کپسول آتش نشانی co2 چیست + مزایا و ویژگی ها

آگاهی از طبقه بندی های مختلف آتش در درک اینکه از کدام نوع کپسول آتش نشانی در مواقع اضطراری استفاده می شود ، بسیار مهم است. یک کپسول اطفا حریق co2 معمولا برای آتش سوزی های کلاس B ( مایعات و گازهای قابل اشتعال ) و آتش سوزی کلاس C ( الکتریکی با انرژی ) استفاده می شود. طراحی سیستم اطفا حریق co2 به گونه ای است که با گاز دی اکسید کربن غیرقابل اشتعال پر شده اند. کپسول اطفا حریق CO2 را می توان به راحتی با عدم وجود فشارسنج تشخیص داد. فشار در خاموش کننده آنقدر زیاد است که تکه های یخ خشک هنگام تخلیه ممکن است ازسری آن بیرون بیاید. درست مانند یک کپسول آتش نشانی معمولی ABC ، مهم است که از این کپسول نیز با متد P.A.S.S. استفاده کنید!

کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن (CO2) یک دستگاه قابل حمل و فعال در برابر حریق است که با بیرون راندن دی اکسید کربن بر روی آتش کار می کند. این دستگاه با جابجایی اکسیژن مورد نیاز آتش برای ادامه سوزاندن کار می کند و در درجه اول برای خاموش کردن آتش هایی که منبع سوخت آنها مایع یا گاز قابل اشتعال است ، استفاده می شود. کپسول های co2 یک شکل بسیار متداول از کپسول آتش نشانی بوده و در شرایطی استفاده می شوند که کپسول های آتش نشانی قدیمی آب و فوم یا کپسول های شیمیایی مناسب نیستند. این کپسول ها همچنین به ” خاموش کننده تمیز ” معروف هستند ، زیرا پس از اتمام استفاده هیچ اثری در محل مورد استفاده باقی نمی گذارند.

در ادامه قصد داریم شما را با پنج نکته کلیدی و مهم در مورد طراحی سیستم اطفا حریق co2 آشنا کنیم :

  1. کپسول های آتش نشانی CO2 برای آتش سوزی مایع کلاس B طراحی شده اند و قابل استفاده در لوازم الکتریکی زنده هستند. آتش سوزی های کلاس B که می توان با خاموش کننده دی اکسید کربن خاموش کرد شامل مایعات و گازهای قابل اشتعال ، حلال ها ، روغن ، گریس ها ( به استثنای روغن / گریس های پخت و پز ) ، قیر ، رنگ های پایه روغن و لاک است. آتش سوزی های کلاس C که شامل تجهیزات الکتریکی پر انرژی است را نیز می توان با اطفا حریق CO2 خاموش کرد.
  2. CO2 اکسیژن را جابجا می کند تا آتش را خاموش کند. وقتی گاز CO2 از کپسول آتش نشانی خارج می شود ، مانند یخ خشک به نظر می رسد. این ” ابر ” CO2 اکسیژن موجود در هوای اطراف آتش را کاهش داده و آن را خفه می کند. این نوع خاموش کننده در خارج به دلیل رانش باد خوب کار نمی کند. باد می تواند دی اکسید کربن را از آتش خارج کرده و اکسیژن را به شعله باز گرداند.
  3. محدوده تخلیه نسبتا کوچک است. هنگامی که CO2 از کپسول آتش نشانی خارج می شود ، مانند گازها پخش می شود. به همین دلیل ، محدوده تخلیه افقی جریان CO2 به 3-10 پا محدود می شود. این محدوده تقریبا نصف محدوده متوسط ​​یک خاموش کننده ABC است.
  4. کپسول آتش نشانی co2 ، پس از خاموش شدن آتش هیچ گونه بقایایی بر جای نمی گذارند. دی اکسید کربن اکسیژن رسانی را قطع کرده و با حضور سرد آن دمای آتش را پایین می آورد. هنگامی که گاز CO2 آتش را خاموش کرد ، بدون ردیابی در هوا پخش می شود. عدم جا گذاشتن باقی مانده به طور معمول به معنی عدم آسیب است. این یک مزیت بزرگ برای تجهیزات الکترونیکی گران قیمت است ، در مقایسه با استفاده از یک خاموش کننده معمولی ABC ، ​​که از پودری استفاده می کند که می تواند خورنده باشد.
  5. از تماس بین پوست برهنه و CO2 توزیع شده خودداری کنید، زیرا می تواند باعث سرمازدگی { یخ زدگی بافت بدن در اثر سرما } شود! دی اکسید کربن هنگامی که از کپسول آتش نشانی خارج می شود ، به یخ خشک تبدیل می گردد. CO2 بسیار سرد است ، که در صورت بروز آتش سوزی به خنک شدن مایعات قابل اشتعال یا وسایل الکترونیکی کمک می کند. با این حال ، به دلیل دمای بسیار زیاد دی اکسید کربن ، از تماس بین ترشح CO2 و پوست برهنه خودداری کنید.

