نحوه اندازه گیری درصد PH آب استخر

اندازه گیری درصد PH آب استخر / اندازه گیری درصد کلر آب استخر

اگر نتوانید کیفیت آب استخر خود را بالا نگه دارید ، قطعا شاهد کدر و سبز شدن رنگ آب می شوید. بنابراین اندازه گیری کیفیت آب امری کاملا ضروری است! جهت اندازه گیری درصد کلر آب استخر و همچنین اندازه گیری درصد PH آب استخر ، می توان از انواع اندازه گیرهای pH استفاده کرد. برای اندازه گیری سطح pH ، از نوارهای تست استفاده می شود. برای تجزیه و تحلیل نتایج اندازه گیری می توانید هم به صورت بصری و هم از یک متر دیجیتال استفاده کنید.

محاسبه قیمت و هزینه خدمات استخر

اگرچه استفاده از دستگاه های دیجیتال اندازه گیری کلر و pH آب اندکی هزینه بیشتری دارد ، اما دقیق تر بوده و استفاده از آن ها نیز راحت است. شما به سادگی می توانید نوار تست را درون دستگاه قرار داده و چند ثانیه بعد نتیجه را بخوانید. چنین تسترهای دیجیتال راهنمایی های لازم را به سرعت ارائه می دهند. پس از اندازه گیری درصد PH آب استخر ، این ابزار برای شما مشخص می کند که آیا لازم است پودر PH یا کلر به آب اضافه کنید یا خیر! با این وجود می توانید بدون استفاده از هیچ ابزاری سطح pH استخر را نیز اندازه گیری کرده و خودتان آن را آنالیز کنید. نوار تست در واقع تغییر رنگ داده و پس از آن می توانید مقدار رنگ را تجزیه و تحلیل کنید. سپس از این مقدار رنگ به عنوان مبنای تعیین مقدار و نوع پودر pH برای افزودن استفاده می شود. بنابراین به نظر می رسد pH متر دیجیتال بهترین راه حل باشد. با این حال ، باید اطمینان حاصل کنید که در فواصل منظم کالیبره می شود ، در غیر این صورت ممکن است بر دقت نتایج تاثیر منفی بگذارد.

احتمالا می دانید که کلر یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده استخر است ، بنابراین درک اینکه این ماده چیست ، چگونه کار می کند ، چرا به آن احتیاج دارید و چگونگی استفاده موثر از آن از اولویت بالایی برخوردار است.

کلر استخر چیست ؟

کلر یک ماده ضدعفونی کننده شیمیایی است که به صورت قرص ، پودر یا مایع موجود است.این ماده به منظور تمیز نگه داشتن آب استخر و ایمن بودن آن برای شنا ، به استخر شما اضافه می شود. کلر در مقابل هر یک از عوامل زیر مقابله می کند :

  • میکروارگانیسم ها که ناقل بیماری هایی مانند وبا ، هپاتیت A و اسهال خونی هستند.
  • ادرار ، عرق ، بزاق و آلودگی سایر افرادی که در استخر شنا می کنند.
  • آلودگی و کثیفی محیط اطراف
  • هرگونه رشد و گسترش جلبک ها

شاید این سوال برایتان پیش آید که نحوه عملکرد کلر چگونه است. پاسخ بسیار ساده می باشد :

پس از اندازه گیری درصد کلر آب استخر ، هنگامی که کلر به آب شما اضافه می شود ماده جدیدی به نام ” اسید هیدروکلریک ” تشکیل داده که با ترکیب با آنها باکتری های مضر ، ویروس ها و سایر خطرات میکروسکوپی را از کار می اندازد.

جای نگرانی نیست! دوزهای اسید هیدروکلریک که در اینجا توصیف می شود برای ما انسان ها خطر بسیار کمی دارد. سرانجام این واکنش در شرایط مناسب PH بهتر عمل می کند ، بنابراین شما می خواهید هنگام استفاده از کلر ،اندازه گیری درصد کلر استخر را تحت نظر داشته باشید. نور خورشید روند کار را نیز تسریع می بخشد ، بدین معنا که اگر استخر شما دائما در معرض آفتاب باشد کلر بیشتری خواهد سوزاند.

