خدمات طراحی و اجرای روف گاردن

روف گاردن در اصل باغ و فضای سبز ساخت دست بشر در بالاترین سطح ساختمان های مسکونی و تجاری می باشد. اجرای روف گاردن با انواع گیاهان مختلف در تهران علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و دلنشین ، تا حدی دما را کنترل کرده ، فواید هیدرولوژیکی داشته و حتی در مقیاس بزرگ ممکن است دارای مزایای اکولوژیکی باشد.

در بیشتر مناطق ، باغ و باغچه های حیاط ها معمولا فضای محدودی دارند. اگر شما علاقه بسیار زیادی به امور باغبانی دارید ، در چنین مواقعی شاید تصمیم به طراحی و اجرای روف گاردن بگیرید. طراحی روف گاردن کوچک روشی ایده آل جهت گسترش فضای خود است که در آن می توانید از فضاهای بی استفاده و هدر رفته ، بهترین استفاده را داشته باشید! یک چیز جادویی در مورد اجرای بام سبز وجود دارد. باغ‌ های حیاط خلوت مکان‌ های شگفت‌ انگیزی هستند ، اما وقتی در بالای زمین و روی پشت بامی قرار می‌ گیرند ، جایی که قرار نیست در آنجا باشند ، یک تجربه فراموش نشدنی برای شما به وجود می آید. در روف گاردن ها ، هوا تازه‌ تر و چمن ها سبزتر به نظر می‌ رسند. در این مقاله سعی داریم شما را با جزئیات کامل اجرای روف گاردن در تهران بیشتر آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

محاسبه قیمت و هزینه خدمات باغبانی

روف گاردن پشت بام چیست ؟

روف گاردن پشت بام در واقع باغی است بر روی پشت بام یک ساختمان ، فضاهای سبز ساخته شده توسط بشر در بالاترین سطح سازه های مسکونی و تجاری! این مناطق سرسبز و متشکل از گیاهان مختلف به بهبود زیبایی ساختمان کمک می کنند. سالهاست که طراحی روف گاردن در میان مردمان کشورهای مختلف بسیار محبوب شده است! با توجه به مناظر شهری امروزی که مملو از جمعیت است و فضای سبز کمتری دارد ، صاحبان ساختمان های مسکونی و معماران تمایل بیشتری به طراحی روف گاردن کلاسیک و یا مدرن پیدا کرده اند. روف گاردن ها در تهران بسیار خیره‌ کننده هستند ، منظره‌ ای شگفت‌ انگیز از شهر را ارائه می‌ دهند و یک پناهگاه آرامی فراهم می کنند. اما جدا از جذابیت زیبایی شناختی ، طراحی روف گاردن مزیت های عمده دیگری را نیز ارائه می دهد.

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن در تهران

  • روف گاردن می تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد – خدمات روف گاردن نه تنها هوای آلوده را از طریق فتوسنتز گیاهان بلکه از طریق خاک نیز فیلتر می کنند. روف گاردن ها همچنین از پخش شدن گرد و غبار جلوگیری کرده و در نتیجه محیطی بسیار تمیزتر ایجاد می کنند.
  • ساختن یک روف گاردن روشی موثر برای استفاده از آب باران است – باران به ما آب و انرژی رایگان می دهد و باغ های پشت بام برای استفاده حداکثری از آن ایده آل هستند زیرا گیاهان فورا از آب باران استفاده می کنند. در واقعآنها می توانند تا 80 درصد آن را در تابستان و تا 40 درصد در زمستان حفظ کنند. گیاهان روف گاردن در تهران نه تنها بارندگی را جمع‌ آوری می‌ کنند ، بلکه به عنوان فیلترهای طبیعی برای هر آبی که از ساختمان خارج می‌ شود عمل کرده و دما ، جریان و تاثیر آن بر ساختار ساختمان را تعدیل می‌ کنند.
  • طراحی روف گاردن می تواند اثر گرمایی شهری را حل کنند – افزایش دما به دلیل ماشین ها و گرمای خارج شده از بتن و سنگفرش ها یکی از بزرگترین مسائلی است که شهرهای بزرگی همچون تهران با آن دست و پنجه نرم می کنند. در واقع با طراحی روف گاردن کوچک می توانید از طریق فرآیند تبخیر گیاهان که هوای اطراف را خنک می کند ، به این مشکل کمک شایانی کنید. به علاوه اگر تصمیم دارید به سراغ گیاهان کمی بلندتر بروید ، آنها همچنین برای زمانی که در باغ خود استراحت می کنید ، سایه ایجاد می کنند.
  • خدمات طراحی و اجرای روف گاردن ها انرژی کارآمدی دارند – در حقیقت روف گاردن ها می توانند با عایق های عالی و حفظ گرما در زمستان و هوای خنک در تابستان به مصرف انرژی بهینه تر کمک کنند. این به معنای نیاز کمتر به AC در تابستان و گرمایش در زمستان است که به معنای هزینه کمتر برای قبض برق است.

تاریخچه اجرای روف گاردن

تاریخچه اجرای روف گاردن به سال ها قبل باز می گردد. مردم از ابتدای تاریخ ثبت شده مراحل ساخت بام سبز را اجرا می کردند. قدیمی ترین سوابق به زیگورات های باستانی بین النهرین برمی گردد که بین 4000 تا 600 سال قبل از میلاد ساخته شده اند. باغ‌ های معلق بابل احتمالا معروف‌ ترین روف گاردن های قدیمی محسوب می شوند ، با تراس‌ های چشم‌ اندازی که گیاهان دنباله‌ دار را در خود جای می دادند. یکی از اولین مناظر طراحی شده ، یک روف گاردنی بود که به سفارش پاپ پیوس دوم در پیانزا ، ایتالیا ، در سال 1463 اجرا شد. در ایالات متحده اجرای روف گاردن ها در شهر نیویورک در دهه 1890 رایج شد و بدین ترتیب اجرای بام سبز در اکثر کشورهای دنیا گسترش یافت.

