روش کار با کپسول آتش نشانی

روش کار با کپسول آتش نشانی به گونه ای است که باید ابتدا ضامن کشیده شود، سپس سر نازل را به سمت پایه آتش گرفته و دسته را فشار دهید به گونه ای که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش به سمت شما نیاید و آتش را خاموش کنید.

همه باید حداقل یک کپسول آتش نشانی در خانه های خود داشته باشند. در صورت بروز آتش ، امنیت شما و خانه تان بستگی به نحوه استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم طریقه استفاده کپسول آتش نشانی را قدم به قدم برایتان شرح دهیم. آشنایی با استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی می تواند در شرایط اضطراری جان شما را نجات دهد. اما در ابتدا باید با انواع کپسول های آتش نشانی آشنا شوید.

انواع کپسول آتش نشانی :

انواع کپسول آتش نشانی متفاوتی جهت مقابله با انواع آتش سوزی طراحی شده است. کپسول آتش نشانی وسیله ای قابل حمل است که برای کنترل آتش های کوچک استفاده می شود. آنها حاوی عوامل خاموش کننده ای هستند که برای خاموش کردن آتش با حذف یک یا چند عنصر مثلث آتش – گرما ، سوخت و اکسیژن – طراحی شده اند. کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کلاس های خاصی از آتش سوزی طراحی شده اند. به عنوان مثال ، خاموش کننده های کلاس A مناسب آتش سوزی با مواد قابل احتراق معمولی هستند ، در حالی که خاموش کننده های کلاس B برای آتش سوزی های حاوی مایعات قابل اشتعال مناسب هستند.

هر کپسول آتش نشانی با نوع آتشی که برای خاموش کردن آن در نظر گرفته شده است ، برچسب گذاری شده و برای جلوگیری از آسیب یا صدمات بیشتر ، استفاده از نوع صحیح خاموش کننده در نوع خاصی از آتش ضروری است. اولین موردی که در نحوه کار با کپسول آتش نشانی باید بدانید طبقه بندی های مختلف آتش سوزی و دومین موضوع این است که بدانید با چه نوع آتشی سر و کار دارید و اطمینان حاصل کنید که کپسول شما متناسب با نوع آتش باشد. کپسول های آتش نشانی با عوامل مختلف شستشو برای مقابله با طبقات خاص آتش سوزی بارگذاری می شوند. برخی از انواع خاموش کننده ها در برابر آتش سوزی در طبقات خاصی بی اثر خواهند بود ، در حالی که برخی دیگر در واقع می توانند آتش را بدتر کنند. قبل از اقدام به اطفای حریق ، مطمئن شوید که از سوخت آتش سوزی اطلاع دارید و فقط در صورت داشتن نوع خاموش کننده مناسب اقدام کنید. در ادامه شما را با انواع کپسول اتش نشانی آشنا می کنیم :

  • کلاس A : مناسب برای پارچه ، چوب ، لاستیک ، کاغذ ، پلاستیک های مختلف و آتش سوزی های منظم. عامل خاموش کننده آب یا کف است.
  • کلاس B : مناسب برای آتش سوزی های بنزین ، گریس و روغن. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن است. خاموش کننده های کوچکتر از 2.72 کیلوگرم توصیه نمی شود.
  • کلاس C : مناسب برای آتش سوزی های الکتریکی. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک یا دی اکسید کربن است.
  • کلاس D : مناسب برای فلزات قابل احتراق است. عامل خاموش یک ماده شیمیایی با پودر خشک است.
  • کلاس K : مناسب برای آتش سوزی آشپزخانه از جمله روغن و چربی. ماده خاموش کننده ماده شیمیایی مرطوب یا خشک است.
  • کلاس ABC : این یک کپسول آتش نشانی همه منظوره است که در آتش سوزی های کلاس A ، B و C قابل استفاده می باشد. عامل خاموش کننده یک ماده شیمیایی خشک است.

حتما مطالعه کنید : آشنایی با انواع کپسول آتش نشانی

هنگام آموزش کار با کپسول آتش نشانی به برچسب روی آن ها دقت کنید ، زیرا بر روی آن اطلاعات کامل ذکر شده و نشان می دهد که آن کپسول برای چه دسته آتش سوزی ها مناسب است! اکثر کپسول های آتش نشانی خانگی چند منظوره محسوب می شوند و برای استفاده در کلاس های A ، B و C برچسب گذاری شده اند. کپسول های دسته K وظیفه سنگین تری داشته و باید به صورت جداگانه خریداری شوند. برچسب های اطفاء حریق همچنین شامل نمادهایی است که نشان می دهد این کپسول برای چه نوع آتشی طراحی شده است. اگر علامت قرمز و ضدبدری روی برچسب مشاهده کردید ، این نشان دهنده این است که نمی توانید از این کپسول برای این دسته از آتش استفاده کنید!