آشنایی با انواع اشکال مختلف کلر :

همان طور که در پاراگراف بالا توضیح دادیم کلر مورد استفاده در استخرها به صورت قرص ، پودر یا مایع است. اما برخی تفاوت های بسیار ظریف در آن ها وجود دارد که باید با آن ها آشنا شوید. هر فرم مزایا و معایبی دارد ، همچنین دارای امتیازات مختلف قیمت ، کاربردها و اثربخشی کلی در شرایط خاص است.

قرص کلر

قرص های کلر معمولا با دیسپنسر استفاده می شوند که به آنها اجازه می دهد با گذشت زمان به طور مداوم در استخر شما رها شوند. این ویژگی باعث می شود که این نوع کلر آسان ترین شکل برای استفاده باشد و از این روی برای کلرزنی بیشتر استخرها از قرص کلر استفاده می شود. معمولا قرص ها همچنین می توانند حاوی مواد مفید دیگری مانند جلبک کش و تصفیه کننده آب باشند و دیگر نیازی به خرید و افزودن آنها به طور مستقل ندارید.

پودر کلر

کلر پودر شده به عنوان ” گرانول کلر ” نیز شناخته می شود و یا به طور مساوی در استخر شما پاشیده می شود ، یا قبل از اینکه در آب استخر شما ریخته شود ، در یک ظرف جداگانه حل می شود. این بیشتر یک روش عملی بوده و همچنین به شما امکان کنترل بیشتر دانه در سطح کلر را می دهد.

کلر مایع

کلر مایع معمولا ارزان ترین گزینه است و مستقیما در استخر ریخته می شود. این یک گزینه محبوب برای استخرهای بزرگتر و تجاری است ، زیرا می تواند به سرعت در مقادیر زیاد به آن اضافه شود.

مقدار pH ایده آل در اندازه گیری درصد PH آب استخر

پس از اندازه گیری درصد PH آب استخر ، باید تعیین کنید که آیا نیازی به افزودن pH و یا کاستن pH است ؟! این برنامه در جدول زیر ارائه شده است که به وضوح نشان می دهد چه زمانی چه کاری باید انجام شود.

جدول مقدار کاهش دوز pH

حجم استخر 20m³ 50m³ 75m³ 100m³ به ازای هر m³
7.2 الی 7.6 مقدار ایده آل
7.6 الی 7.8 120 گرم 300 گرم 450 گرم 600 گرم 6 گرم
8.0 الی 8.4 240 گرم 600 گرم 900 گرم 1200 گرم 12 گرم
pH بیشتر از 8.4 360 گرم 900 گرم 1350 گرم 1800 گرم 18 گرم

جدول مقدار افزایش دوز pH

حجم استخر 20m³ 50m³ 75m³ 100m³ به ازای هر m³
6.8 الی 7.2 مقدار ایده آل
7.6 الی 7.8 180 گرم 450 گرم 700 گرم 900 گرم 9 گرم
6.5 الی 6.8 240 گرم 600 گرم 900 گرم 1200 گرم 12 گرم
pH کمتر از 6.5 300 گرم 750 گرم 1100 گرم 1500 گرم 15 گرم

اگر سطح pH بین 7.2 و 7.6 اندازه گیری شود ، نیازی به افزودن چیزی ندارید. این سطح pH ایده آل است ، بنابراین می توانید با خیال راحت محصولات کلر اضافه کنید. این محصولات تنها در صورت وجود سطح ایده آل PH به اثر کامل خود می رسند.

علت اهمیت اندازه گیری درصد PH آب استخر چیست ؟

اندازه گیری سطح pH بسیار مهم است. اگر سطح pH را نمی دانید ، نمی توانید با استفاده از محصولات مناسب آن را اصلاح کنید و سطح نامناسب pH ممکن است عواقب جدی داشته باشد. به عنوان مثال ، سطح بالای pH ممکن است کلر آزاد را غیرفعال کند. در نتیجه ، آب دیگر ضد عفونی نمی شود و باکتری ها می توانند به راحتی در استخر شنا پخش شوند. اگر سطح pH بیش از حد پایین اندازه گیری شود ، اقدامات فوری لازم است. سطح PH بیش از حد پایین در واقع می تواند باعث خوردگی پمپ فیلتر ، مبدل حرارتی و غیره شود.