کپسول آتش نشانی co2 چیست ؟

به طور کلی 5 نوع کپسول آتش نشانی اصلی وجود دارد. هر کدام برای محیط های مختلف با سوخت متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. خاموش کننده های دی اکسید کربن (C02) به عنوان انتخابی که مشتری در انتخاب کپسول آتش نشانی برای آتش سوزی های الکتریکی مورد توجه قرار می دهد ، در نظر گرفته می شود که باعث محبوبیت آنها در محیط های کاری در ایران نیز شده است. در این مقاله ، ما همه چیزهایی را که باید در مورد کپسول اطفا حریق co2 باید بدانید ، از قبیل نحوه تشخیص کپسول آتش نشانی c02 ، مزایا و معایب آن ، کپسول های آتش نشانی C02 برای چه نوع آتش سوزی استفاده می شود و همچنین الزامات علائم و نکات مربوط به آنها را پوشش خواهیم داد. از آنجا که دی اکسید کربن یک ماده غیر رسانا است ، خاموش کننده های CO2 برای اطفاء حریق های الکتریکی ( کلاس C ) نیز مفید هستند و در ابتدا برای این منظور ساخته شده اند. آنها به عنوان روشی برای خاموش کردن مواد جامد قابل اشتعال معمولی مفید نیستند ، زیرا جامد پس از خاموش شدن همچنان در حال دود شدن بوده و با بازگشت اکسیژن به اتمسفر خود ممکن است دوباره شعله ور شود.

طراحی سیستم اطفا حریق co2 به گونه است که دارای بدنه قرمز باریک تری نسبت به اکثر خاموش کننده ها هستند و همیشه یک نوار رنگ مشکی دور مخزن پیچیده شده است. یک کپسول دی اکسید کربن همیشه نیز قابل تشخیص است ، زیرا نازل آن به یک شیپور سیاه ختم می شود. همچنین می توانید این نوع کپسول های آتش نشانی را با نگاه کردن به برچسب توضیحات آن که روی مخزن حک شده است ، شناسایی کنید. توضیحات برچسب باید شامل موارد زیر باشد :

  • نوع = دی اکسید کربن
  • سایز = اندازه ها می توانند از 2.0 کیلوگرم تا 5.0 کیلوگرم متغیر باشند
  • از دستورالعمل ها استفاده کنید
  • مواد قابل قبول برای استفاده

کپسول اطفا حریق co2

آیا در ساختمان خود کپسول آتش نشانی مناسبی دارید؟

شرکت ساختمانی آس خوشحال می شود یکی از متخصصان آتش نشانی خود را به ساختمان مسکونی و یا اداری شما بفرستد تا انواع مختلف کپسول های آتش نشانی را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار دهد. این مهم است که ساختمان شما مجهز به کپسول آتش نشانی مناسب باشد و کارکنان و ساکنین ساختمان شما آماده باشند تا در صورت بروز آتش سوزی چگونه با آن برخورد کنند.

