0
سبد خرید خالیست.

نخل مرداب

برای قیمت تماس بگیرید

گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب (cyperus alterni folius) یا همان پنجه کلاغی زیبا که متعلق به ماداگاسکار ، شبه جزیره عربستان و بسیاری از ایالت های آفریقای شرقی ( اتیوپی ، اریتره ، مالاوی ، موزامبیک ، سودان ، سومالی ، آفریقای جنوبی ، کنیا ، تانزانیا ، اوگاندا و زیمباوه ) است ، یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می ‎رود. نام های رایج این نخل عبارتند از : گیاه چتر ، نخل چترو چتر پاپیرویس. این گیاه می ‎تواند از 45 سانتی متر تا 1.5 متر و تا ارتفاع 150 سانتیمتر هم رشد کند. برگ های این نخل به صورت دایره ای شکل هستند و به همین دلیل از این گیاه به عنوان چتر پاپیروس یاد می شود. برگ های آن در ابتدا به رنگ سبز و پس از بالغ شدن به رنگ قهوه ای در می آیند.

شرایط نگهداری نخل مرداب

اندازه و رشد

گل نخل مرداب یک گیاه نیمه آبزی ( مانند Acorus gramineus رنگارنگ ) ، گیاهی چند ساله و علف مانند است که به مناطق 9-12 USDA مقاوم می باشد. ارتفاع آن معمولا به 18 تا 48 اینچ می رسد. با این حال ، گاهی اوقات می تواند تا 5 اینچ فوت رشد کند. این گیاه دارای ساقه های چندگانه بلند ، سفت و باریک است که با برگ های بزرگ پوشیده شده است. برگچه های زیر گل سبز رنگ به شکل دایره ای شبیه یک چتر رشد می کنند. به همین دلیل است که انواع نخل مرداب معمولا به عنوان گیاه پاپیروس چتری شناخته می شوند. برگ‌چه زیرگل برگدار اغلب با برگ اشتباه گرفته می‌ شوند ، اما برگ‌ های واقعی گیاه در قسمت پایینی قرار دارند و پایه‌ های ساقه‌ ها را می‌ پوشانند.

آبیاری و تغذیه

از آنجایی که انواع نخل مرداب یک گیاه نیمه آبزی است ، از این رو برای رشد مناسب به مقدار کافی آب نیاز دارند. به همین دلیل است که اغلب به عنوان یک گیاه حوضچه ای رشد می کند. هنگامی که به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می کند، بهترین راه برای اطمینان از نیاز آبی گیاهان این است که گلدان را در یک بشقاب یا کاسه پر از آب قرار دهید. این گیاه بدش نمی آید که کمی در آب غوطه ور شود.در طول رشد فعال ، ماهی یک بار به گیاه کود بدهید.

خاک و پیوند گیاه نخل مرداب

در حالی که گل نخل مرداب به راحتی در خاک گلدان معمولی رشد می کند ، در خاک ذغال سنگ نارس غنی حاوی 2 قسمت خزه به 1 قسمت ماسه تا 1 قسمت لوم و مرطوب و باتلاقی رشد می کند. مقدار 5.5 تا 6.5 محدوده pH ترجیحی خاک نخل مرداب است. از آنجایی که این گیاه آب و هوای سرد را تحمل نمی کند ، باید قبل از اولین یخبندان در پاییز به گلدان منتقل شده و در زمستان در داخل خانه نگهداری شود. زمانی که گیاه در گلدان رشد می کند ، ممکن است نیاز باشد که سالی یک بار به گلدان های بزرگتر منتقل شود. انواع نخل مرداب هم در آب ایستاده ( تا 4 اینچ ) و هم در خاک های باتلاقی به خوبی رشد می کند.

نور و دما

این گیاه نیازمند نور غیر مستقیم خورشید است و در صورت قرار گرفتن در معرض نور مستقیم ، برگ های آن خواهند سوخت و بنابراین در صورت تمایل به نگهداری از این گیاه در محیط منزلتان ، بهتر است آن را در نزدیکی پنجره ای پوشیده شده با پرده قرار دهید. نباید این گیاه را در مکانی با دمای کمتر از 10 درجه نگهدار نمود. ریختن برگ این گیاه در فصل زمستان طبیعی است و بهتر است در فصل سرما تمام ساقه ها را از سطح خاک حذف نمود تا با سبز شدن دوباره در فصل بهار ، گیاه نخل مرداب چهره زیباتری به خود گیرد. این گیاه باید در آفتاب نگهداری شود به شرط آنکه ریشه ها دایم خیس باشند؛ البته در نیم سایه نیم آفتاب یا در سایه ای که نور دار باشد هم می ماند.

هرس و نگهداری

از آن جایی که ریشه های این گیاه دارای رشد بسیار بالایی هستند ، بسیاری از باغبانان ریشه های گیاه را کوتاه کرده و آن ها را منسجم تر می‎ سازند. در نگهداری نخل مرداب کوتاه کردن ریشه های این گیاه هیچ آسیبی به گیاه نخل مرداب نمی ‎رساند و هرس کردن شاخه و برگ های خشک شده این گیاه نیز به بهبود ظاهر آن کمک می کند.

  • مراقبت های ویژه : ساقه های قهوه ای را هرس کرده و دور بریزید. در فصل زمستان ها ریشه ها را در خاک نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان منتقل کنید.
  • خاک مناسب : برای ایجاد حالت باتلاقی باید مقدار خاک رس بیشتر باشد ، چرا که خاک کمی سنگین است.
  • آفات و بیماری ها : آفات متداول گیاهان نخل مرداب ، کنه های عنکبوتی هستند که به راحتی و با اسپری حشره کش ها و یا روغن نیم برطرف خواهند شد.
  • تقویت گیاه : با کود مایع کامل ، پس از سه یا چهار آبیاری ، گیاه را تقویت می نمایند. از وسیله ملانیون برای مبارزه با شپشک و حلزون استفاده می شود.

نحوه تکثیر گل مرداب

تکثیر گلنخل مرداب به روش های مختلفی انجام می شود – از طریق بذر ، تقسیم و قلمه. در صورت تکثیر از طریق بذر ، به سادگی آنها را در خاک مرطوب بکارید. مطمئن شوید که به طور منظم آبیاری کنید تا نهال ها در عرض چند هفته جوانه بزنند. یکی دیگر از روش های تکثیر این گیاه این است که دسته ها را با استفاده از یک چاقوی تیز برش داده و جداگانه بکارید. تکثیر از طریق قلمه ، کارآمدترین و مطمئن ترین روش محسوب می شود و روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. حالا برگه ها را به نصف برش داده و قلمه را به صورت وارونه در شیشه های کوچک پر از آب قرار دهید. برگچه های غوطه ور در عرض چند هفته ساقه جدیدی را تشکیل می دهند. همانطور که ساقه گیاه جدید از سطح آب رشد می کند ، ریشه و همچنین برگچه های جدید ایجاد می کند. هنگامی که ساقه رشد جدید مجموعه ای معقول از ریشه ایجاد کرد ، قلمه را از آب خارج کنید و ساقه تازه تشکیل شده را از ساقه قدیمی جدا کنید و آن را در گلدانی پر از کمپوست گلدان بکارید. اطمینان حاصل کنید که گیاه تازه کاشته شده را به طور منظم آبیاری کنید تا در عرض چند ماه به اندازه قابل توجهی رشد کند.

توضیحات تکمیلی

فصل گلدهی و سرسبزی

, , , ,

آب مورد نیاز

, ,

سایز گلدان

محل نگهداری

, ,

نور مورد نیاز

, ,