مدیریت ساختمان
یک مجموعه آپارتمانی منظم برای اینکه به مشکل و اختلاف برنخورد به دو چیز نیاز دارد :
1- قانون
2-مدیریتی شایسته و موفق برای اجرای آن قوانین
بعد از یک قانونگذاری و یک اساس نامه جامع و کامل برای یک ساختمان انتخاب یک مدیر برای اجرای هرچه بیشتر این قوانین ضروری است که با تعیین مجمع عمومی ساختمان که همان اعضای آن ساختمان (مالک یا مستاجر ) می باشند تعیین می گردد.
وظایف مدیر ساختمان
مدیر ساختمان مسئول حفظ و اداره ساختمان و اجرای تصمیماتی است که مجمع عمومی می گیرد و اجازه تفویض مدیریت را به شخص دیگری نخواهد داشت .
از وظایف کلی یک مدیر ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :
بیمه ساختمان، اخذ شارژ ساختمان، ارسال اظهار نامه به مالکین بدهکار، تقاضا اجرائیه برای وصول مطالبات، نگهداری صورت جلسات مجمع عمومی، اطلاع رسانی تصمیمات مجمع به ساکنین، پیگیری شکایات، نظافت و نگهداری مشاعات، تاسیسات، آتش نشانی، دوربین ها، دربها، رسیدگی به گیاهان باغچه و روف گاردن و … اشاره کرد.
چرا مدیریت ساختمان یک شغل محسوب میشود؟
تعهدات و مشغولیتهای کاری و ذهنی برای یک مدیر موفق و قوی به قدری زیاد است که خود به تنهایی یک شغل محسوب میشود و معمولا مدیران ساختمانها به مشکلات زیادی برخورد می کنند .
1- به دلیل نداشتن حقوق کافی و نبود در آمد خاصی برای مدیران معمولا اولویت کارهای شخصی خود قرار می دهند .
2- برای گرفتن شارژ ساختمان اغلب با واحدها سر و کله می زنن.
3- اجرای عملیات نظافتی و سرویس و نگهداری امور نیاز به بررسی قیمت، تهیه وسایل مورد نیاز برای تکنسین ها و موارد دیگر بسیار برای مدیران وقت گیر است.
4- در مقابل تمامی امور نظافتی و نگهداری و بیمه های ساختمانی و غیره تمامی اعضای ساختمان از مدیر ساختمان توقع بالاترین کیفیت و ارزانترین قیمت را خواهند داشت.
5- از مدیر مجموعه بابت هزینه های دریافتی از ساکنین باز خواست می شود که این مبالغ در چه زمینه هایی پرداخت گردیده است و جدا از مسائل و درگیری های اجرایی و نظارتی و مدیریتی، حسابرسی و جمع آوری فاکتورهای خرید و دستمزدها باید به صورت مستمر در اختیار هیئت مدیره ساختمان و اعضا قرار گیرد .