همچنین در نحوه کار با کپسول آتش نشانی دقت کنید که آن ها متناسب با سایز آتش سوزی رتبه بندی می شوند. هرچه رتبه آن بالاتر باشد ، آتش بیشتری را می توانند خاموش کنند. به عنوان مثال آتش کلاس A درجه 1 تا 40 و آتش کلاس B درجه 1 تا 640 دارند. برای کلاس C هیچ رتبه ای وجود ندارد. توجه داشته باشید که کپسول هایی با درجه بالاتر ، اغلب سنگین تر هستند. از این رو در انتخاب سایز آن دقت کنید!

محاسبه قیمت و هزینه شارژ و خرید کپسول آتش نشانی

اکنون که تفاوت انواع کلاس های آتش سوزی را می دانید ، باید روش کار با کپسول آتش نشانی را نیز یاد بگیرید. بهترین راه برای آماده شدن در مواقع اضطراری در خانه شما مطالعه مراحل زیر و مرور آنها به طور مرتب است تا بتوانید از خانه و خانواده خود محافظت کنید. نکته کلیدی در طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی به کارگیری استراتژی PASS است : پین را بکشید ، پایه آتش را مورد هدف قرار دهید ، اهرم را فشار دهید و به سرعت شلنگ را به سمت آتش بچرخانید. با این حال ، قبل از استفاده از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش ، بسیار مهم است که تعیین کنید که آیا آن کپسول برای مبارزه با آتش مناسب است یا خیر و آیا می توانید آن را خاموش کنید یا خیر! اگر فکر نمی کنید می توانید با آتش مبارزه کنید یا شک دارید ، بلافاصله ساختمان را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

نکات کلیدی در مواقع آتش سوزی

  • مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مناسب با نوع آتش باشد.
  • مطمئن شوید که در صورت تشدید آتش به مسیر خروجی ( فرار) دسترسی دارید.
  • همیشه خاموش کننده را در دسترس قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به طور منظم بازرسی و نگهداری می شود.
  • از روش PASS استفاده کنید: پین را بکشید، پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و نازل را به جلو و عقب بکشید تا آتش خاموش شود.
  • پایه آتش را هدف بگیرید نه شعله های آتش!
  • خاموش کننده را به جلو و عقب حرکت دهید و تمام منطقه را بپوشانید.
  • فاصله ایمن را از آتش حفظ کنید، اما آنقدر دور نمانید که نتوانید با خاموش کننده به آن برسید.
  • هرگز به آتش پشت نکنید.
  • اگر پس از استفاده از تمام محتویات خاموش کننده آتش خاموش نشد، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی برای استفاده در آتش سوزی های کوچک طراحی شده اند، بنابراین اگر آتش خیلی بزرگ است یا به سرعت گسترش می یابد، منطقه را تخلیه کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

شناسایی مسیر خروج / فرار

شناسایی مسیر خروج / فرار قبل از شروع کار با کپسول آتش نشانی بسیار ضروی است. اگر قادر به خاموش کردن آتش نباشید ، باید حتما راه فراری داشته باشید. این مسئله را هنگام تعیین محل کپسول آتش نشانی خود در نظر بگیرید و بعد از بازیابی مطمئن شوید که گزینه های خروج چندگانه را در این نزدیکی دارید. قبل از اینکه از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کنید ، رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. نزدیکترین خروجی را پیدا کرده و طوری قرار بگیرید که پشت شما به سمت خروجی باشد.

در شرایط وقوع آتش سوزی به فاصله مناسب بروید. برد بسیاری از کپسول های آتش نشانی بین 8 تا 12 فوت ( 2.4 تا 3.7 متر ) است. قبل از خالی کردن کپسول ، به سمت آتش حرکت کنید یا از آن دور شوید تا در فاصله 6 تا 8 فوت ( 1.8 تا 2.4 متر ) دور باشید. در نحوه کار با کپسول آتش نشانی هنگامی که آتش را خاموش می کنید و شعله های آتش فرو می نشیند ، می توانید به آن نزدیکتر شوید.

تخلیه کپسول آتش نشانی

تخلیه کپسول آتش نشانی به گونه ای است که عامل خاموش کننده تحت فشار آزاد می شود تا آتش را مهار کند. فرآیند تخلیه ممکن است بسته به نوع کپسول آتش نشانی کمی متفاوت باشد. در روش استفاده از کپسول آتش نشانی ، فقط واژه ” PASS ” را به خاطر داشته باشید :

  • P : پین روی دستگاه آتش نشانی را بکشید.
  • A : نازل را در قسمت پایین شلنگ ، به سمت پایه آتش تنظیم کنید.
  • S : دسته یا اهرم را فشار دهید تا دستگاه تخلیه شود.
  • S : نازل را به جلو و عقب بکشید. دستگاه خاموش کننده آتش را به سمت پایه آتش نگه دارید و آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا شعله های آتش خاموش شوند.

