سیستم اعلام حریق چیست

سیستم اعلام حریق چیست

خرید سیستم اعلام حریق یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای ایمن سازی منزل و یا شرکت خود انجام دهید. در صورت بروز آتش سوزی ، باید سعی کنید هر چه سریع تر آگاه شوید و از محیط خارج شده و یا آتش را مهار کنید. اولین قدم برای محافظت از جان و مال در برابر عواقب ناشی از آتش سوزی ، راه اندازی سیستم اعلام حریق با کیفیت بالا است. پس از نصب ، باید سیستم را به صورت مداوم بررسی کرده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید تا اطمینان حاصل کنید که همیشه در بهترین حالت کار می کند.

سیستم اعلام حریق چیست ؟

سیستم اعلام حریق واحدی است متشکل از چندین دستگاه که از سیگنالینگ بصری و صوتی برای هشدار دادن به مردم در مورد احتمال آتش سوزی ، دود یا مونوکسید کربن در منطقه تحت پوشش استفاده می کند. اعلام حریق معمولا در سیستم های اعلام حریق قرار می گیرند تا پوشش منطقه ای برای اقامتگاه ها و ساختمان های تجاری را تامین کنند. سیگنال ، هشدار یا آژیر / زنگ با صدای بلند و یا یک چراغ چشمک زن و یا هر دو است. برخی از سیستم های اعلام حریق از هشدارهای اضافی مانند ارسال پیام صوتی یا برقراری تماس تلفنی استفاده می کنند.

بسته به عملکرد و اجزای یکپارچه ، چندین طبقه بندی از سیستم های اعلام حریق وجود دارد :

  • سیستم اعلام حریق خودکار از طریق ردیاب هایی همچون سنسورهای دود و یا گرما فعال می شود. اعلام حریق دستی از طریق نقاط تماس دستی و یا سیستم های دستی ( کششی ) فعال شده که هر دوی آن ها را می توان در سیستم گنجاند.
  • سیستم اعلام حریق کانونشنال ( متعارف ) به عنوان یک واحد کار می کنند و نمی توانند منطقه دقیق فعال سازی را مشخص کنند ، مگر اینکه مورد بازرسی قرار گیرند. اعلام حریق های آدرس دهی شده برای ردیاب هر سیستم دارای آدرس اختصاصی هستند که برای شناسایی آسان تر منبع خطربه پنل کنترل متصل شده اند.
  • سیستم اعلام حریق یک مرحله ای به همه افراد در ساختمان هشدار می دهند که یک سنسور فعال شده است. سیستم های اعلام حریق دو مرحله ای فقط به افراد خاصی که مجاز به انجام اقدامات مناسب قبل از مرحله دوم هستند ، هشدار می دهند. . این سیستم به منظور پیشگیری از هراس و واکنش نامناسب ترسناک ، به منظور ارائه خدمات به مناطق بزرگ عمومی ( به عنوان مثال ، خدمات درمانی ) طراحی شده است.

اکنون می دانیم سیستم اعلام حریق چیه و برای تعیین مناسب ترین سیستم ابتدا باید نیازهای خاص خود را مشخص نمایید. به این فکر کنید که ساختمان شما به چه تعدادی ردیاب نیاز دارد. به دنبال یک سیستم اعلام حریق سازگار با سیستم امنیتی فعلی خود باشید. وسایلی را بخرید که متناسب با بودجه شما باشد. می توانید برای نصب و راه اندازی سیستم اعلام حریق ساختمان خود ، از متخصصان و تکنسین های حرفه ای شرکت آس کمک بخواهید!

اجزای اصلی سیستم اعلام حریق چیست ؟

سیستم اعلام حریق کانونشنال ( متعارف ) از اجزای زیر تشکیل شده است :

  1. پنل اعلام حریق
  2. ردیاب ها و پایه ها
  3. نقاط تماس
  4. صداگیرها و فلاشرها
  5. لوازم جانبی منبع تغذیه ( باطری های اعلام حریق )

سیستم های اعلام حریق بی سیم از سیم کشی بین صفحه کنترل آتش و سایر دستگاه ها استفاده نمی کنند. اکثر سیستم های اعلام حریق مورد استفاده امروزی ، بی سیم هستند که پیشرفته ترین فناوری هوشمند بوده و با برنامه های متنوع رز یک خانه هوشمند قابل ادغام است. پنل هشدار آتش ( یا پنل کنترل اعلام حریق – FACP ) پایه یا مرکز کنترل سیستم است که تنظیمات سایر مولفه ها را کنترل کرده و اطلاعات را از طریق سیستم ارتباط می دهد.