اندازه گیری درصد PH آب استخر یکی از مهم ترین آزمایش های شیمیایی آب برای متعادل نگه داشتن آب استخر شنای شماست. هنگام آزمایش pH ، آنچه شما واقعا اندازه گیری می کنید میزان اسیدی بودن یا قلیایی بودن آب استخر است.

اگر pH استخر شما کم یا زیاد باشد ، ممکن است آب همچنان شفاف به نظر برسد ، بنابراین مهم است که مراقب PH باشید حتی اگر آب استخر شما خوب به نظر برسد.

به طور کلی هر چه بیشتر از استخرتان استفاده کنید ، بیشتر باید آب آن را بررسی کنید. pH اصطلاحی است که به میزان فعالیت یک اسید یا باز ( قلیایی ) در آب گفته می شود. این مهم ترین عامل شیمیایی است که باید در استخرها حفظ شود. pH در مقیاس O تا 14 با مقدار 7 خنثی اندازه گیری می شود. pH آب استخر زمانی بهتر است که در محدوده 2/7 تا 8/7 نگه داشته شود. مقدار 7 تا 14 پایه در نظر گرفته می شود که 14 بیشترین فعالیت پایه است. واژه دیگر اساسی ، قلیایی است. با این حال ، این نباید با قلیایی بودن کامل اشتباه گرفته شود. pH و قلیایی بودن کل یکسان نیستند اما می توانند تحت تاثیر یکدیگر قرار بگیرند.

مقدار pH بین 0 و 7 اسیدی در نظر گرفته می شود که 0 بیشترین فعالیت اسیدی است و با نزدیک شدن به مقدار 7 ضعیف می شود. وقتی pH زیر 7.2 باقی بماند ، آب خورنده در نظر گرفته می شود. این بدین معنی است که زنگ زدگی گچ و فلزات در تجهیزاتی مانند مبدل های حرارتی حاصل می شود. حفظ pH بالاتر از 7.8 تمایل به ایجاد مقیاس یا آب ابری را افزایش می دهد. کلسیم ، جز اصلی در مقیاس اندازه گیری درصد PH آب استخر ، یک ماده معدنی نسبتا ناپایدار است و هنگامی که pH زیاد باشد ، کلسیم دیگر محلول نبوده و تمایل بیشتری به رسوب یا ” ریزش ” محلول و در نتیجه ابری بودن خواهد داشت. همچنین PH بالا باعث کاهش اثر کلر و در نتیجه نیاز به حفظ سطح کلر بالاتر برای دستیابی به حداکثر ضد عفونی می شود.

علل اصلی اندازه گیری درصد PH آب استخر :

به طور کلی پنج دلیل اصلی مهم برای نگه داشتن آب استخر در محدوده هدف وجود دارد :

PH پایین باعث تحریک چشم و پوست می شود

آب اسیدی نه تنها چشم ها و مجاری بینی را می سوزاند ، بلکه روغن های طبیعی بدن را از آن گرفته و پوست را خشک و خارش دار کرده و مو را شکننده می کند. جالب توجه است بدانید که اگر PH بیش از حد بالا رود ، همان مسائل فیزیکی ممکن است به وجود آید. بدن انسان به طور طبیعی در نزدیکی نقطه خنثی مقیاس قرار دارد.

pH بالا کلر را غیرفعال می کند

هرچه سطح pH شما در محدوده اساسی یا قلیایی قرار گیرد ، کلر شما تاثیر کمتری خواهد داشت. در نتیجه می بینید که بیش از حد برای کلر پول خرج می کنید و هنوز آب استخر تمیزی ندارید.