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی

کشیدن پین کپسول

کشیدن پین کپسول آتش نشانی اولین مرحله خاموش کردن آتش می باشد. هر کپسول آتش نشانی دارای یک پین در دسته است که از تخلیه اتفاقی کپسول آتش نشانی جلوگیری می کند. حلقه را گرفته و پین را از کنار دسته بیرون بکشید. اکنون که خاموش کننده آماده تخلیه است ، دستگاه را نگه دارید تا نازل از شما دور شود. کپسول های مناطق غیرمسکونی یا دارای تراکم بالا / متوسط ممکن است یک زیپ گره خورده متصل به پین باشد تا اداره آتش نشانی مطلع گردد که از این کپسول استفاده شده است یا خیر! این زیپ به گونه ای طراحی شده است تا به راحتی بشکند.

در این مرحله از نحوه کار با کپسول آتش نشانی ، شلنگ کپسول را به سمت آتش بگیرید. اهرم دسته پایین ( دسته حمل ) را با یک دست بگیرید و با دست دیگر شلنگ یا نازل را بگیرید. در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی شلنگ را مستقیما به سمت پایه آتش نگه دارید ، زیرا شما باید سوختی را که می سوزد خاموش کنید. شلنگ را به سمت شعله های آتش نگیرید. این منبع سوخت نیست و پیشرفت زیادی نخواهید داشت. در طرز کار با کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن ، دستان خود را از نوک تخلیه پلاستیکی که بسیار سرد می شود ، دور نگه دارید.

فشار دادن اهرم کپسول

فشار دادن اهرم کپسول دومین مرحله طرز استفاده با کپسول آتش نشانی می باشد. برای آزاد کردن عامل خاموش کننده در حالی که با دست دیگر شلنگ را در پایه آتش قرار می دهید ، دو اهرم را با هم فشار دهید. هنگامی که اهرم ها را فشار می دهید ، آهسته و یکنواخت فشار دهید. برای جلوگیری از تخلیه خاموش کننده ، اهرم ها را رها کنید. شلنگ را از یک سمت به سمت دیگر بچرخانید. به منظور خاموش کردن منبع سوخت ، به آرامی شلنگ کپسول را به سمت عقب و جلو بر روی پایه آتش حرکت دهید ، تا جایی که شعله های آتش فرو نشیند.

تخلیه را تا جایی ادامه دهید که آتش خاموش شود. این شامل هر گونه خاکستر گرمی است که می تواند دوباره شعله ور شود. به سمت عقب برگردید و اگر شعله های آتش دوباره شعله ور شد این روند را دوباره تکرار کنید. از نزدیک آتش را تماشا کنید تا مطمئن شوید شعله های آتش دوباره شعله ور نمی شوند. اگر آتش دوباره شعله ور شد اندکی به سمت عقب حرکت کنید ، دوباره شلنگ را مورد هدف نگه داشته و اهرم را فشار دهید و مجددا شلنگ را بر روی پایه آتش نگه دارید تا خاموش شود. هرگز پشت به آتش نکنید. شما همیشه می خواهید در مورد محل آتش سوزی و کارهایی که انجام می دهد هشیار باشید.

پس از خاموش کردن آتش ، دوباره همه جا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آتش دوباره شعله ور نمی شود. اگر آتش دوباره شعله ور شد ، روند PASS را دوباره تکرار کنید. اگر قادر به اطفا حریق نیستید ، سریعا آنجا را ترک کنید. خاموش کننده ها به طور متوسط عامل کافی در داخل خود دارند که حدود 10 ثانیه کار می کند. در صورت خاموش نشدن آتش ، بلافاصله به سمت عقب بروید و آن مکان را ترک كنید. اگر از قبل با نیروهای آتش نشانی یا اورژانس تماس نگرفته اید ، سریعا جهت اطفا حریق تماس بگیرید.