ردیاب های آتش می توانند حسگر گرما ، دود یا مونوکسید کربن باشند. آنها در اطراف ساختمان قرار می گیرند تا وجود چنین شرایط اضطراری را ردیابی کنند. برخی از سنسورهای پیشرفته حتی می توانند اشعه را تشخیص دهند. نقاط تماس یا کششی متعلق به سیستم های اعلام حریق دستی هستند که مورد استفاده املاک و ساختمان های تجاری قرا می گیرند ، نه مسکونی! ژرفاسنج سیگنال آژیر بلند را ساطع می کند. فلاشر برای هشدارهای بصری بوده که فلاش های چرخشی و یا متناوب را خارج می کند ( معمولا سفید و یا قرمز هستند ). تا به این جا قطعا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیست !

عملکرد سیستم های اعلام حریق چگونه است ؟

اکنون که می دانیم سیستم اعلام حریق چیه باید درباره نحوه عملکرد آن ها نیز اطلاعات جامعی به دست آوریم. سیستم های اعلام حریق امروزی از عملکردهای اتوماتیک برای تشخیص وقوع یک رویداد که ممکن است منجر به آتش سوزی شود ، استفاده می کنند. آنها سیگنال را از یک سنسور آتش ( دود ، گرما یا مونوکسید کربن ) دریافت کرده و به طور خودکار آن را به پنل اعلام حریق منتقل می کنند. در سیستم های بی سیم ، سیگنال از ردیاب به کنترل پنل با فرکانس رادیویی منتقل می شود.

ردیاب های گرمایی معمولا به صورت رزیستور برقی ( مقاومت گرمایی ) برای تشخیص گرما ساخته شده اند. ردیاب های مونوکسید کربن برای ردیابی گاز از سلول های یکپارچه شیمیایی ، الکتروشیمیایی ، اپتو شیمیایی یا بیومتریک استفاده می کنند. ردیاب های دودی برای تشخیص ذرات دود یا احتراق از فوتوالکتریسیته یا یونیزاسیون استفاده می کنند. ردیاب های ترکیبی از تعدادی مکانیسم شناسایی استفاده می کنند.

پنل هشدار آتش ، فلاش ها یا صداگیرها را فعال کرده و آبپاش ها را روشن می کند ( و یا آن ها می توانند به همراه ردیاب ها فعال شوند ) و یا تماسی با مرکز اصلی و یا ساکنین آن ساختمان می گیرد. اگر سیستم اعلام حریق قابل آدرس دهی باشد ، منبع وقوع آن روی صفحه کنترل نشان داده می شود. کاربران در طبقات جداگانه یا در ساختمان های متصل می توانند از چند طریق آگاه شوند : از طریق شنیدن صدای بوق ، ناقوس و یا بلندگوهای پیام رسان که اقدامات مناسب را برای هر بخش انجام می دهد.

مراحل نگهداری و سرویس سیستم های اعلام حریق را می توان در پنج مرحله خلاصه کرد :

  1. بررسی و درجه بندی سنسورهای زنگ هشدار همچون ردیاب های دود و شعله بر اساس مشخصات کارخانه سازنده آن. این امر مستلزم آگاهی از سنسورهای مختلف و الزامات آزمایش آنها ، حالت های خرابی و الزامات نصب مجدد است.
  2. شبیه سازی ورودی ها و بررسی اعلام کننده ها. این امرنیازمند دانش خاصی برای سیستم های تحت آزمایش است.
  3. تنظیم میزان حساسیت. این امر مستلزم درک سیستم های خاص ، کاربرد خاص و نظریه شناسایی آتش است.
  4. با واحد آتش نشانی هماهنگی کنید تا ورودی سیستم خود را امتحان کنید.
  5. عدم زنگ زدگی و تاریخ انقضای باطری ها را بررسی کنید و در صورت لزوم اقدامات مناسب را انجام دهید.