pH نامتعادل می تواند به آسترهای وینیل آسیب برساند

با پایین بودن سطح pH یک آستر وینیل در واقع می تواند رشد کند و چین و چروک های ناخوشایندی ایجاد کند. اگر pH خیلی بالا برود ، آستر وینیل با سرعت بیشتری از بین رفته و باید زودتر تعویض شود.

pH پایین می تواند منجر به خوردگی شود

آب اسیدی استخر می تواند منجر به خوردگی کند ، از پمپ ها و سایر سیستم های مکانیکی گرفته تا نردبان ، و تکیه گاه های اسلاید و تخته غواصی گردد. آب کم pH حتی می تواند باعث گسیختگی گچ در استخرهای گانتی شود. پایین بودن pH آب استخر منجر به خوردگی گچ استخرهای گانیت می گردد.

pH بالا باعث ابری شدن آب می شود

بسیاری از مواد معدنی با افزایش PH از محلول خارج می شوند که این موضوع می تواند منجر به تیره شدن آب و ذخایر معدنی شود. از این رو اندازه گیری درصد PH آب استخر بسیار حائز اهمیت است.

متدهای افزودن کلر به آب استخر :

نحوه اندازه گیری درصد کلر استخر و افزودن کلر یکی از متداول ترین سوالاتی است که اکثر صاحبان استخرها برایشان پیش می آید.

افزودن کلر به آب استخر با دیسپنسر شناور کلر

دیسپنسر شناور کلر ظرف کوچکی است که در اطراف سطح استخر شما شناوربوده و به آرامی حل می شود و کلر را در آب آزاد می کند. این ساده ترین و ارزان ترین متد افزودن کلر به آب استخر است ، اما باید در نظر داشته باشید که اثرگذاری آن نیز کم است. از آنجایی که روی سطح شناور است ، کمبود گردش به این معنی است که خیلی خوب پراکنده نمی شود و در نهایت نمی تواند کلر را در همه جا پخش کند. این چیزها همچنین تمایل دارند که پشت نردبان یا پله های استخر گیر کنند ، در آن زمان کلر آزاد شده در یک منطقه از استخر شروع به جمع شدن می کند. در واقع ، این غلظت زیاد در نزدیکی لبه ها می تواند آسترهای استخر شما را سفید کند.

کلرزنی استخر از طریق سبد اسکیمر

سیستم فیلتر استخر شما برای کشیدن ، تمیز کردن و گردش آب استخر طراحی شده است. قطعا یک جز جدایی ناپذیر استخر ، اسکیمر ( کفگیر ) بوده و پس از اندازه گیری درصد کلر استخر وهنگام افزودن کلر می توان از کفگیر استفاده کرد. تمام کاری که انجام می شود افزودن کلر به کفگیر استخر ( ترجیحا قرص ) است. این روش بسیار موثر و کارآمد است ، اما در صورت خاموش بودن پمپ باید کلر را از کفگیر بردارید در غیر این صورت غلظت بالایی از آب کلر دار به دست می آورید که می تواند خورنده باشد.

دستگاه اتوماتیک کلرزنی استخر

دستگاه كلرساز اتوماتیک به سیستم فیلتر شما متصل می شود و مقدار كلر اندازه گیری شده را به طور مداوم به استخر شما می رساند. تنها کاری که باید انجام داد پر کردن کلر آن است و با تنظیم دستی مقدار کلری که مشخص می کنید را خارج خواهد کرد. این تنظیم همچنین به شما امکان می دهد مقدار زیادی کلر را به داخل آب پمپاژ کنید ، یا به راحتی آن را با گذشت زمان تنظیم کنید. توجه داشته باشید که این روش گران ترین متد افزودن کلر به آب استخر است.

حفظ سطح شیمیایی آب استخر

بررسی سطح شیمیایی آب چندین بار در ماه

سطح شیمیایی موجود در استخر شما در تمیز ماندن آب نقش اساسی دارد. دو تا سه بار در ماه ، از یک کیت تست جهت اندازه گیری درصد pH آب استخر و کلر برای اطمینان از اینکه در حد مناسب هستند استفاده می شود. در صورت لزوم مواد شیمیایی مناسبی اضافه می گردد تا به سطح مناسب برسد.