کپسول آتش نشانی خود را در اسرع وقت تعویض یا شارژ کنید. برخی از کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف هستند و پس از تخلیه باید آنها را دور انداخت. برخی دیگر قابل شارژ بوده و می توان آنها را با عامل پر کرده و تحت فشار مجدد قرار داد. هرگز یک کپسول خالی را نگه ندارید ، زیرا ممکن است کسی سعی کند در مواقع اضطراری از آن استفاده کند. اگر خاموش کننده شما قابل شارژ است ، این کار را در اسرع وقت انجام دهید. آن را به تعویق نیاندازید ، در غیر این صورت ممکن است در شرایط اضطراری بعدی بدون کپسول آتش نشانی گیر کنید. کپسول های آتش نشانی پس از استفاده ، یا اگر تاریخ انقضا آنها گذشته است، یا اگر به مرور زمان فشار خود را از دست داده اند، باید دوباره شارژ شوند. فقط یک متخصص آموزش دیده و دارای گواهینامه باید کپسول آتش نشانی را شارژ کند. در اینجا مراحل کلی وجود دارد که یک متخصص ممکن است برای شارژ مجدد کپسول آتش نشانی انجام دهد:

  1. خاموش کننده را برداشته و آن را برای شناسایی هرگونه آسیب یا فرسودگی بررسی کنید.
  2. فشار باقیمانده را از داخل کپسول خارح کنید.
  3. خاموش کننده را باز کنید و مواد باقیمانده یا باقیمانده را بردارید.
  4. اجزای داخلی خاموش کننده را بازرسی کنید و قطعات آسیب دیده مانند اورینگ یا شیرها را تعویض کنید.
  5. خاموش کننده را مجددا با ماده خاموش کننده مناسب پر کنید و آن را با نیتروژن تحت فشار قرار دهید.
  6. آزمایش فشار انجام دهید تا مطمئن شوید که خاموش کننده به درستی شارژ شده است.
  7. یک برچسب بازرسی جدید به خاموش کننده وصل کنید.
  8. مهم است که به یاد داشته باشید که فقط یک متخصص مجاز باید یک کپسول آتش نشانی را شارژ کند. تلاش برای شارژ مجدد آن می تواند خطرناک باشد و منجر به آسیب یا خطرات جدی شود. همچنین هنگام شارژ مجدد کپسول های آتش نشانی حتما از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید.

اگر تا به این مرحله فرصتی برای تماس با اداره آتش نشانی را نداشته اید و همچنان در نحوه کار با کپسول آتش نشانی مشکل دارید و نمی توانید آتش را مهار کنید ، با آتش نشانی تماس بگیرید. آنها می توانند محل آتش سوزی را بررسی کرده و از خاموشی کامل اطمینان حاصل کنند.

همیشه باید در نظر داشته باشید که کپسول های آتش نشانی قابل حمل به عنوان تجهیزات آتش نشانی کمک های اولیه طراحی شده اند. شما نباید بیش از ده ثانیه برای کنترل آتش وقت بگذارید. خود یا دیگران را در معرض خطر قرار ندهید و همیشه هنگام مقابله با یک آتش سوزی کوچک راه فرار را پشت سر خود نگه دارید. در بالا دستورالعمل نحوه کپسول آتش نشانی را به صورت کلی برایتان شرح دادیم. اکنون در ادامه قصد داریم شما را با طریقه استفاده از انواع کپسول های آتش نشانی به صورت جداگانه آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب

  • نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی آب به گونه ای است که قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول باید بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را به هر سمتی که می خواهید نگه داشته و در این صورت دو حالت وجود دارد :

    1. گسترش آتش به صورت افقی : شلنگ تخلیه را به سمت پایه آتش نشانه بگیرید ، جت را در سراسر منطقه آتش حرکت دهید.
    2. گسترش آتش به صورت عمودی : شلنگ تخلیه را به سمت پایه آتش نشانه بگیرید. به آرامی جت را به دنبال جهت آتش به سمت بالا بیاورید.

  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است. سعی کنید روی نقاط داغی که ممکن است دوباره شعله ور شوند تمرکز کنید.

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید هنگام کار با کپسول آتش نشانی آب به خاطر داشته باشید:

  • اطمینان حاصل کنید که تاریخ انقضای کپسول تمام نشده است و به درستی نگهداری شده است. گیج فشار روی خاموش کننده را بررسی کرده تا مطمئن شوید که در محدوده توصیه شده قرار دارد.
  • در فاصله ایمن از آتش بایستید و همیشه از مسیر فرار به آن نزدیک شوید.
  • اگر آتش به سرعت در حال گسترش است یا به اندازه ای بزرگ است که نمی توان با خاموش کننده آن را کنترل کرد، فورا منطقه را تخلیه کنید و از متخصصان کمک بگیرید.
  • توجه داشته باشید که آب می تواند جریان الکتریکی را هدایت کند، بنابراین از خاموش کننده آب در آتش سوزی های الکتریکی استفاده نکنید.
  • هرگز از خاموش کننده آب روی مایعات یا گازهای قابل اشتعال استفاده نکنید ، زیرا باعث گسترش آتش می شود.