حتما مطالعه کنید :  کپسول آتش نشانی مناسب منزل

کپسول اطفا حریق co2 برای چه مواردی استفاده می شود؟

کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن امکان مبارزه با آتش کلاس B ( آتش سوزی مایع قابل اشتعال ) و آتش سوزی کلاس E ( آتش سوزی برق ) را فراهم می کند. این باعث می شود که کپسول های آتش نشانی CO2 برای مناطق دارای وسایل الکترونیکی مانند اتاق سرور ، ادارات ، مدارس ، بیمارستان ها و آزمایشگاه ها انتخابی محبوب باشد. برای داشتن کپسول آتش نشانی مناسب با نیازهای شما ، توصیه ما به شما این است که با متخصصین شرکت آس مشورت کنید تا بتواند در انتخاب کپسول آتش نشانی مناسب به شما کمک کند. در اینجا یک مرور ساده از کلاس های آتش سوزی هایی ذکر شده که یک خاموش کننده co2 قادر به مبارزه با آن است :

  1. آتش سوزی کلاس B : این ها شامل حلال های قابل اشتعال یا قابل احتراق ، پروپان ، بوتان و بنزین است. نمونه های رایج به دلیل روشن شدن ته سیگار یا جرقه ماشین آلات است که با مایعات قابل اشتعال تماس پیدا می کند.
  2. آتش کلاس E ( بیشترین استفاده ) : این شامل تجهیزات الکتریکی مانند بخاری ، پنکه ، آشپزخانه و لوازم الکترونیکی است که در محل کار ، آزمایشگاه ها و لوازم الکترونیکی در خانه یافت می شود. یک مثال رایج شامل آتش سوزی های ناشی از گرم شدن بیش از حد وسایل است.

نحوه عملکرد سیستم اطفا حریق co2

این دسته از کپسول های آتش نشانی دارای دی اکسید کربن به صورت مایع هستند. هنگامی که از خاموش کننده استفاده می شود ، مایع به هوا منتقل شده و اکسیژن مورد نیاز آتش را خنثی می کند و در نتیجه از گسترش آتش جلوگیری می کند. انتشار دی اکسید کردن برای آتش سوزی های چربی ، مواد آلی یا فلزات قابل اشتعال توصیه نمی شود. تقریبا مهم است که از CO2 در یک فضای محدود استفاده نکنید.

مزایای اطفا حریق CO2

  • عدم جا گذاشتن پس مانده : از آنجا که گاز است ، پاکسازی کمی دارد یا هیچ آسیبی به تجهیزات وارد نمی کند. برای آتش سوزی که شامل تجهیزات الکتریکی تقویت شده است ، بی خطر است.
  • سرعت خاموش کردن زیاد : روش موثر این نوع کپسول می تواند تجهیزات زنده را سریع و با حداقل آسیب بعد از آسیب خاموش کند.
  • مقرون به صرفه : قیمت کپسول اطفا حریق co2 هر یک از تامین کننده ها متفاوت باشد.
  • مقاوم در برابر سرما : دی اکسید کربن به طور کلی دارای یک شیپوری است که یخ نمی زند ، زیرا گاز CO2 هنگامی که آزاد می شود یخ سرد است. شیپورها طوری طراحی شده اند که در برابر یخ زدگی مقاومت می کنند.
  • دوستدار محیط زیست
  • در مناطق محدود بسیار کارآمد است
  • مواد خاموش کننده غیر سمی – به غذا ، ماشین آلات یا تجهیزات رایانه ای آسیبی نمی رساند

معایب اطفا حریق CO2

  • نامناسب برای فضاهای محدود : این دسته از کپسول ها را نمی توانید در فضاهای محدود مانند خانه ها استفاده کنید ، زیرا سطح اکسیژن را به زیر سطحی می رساند که می تواند زندگی را حفظ کند.
  • کپسول های آتش نشانی CO2 دارای محدوده تخلیه کوتاه هستند و در صورت وجود حرکات قابل توجه هوا تقریبا بی اثر است. از آنجا که اکسیژن را جابجا می کند ، جو حاوی دی اکسید کربن کافی برای خاموش کردن آتش حاوی اکسیژن کافی برای حمایت از زندگی نیست و می تواند در اثر خفگی از بین برود.
  • در فلزات واکنشی { انفعالی } استفاده نمی شود : این مدل کپسول ها در آتش سوزی هایی که شامل فلزات واکنشی مانند فسفر ، منیزیم یا قابل احتراق هستند که اکسیژن خود را تامین می کنند ، موثر نیستند.