نحوه طراحی و اجرای روف گاردن :

نحوه طراحی و اجرای روف گاردن به گونه ای است که باید در ابتدا در مورد احکام محلی و قوانین مالکیت اجاره یا مقررات صاحبین ملک بررسی های لازم انجام شود. سپس باید با شرکت های خدماتی طراحی باغچه مجرب همچون شرکت ساختمانی آس جهت اجرای این طرح مشورت کنید. متخصصان شرکت آس با مراجعه به ساختمان شما تمامی بررسی های لازم جهت امن بودن اجرای پروژه را انجام می دهند. متخصصین ما با بررسی محل این اطمینان را حاصل می کنند که آیا ساختمان شما مکان خوبی برای اجرای پروژه بام سبز است یا خیر! برخی از ساختمان ها برای تحمل وزنی بیشتر از ناحیه سقف طراحی نشده اند. ساختمان های دیگر ممکن است بتوانند وزن اضافی را تحمل کنند ، اما فقط قادر به تحمل وزن محدودی هستند. یک معمار یا پیمانکار در این زمینه راهنمایی لازم را می کند.

اگر ساختمان شما از لحاظ ساختاری قادر به تحمل وزن بیشتری باشد ، وزن خود روف گاردن نیز در این پروژه طراحی و اجرای روف گاردن بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سعی کنید از سبک ترین وزن ممکن استفاده کنید. کانتینرهای پلاستیکی ، فایبرگلاس و یا فوم را انتخاب کرده و هرگز از سنگ فرش استفاده نکنید. از خاک گلدان سبک به جای خاک باغ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که روف گاردن شما به طور قابل توجهی بادگیرتر از یک باغ معمولی خواهد بود ، از این رو باید حتما بادگیر را در طراحی آن به کار بگیرید. سعی کنید از داربست و یا برخی بادگیرهای مشبک استفاده کنید. بادشکن هایی که جریان باد را مختل می کنند ، به جای تلاش برای متوقف کردن کامل آن ، در واقع موثرتر خواهند بود. شما قطعا نمی خواهید جریان باد را از بین ببرید ، بلکه هدفتان کاهش آن است.

نحوه آبیاری را هرگز نباید فراموش کرد‍! روف گاردن شما باید در هوای گرم مکررا آبیاری شود و حمل سطل های آب به پشت بام کار عملی و عقلانی نیست. از این رو سیستم ذخیره آب در داخل و یا نصب سیستم آبیاری اتوماتیک را در نظر بگیرید. برخی از رایج ترین مواردی که در مراحل ساخت بام سبز باید در نظر گرفته شود عبارتند از :

  • ظرفیت وزنی. هنگام ترسیم استراتژی طراحی روف گاردن کوچک ، ابتدا حداکثر ظرفیت بار ساختاری سقف باید بررسی گردد. اینجاست که مشاوره با یک مهندس سازه ضروری است. برنامه ریزی نادرست ممکن است در درازمدت برای شما گران تمام شود ، بنابراین مطمئن شوید که حداکثر وزنی که سقف شما می تواند قبل از نصب آن را تحمل کند ، محاسبه گردد.
  • فاکتورهای محیطی. یکی از موارد کلیدی اجرای روف گاردن ، در نظر گرفتن عوامل محیطی همچون نوع قرار گرفتن در معرض آفتاب و باد می باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید تعیین می کند که کدام گیاهان ، گل ها و سبزیجات را می توانید پرورش دهید. به طور معمول پشت بام‌ ها مقدار زیادی نور مستقیم خورشید دریافت می‌ کنند ، بنابراین گزینه‌ های زیادی برای کاشت وجود دارد ، زیرا بیشتر سبزیجات در آفتاب کامل ( حداقل شش ساعت بدون مانع و نور مستقیم خورشید ) بهترین رشد را دارند. با این حال اگر ساختمان بلندی در مجاورت ساختمان شما قرار دارد که تابش نور خورشید را مسدود می کند ، گیاهان و سبزیجات مقاوم‌ تر در برابر سایه وضعیت بهتری خواهند داشت.
  • باد. به طور کلی ، پشت بام ها ممکن است شرایط باد بیشتری را نسبت به باغ های معمولی تجربه کنند. یک باغ روی پشت بام با جریان هوای خوب برای اکثر گیاهان عالی است ، اما مناطق بسیار بادخیز می توانند گیاهان را خشک کنند یا سیستم ساقه را قبل از بلوغ بشکنند.
  • الکتریسیته. لزوما برای یک باغ روی پشت بام به برق نیاز نیست ، اما اگر می‌ خواهید از باغ پشت بام خود زیر ستاره‌ ها لذت ببرید ، داشتن یک پریز برق ضد آب در هر جایی از پشت بام شما ممکن است برای ابزار برقی و تجهیزات باغبانی و همچنین روشنایی مفید باشد. اگر می خواهید مسیر پایدارتری را طی کنید ، چراغ های خورشیدی نیز گزینه خوبی هستند.
  • سیستم زه کشی و ضدآب بودن. ابتدا باید لایه عایق مخروطی بر روی پشت بام نصب گردد تا آب اضافی را به سیستم مخزن ذخیره یا زهکشی روی زمین هدایت کند. در بالای عایق ، یک لایه پوشش یا کفپوش ایمن برای استفاده به عنوان پایه سطح سخت اضافه می شود. در بالای پوشش سطح سخت عاقلانه است که یک لایه لاستیکی ضد آب اضافی شود.

