به اشتباه کالیبره شده باشند ، این بدین معنا است که کولر گازی شما از سیستم کنترل دستورالعمل های درستی نمی گیرد. با تعویض یا دوباره کالیبراسیون ترموستات های خود ، این مشکل کاملا ساده برطرف می شود. اگر ترموستات قابل برنامه ریزی جدید دارید ، گاهی اوقات برنامه ریزی اینها مشکل است و ممکن است به اشتباه تنظیم شوند. از این رو برای اطمینان از درست بودن تنظیمات ترموستات ، دستورالعمل ها را بررسی کنید.

سیستم زهکشی مسدود شده

تمام رطوبتی که کولر گازی شما از هوا خارج می کند ، باید جایی برود. قرار است از طریق یک خط تخلیه ، درون یک ظرف و در آخر از پایین زهکشی خارج شود. در صورت مسدود شدن خط یا تخلیه یا پر شدن ظرف ، آب انباشته شده و به سیستم شما آسیب می رساند. همچنین می توانید با نشتی آب از دیوارها و سقف ها به وسایل شما آسیب برساند. اگر بلافاصله آن را مشاهده نکنید ، در نهایت رشد کپک خواهید داشت.

کولر گازی حتی اگر کار کند ، باز هم خنک نمی کند!

این یکی از شایع ترین و متداول ترین علت های انواع خرابی کولر گازی محسوب می شود. کاری که در چنین شرایطی باید انجام دهید :

  1. فیلتر هوای کثیف یا تخلیه میعانات مسدود شده را بررسی کنید – در صورت لزوم فیلتر را تمیز یا تغییر دهید و تخلیه کنید
  2. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی مبرد در سیستم وجود دارد و قبل از افزودن ماده خنک کننده بیشتر ، هیچ گونه نشتی وجود ندارد
  3. در صورتی که سیم پیچ کولر گازی منجمد شده باشد برای مدت زمانی برق را خاموش کنید. این ممکن است در اثر فیلترهای کثیف ، کمبود خنک کننده یا سو عملکرد در فن دمنده باشد
  4. اگر واحد تهویه مطبوع مرکزی دارید و بعضی از اتاق ها گرم تر از اتاقه ای دیگر هستند ، با یک تکنسین تماس بگیرید!

علت خراب شدن کولر گازی : عدم روشن شدن کولر

این می تواند به معنای مشکل در ترموستات یا منبع تغذیه معیوب باشد. ابتدا ترموستات را بررسی کنید. مطمئن شوید که روی حالت ” خنک ” تنظیم شده و سپس دما را کاهش دهید. اگر این کار جواب نداد ، قطع کننده و یا فیوز را بررسی کنید و برق را دوباره تنظیم کنید تا ببینید آیا این مسئله مشکل را حل می کند یا خیر. سیم ها را نیز بررسی کنید تا ببینید آیا این امر بر روی منبع تغذیه تاثیر دارد یا خیر! اگر این مسئله مشکلی را حل نکرد ، با تکنسین تیم آس تماس بگیرید تا بررسی کند آیا موتور خنک کننده خراب است و آیا سیم کشی آن هنوز سالم است یا خیر!

انواع خرابی کولر گازی : دمیدن هوای گرم

دلایل مختلفی ممکن است باعث به وجود آمدن چنین مشکلی شود. برای آزمایش و رسیدگی به هر یک از این موارد ، می توانید موارد زیر را انجام دهید :

  • ترموستات را در صورت مسئول بودن مجدد درجه بندی یا تعویض کنید ( ترموستات دیجیتال در این شرایط گزینه بهتری است )
  • فیلترهای کثیف جریان هوا را قطع می کنند ، بنابراین فیلتر هوا را بررسی کرده و در صورت لزوم تعویض کنید. موقعیت فیلتر به نوع تهویه هوا بستگی دارد
  • در صورت گرفتگی چگالنده و یا تبخیر کننده ، اطمینان حاصل کنید که کولر را خاموش کرده و به آرامی هرگونه زباله را بیرون بریزید.
  • ابتدار برق را قطع کرده و با اسپری آرام با آب تمیز ، باله ها و سیم پیچ های کندانسور را که دسترسی بیشتری دارند ، به صورت دستی تمیز کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که تعمیر و نگهداری حرفه ای سالانه برای اطمینان از آسیب ندیدن سیم پیچ ها حیاتی است.
  • مبرد را بررسی کنید – ممکن است لازم باشد آن را پر کنید.

خروج بوی نامطبوع از کولر

وجود بوی نامطبوع دلایل مختلفی خواهد داشت ، از جمله فیلترها و مجاری کثیف. از تمیز کردن منظم حرفه ای واحد تهویه مطبوع ، از جمله فیلترها و مجاری و همچنین تخلیه صحیح آب اطمینان حاصل کنید. همچنین وجود کپک و قارچ را نیز باید بررسی کرد. بوی برق می تواند در اثر گرمای بیش از حد قطعات ایجاد شود و باید توسط تکنسین های حرفه ای و آموزش دیده شرکت آس بررسی شود.

مراحل آسان جلوگیری از مشکلات شایع خرابی کولر گازی :

  1. تعویض فیلترهای کثیف : مشکلات جریان هوا که منجر به یخ زدگی سیم پیچ می شود اغلب به دلیل گرفتگی فیلترهای هوا ایجاد می شود.
  2. بازرسی از مجاری و تعمیر هر سوراخ : اگر به نظر می رسد هوای کافی از ثبات ها خارج نمی شود یا قبض های برق شما زیاد است ، از متخصصین حرفه ای شرکت آس بخواهید تا وضعیت مجاری شما را بررسی کنند.
  3. نصب ترموستات قابل برنامه ریزی و یادگیری نحوه استفاده از آن : با نصب ترموستات های جدید که دقیق تر هستند و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند ، مشکلات سیستم های کنترل قدیمی را برطرف کنید. حتی می توانید ترموستاتی تهیه کنید که با استفاده از تلفن هوشمند یا رایانه شما از راه دور قابل کنترل باشد.
  4. پاک کردن آلودگی های واحد بیرون : وقتی چگالگر و واحد فن در فضای باز با برگ و زباله و خاک مسدود می شوند ، واحد نمی تواند گرما را به همان اندازه موثر دفع کند.
  5. از نگهداری منظم کولرها غافل نشوید : با تعمیر و نگهداری منظم به راحتی می توان از عمده ترین دلایل انواع خرابی کولر گازی جلوگیری کرد. قبل از شروع کار برای اولین بار ، از یک متخصص حرفه ای تیم تخصصی آس بخواهید که سیستم شما را هر بهار بررسی و تنظیم کند. این کار نسبتا ارزان است و با قطع شدن کار AC در گرمترین روز سال ، خود را از برقراری تماس اضطراری نجات می دهید.