حتما مطالعه کنید : آشنایی با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آن ها

چگونه از کپسول اطفا حریق co2 استفاده کنیم ؟

  1. قبل از تلاش برای مقابله با آتش با استفاده از کپسول آتش نشانی ، مهم است که بررسی کنید که آیا آن کاملا شارژ شده است و اینکه پین ایمنی خم نشده باشد
  2. اطمینان حاصل کنید که فاصله ایمنی از آتش دارید و پین ایمنی را بردارید ، این باعث می شود چپانگر آب بند شکسته شود
  3. شیپور را در حین استفاده از کپسول نگه ندارید ، زیرا هنگام استفاده بسیار سرد می شود و می تواند منجر به سوختگی شدید یخ زدگی شود. اطمینان حاصل کنید که شیپور دارای دو خط یا بدون یخ است تا این احتمال را از بین ببرید
  4. هدف از خاموش کننده :
  5. مایعات قابل اشتعال – شیپور را در پایه آتش قرار دهید و در سراسر منطقه حرکت کنید
  6. تجهیزات برقی – برق را خاموش کنید ( در صورت ایمن بودن این کار ) و سپس شلنگ را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید
  7. اهرم را به آرامی فشار دهید تا مواد داخل کپسول را تخلیه کنید ، وقتی آتش شروع به کم شدن می کند می توانید با دقت به آن نزدیک شوید
  8. اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است ، زیرا هنگام استفاده از خاموش کننده CO2 احتراق مجدد امکان پذیر است

چگونه از کپسول اطفا حریق co2 استفاده کنیم

تعمیر و نگهداری کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

طبق دستورالعمل لازم است هر 6 ماه یکبار کپسول های آتش نشانی توسط تیم سرویس بررسی شوند. با این حال ، توصیه می کنیم ماهی یکبار موارد زیر را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح کپسول خود مطمئن شوید :

  1. اطمینانحاصل کنید که کپسول توسط تجهیزات یا مانتوها یا اشیاء دیگر که مانع دسترسی در مواقع اضطراری می شوند ، مسدود نشده باشد
  2. فشار باید سطح توصیه شده باشد ، این بدین معناست که سوزن باید در منطقه سبز باشد – نه خیلی زیاد و نه خیلی پایین!
  3. نازل و یا سایز قطعات مسدود نشده باشند
  4. پین و آب بند درفشر سالم و بی عیب و نقص باشد
  5. هیچ گونه فرورفتگی ، نشتی ، زنگ زدگی ، رسوبات شیمیایی و سایر علائم سوء استفاده / سایش وجود ندارد. هرگونه مواد شیمیایی خورنده ، روغن ، هر ماده‌ کثیف و روغنی و چسبناک و غیره را که ممکن است روی کپسول آتش نشانی قرار گرفته باشد پاک کنید
  6. هر چند وقت یکبار فشار کپسول اطفا حریق co2 باید بررسی شوند { فرآیندی به نام آزمایش هیدرواستاتیک } تا از ایمنی سیلندر برای استفاده اطمینان حاصل شود.

علائم شناسایی طراحی سیستم اطفا حریق co2

داشتن برچسب شناسایی خاموش کننده و همچنین برچسب کپسول آتش نشانی در هر زمان الزامی است. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که برچسب سرویس تعمیر و نگهداری نیز دارید. تصاویر زیر نمونه هایی از علائم شناسایی طراحی سیستم اطفا حریق co2 می باشند :

سوالات متداول در مورد کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

آیا استفاده از کپسول اطفا حریق co2 بی خطر است ؟

استفاده از این کپسول ها در محیط های بیرون از خانه و نیمه پنهان بی خطر است. دی اکسید کربن گار خطرناکی نیست ، با این حال نباید از این کپسول در محیط های محدود استفاده کرد ، زیرا سطح اکسیژن را به حدی می رساند که برای کسی خطرناک نباشد.

هر چند وقت یکبار باید کپسول co2 را بازرسی کنیم ؟

تمامی کپسول های آتش نشانی صرف نظر از نوع آن ها { آب ، فوم ، دی اکسید کربن و ABE } باید هر شش ماه یکبار بررسی شوند. بسته به نوع کپسول ، هر 1 تا 5 سال باید توسط سرویس دهنده مجاز سرویس و بررسی و شارژ شود.

آیا کپسول های اطفا حریق دی اکسید کربن پس مانده باقی می گذارند ؟

خیر! یکی از دلایل محبوبیت این مدل کپسول ها این است که هیچ نوع پس مانده ای باقی نمی گذارند.

جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط به صفحه تاسیسات و جهت مشاهده تمامی مقالات آس به صفحه مقالات مراجعه نمایید.