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری نسبتا ساده است، اما برای اطمینان از استفاده موثر و ایمن از آن باید چند مرحله مهم را دنبال کنید که عبارتند از :

  • ارزیابی آتش. اطمینان حاصل کنید که این نوع کپسول مناسب خاموش کردن آتش است. این نوع خاموش کننده برای آتش سوزی هایی که شامل مواد کلاس A، B و C مانند چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی هستند مناسب است. با این حال، برای آتش سوزی های حاوی روغن و چربی های پخت و پز (آتش های کلاس F) مناسب نیست.
  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را به هر سمتی که می خواهید نگه داشته و در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی چهار حالت وجود دارد :

    1. مواد جامد : شلنگ تخلیه را به سمت پایه شعله ها قرار دهید و در سراسر منطقه آتش حرکت کنید.
    2. مایعات ریخته شده : شلنگ تخلیه را به سمت لبه نزدیک آتش برده و به سرعت به سمت چپ و راست حرکت دهید. آتش را به سمت لبه دور هدایت کنید تا شعله ها خاموش شوند.
    3. مایع در جریان : شلنگ تخلیه را در پایه آتش قرار دهید و به سمت بالا حرکت دهید تا شعله ها خاموش شوند.
    4. تجهیزات الکتریکی : برق را قطع کنید و سپس شلنگ را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید.

  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است. زمانی که از کپسول های پودری برای خاموش کردن آتش استفاده می شود امکان احتراق مجدد وجود دارد.

طریقه استفاده کپسول آتش نشانی فوم

طریقه استفاده کپسول آتش نشانی فوم نسبتا ساده است، اما برای اطمینان از استفاده موثر و ایمن از آن باید چند مرحله اساسی را دنبال کنید که عبارتند از:

  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را نگه ندارید ، زیرا در حین استفاده بسیار سرد می شود و می تواند منجر به سوختگی یخ زدگی شدید شود.
  • در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی فوم دو حالت وجود دارد :

    • مایعات قابل اشتعال : نازل پاشش را در پایه آتش قرار داده و در سراسر منطقه حرکت دهید.
    • تجهیزات برقی : برق را قطع کنید ( به منظور حفظ امنیت توصیه می شود حتما این کار را انجام دهید ) و سپس شلنگ تخلیه را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید.

  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است ، زیرا در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی فوم امکان احتراق مجدد وجود دارد.

طریقه کار با کپسول آتش نشانی CO2

  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را نگه ندارید ، زیرا در حین استفاده بسیار سرد می شود و می تواند منجر به سوختگی یخ زدگی شدید شود.
  • در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دومایعات حالت وجود دارد :

    • مایعات قابل اشتعال : نازل پاشش را در پایه آتش قرار داده و در سراسر منطقه حرکت دهید.
    • تجهیزات برقی : برق را قطع کنید ( به منظور حفظ امنیت توصیه می شود حتما این کار را انجام دهید ) و سپس شلنگ تخلیه را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید.

  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است ، زیرا در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی فوم امکان احتراق مجدد وجود دارد.
  • CO2 یک گاز بسیار سرد است، بنابراین مراقب باشید که سری خروجی تخلیه را لمس نکنید زیرا ممکن است باعث سرمازدگی شود.
  • پس از خاموش شدن آتش، تجهیزات الکتریکی را خاموش کرده و اجازه دهید CO2 قبل از تهویه منطقه دفع شود.

آموزش کار با کپسول آتش نشانی مرطوب

  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • به منظور بی خطر شدن شرایط کار ، منبع حرارت را خاموش کنید.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • شلنگ تخلیه را در بالای آتش به گونه ای نگه دارید که نازل آن حداقل 1 متر از آتش فاصله داشته باشد.
  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند.
  • اسپری ریز را با حرکات دایره ای آهسته روی آتش بگیرید. این کار به ماده شیمیایی مرطوب اجازه می دهد تا به آرامی روی سطح آتش بیافتد و از پاشیدن روغن داغ به کاربر جلوگیری می کند.
  • تمام محتویات خاموش کننده را تخلیه کنید تا مطمئن شوید که تمام آتش خاموش شده است : فرمول شیمیایی مرطوب به جلوگیری از احتراق مجدد کمک می کند.

اشتباهات رایج در حین کار با کپسول آتش نشانی :

اشتباهات رایج در حین کار با کپسول آتش نشانی بسیار رخ می دهد ، چرا که همه ما فرصت کافی برای کار با کپسول های آتش نشانی به صورت مداوم نداریم ، اغلب در طریقه استفاده کپسول آتش نشانی مرتکب خطاهایی می شویم. بهتر است با این اشتباهات آشنا شوید تا از انجام آن ها خودداری کنید.

