مشکلات رایج موتورخانه چیست و چگونه آن ها را برطرف کنیم ؟

مشکلات رایج موتورخانه / عیب یابی موتورخانه

هیچ چیزی بدتر از بیدار شدن به دلیل سرما در یک شب زمستانی سرد و برفی نیست! اگر سیستم موتورخانه منزل شما ضعیف کار می کند یا اصلا کار نمی کند ، مسئله کاملا متفاوت است. بهترین گزینه این است که برای جلوگیری از مشکل ، یک چک لیست تعمیر و نگهداری سیستم گرمایش خود داشته باشید. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با رایج ترین دلایل عیب یابی موتورخانه تاسیسات و متدهای برطرف کردن این عیب ها بیشتر آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

این که آیا شما یک سیستم موتورخانه گازی معمولی دارید یا یک سیستمی با راندمان بالا ، نحوه عملکرد کوره / سیستم گرمایش شما بسیار حائز اهمیت است. شما باید عملکرد اصلی دستگاه را بشناسید تا بدانید در صورت بروز مشکل ، باید به دنبال چه چیزی باشید.

مشکلات رایج موتورخانه چیست و چگونه آن ها را برطرف کنیم ؟

مشکل اول

ترموستات خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید روشن است!

ممکن است احمقانه به نظر برسد ، اما ترموستات را بررسی کنید تا مطمئن شوید روی ” گرما ” تنظیم شده است و حداقل پنج درجه بالاتر از دمای اتاق تنظیم شده است. در اینجا چند مورد بررسی ترموستات برای انجام اقدامات زیر است :

  1. گام اول عیب یابی موتورخانه = باتری روی ترموستات را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد باتری های ترموستات خود را عوض کنید. اگر واحد ترموستات خانه شما با باتری کار می کند ، مطمئن شوید که حداقل سالی یکبار یا در صورت نیاز آنها را تعویض می کنید. برخی از ترموستات ها به سیستم برق خانه متصل می شوند ، در حالی که برخی دیگر از باتری استفاده می کنند. دستگاه شما چگونه تغذیه می شود ؟ گاهی اوقات کسانی که از باتری استفاده می کنند در صورت نیاز به تعویض ، نماد کم باتری را چشمک می زنند.
  2. گام دوم = ترموستات را باز کرده و هرگونه گرد و غبار یا بقایای احتمالی مسدود شده را به آرامی بردارید.
  3. گام سوم = مطمئن شوید که تاریخ و زمان در مدلهای الکترونیکی یا قابل برنامه ریزی صحیح است – ممکن است سیستم روی یک تایمر باشد.
  4. گام چهارم = موج شکن را بررسی کنید. در صورت روشن بودن ، قطع کننده را خاموش کرده و فیوز را برای کوره بررسی کنید.

مشکل دوم

عدم ایجاد گرما توسط سیستم موتورخانه – سعی کنید قطع کننده مدار خانه را مجددا تنظیم کنید

دلایل جزئی متعددی وجود دارد که می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل از مشکلات رایج موتورخانه شود. ابتدا تایید کنید که ترموستات روی ” Heat = گرما ” تنظیم شده است. سپس ، صفحه را چند درجه به بالا یا پایین حرکت دهید تا بررسی کنید که آیا تفاوت محسوسی احساس می شود یا خیر. در صورت عدم مشاهده هیچ نتیجه ای ، بررسی کنید که آیا قطع کننده مدار یا فیوز خراب شده یا سوخته است.

چگونه می توان موج شکن های خانگی را آزمایش کرد :

  1. به موج شکن خانه خود بروید و به دنبال مداری باشید که کوره را کنترل می کند. شما به دنبال این هستید که ببینید به حالت ” خاموش ” پرتاب شده است یا در وسط قرار دارد.
  2. قطع کننده را به صورت دستی آزمایش کنید. آن را به عقب و جلو برگردانید.
  3. مطمئن شوید که در وضعیت ” روشن ” باقی می ماند.
  4. با این کار موجشکن بازنشانی { Reset } می شود. اگر این کار منجر به عیب یابی موتورخانه ندارد ، شما هم با سیم کشی مدار و هم با قطع کننده خود مشکل دارید. اگر مولتی متر دیجیتال دارید ، مراحل بعدی برای شما مناسب است.