امروزه رشد و صنعتی شدن شهرها و دشواری دسترسی به فضای باز و محیط ‌های طبیعی انسان را بر آن داشته تا به فضاهای حداقلی در محل زندگی خود مانند حیاط ، بام و غیره توجه ویژه ای نشان دهد. در طراحی روف گاردن کلاسیک ، المان های مختلفی چون انواع آب نما ، آلاچیق و پرگولا ، گلدان ‌های پرتابل یا ثابت با فضای سبز مناسب ، چمن ‌های طبیعی و مصنوعی ، نیمکت با چوب‌ های اشباع ، باربیکیو آشپزخانه‌ های صحرایی و گاهی حتی بنا به سفارش جکوزی ، استخر‌های فایبرگلاس و محل هایی جهت آفتاب گرفتن مورد استفاده قرار می ‌گیرند. همچنین جهت نگهداری از این پشت بام های سبز در نظر داشتن سیستم‌ های آبیاری مکانیزه ، سیستم‌ های گرمایشی محوطه فضای سبز در زمستان و بسیاری تمهیدات دیگر حائز اهمیت است.

اگر در یک آپارتمان یا خانه بدون حیاط زندگی می کنید ، اجرای روف گاردن در تهران به شما این امکان را می دهد تا درختان و گیاهان زینتی ، گلها و حتی گیاهان خوراکی را پرورش دهید. قبل از شروع کاشت با مهندس سازه تماس بگیرید و نقشه باغ خود را تهیه کنید. گیاهان و تزئینات مناسب را انتخاب کنید تا از فضایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را ببرید. در ادامه شما را با طراحی و اجرای روف گاردن بیشتر آشنا می کنیم.

ارزیابی سطح پشت بام و سازه ساختمان

ارزیابی سطح پشت بام و سازه ساختمان جز اولین کارهایی است که باید قبل از شروع برنامه ریزی اجرا و طراحی روف گاردن انجام گردد. این به معنای ارزیابی سلامت سازه ساختمان و پشت بام است. چند گلدان در اینجا و آنجا مشکل چندانی ایجاد نمی کند ، اما اگر قصد دارید یک تخت باغچه راه اندازی کنید به خاطر داشته باشید که حتی گلدان های کم عمق نیز می توانند تا 60 کیلو در هر متر مربع وزن داشته باشند ، بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که سقف می تواند آن را پشتیبانی کند. مهم نیست که چقدر خود را فنی می دانید ، داشتن یک متخصص واجد شرایط ارزیابی ساختار بسیار ایمن تر از انجام آن توسط خودتان است. با مهندسین سازه و معماران شرکت آس جهت اجرای روف گاردن در تهران مشورت کنید. آنها همچنین در مورد اینکه آیا برای توسعه ای که در حال برنامه ریزی هستید نیاز به گرفتن مجوز ساختمان دارید یا خیر مطلع بوده و می توانند به شما در دریافت آن کمک کنند. استحکام و همچنین اندازه سقف به شما کمک می‌ کند تا تعیین کنید که آیا می‌ توانید ساختار و آبیاری مورد نیاز برای یک قطعه باغ را بسازید یا اینکه باید در مقیاس کوچک‌ تر با گیاهان گلدانی که فشار زیادی به ساختار سقف وارد نمی کنند ، فکرکنید.

برای لذت بردن کامل از روف گاردن خود باید در آنجا احساس امنیت کنید. ابتدا مطمئن شوید که قسمت ورودی و همچنین پله ها یا نردبان قابل مشاهده بوده و دسترسی آسان دارند. در صورت احتمال آب و هوای بد یا هر خطر دیگری قطعا شما می خواهید بتوانید با خیال راحت و سریع پایین بیایید. مطمئن شوید که ورودی ، راه پله‌ ها و راهروها را اندازه‌ گیری کرده‌ اید تا مطمئن شوید که با اندازه همه چیزهایی که قصد دارید در آنجا بیاورید مطابقت دارد. جهت جلوگیری از خطرات مطمئن شوید در طراحی روف گاردن گیاهانی که خیلی نزدیک به تاقچه ها قرار دارند یا آویزان هستند ، به درستی محکم شده باشند.

انتخاب صحیح انواع گل در طراحی روف گاردن

انتخاب صحیح انواع گل در طراحی روف گاردن کلاسیک و مدرن بسیار اهمیت دارد ، چرا که شرایط آب و هوایی هر منطقه ای بسیار متنوع است. برخی از پشت بام ها نور مستقیم خورشید را دریافت می کنند. در برخی از سقف ها ، دما می تواند تا 170 درجه فارنهایت برسد در حالی که برخی دیگر در معرض بادهای شدید هستند. در مراحل ساخت بام سبز ، در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی روی پشت بام هنگام چیدن گیاهان برای باغ پشت بام به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید. قبل از شروع کاشت هر نوع گل و گیاهی یک سری مواردی است که باید حتما در نظر داشته باشید.