قطعا تا به اینجا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیه ! هنگامی که بحث محافظت از زندگی مطرح باشد ، سیستم اعلام حریق بسیار حائز اهمیت است. بر طبق قانون ساکنین ساختمان ها ، صاحبان ساختمان ها و کارفرمایان موظفند ارزیابی های لازم در مورد خطر ایمنی در برابر آتش را انجام داده و به روز کنند. با تکیه بر یافته های این ارزیابی ، باید اطمینان حاصل شود که اقدامات ایمنی مربوط به آتش که شامل آلارم های آتش نشانی و ردیاب های آتش نیز می شود ، برای به حداقل رساندن خطر از بین رفتن یا آسیب دیدگی در هنگام وقوع آتش سوزی وجود دارد.

با وجود طیف گسترده ای از سیستم های ایمنی آتش سوزی که این روزها در بازار موجود است ، بسیاری از مردم هنگان خرید سیستم های اعلام حریق گیج شده و نمی دانند در حقیقت کدامیک برای آن ها مناسب خواهد بود. در ادامه قصد داریم برایتان مشخصات برخی از رایج ترین سیستم های اعلام حریق را شرح دهیم :

سیستم اعلام حریق کانونشنال چیست ؟

سیستم های اعلام حریقی که به صورت چهار سیم و یا کانونشنال هستند و اساسا در مناطق کوچک تری همچون رستوران ها و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم در مقابل سایر سیستم های اعلام حریق مقرون به صرفه بوده و از طریق طبقه بندی ساختمان به مناطق مختلفی برای ردیابی و با استفاده از نقاط تماس و ردیاب های مربوط به هر بخش که به یک صفحه کنترل روی مدارهای اختصاصی متصل می شود ، کار می کند. هر صدای زنگ به یک کابل دو هسته ای ضد آتش احتیاج دارد ، زیرا این سیم را برای سیم به حلقه های مختلف وصل می کند. هنگامی که سنسور فعال می شود ، کنترل پنل آن در شناسایی مداری که دستگاه فعال شده را تشکیل می دهد کمک می کند تا از این طریق نقطه اصلی زنگ خطر را نشان دهد.

سیستم اعلام حریق دو سیم چیه ؟

این سیستم برای عملیات های کوچک طراحی شده است. سیستمی که دارای دو سیم جاری در تکنولوژی سیستم کانونشنال معمولی می باشد. در چنین سیستم های دو سیم ، دستگاه های زنگ دار ، نقاط تماس و ردیاب های مربوط به هر منطقه بر روی یک مجموعه متشکل از کابل های منطقه 2 هسته ای در پشت پانل کنترل سیم کشی شده اند که به آن در استفاده از یک مدار واحد در هر منطقه برای ردیابی و همچنین تقویت آژیر کمک می کند. اگرچه این مدل از سیستم اعلام حریق گران تر از سایر انواع این سیستم است ، اما نصب آن مقرون به صرفه و انعطاف پذیرتر و سریع تر می باشد. چنین سیستم های دو سیم انعطاف پذیری بالاتری را در عملکرد و همچنین قابلیت های اضافی از جمله تشخیص ردیاب ، شرایط جداسازی و تشخیص مشکلات را ارائه می دهند.

سیستم اعلام حریق آنالوگ قابل آدرس دهی چیست ؟

این سیستم اعلام حریق جزئیات مربوط به ردیاب های فردی را ارائه می دهد ، در حالی که متد کانونشنال فقط اطلاعاتی در مورد یک منطقه یا مدار خاص ارائه می دهد. یک سیستم اعلام حریق هوشمند و یا آدرس پذیر دارای طرح های متمایز برای اماکن تجاری بزرگ و سیستم های شبکه ای پیچیده است ، زیرا این ها در مقایسه با سیستم های چهار یا دو سیم گران تر بوده و انعطاف پذیری ، سرعت شناسایی ، دامنه کنترل و هوشمندی بالاتری دارند.