مشکل سوم

موتورخانه گرمای کافی تولید نمی کند

هنگام بروز این مشکلات رایج موتورخانه ، فیلتر مسدود شده خود را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. کوره ای که برای تولید گرما تلاش می کند ، موضوعی متفاوت از کوره ای است که به نحوی از کار افتاده است. در مورد سیستم موتورخانه ای با عملکرد ضعیف که خانه را به اندازه کافی گرم نمی کند ، ابتدا اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوا تمیز و در وضعیت خوب است ، البته اگر جدید نیست! در چنین شرایط عیب یابی و بروز مشکل موتورخانه ، فیلتر مسدود شده خود را بررسی و تغییر دهید. این بخش ساده اما ضروری برای سرویس و نگهداری و تعمیر موتورخانه است. یکی از رایج ترین دلایل عدم کارکرد کوره ، مسدود شدن فیلتر است. همچنین اتفاق می افتد که ساده ترین کار نگهداری است. تعویض منظم فیلتر کوره یک کار سریع و ساده است و تا حد زیادی در محافظت از اجزای HVAC و بهبود کیفیت هوای داخلی شما کمک می کند.

  1. فیلتر خود را مستقرن کنید – برخی از موتورخانه ها فیلتر خود را در ورودی دارند. این به احتمال زیاد شبیه یک توری در کف ، سقف یا دیوار است. فیلترهای دیگر در خود کوره قرار دارند.
  2. جهت عیب یابی موتورخانه ، فیلتر خود را بررسی کنید – با نگه داشتن آن در مقابل نور ، می توانید تشخیص دهید که زمان تغییر آن فرا رسیده است یا خیر! در صورت عدم تابش نور ، فیلتر باید تعویض شود. بوی گرد و غبار و کثیف از دریچه ها هنگام روشن شدن دمنده یکی دیگر از علائم خوبی است که باید فیلتر کوره خود را عوض کنید
  3. فیلتر خود را تعویض کنید – مطمئن شوید کل اجزای موتورخانه و کوره ساختمان شما خاموش است. نباید هوایی بیرون بیاید. جهت فیلترهای خود را بررسی کنید. فیلترها برای به دام انداختن ماده منفجر شده از یک جهت ساخته شده اند. نصب وارونه فیلتر می تواند اثربخشی آن را کاهش دهد.

تمیز کردن کثیفی هایی که روی فیلترها جمع می شوند به جریان هوا کمک می کند. هنگامی که فیلتر هوای شما مسدود شده است ، هواساز شما باید برای جبران انسداد جریان هوا بیشتر کار کند. کاهش جریان هوا از طریق سیستم گرمایش و سرمایش می تواند علاوه بر افزایش هزینه برق ، باعث گرم شدن بیش از حد مبدل حرارتی و خاموش شدن سریع آن شود. فیلترها هوای داخل کوره را تمیز می کنند و هوای گرم شده به خانه بازگردانده می شود. فیلتر کثیف و مسدود شده جریان هوا را محدود می کند و در نهایت باعث ایجاد گرما و فشار در کوره می شود. سیستم های موتورخانه جدیدتر و کارآمدتر به این مشکل حساس هستند و اغلب قبل از اینکه فیلتر کثیف باعث مشکلات بیشتری شود ، خاموش می شوند. برای واحدهای دیگر ، کوره به کار خود ادامه می دهد اما با خروجی حرارت کمتر و کاهش کارایی!

مشکل چهارم

محیط اطراف موتورخانه ساختمان مسکونی را تمیز و بدون مانع نگه دارید

این ممکن است یک نکته واضح به نظر برسد ، اما گاهی صاحبان خانه هایی که زندگی شلوغی دارند فراموش می کنند به قسمت هایی از خانه خود مانند زیرزمین توجه کنند. یک زیرزمین می تواند به هم ریخته شود ، که به نوبه خود می تواند منجر به پر شدن ناحیه اطراف موتورخانه از وسایل و زباله های متفرقه شود. یک محیز موتورخانه تمیز نه تنها عملکرد بهتری دارد ، بلکه ظاهر بهتری نیز خواهد داشت. از ذخیره مواد یا مواد قابل اشتعال در نزدیکی کوره خود اجتناب کنید. شلوغی کوره شما می تواند منجر به آتش سوزی های غیر منتظره ، خسارت قابل توجهی به خانه شما و خطری برای خانواده و حیوانات خانگی شما شود و باعث مشکلات رایج در موتورخانه ساختمان مسکونی شود. در حالی که ممکن است همه وسایل قابل اشتعال را از منطقه خارج کرده باشید ، به یاد داشته باشید که گرد و غبار و پرز می تواند تجمع کرده و خطر آتش سوزی را ایجاد کند. مقدار زیاد گرد و غبار و پرز نیز می تواند باعث شود که فیلتر شما زودتر از حد معمول مسدود شود و نیاز به تعویض مکرر داشته باشد.