در اینجا برخی از انواع گیاهان شناخته شده برای رشد در باغ های پشت بام گردآورده شده است :

  • گیاهان مقاوم به خشکی – بسیاری از روف گاردن های در معرض نور مستقیم خورشید و باد ، برای رشد به آبیاری عمیق و مکرر نیاز دارند. اگر تمایل یا بودجه ساختن یک سیستم قطره‌ ای یا هر شکل دیگری از آبیاری دائمی را ندارید ، به سرعت از حمل آب و آبیاری روزانه خسته می‌ شوید. برای جلوگیری از وقوع این مشکل ، در حین اجرای روف گاردن گیاهان مقاوم به خشکی را انتخاب کنید. گل و گیاهان بسیار زیبایی با عدم نیاز به شرایط نگهداری مداوم وجود دارند مانند ساکولنت ها ، کاکتوس ها و بسیاری دیگر از گیاهان مقاوم به خشکی مانند رز برفی ، مریم گلی یا علف های هرز پروانه ای. درختان و درختچه های همیشه سبز نیز گزینه ای عالی برای روف گاردن محسوب می شوند.
  • گیاهان مقاوم به سایه – اگر پشت بامی دارید که توسط سازه های همسایه سایه می اندازد ، نگران انتخاب گل و گیاه برای روف گاردن خودن نباشید. با انتخاب صحیح گیاهان می توانید باغ رویایی خود را حتی زمانی که نور خورشید کمیاب است داشته باشید. به سراغ گیاهانی بروید که در نور جزئی خورشید رشد می کنند مانند پامچال ، چمن جنگلی ژاپنی ، گل برفی وگل انگشتانه. اگر قصد دارید در اجرای روف گاردن در تهران از حس کشاورزی را تجربه کنید ، به سراغ سبزیجات سالاد ( کاهو ، روکولا یا اسفناج ) ، سبزیجات ریشه دار ( هویج ، سیب زمینی ، چغندر ) یا سبزیجات براسیکا ( کلم بروکلی ، کلم ، گل کلم ) بروید. همچنین می توانید یک باغ گیاهی مقاوم در برابر سایه با گزینه هایی مانند پیازچه ، نعناع ، جعفری و پونه کوهی پرورش دهید.
  • گیاهان مقاوم در برابر باد – در شرایطی که هیچ ساختمان یا درخت دیگری برای جلوگیری از وزش باد وجود ندارد ، بسیاری از روف گاردن ها در مقایسه با باغ های سطح زمین با شرایط باد بالاتری مواجه می شوند. اگر این مورد در پشت بام شما صادق است و باد زیادی در اطراف ساختمان شما می ورزد ، گیاهان کم‌ رشد و پوشش زمینی مانند چمن‌ های تزئینی، ادریسی و بوته‌ های ریز را انتخاب کنید. گیاهان گلدار مانند بابونه آفریقایی ، کورئوپسیس ، بابونه شاستا ، نستورتیوم ، گل همیشه بهار، خرفه و زینیا نیز کاملا در برابر باد مقاوم هستند. یک درخت لیمو همچنین می تواند یک افزودنی عالی برای باغ شما باشد و همینطور سبزیجات ذکر شده مانند آرگولا ، کاهو ، سیر ، تربچه و سیب زمینی. دوستداران گیاهان دارویی می توانند پیازچه ، آویشن ، مریم گلی یا رزماری را برای یک تکه سبز خوش طعم انتخاب کنند.
  • گیاهانی که در برابر نور خورشید رشد می کنند – گیاهان آفتاب گیر برای پشت بام هایی که حداقل شش ساعت در روز در معرض آفتاب مستقیم قرار می گیرند ، گزینه ای عالی هستند. اگر می خواهید یک باغ آفتابی و شاد روی پشت بام داشته باشید ، گل همیشه بهار و گل های وحشی بکارید. اگر ترجیح می دهید سبزیجات و میوه های تازه را در طراحی روف گاردن خود برداشت کنید ، گوجه فرنگی و توت فرنگی را انتخاب کرده و اگر پشت بام شما می تواند آن را پشتیبانی کند ، درخت افرای ژاپنی در آفتاب کامل رشد می کند و نقطه برجسته واحه شما خواهد بود.

اکنون به شرح کامل مراحل طراحی و اجرای روف گاردن در تهران می پردازیم :

آماده سازی پشت بام جهت اجرای بام سبز

در آماده سازی پشت بام جهت اجرای بام سبز ، ظرفیت بارگیری سقف باید ارزیابی گردد. ظرفیت بارگیری این است که سازه سقف شما چه وزنی را تحمل می کند. این شامل گیاهان ، ظروف نگهدارنده گیاهان ، مبلمان ، تجهیزات ، بازدید کنندگان و بارشهای آب و هوایی مانند برف خواهد بود. با مهندس سازه تماس بگیرید تا در مورد این جزئیات روف گاردن پشت بام اطلاعات کافی را به دست آورید. یک مهندس سازه همچنین می تواند در طراحی های اولیه باغ و نحوه کار در مورد انسداد احتمالی ( مانند دودکش ها ) به شما مشاوره می دهد. فقط اطمینان حاصل کنید که مهندسی که با آن تماس می گیرید دارای مجوزهای لازم است.

قبل از شروع ساخت و ساز ، قوانین ساختمانی شهرداری باید مرور گردد تا مطمئن شوید اجرای روف گاردن در تهران در منطقه شما مجاز می باشد. منطقه شما ممکن است محدودیت هایی در ارتفاع باغ شما ، نحوه استفاده از فضای سقف خود و اینکه آیا برخی از تزئینات باعث حواس پرتی می شود ، باشد. اگر خانه خود را اجاره می کنید ، قبل از اقدام به نصب روف گاردن برای دریافت اجازه با صاحبخانه خود تماس بگیرید. در معرض نور خورشید قرار گرفتن ساختمان خود را بررسی کنید. بسته به گیاه ، باغ شما به 6 تا 8 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد. به الگوهای نور خورشید در طی 1 یا 2 هفته توجه داشته باشید تا مطمئن شوید که نور خورشید سقف شما توسط ساختمان های دیگر پنهان نشده باشد.