  1. نادیده گرفتن دستورالعمل : برچسب و دستورالعمل کپسول ها را با دقت مطالعه کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی اعضای خانواده شما کار با نحوه کار با کپسول آتش نشانی آشنایی دارند.
  2. از کپسول های آتش نشانی نامناسب استفاده نکنید : هیچ وقت از کپسول آتش نشانی برای مهار آتش هایی که بر روی برچسب ذکر نشده اند ، استفاده نکنید. توجه داشته باشید کپسول هایی که برای کلاس A فقط مناسب هستند ، قابل استفاده برای آتش های ناشی از برق یا روغن نیستند.

حتما مطالعه کنید : زمان شارژ انواع کپسول آتش نشانی

یک کپسول آتش نشانی قابل حمل با مهار آتش جال و مال شما را نجات می دهد. البته محدودیت هایی نیز دارد.

از آنجایی که آتش بسیار سریع پخش می شود ، اولین اولویت شما فرار کردن است. در ادامه برخی نکات کلیدی و اساسی در استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی را برایتان شرح خواهیم داد :

در طرز کار کپسول آتش نشانی موارد زیر را بررسی کنید :

  • دسترسی آسان در مواقع اضطراری – مطمئن شوید که هیچ چیزی مانع و باعث مسدود شدن دسترسی شما در مهار آتش نخواهد شد.
  • سطح فشار توصیه شده – بسیاری از کپسول های آتش نشانی دارای گیج هستند که نشان دهنده بسیار بالا یا پایین بودن فشار است.
  • قطعات کاری – اطمینان حاصل کنید که قوطی ، شلنگ و نازل ها آسیب ندیده باشند ، خورده و زنگ زده نشده باشند.
  • پاکیزگی – هرگونه گرد و غبار ، روغن و یا گریس موجود در قسمت خارج کپسول آتش نشانی را پاک کنید.
  • راهنما و دستورالعمل – برخی از کپسول ها را ماهانه تکان دهید و برخی دیگر هر چند سال یکبار باید پر شوند.

چه موقع از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم ؟

کپسول های آتش نشانی ابزار مهمی برای کنترل حریق های کوچک و جلوگیری از گسترش آن ها هستند. دانستن زمان و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می تواند تفاوت بین یک حادثه کوچک و یک فاجعه بزرگ را ایجاد کند. در اینجا چند دستورالعمل کلی برای استفاده از کپسول آتش نشانی وجود دارد:

  • فقط در صورتی که آتش کوچک و مهار شده باشد از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. اگر آتش بزرگ است یا به سرعت در حال گسترش است، بلافاصله منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  • قبل از اقدام به استفاده از کپسول آتش نشانی مطمئن شوید که یک مسیر فرار روشن دارید و پشت شما به سمت خروجی است.
  • نوع آتش را شناسایی کنید و مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مناسب دارید. استفاده از نوع نامناسب خاموش کننده می تواند آتش را بدتر کند.
  • مخفف PASS را به خاطر بسپارید: پین را بکشید، پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و از یک طرف به طرف دیگر جارو بکشید.
  • اگر پس از استفاده از خاموش کننده آتش خاموش نشد یا شروع به رشد کرد، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  • توجه به این نکته ضروری است که کپسول های آتش نشانی جایگزین خدمات حرفه ای آتش نشانی نیستند. اگر آتش سوزی خیلی بزرگ یا خارج از کنترل شما است، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.

کپسول ها برای آتش های بسیار کم مناسب هستند. در زیر یک چک لیست برای کمک به شما در آماده سازی استفاده از کپسول آتش نشانی وجود دارد :

  1. آیا به دیگران در ساختمان هشدار داده ام که آتش سوزی رخ داده است ؟
  2. آیا کسی با آتش نشانی تماس گرفته است ؟
  3. آیا از نظر جسمانی می توانم از کپسول استفاده کنم ؟
  4. آیا آتش کوچک است و در یک شی واحد وجود دارد ( مانند یک تابه یا یک کاسه زباله ) ؟
  5. آیا من از دود سمی آتش در امان هستم ؟
  6. آیا مسیر فرار مشخصی دارم ؟

هنگامی که به همه این سوالات پاسخ مثبت دادید ، از کپسول آتش نشانی استفاده کنید. اما اگر در مورد استفاده از آن مطمئن نیستید به دیگران هشدار دهید ، ساختمان را ترک کرده و از تلفن همراه یا همسایه با شماره ” 125 ” تماس بگیرید. توصیه نمی شود کودکان از خاموش کننده های آتش استفاده کنند.