مشکل پنجم

عیب یابی موتورخانه با بررسی شعله های سوزان

شایع ترین خرابی های مربوط به مشعل های شما می تواند ناشی از آلودگی باشد. شما می خواهید مشعل های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید عاری از هر گونه کثیفی و گرد و خاک هستند. شما می خواهید از تمیز بودن مشعل های خود مطمئن شوید و یکی از راه های این کار این است که به شعله های آتش نگاه کنید. آیا آن ها آبی هستند ؟! سپس مشعل شما به احتمال زیاد تمیز است. اگر آنها زرد هستند ، احتمالا مشعل های کثیف دارید. می توانید مشعل های خود را با جاروبرقی تمیز کنید. فقط مطمئن شوید که ابتدا برق و گاز را خاموش کنید. ناحیه دیگری که باید با جارو برقی تمیز کنید منطقه اطراف دمنده است. گرد و غبار می تواند در تابستان جمع شود. بنابراین ، بسیار مهم است که مشعل های موتورخانه را قبل از شروع فصل های سرد بررسی و تمیز کنید. خدمات بازدید و سرویس موتورخانه را به تکنسین های مجرب و کارآزموده شرکت آس بسپارید! ترکیبی از چگالش و دوده می تواند باعث عملکرد نامناسب مشعل ها شود و همچنین ممکن است مشکلات دیگر کوره را ایجاد کند. اگر مشعل موجود در وضعیت نامناسب باشد ، مجتمع مشعل باید سالانه تمیز شود یا تعویض شود.

مشکل ششم

سالی یکبار دمنده موتورخانه را روغن کاری کنید

هنگام آماده سازی موتورخانه برای زمستان ، مهم است که مطمئن شوید تمام اجزای سیستم گرمایش شما تمیز و سالم است. وظیفه اصلی دمنده کوره کشیدن گرما از کوره و توزیع آن در سراسر خانه است. روغن کاری دمنده کوره طول عمر موتورخانه ساختمان مسکونی شما را افزایش می دهد. در اینجا 7 مرحله آسان و دقیق نحوه روغن کاری موتورخانه گردآوری شده است :

  1. گام اول = قطع کننده مدار را در صفحه اصلی برق که برق کوره را تامین می کند ، خاموش کنید.
  2. گام دوم = با جدا کردن پیچ ها با پیچ گوشتی ، صفحه دسترسی سیستم موتورخانه را بردارید.
  3. گام سوم = مجموعه موتور دمنده را در نزدیکی پایه کوره قرار دهید. پیچ ها را که موتور دمنده را به مجموعه اصلی کوره محکم می کنند ، با آچار بردارید.
  4. گام چهارم = پیچ تنظیم شده را در کنار محفظه موتور دمنده قرار دهید. پیچ ها را جدا کنید. موتور را از محفظه بیرون بکشید.
  5. گام پنجم = دریچه های روغن را روی موتور و شفت قرار دهید.
  6. گام ششم = 2 تا 3 قطره روغن را در هر پورت فشار دهید.
  7. گام هفتم = پس از عیب یابی این مشکل موتورخانه ، آن را فعال کنید. موتور دمنده باید با روغن جدید بهتر کار کند.

موتور دمنده کوره نقش مهمی در نحوه عملکرد سیستم گرمایش دارد. باید سالی یکبار روغن کاری شود و هنگام شروع نباید صداهای غیرعادی ایجاد کند.

مشکل هفتم

بررسی کلید محدود کننده موتورخانه

یک سوئیچ محدود می تواند باعث شود که دمنده به طور مداوم کار کند ، و در نتیجه طول عمر دمنده را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همکاری با تکنسین های شرکت آس برای تعویض سوئیچ محدود به سرعت این مشکل را حل می کند. اگر سوئیچ حد بالا خراب بود ، کوره نباید آتش بگیرد. هنگامی که سوئیچ محدودیت بالا کار می کند ، عنصر شعله / حرارت خاموش می شود و دمنده به کار خود ادامه می دهد تا حرارت را پاک کند. دمنده به کار خود ادامه می دهد تا یا سیستم بازنشانی می شود یا سوئیچ محدود بسته می شود. سوئیچ های محدود معمولا بسته هستند و همیشه باید باز شوند. این بدان معناست که وقتی خراب می شوند یا درجه حرارت خیلی بالا می رود ، مدار را باز می کنند. اگر مدار باز است ، می خواهید سوئیچ محدود را جایگزین کنید.