وزش باد را تحت کنترل داشته باشید. باد معمولا در پشت بام نسبت به سطح زمین شدیدتر است ، خصوصا اگر ساختمان شما چند طبقه باشد. باد زیاد می تواند به گیاهان بسیار آسیب برساند یا حتی از بین ببرد. در صورت مشاهده باد شدید روی سقف خود ، ممکن است بادگیرهای سازه ای ( مانند چفت ها ) ضروری باشند. شما می توانید قرار گرفتن در معرض باد را با پره هوا ، با باد سنج ، یا با ایستادن روی سقف و تجربه هوا برای خود کنترل کنید. از آنجا که باد می تواند خاک را خشک کند ، گیاهان شما نیاز به آبیاری مکرر دارند و در نظر داشتن این موضوع در طراحی روف گاردن مدرن بسیار حائز اهمیت است.

گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان مناسب روف گاردن باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند و از این رو به دنبال گیاهان خشک و مقاوم در برابر گرما باشید. باد و نور خورشید به طور بالقوه شدید ، گیاهان قوی تر را به عنوان کاندیدای بهتر برای طراحی روف گاردن تبدیل خواهد کرد. نهال هایی با این ویژگی ها احتمال زنده ماندن در سال اول خواهند داشت. اگر می خواهید گیاهان شکننده تری اضافه کنید ، سایبان یا بادگیر اضافه کنید.علف های زینتی ، گل انگبین و مگنولیا همگی در هوای گرم و آفتابی خوب عمل می کنند. اطمینان حاصل کنید که گیاهان خود را حتی به گیاهانی که در برابر خشکی مقاوم هستند به طور منظم آبیاری کنید. همچنین گیاهان بومی متناسب با منطقه خود را خریداری کنید. گیاهان نشات گرفته از آب و هوای شما ، جانوران بومی را مانند پرندگان و پروانه ها جذب می کنند. آنها همچنین راحت تر از گیاهان غیربومی با باغ شما سازگار می شوند. در صورت برخورد شدید باد یا گرما ، بقای گیاهان شما بسیار بیشتر خواهد بود.

در روند طراحی روف گاردن مدرن درختان و درختچه های زینتی را انتخاب کنید. گیاهان بزرگ سقف شما را سنگین می کنند و فضای کمتری برای سایر دکورها خواهید داشت. درختان و بوته های کوچک و زینتی در باغهای پشت بام زمانی که با ضد بادها محافظت می شوند و در ظروف پایدار قرار می گیرند ، بسیار ایده آل خواهند بود. ریشه درختان خود را هر چند سال یکبار کوتاه کنید تا در اندازه قابل کنترل نگه داشته شوند. از گیاهان برگ درشت دوری کنید. گیاهانی که دارای برگ های بزرگ و نرم هستند ، در اثر وزش باد شدید در باغ های پشت بام خرد می شوند. همچنین احتمال دارد در فصول سردتر زمستان دچار سوختگی شوند. گیاهان یا کاج های برگ ریزتر به ویژه در پشت بام ها به خوبی رشد می کنند. تفاوت اصلی بین برنامه ریزی کاشت هر گونه گل و گیاهی بر روی پشت بام وحیاط خلوت این است که نمی توانید در زمین بکارید. بنابراین چه در گلدان ، چه در ظروف و چه در بسترهای مرتفع گیاهان را بکارید ، آنها تنها به شما و آب و هوا متکی خواهند بود. این همان چیزی است که مشخص می کند چه گیاهانی برای یک باغ روی پشت بام بهترین هستند. این به آب و هوای منطقه محل زندگی شما نیز بستگی دارد.

در صورت عدم بارندگی کافی برای سیستم ذخیره سازی ، استفاده از شلنگ برای آبیاری باغچه از نظر فضا بسیار کم مصرف خواهد بود. شیر یا خط آب روی سقف را بررسی کنید و شلنگ خود را به منبع آب وصل کنید. قابل اطمینان ترین روش آبیاری شامل راه اندازی سیستم آبیاری خودکار ( سیستم آبیاری قطره ای ) است. برای گیاهان روف گاردن از گلدان های مناسب استفاده کنید. گلدان های ایده آل بسیار سبک و عمیق خواهند بود تا بتوانند ریشه گیاهان شما را در خود جای دهند. ظروف چوبی یا پلاستیکی را به جای مواد سنگین تر مانند سفالینه انتخاب کنید.

بذرها یا نهال های خود را در ظروف قرار دهید. بسته به علاقه خود می توانید گیاهان خود را از بذر پرورش دهید یا گیاهان جوان را از گیاهان دیگری قلمه بزنید. نهال ها معمولا قوی تر و مقاوم در برابر آفات هستند ، در حالی که بذرها بسیار ارزان ترند. در صورت لزوم می توانید داربست نصب کنید. بادگیرها باعث می شوند گیاهان شما در هوای سخت خشک نشده و آسیب نبینند. داربست رایج ترین گزینه برای سقف روف گاردن است ، زیرا دارای سوراخ می باشد. بادگیرهای محکم به راحتی از بین می روند.