  • در نحوه ی استفاده از کپسول آتش نشانی برای خانه کپسول های چند منظوره ( که می تواند در انواع آتش سوزی های خانگی مورد استفاده قرار گیرد ) را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ است تا آتش های کوچک را مهار کند و آنقدر سنگین نیست که رسیدگی به آن دشوار باشد!
  • کپسولی را انتخاب کنید که دارای برچسب آزمایشگاه تست شده مستقل باشد.
  • تمامی دستورالعمل های ذکر شده روی آن را بخوانید و قبل از وقوع آتش ، با قطعات و روش کار با کپسول اتش نشانی آشنا شوید.
  • کپسول های آتش نشانی را نزدیک یک خروجی نصب کنید و هنگام استفاده از دستگاه ، پشت خود را به سمت خروجی نگه دارید تا در صورت عدم کنترل آتش ، بتوانید فرار آسانی داشته باشید. اگر اتاق از دود پر شده است ، بلافاصله آنجا را ترک کنید.

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که کپسول آتش نشانی چگونه آتش را مهار میکند ؟ تقریبا در 80% از کل حوادث آتش سوزی ، یک دستگاه آتش نشانی قابل حمل ساده تنها چیزی است که برای خاموش کردن آتش مورد نیاز می باشد. تحقیقات انجام شده در مورد نحوه ی استفاده از کپسول آتش نشانی نشان می دهد :

حدود 60% از آتش سوزی ها بدون اطلاع قبلی رخ می دهند. این بدین معناست که همه آتش سوزی ها شدید نیستند و به راحتی با یک کپسول قابل حمل کنترل می شوند.

در حالی که کپسول ها برای خاموش کردن آتش مناسب هستند ، مزایای بسیار شگفت انگیزی بر محیط زیست نیز خواهند داشت. با آگاهی از طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی ، می توانید میزان آلودگی ناشی از دود و سوزاندن آوار را محدود کنید.



اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست ؟

اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی چیست ؟ یک لحظه وقت بگذارید و کمی فکر کنید. آیا اولین قدم شما چیزی شبیه به این است که ” آیا باید از کپسول آتش نشانی استفاده کنم یا به جای آن به مکان ایمنی برسم ؟ ” اگر نه ، شما یک نکته تصمیم بسیار مهم را نادیده گرفتید. اگر درگیر آتش سوزی هستید ، ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که بهتر است به جای تلاش برای مقابله با آتش به محل ایمنی برسید. در واقع ، مواقعی وجود دارد که اطفاء حریق ممکن است خطر را برای خود و دیگران در منطقه افزایش دهد. در اینجا لیستی از مواردی است که باید قبل از تلاش برای اطفاء حریق به آن توجه کنید. تنها در صورتی بمانید و با آتش بجنگید که بتوانید به همه موارد موجود در لیست “بله” بگویید :

  • آیا آتش به اندازه کافی کوچک است که بتوانید با خیال راحت آن را خاموش کنید ؟
  • آیا کپسول آتش نشانی به راحتی در دسترس است ؟
  • آیا کپسول آتش نشانی از نوع مناسبی برای اطفاء حریقی است که می خواهید خاموش کنید؟
  • آیا کپسول آتش نشانی به صورت کامل شارژ شده و آنقدر بزرگ است که بتواند آتش را خاموش کند ؟
  • آیا برای روش استفاده از کپسول آتش نشانی آموزش دیده اید ؟
  • آیا می توانید مطمئن باشید که اگر از کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق استفاده کنید ، خود یا دیگران را در معرض خطر قرار نخواهید داد ؟

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی این است که بدانید با چه نوع آتشی سر و کله می زنید! شاید تصور شما این باشد که انواع آتش ها یکسان هستند ، اما در واقعیت انواع مختلفی از آتش سوزی وجود دارد و این مهم است که بدانید سعی دارید چه نوع حریقی را خاموش کنید تا مطمئن شوید که از نوع مناسب کپسول آتش نشانی استفاده می کنید. کارشناسان آتش نشانی انواع مختلف آتش سوزی را با استفاده از سیستم نامگذاری 5 حرفی ( نوع A ، نوع B ، نوع C ، نوع D و نوع K ) نامگذاری کرده اند. نوع آتش بستگی به چیزی دارد که آتش می سوزاند. جدول زیر انواع مختلف آتش سوزی را توضیح می دهد. توجه داشته باشید که این نوع آتش ها به عنوان کلاس های آتش نیز شناخته می شوند.