  • نوارخوان تست دیجیتال معمولا ساده ترین راه برای آزمایش سطح مواد شیمیایی استخر است. یک نوار آزمایش را در آب فرو کنید و برای تعیین سطح ، آن را در دستگاه قرار دهید. نوارهای دیگر تغییر رنگ داده و یک نمودار ارائه می دهند تا به شما کمک کند درست بودن سطح را تشخیص دهید.
  • بسیار مهم است که PH آب در سطح مناسب باشد تا اطمینان حاصل شود که ضد عفونی کننده ها به درستی برای تمیز نگه داشتن آب کار می کنند. برای تمیز نگه داشتن آب استخر ، این سطح باید بین 7.2 تا 7.6 باشد.
  • سطح کلر در استخر شما باید بین 1 تا 3 قسمت در میلیون باشد (ppm).

تنظیم مواد شیمیایی در صورت لزوم

اگر آب استخر را آزمایش کردید و سطح آن صحیح نیست ، معمولا باید مواد شیمیایی را به استخر اضافه کنید تا به سطح خاصی برسید. در بیشتر موارد ، PH است که نیاز به توجه شما دارد.

  • اگر PH خیلی زیاد است ، طبق دستورالعمل سازنده ، یک کاهنده pH به آب اضافه کنید.
  • اگر PH خیلی کم است ، طبق دستورالعمل سازنده ، یک افزایش دهنده pH به آب اضافه کنید.
  • اگر سطح کلر استخر شما خیلی کم است ، باید کلر را به آب اضافه کنید.
  • اگر سطح کلر بیش از حد زیاد است ، افزودن کلر به آب را متوقف کنید و آب را به مدت یک روز تنها بگذارید تا به کاهش سطح آن کمک کند.

برای ثابت نگه داشتن مقدار کلر در استخر از شناور استفاده کنید

قرص های کلر موثرترین ضد عفونی کننده برای استخرهایی هستند که روی سطح زمین تعبیه شده اند ، زیرا به تدریج حل می شوند تا کلر آزاد به آرامی در آب آزاد شود. طبق دستورالعمل ها ، یک دستگاه پخش کننده شناور کلر را با قرص پر کنید و آن را در استخر قرار دهید.

  • اطمینان حاصل شود که شناور را به صورت هفتگی دوباره پر می شود تا همیشه یک منبع ثابت کلر برای آب وجود داشته باشد.
  • اگر ترجیح می دهید ، می توانید یک منبع تغذیه کلر اتوماتیک برای استخر بالای زمین خود نصب کنید که به سیستم فیلتر متصل شده و از قرص هایی استفاده می کند که حتی با سرعت کمتری حل می شوند ، بنابراین نیازی به پر کردن مجدد آن به اندازه یک شناور معمولی نیست.

روند شوک دادن استخر برای از بین بردن آلودگی ها

حتی اگر سعی کنید سطح شیمیایی مناسبی را در استخر خود حفظ کنید ، عوامل متعددی همچون ضد آفتاب و تعریق شناگران همچنان می تواند در آب جمع شود و باعث ایجاد آلودگی گردد. استفاده از یک محصول شوک می تواند به افزایش سطح کلر کمک کند تا آلودگی ها را از بین ببرد. اگر سطح کلر آب استخر شما خیلی کم شد یا آب شروع به کم رنگ شدن کرد ، ماده شیمیایی را به آب اضافه کنید.

  • دستورالعمل های سازنده را در مورد نحوه افزودن شوک به آب دنبال کنید.
  • حتی اگر سطح شیمیایی آب استخر شما متعادل باشد ، ممکن است بخواهید پس از استفاده زیاد یا طوفان ، استخر را شوکه کنید تا آب تمیز بماند.
  • در بیشتر موارد ، لازم نیست بیش از یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار به استخر خود شوک دهید.
  • بعد از شوکه کردن استخر ، نمی توانید برای مدتی در آن شنا کنید. در بیشتر موارد ، باید صبر کنید تا میزان کلر به 3ppm الی 4ppm برسد اما برای اطمینان از دستورالعمل های شوک استفاده کنید.