حالت دیگر طراحی و اجرای روف گاردن شامل باغ های فشرده هستند. این باغ ها به محوطه سازی و نگهداری منظم نیاز دارند. در بعضی موارد ، ساختار سقف باید از طریق افزودن کف یا مهاربند اضافی تقویت شود تا بتواند وزن ترکیبی خاک ، گیاهان و بارندگی را در خود جای دهد. به طور کلی سه فاز در طراحی روف گاردن باید در نظر گرفته شود :

  1. فاز اول : تست و بررسی
  2. فاز دوم : مرحله برنامه ریزی
  3. فاز سوم : فاز نهایی اجرایی

در فاز اول طراحی روف گاردن در تهران ، سازه باید توسط یک شرکت مهندسی محلی ارزیابی و پاکسازی شود تا اطمینان حاصل شود که سقف از وزن سیستم زهکشی ، محیط رشد ، گیاهان ، سنگها ، مردم ، سایر مواد محوطه سازی و تجمع بارندگی شدید به شکل تگرگ پشتیبانی می کند. در حالت ایده آل سقف انتخابی به هیچ گونه تغییراتی احتیاج ندارد ، زیرا این امر باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود. سپس سیاست گذاری های لازم باید انجام شود و با برآورد هزینه ( بر اساس متراژ محیط مورد نظر ) ، سعی گردد بهترین کار ارائه شود. قبل از شروع اجرای روف گاردن موارد زیادی را باید در نظر داشته باشید. در ادامه به شرح آن ها می پردازیم :

محفظه و ظروف

ظروف یکی از واضح ترین اجزای روی پشت بام ها هستند. البته این بدین معنا نیست که باید هزینه های زیادی را صرف خرید محفظه ها بکنید. علاوه بر زیبایی ، مواردی که باید هنگام انتخاب ظروف پشت بام خود به خاطر بسپارید اندازه و وزن و مواد تشکیل دهنده آنها است. ظروف انتخابی شما باید به اندازه ای بزرگ باشند که بتوانند ریشه گیاه را نگه دارند. مقدار خاک مورد نیاز متفاوت خواهد بود ، بنابراین قبل از کاشت آنها درباره انتخاب های خود تحقیق کنید. اگر نگران این باشید که پشت بام شما تا چه وزنی می تواند تحمل کند ، وزن کانتینر مسئله ساز می شود. به یاد داشته باشید که با آب دادن ظروف سنگین تر نیز می شوند. مواد سنتی مانند خاک رس ، گلدان و سیمان می توانند بسیار سنگین باشند.

گلدان های پلاستیکی و ظروف مصنوعی جدید به اندازه کافی سبک هستند که بتوانید به راحتی آن ها را بلند کنید. همچنین لازم است تعادل قد گیاهان خود را متعادل کنید. یک گیاه بلند یا سنگین ، مانند یک درخت کوچک یا یک گیاه گوجه فرنگی پر از میوه های رسیده را در یک گلدان سبک بریزد. اگر پشت بام شما بادگیر است ، از ظروف سنگین استفاده کنید. گلدان های سفالی ، خاک رس و سرامیک نیز بیشتر از مواد مصنوعی گرم می شوند. با گرم شدن گلدان ، خاک و ریشه ها گرم شده و به آبیاری مکرر نیاز دارند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد گلدان های های فایبرگلاس را در باغ های پشت بام خود ترجیح می دهند.

خاک

معمولا در طراحی و اجرای روف گاردن ، خاک آخرین چیزی است که به آن توجه می شود در حالیکه یکی از مهم ترین قسمت های اجرای کار می باشد. خاک خوب یعنی گیاهان سالم و کار کمتری برای شما! اگر گیاهان خود را در ظروف و محفظه ها پرورش می دهید ، از مزیت وارد کردن خاک برخوردار خواهید بود. خاک شما باید با نسبت مناسبی از کود ترکیب شود. برای بهبود زهکشی ، در هر گلدان یک مشت پرلیت اضافه کنید. توجه داشته باشید که خاک موجود در ظروف نیاز به تعویض دوره ای دارد ، معمولا هر بهار!

کود مناسب

گیاهانی که در ظروف کاشته می شوند ، به کوددهی منظم نیاز دارند. حتی یک مخلوط گلدان عالی نیز به مرور زمان تخلیه می شود ، زیرا با آبیاری مواد مغذی آن ها خارج می شود. هرچه گیاه بزرگتر شود و هرچه آب بیشتری مصرف شود ، خاک سریع تر تخلیه می شود. نوع کودی که استفاده می کنید میزان دفعات کوددهی را تعیین می کند ، اما هر 2 الی 3 هفته باید کافی باشد. کودهای خوبی در بازار وجود دارد که از جمله آنها می توان به طور فزاینده ای به مواد آلی اشاره کرد.

آشنایی با انواع روف گاردن :

آشنایی با انواع روف گاردن از دیگر مواردی است که باید در مراحل ساخت بام سبز به آن توجه داشت. در ادامه قصد داریم سه نوع متداول طبقه بندی روف گاردن ها را برایتان توضیح دهیم که بر اساس نحوه نگهداری و پوشش گیاهی دسته بندی شده اند :

روف گاردن گسترده

روف گاردن گسترده به حداقل لایه بستر خاک نیاز دارد و از این رو نگهداری آن آسان است. این دسته از روف گاردن ها زیبایی خاصی ندارند ، زیرا انواع پوشش گیاهی که روی آن رشد می کند بسیار محدود است. گلسنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای این نوع باغ ها محسوب می شوند. گلسنگ می تواند به راحتی در سطوحی مانند پلاستیک ، فلز و شیشه رشد کند. از طرف دیگر خزه گیاه کوچکی است که برای بقای خود به تغذیه کمتری و برای رشد به رطوبت زیاد خاک نیاز دارد. طراحی و اجرای این روف گاردن ها از نظر نوع پوشش گیاهی و ساختمانی از قیمت کمتری برخوردار بوده و برای آب و هوای مرطوب ایده آل هستند.