تصویر نوع آتش شرح آتش
آتش نوع A آتش سوزی شامل چوب ، کاغذ ، پارچه ، لاستیک و بسیاری از پلاستیک ها
آتش نوع B آتش سوزی شامل مایعات و گازهای قابل اشتعال از جمله بنزین ، حلال ها ، پروپان و رنگ ها
آتش نوع C آتش سوزی شامل تجهیزات الکتریکی پر انرژی ، شامل جعبه فیوز ، سیم کشی ، کنترل پنل ، رایانه ، دستگاه کپی ، ماشین آلات و لوازم خانگی. به طور خلاصه ، هر چیزی که به برق وصل شده باشد
آتش نوع D آتش سوزی شامل فلزات از جمله پودرهای قابل احتراق ، تراشه ها یا تکه های فلزاتی مانند منیزیم ، تیتانیوم ، پتاسیم و سدیم
آتش نوع K آتش سوزی شامل روغن ها و چربی های آشپزی که اغلب در آشپزخانه های تجاری استفاده می شود

به یاد داشته باشید که دانستن آنچه که می سوزد ، و بنابراین دانستن نوع آتش ، اولین اقدام جهت استفاده از کپسول آتش نشانی است. بنابراین شما از نوع مناسب کپسول آتش نشانی استفاده می کنید. پس از اطلاع از نوع آتش سوزی ، بررسی کنید که آیا نوع مناسبی از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آن را دارید. به عنوان مثال ، اگر آتش نوع A دارید ، یک کپسول آتش نشانی می خواهید که بتواند آتش نوع A را خاموش کند. بنابراین چگونه می توانید نوع یا انواع آتش سوزی هایی را که یک کپسول آتش نشانی می تواند خاموش کند ، بشناسید؟ ساده ترین راه این است که به برچسب روی کپسول آتش نشانی نگاه کنید. به شما می گوید که کپسول آتش نشانی چه نوع آتش ( یا کلاس آتش ) را می تواند با خیال راحت خاموش کند. برخی از خاموش کننده ها فقط می توانند یک نوع آتش را خاموش کنند. به عنوان مثال ، ممکن است یک کپسول آتش نشانی با درجه “A” را مشاهده کنید. شما فقط باید از آن نوع خاموش کننده در آتش نوع A استفاده کنید. از سوی دیگر ، برخی از کپسول های آتش نشانی می توانند چندین نوع مختلف آتش سوزی را خاموش کنند. به عنوان مثال ، ممکن است یک کپسول آتش نشانی با درجه A ، B و C را مشاهده کنید. می توانید از آن نوع کپسول آتش نشانی برای اطفاء حریق های نوع A ، B و C استفاده کنید.

نخستین کار برای استفاده از کپسول آتش نشانی چیست ؟ نکته مهمی که باید در این بخش به خاطر بسپارید این است که مطمئن شوید کپسول اطفاء حریق که می خواهید از آن استفاده کنید دارای برچسبی است که می تواند با خیال راحت نوع حریقی را که می خواهید خاموش کنید ، خاموش کند. ما قبلا نیز به این موضوع اشاره کردیم ، اما وقتی در حال بررسی این هستید که آیا از نوع مناسب کپسول آتش نشانی اطمینان حاصل کرده اید ، مطمئن شوید که خاموش کننده کاملا شارژ شده است و آنقدر بزرگ است که بتوانید آتش را خاموش کنید.

اگرچه روش PASS برای بسیاری از کپسول های آتش نشانی کار می کند ، اما روش مناسبی برای همه نیست. برخی از کپسول های آتش نشانی نیاز دارند که شما از مهارکننده آتش که از کپسول آتش می گیرد به صورت بالا به پایین و شبیه باران استفاده کنید ( به جای هدف قرار دادن پایه و جارو کردن ). مثل همیشه ، بهترین کار این است که دقیقا بدانید چه نوع کپسول آتش نشانی در خانه یا محل کار دارید و دقیقا چگونه قبل از استفاده از آن استفاده کنید. همچنین ایده بدی نیست که دستورالعمل های بزرگ و آسان برای خواندن را در نزدیک کپسول آتش نشانی قرار دهید.

سوالات متداول در زمینه طرز کار با کپسول آتش نشانی

چگونه می توانیم یک کپسول استفاده شده را دور بیاندازیم ؟

کپسول را به اداره آتش نشانی محل زندگی خود برده و از آنها بخواهید کمکتان کنند. آن ها به شما اطلاع می دهند که چگونه این کار را انجام دهید.

از چه مسافتی باید از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم ؟

در نحوه کار با کپسول آتش نشانی بسته به سایز کپسول ، این فاصله باید 6 تا 8 فوت ( 180 تا 250 سانتیمتر ) باشد.

چگونه متوجه شویم که کپسول منقضی شده است ؟

در بالای هر کپسول آتش نشانی یک گیج سنج وجود دارد. وقتی روی رنگ قرمز قرار می گیرد ، بدین معناست که منقضی شده است.