مشکل هشتم

بررسی احتراق الکتریکی یا کنترل پیلوت

عملکرد کوره گاز می تواند با چراغ پایلوت کند یا دارای کنترل الکترونیکی باشد ، که نیاز به شعله ثابت را برطرف می کند. یک سیستم احتراق معیوب مانند آنهایی که در کوره های دارای ترموکوپل یافت می شوند ، می تواند به طور قابل توجهی توانایی موتورخانه را برای گرمایش مناسب خانه کاهش دهد. استنشاق یا گرفتگی سیستم گرمایش می تواند منجر به خاموش شدن چراغ پایلوت سیستم موتورخانه خانه شما شود. بسیاری از سیستم های جدیدتر به جای استفاده از چراغ پایلوت ایستاده ، از نظر الکتریکی مشتعل می شوند. اقدامات عملی که می توانید جهت رفع این مشکلات رایج موتورخانه انجام دهید شامل موارد زیر است :

  1. گام اول = کلید برق موتورخانه را خاموش و روشن کنید ( ممکن است احتراق نیاز به تنظیم مجدد داشته باشد ).
  2. گام دوم = برق و گاز کوره را خاموش کنید تا بازرسی عنصر گرمایش امکان پذیر باشد. عنصر گرمایش را لمس نکنید ، اما اگر به نظر می رسد ترک خورده یا آسیب دیده است ، باید جرقه زن را عوض کنید.
  3. گام سوم = در صورت نیاز با تکنسین های شرکت ساختمانی آس تماس بگیرید تا جهت رفع و عیب یابی موتورخانه اقدامات لازم را انجام دهند.

مشکل نهم

مشکلات گرمایش یا چرخش سریع

در صورت روشن و خاموش شدن سریع کوره ، دلایل زیادی وجود دارد. مثل همیشه ، اولین فیلتر ممکن است یک فیلتر هوای کثیف یا فرسوده باشد. اگر آن را اخیرا جایگزین نکرده اید ، سعی کنید این کار را انجام دهید – این یک راه حل سریع و آسان جهت رفع این مشکل از مشلات رایج موتورخانه است. اگر فیلتر جدید مشکل را حل نکرد ، ممکن است وضعیت جدی تری داشته باشید. ممکن است مشکلی در موتور دمنده و تسمه ها وجود داشته باشد که هر دو مورد نیاز به خدمات حرفه ای تکنسین های آس دارند.

مشکل دهم

مشکلات رایج موتورخانه : عدم دمیدن هوا

به پنجره بازرسی کوره نگاه کنید. اطمینان حاصل کنید که دمنده از هرگونه زباله پاک باشد. همچنین ، باید یک چراغ چشمک زن وجود داشته باشد. سبز یا قرمز. برای اطمینان ، دفترچه راهنما را بررسی کنید. اگر چراغ سبز است اشکالی ندارد. اگر قرمز است ، برای خدمات تماس بگیرید. و در صورت عدم وجود نور ، مشکل موتورخانه ممکن است مربوط به ترموستات ، موتور دمنده ، خازن راه اندازی ، برد کنترل کوره یا ترانس باشد. دمنده بین مجرای برگشت و کوره قرار دارد. هوای خنک توسط دمنده به مبدل حرارتی ارسال شده و قبل از ورود به پلنوم ( فضای اشغال شده بوسیله ماده ) گرم می شود و سپس توسط مجاری تامین کننده به سراسر خانه شما ارسال می شود. کوره ای که دائما کار می کند و خاموش نمی شود می تواند نشانه تعمیر مورد نیاز باشد. مطمئن شوید که ترموستات شما روی ” فن مداوم ” تنظیم نشده است. دما را پایین بیاورید تا ببینید آیا این معیار مشکل را حل می کند یا خیر! یک دمنده کوره گاز که خاموش نمی شود نیز می تواند نشان دهنده وجود مشکل در سوئیچ کنترل محدود باشد ( که ممکن است نیاز به تنظیم مجدد یا تعویض داشته باشد ).