در چنین سیستم هایی مدل های مختلفی از ابزارهای اولیه به یک حلقه واحد در اطراف محوطه سیم کشی شده اند ، در نتیجه در مقایسه با روش کانونشنال به سیم کشی کمتری نیاز داشته ودر هر نقطه تماس یا یک ردیاب دارای آدرس منحصر به فرد خود است. تا به اینجا متوجه شده اید که این سیستم اعلام حریق چیه . این سیستم کنترل آتش از هر وضعیتی گزارشات و اطلاعاتی را دریافت می کند و در صورت وقوع آتش سوزی ، دود ، گرما ، آلودگی یا هر گونه ایرادی را مکان دقیق آن را مشخص می کند.

سیستم اعلام حریق بدون سیم چیست ؟

این سیستم اندکی گران است ، اما انعطاف پذیر بوده و نصب آن بسیار آسان و سریع می باشد. چنین سیستم هایی به دلیل سیستم سیم کشی کانونشنال ، محافظت بسیار دقیقی را ارائه می دهند. زمانی که نصب سیم کشی در داخل محوطه قابل اجرا نیست ، کاربرد دارد. هیچ کابلی در میان کنترل پنل و دستگاه های ردیابی وجود ندارد که به معنی عدم نیاز به سیم های طولانی مدت است. در مقایسه با سیستم های اعلام حریق قدیمی ، شبکه های بی سیم نسل فعلی به طور فزاینده ای پیچیده تر و قابل اعتماد تر شده اند. همچنین دارای پیوندهای چند فرکانس برای از بین بردن برخورد و مسدود شدن سیگنال هستند و از این طریق امکان حفظ مقاومت سیگنال از حاشیه بالا را فراهم می کنند.

سیستم ردیاب دود چیست ؟

این سیستم اعلام حریق بسیار حساس است و در مقایسه با سایر سیستم ها می تواند سریعتر هر گونه دود و یا آتش های کوچک را تشخیص دهد. این سیستم از یک فن برای به داخل کشیدن هوای موجود در ساختمان از طریق یک سری سوراخ ها و لوله های نمونه برداری استفاده می کند. سپس هوا از طریق یک ردیاب دقیق حساس منتقل می شود که آن را تجزیه و تحلیل کرده و علائم هشدار دهنده آتش سوزی را در هنگام شناسایی ذرات دود ایجاد می کند. تا به اینجا قطعا متوجه شده اید که این سیستم اعلام حریق چیست . نصب و نگهداری این سیستم پرهزینه بوده ، بسیار حساس است و دود خنکی را که به سمت سقف بالا نمی رود و ذرات آتش و سوخته شده ای که از طریق کابل های برق با بار اضافی بیرون آمده است را تشخیص می دهد. بنابراین ، در صورت نیاز به اخطارهای اولیه مفید هستند.

بررسی و نگهداری سیستم اعلام حریق چیست ؟

هنگامی که یک سیستم اعلام حریق به درستی کار کند ، به نجات جان انسان کمک خواهد کرد. بازرسی سیستم های ایمنی آتش نشانی ، نگهداری متداول و آزمایش آنها برای آتش نشان ها و ادارات بیمه بسیار حائز اهمیت است. در زمان بازرسی ، عاقلانه است که موارد زیر را بررسی کنید :

  • نصب باطری های نو
  • به دنبال هر گونه علائم غیرفعال بودن و یا خرابی بگردید
  • هر گونه انسداد و گرفتگی که بر روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد را برطرف کنید
  • اطمینان حاصل کنید که صدای آلارم شنیده می شود

مسلما همه شما تا به اینجا متوجه شده اید که سیستم اعلام حریق چیه ! ردیاب های آتش و دود نقش بسیار حیاتی و اساسی در امنیت ساختمان ها اجرا می کنند. زمانی که عملکرد آن ها صحیح باشد ، به ساکنین ساختمان در مورد وقوع آتش سوزی قبل از پخش شدن آتش هشدار داده تا آن ها زمان کافی برای فرار داشته باشند. چنین تجهیزاتی ( همان طور که در بالا توصیح دادیم ) در مدل های مختلفی موجود هستند ، از این رو اگر در انتخاب مدل مناسب سیستم اعلام حریق شک دارید ، با متخصصان شرکت آس تماس گرفته تا با راهنمایی های لازم به شما در خرید این سیستم ها کمک کنند. البته توجه داشته باشید که نصب این سیستم ها باید توسط افراد خبره صورت گیرد ، زیرا اگر نصب آن ها درست باشد خسارتی به افراد و دارایی های شما وارد نخواهد شد.