روف گاردننیمه فشرده

روف گاردن نیمه فشرده به لایه خاک عمیق تری نیاز دارد که تنوع گونه های گیاهی را افزایش می دهد. به دلیل پوشش گیاهی ، بار بیشتر برای خاک و نگهداری آب ، ساخت با ثبات تر لازم است. می توانید از گیاه گل ناز در این متد استفاده کنید ، از آنجایی که این گونه ها شاداب هستند نیازی به آبیاری مکرر ندارند. با این حال ، پوشش گیاهی به آبیاری اضافی در دوره های طولانی مدت خشک نیاز دارد. گل های وحشی که نیازی به نگهداری ندارند ، می توانند به راحتی در چنین روف گاردن هایی پرورش داده شوند.

روف گاردن فشرده

روف گاردن فشرده می تواند شامل پوشش های گیاهی مشابه باغ حیاط خانه مانند انواع گل ها ، بوته ها و درختان باشد. با این حال ، این روف گاردن به ساخت و سازهای بزرگ و پایدار نیاز دارد و از این رو بیشتر ساختمان ها برای باغ های بام فشرده مناسب نیستند. علاوه بر نیازهای اساسی نگهداری ، در حین آبیاری نیز توجه ویژه ای می طلبند.

اثرات زیست محیطی طراحی روف گاردن

اثرات زیست محیطی طراحی روف گاردن در محیط های شهری بسیار حائز اهمیت است. گیاهان توانایی کاهش جذب کلی گرما در ساختمان را دارند که در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی می شود. علت اصلی تجمع گرما در شهرها زیر نور خورشید قرار گرفتن ، جذب تابش خورشید توسط جاده ها و ساختمان های شهر و ذخیره این گرما در مصالح ساختمانی و تشعشع مجدد بعدی آن است. با این حال ، سطح گیاهان در نتیجه تعرق بیش از 4 الی 5 درجه سانتیگراد ( 9-7 درجه فارنهایت ) بالاتر از محیط افزایش نمی یابد و گاهی اوقات خنک تر هستند. سپس این امر به خنک سازی محیط بین 3.6 الی 11.3 درجه سانتی گراد ( 6.5–20.3 درجه فارنهایت ) بسته به منطقه روی زمین ( در مناطق گرمتر ، دمای محیط بیشتر سرد می شود ) منجر می شود. بدیهی است که سقف های مجهز به باغ در کاهش اثرات دما در برابر سقف های بدون باغ بسیار مفید هستند. طراحی روف گاردن کوچک به کاهش دمای شهری و در نتیجه کاهش آلودگی ، مشکلات مرتبط با گرما و کاهش بیشتر انرژی کمک شایانی می کند.

اهمیت طراحی و اجرای روف گاردن

اهمیت طراحی و اجرای روف گاردن یک اولویت مهم برای برنامه ریزان شهری است. مزایای محیطی و زیبایی شناختی برای شهرها انگیزه اصلی است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که با اجرا و طراحی روف گاردن کوچک دمای شهر 0.11 الی 0.84 سانتیگراد کاهش می یابد. در تهران عواملی چون رانت ، تراکم فروشی بی رویه ، زمین خواری و قیمت بالای زمین ، تخریب اماکن طبیعی مثل پارک ها ، جنگل‌ های طبیعی و مصنوعی به جهت ساخت و ساز مراکز مسکونی و تجاری را به دنبال داشته است. از این رو تصویب قوانینی در جهت ایجاد فضای سبز حداقلی یا اجرای روف گاردن در تهران برای مالکین اماکن مسکونی و تجاری در اولویت قرار گرفته است. از این رو در تهران نیز جهت توسعه پایدار محیط طبیعی و محیط زیست پایدار شهر دارای اهمیت می ‌باشد.

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن چیست ؟

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن ها به قدری گسترده است که روز به روز شاهد افرایش گرایش شهرنشینان جهت اجرای بام سبز هستیم. با توجه به مشکلاتی همچون آلودگی هوا ، ترافیک و شلوغی شهرها ، ساخت و سازهای غیر اصولی و کمبود سرانه فضاهای سبز شهری که دست به گریبان شهرهای بزرگ شده است ، پرداختن به این فناوری می ‌تواند بیشترین و بزرگترین تحولات و دستاوردهای زیست محیطی را برای کاهش این معضلات در شهرهای بزرگ به همراه داشته باشد.

مزیت اجرای روف گاردن در تهران

  • تبدیل انتشار گاز CO2
  • تولید اکسیژن
  • کاهش گرمای ساختمان و انرژی مصرفی
  • ایجاد زیستگاه برای حیات وحش
  • کاهش دمای محیط
  • کاهش رواناب و تخلیه آب طوفان
  • بهبود وضعیت هوا و کاهش آلودگی
  • افزایش ارزش ملک
  • عایق بندی در مقابل گرما و سرما
  • کنترل و کاهش آلودگی‌ های صوتی حاصل از سر و صدای داخل و خارج ساختمان
  • ایجاد محیطی سبز و دلنشین برای ساکنین و همچنین افزایش سطح کیفی زندگی کاربران ساختمان