مشکل یازدهم

مشکل موتورخانه به دلیل سر و صدای زیاد

صداهای ریز و سنگین ، تق و تق صداهای نرمالی نیست. صداها ممکن است نشان دهنده یک مشکل مکانیکی ، کاهش جریان هوا یا گرفتگی مشعل باشند. گاهی اوقات ممکن است موتورخانه خوب کار کند ، اما با صدای بلند. اگر می توانید تشخیص دهید که نویز ناشی از جریان هوا در مجرای لوله است ، یک راه حل ممکن است عایق کاری مجرای خود برای کاهش نویز باشد. اگر سیستم واقعی موتورخانه صداهای عجیب و غریبی ایجاد می کند ، این می تواند زمانی اتفاق بیافتد که چراغ پایلوت به طور نامناسب تنظیم شده باشد یا پورت های روغن کاری موتور دمنده نیاز به روغن کاری داشته باشند. همچنین ممکن است مشکلی در کمربندها یا حتی مشعل وجود داشته باشد.

صداهای مختلف ناشی از مشکلات رایج موتورخانه تاسیسات ساختمان مسکونی شما چیست ؟

  • صدای غژغژ یا انفجار. می تواند انبساط حرارتی باشد- مجرا با گرم و سرد شدن منبسط و منقبض می شود.
  • سر و صداهای ناهنجار. ممکن است لازم باشد صفحات شل سفت شوند.
  • صدای تیز و طولانی. می تواند تسمه ای باشد که موتور را به فن متصل می کند و لغزیده است. یا تسمه نیاز به تعویض دارد.
  • صداهای سنگ زنی – احتمالا زمان تماس با تکنسین تعمیر و عیب یابی موتوخانه است. بلبرینگ موتور نیاز به تعمیر دارد.

مشکل دوازدهم

سنسور شعله نیاز به تمیز کردن دارد

سنسور شعله یک ویژگی ایمنی مهم در تجهیزات گرمایش گاز شما است. از کوره شما در برابر سوختن ناامن سوخت محافظت می کند و سنسور شعله کثیف ممکن است باعث عملکرد نامناسب کوره شما شود. به طور معمول ، سنسور شعله به شکل میله ای است که می توان آن را در پشت کوره ، درست در مسیر مشعل یافت.

نحوه تمیز کردن سنسور :

  • مرحله 1 : برق کوره را در جعبه قطع کننده خاموش کنید
  • مرحله 2 : در صورت امکان ، سنسور را از کوره خارج کنید
  • مرحله 3 : سنسور را به آرامی تمیز کنید تا گرد و غبار و کثیفی های باقی مانده پاک شوند
  • مرحله 4 : دوباره سنسور را وصل کنید
  • مرحله 5 : برق را به کوره وصل کنید

با گذشت زمان ، اگر حسگر شعله به درستی تمیز نشود ، اکسیداسیون یا تجمع کربن می تواند توانایی عملکرد صحیح سنسور شعله را محدود کند ، که می تواند باعث خرابی کوره موتورخانه شود. راه تعیین اینکه آیا حسگر شعله ناپاک باعث نقص در کوره می شود این است که میکرو آمپر را بخوانیم ، که یک تکنسین متخصص کوره می تواند به شما ارائه دهد.

مشکل سیزدهم

عیب یابی موتورخانه با بررسی خطوط لوله کشی گاز

کل خط گاز را از ورودی اصلی تا مشعل های سیستم موتورخانه بررسی کنید. خط گاز را دنبال کنید. ممکن است بسته باشد یا سوئیچ خاموش باشد. بررسی کنید که آیا مخزن آب گرم شما کار می کند یا خیر! اگر نه ، ممکن است مشکل گازرسانی به خانه باشد. خط گاز باید روی ” باز ” تنظیم شود. همچنین ، اگر کوره دارای چراغ پیلوت است ، بررسی کنید که آیا روشن است یا خیر. گاهی اوقات ، چراغ پایلوترا می توان در خارج از فصل خاموش کرد. اگر چراغ پایلوت پس از چند بار روشن نشود ، ممکن است به تعمیر متخصص نیاز داشته باشید. اگر مشکوک به نشت گاز هستید و بوی شدید آن است ، باید فورا خانه خود را ترک کرده و با شرکت تاسیسات گاز خود تماس بگیرید. نشت گاز یکی از مشکلات رایج موتورخانه است که بر عملکرد کارآمد کوره گاز شما تاثیر می گذارد. اما مهمتر از همه ، این می تواند برای سلامتی شما و خانواده شما بسیار خطرناک باشد. سیستم های موتورخانه به گونه ای طراحی و ساخته شده اند تا سال ها دوام بیاورند ، اما هیچ یک از آنها برای همیشه کار نمی کنند.