در ادامه به شرح جزئی از مزیت های برتر طراحی روف گاردن کلاسیک می پردازیم. بر کسی پوشیده نیست که کیفیت هوا در ایران ، به خصوص شهر تهران به طرز چشمگیری ضعیف است. طراحی روف گاردن مدرن به نه تنها از طریق گیاهان و فرآیند فتوسنتز، بلکه از طریق رسوب در فضای رشد به کاهش و فیلتر کردن ذرات سمی هوا کمک می کنند. البته یک بام سبز به تنهایی تفاوت بزرگی ایجاد نمی کند. اما تعداد آنها در سراسر شهر همراه با سایر فضاهای سبز ، می تواند تاثیر مثبت قابل توجهی داشته باشد. یکی دیگر از مزایای اجرای روف گاردن این است که منجر به استفاده کمتر و کارآمدتر از انرژی می شود. آنها عایق بسیار خوبی دارند ، گرما را در زمستان حفظ کرده و در تابستان دما را خنک نگه می دارند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روف گاردن ها می‌ توانند نوسانات دما و جریان گرما را در پشت بام کاهش دهند. این مزیت در نتیجه کاهش تقاضا برای گرمایش و تهویه مطبوع در ساختمان است و باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود.

نحوه نگهداری روف گاردن

نحوه نگهداری روف گاردن با در نظر گرفتن برنامه تعمیر و نگهداری در طول فرآیند طراحی و اجراقابل کنترل و بررسی می باشد ، زیرا همه انواع باغ های بام نیاز به نگهداری دارند. کلیه ساختمان های تجاری دارای روف گاردن حداقل چند بار در سال باید تحت بررسی های سقف و سیستم آبیاری آن قرار گیرند و فقط کافیست با متخصصین آس تماس بگیرید و انجام این امور را به دست آن ها بسپارید! سیستم رسیدگی و کوددهی روف گاردن باید به صورت مداوم انجام شود. در نظر داشته باشید که شاید در نگاه اول انجام این کار هزینه بر به حساب بیاید ، ولی واقعیت امر این است که با اختصاص یک مهندس حرفه ای برای نگهداری از روف گاردن می‌ توان مانع از بین رفتن گیاهان و خسارت‌ های جدی شد. موارد زیر برخی از فاکتورهای اساسی است که باید در طول نگهداری در نظر گرفته شود :

  • به منظور جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد گیاهان نامطلوب باید رسیدگی های لازم انجام شود.
  • استفاده از کود باید حداقل باشد ، زیرا سطح بالای استفاده ممکن است منجر به افزایش سطح مواد مغذی شود که ممکن است بر کیفیت آب تاثیر منفی بگذارد.
  • وجود موانع پوشش گیاهی از آنجایی که از گسترش آتش جلوگیری می کند از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • وجود سیستم های محافظت در برابر سقوط ضروری است.

زهکشی در خدمات طراحی و اجرای روف گاردن

زهکشی در طراحی و اجرای روف گاردن سیستمی است که برای هدایت آب و بقایای سقف روی آن نصب می شود. بسیاری از مردم می پرسند ، ” فاضلاب سقف چه نامیده می شود ؟ ” پاسخ آن ساده است! ” سیستم های تخلیه سقف “. سیستم زهکشی از روی سقف شروع شده و پس از آن به سمت زمین منتهی می شود. اجزای مورد نیاز برای سیستم زهکشی سقف ، سیستم آب گذار و دهانه خروجی است. با همکاری این دو جز ، آب به راحتی از سیستم سقف شما خارج می شود. برخی از رایج ترین مزایای زهکشی روف گاردن به شرح زیر است :

  1. جلوگیری از خشک شدن گیاهان
  2. فراهم کردن سیستم خروج آب
  3. کمک به خنک سازی سقف
  4. نصب آسان
  5. وزن کم

بسته به نوع ظاهری و عملکردی که دارد ، تقریبا یک لیست نامحدود از گیاهان برای روف گاردن های پشت بام وجود دارد که می توانید به راحتی از بین آنها انتخاب کنید. در ادامه مواردی را بر اساس دسته بندی مرتب کرده ایم که باید حتما در نظر بگیرید :

  1. گل ها. پشت بام خود را به یک باغچه رنگارنگ با گل رز ، بگونیا ، گل اطلسی یا پنسی تبدیل کنید. در آب و هوای گرمتر ، شما همچنین طیف وسیعی از گل های خاص را در اختیار خواهید داشت.
  2. سبزیجات. چرا گیاه خوراکی نکاریم ؟ گوجه فرنگی ، تربچه ، فلفل ، خیار ، کلم بروکلی ، کدو سبز ، کاهو …. فقط سعی کنید گزینه هایی را انتخاب کنید که پرورش و رشد آن ها آسان است.
  3. گیاهان. برخی از گیاهان مناسب روف گاردن برای رشد از جمله ریحان ، پیازچه ، جعفری ، آویشن و نعناع بهترین گزینه های گیاهان مناسب در حین طراحی روف گاردن مدرن هستند.
  4. گیاهان چند ساله و پرطراوت. مجموعه ای بی پایان از گزینه های شما در اینجا شامل گیاهان چند ساله عالی مانند انواع گیاهان علفی ، سرخس و کامپوزیت هایی مانند گل مروارید و آستر و همچنین ساکولنت هایی با نگهداری بسیار کم در کاکتوس ها و آلوئه ورا است.
  5. درختان و بوته های کوتاه. به سراغ درختان و درختچه های زینتی مانند افرا ژاپنی ، سیبچه و یا درخت لیمو و همچنین مخروطی کوتاه و سرو کوهی و ارس و کاج ها بروید. یک گلدان بزرگ برای اینها تهیه کنید – اما مطمئن شوید که سقف شما می تواند وزن اضافی را تحمل کند!