سیستم گرمایشی اسپلیت چیست ؟

سیستم گرمایشی اسپلیت ، سیستم هایی هستند که به شما امکان می دهند دما را در اتاق ها یا فضاهای جداگانه کنترل کنید. این سیسام دو جزء اصلی دارد – یک کمپرسور/کندانسور در فضای باز و یک واحد (های) هندلینگ هوای داخلی (اواپراتور). نصب آنها آسان است و معمولا فقط به یک سوراخ سه اینچی از طریق دیوار برای مجرا نیاز دارند که کابل‌ های برق و ارتباط ، لوله‌های مسی و یک خط تخلیه چگالش را در خود جای داده است که واحدهای بیرونی و داخلی را به هم متصل می‌ کند. پمپ‌ های حرارتی سیستم گرمایشی داکت اسپیلت نه تنها راه‌ حل‌ های عالی برای کل خانه یا ساخت‌ و سازهای جدید هستند ، بلکه افزودنی‌ های مقاوم‌ سازی خوبی برای خانه‌ هایی با سیستم‌ های گرمایش « بدون مجرا » مانند رادیاتوری ( هیدرونیک ) ، پانل‌ های تابشی و بخاری‌ ها هستند. آنها همچنین می توانند انتخاب خوبی برای افزودن در اتاق هایی می باشند که در آن گسترش یا نصب کانال های توزیع امکان پذیر نیست و همچنین خانه های جدید با انرژی کارآمد که فقط به یک سیستم تهویه فضای کوچک نیاز دارند.

امروزه آب و هوای کشور ایران بسیار متغیر شده است! زمستان‌ ها می‌ تواند به شدت سرد باشد و دمای تابستان همچنان به سطوح بی‌ سابقه‌ ای از گرما می‌ رسد که باعث می‌ شود گرمایش و سرمایش هم برای راحتی در طول سال ضروری باشد. با این حال ، بسته به محل زندگی شما ، گرمایش و سرمایش می تواند 20 تا 50 درصد انرژی مصرف شده در خانه شما را تشکیل دهد. به علاوه ، با افزایش هزینه های زندگی ، تصمیمات هوشمندانه ای برای مقرون به صرفه نگه داشتن چیزها مورد نیاز است. بنابراین با توجه به اینکه زمستان در راه است باید در نظر بگیریم که آیا راه اندازی سیستم گرمایشی اسپلیت برای گرم کردن منزلمان مقرون به صرفه است ؟ و چگونه آنها را با سیستم های مجرا دار مقایسه می کنند؟

سیستم گرمایشی اسپلیت چیست ؟

سیستم اسپلیت چرخه معکوس یک واحد داخلی و دیواری است که هم هوای خنک و هم گرم را فراهم می کند. به این دلیل که دارای واحدهای داخل و خارج از خانه است ، به آن ” اسپلیت و یا دو بخشی ” می گویند. واحد داخلی هوای ” تهویه شده ” را در فضای خانه فراهم می کند و حاوی فیلترها ، یک فن ، یک سیم پیچ تبادل حرارت و یک گیرنده سیگنال از راه دور است. یونیت خارجی که اغلب به عنوان کندانسور شناخته می شود، مبرد را به داخل و خارج از واحد داخلی پمپ می کند. این شامل یک فن پروانه ، کمپرسور ، سیم پیچ تبادل حرارت و یک برد مدار نیز می باشد.

عوامل تاثیر گذار در هزینه های راه اندازی و اجرای سیستم گرمایشی اسپلیت

طیف وسیعی از متغیرهای مختلف وجود دارد که هزینه های جاری کولر گازی سیستم اسپلیت شما را تعیین می کند. تاثیرگذارترین عوامل عبارتند از :

  • اندازه ( ظرفیت ) واحد بر حسب کیلو وات
  • فضایی که در حال گرمایش یا سرمایش است
  • آیا دستگاه دارای اینورتر است یا خیر!
  • دمایی که دستگاه روی آن تنظیم شده است
  • هزینه انرژی کیلووات بر ساعت شما
  • مدت زمانی که سیستم کار می کند
  • رتبه انرژی سیستم
  • این که آیا به طور منظم آن را سرویس می کنید یا خیر!
  • سایر عناصر ذخیره انرژی در خانه شما مانند عایق ، پنجره ها و غیره

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خرید کولر گازی با ظرفیت کمتر لزوما در هزینه قبض برق شما صرفه جویی نمی کند. اگر منطقه ای که قرار است خنک شود در مقایسه با خروجی دستگاه بیش از حد بزرگ باش د، دستگاه مجبور می شود با ظرفیت کامل کار کند که به سیستم فشار وارد می کند. واحدی با خروجی ناکافی همچنین ممکن است به طور موثر منطقه خانه شما را به صورت موثر گرم و یا خنک نکند.

به طور کلی می توان در نظر گرفت که تنظیم اسپلیت برای زمستان کارآمد است. . یک دستگاه تهویه مطبوع چرخه معکوس می تواند به بازده 300 تا 600 درصد برسد. این بدین معناست که می تواند یک واحد انرژی حرارتی را مصرف کند و آن را به سه تا شش برابر انرژی گرمایش ( یا سرمایش ) تبدیل کند. اگر سیستم خود را در دمای 17 تا 19 درجه در زمستان تنظیم کنید ، می توانید صرفه جویی در انرژی خود را به حداکثر برسانید. هر درجه بالاتر از این هزینه های جاری شما را پنج تا ده درصد افزایش می دهد. سیستم‌ هایی که دارای اینورتر هستند می‌ توانند هزینه‌ های جاری را بیشتر کاهش دهند ، زیرا پس از رسیدن به دمای تنظیم‌ شده واحد انرژی کمتری برای حفظ دمای مورد نیاز مصرف می‌ کند. هنگامی که در خرید و انتخاب گزینه های گرمایشی ، سیستم گرمایشی اسپلیت را در نظر می گیرید ، ارزش آن را دارد که آنها را با انتخاب محبوب دیگری از تهویه مطبوع همچون سیستم های داکت مقایسه کنید. سیستم های داکت برای گرم کردن و خنک کردن کل خانه طراحی شده اند. آنها یک یونیت خارجی و کانالی دارند که معمولا در زیر زمین یا در سقف نصب می شود. مجاری هوا از واحد بیرونی ، عموما از طریق کانال های سقف و سپس به هر اتاق عبور می کند. راه اندازی سیستم های داکت برای اجرا کمی گران‌ تر هستند ، اما عمر طولانی‌ تری داشته و از نظر زیبایی‌ شناختی بسیار خوشایندتر هستند.

پمپ حرارتی سیستم حرارتی اسپلیت چگونه کار می کند؟

پمپ حرارتی سیستم اسپلیت یک سیستم گرما ، تهویه مطبوع و تهویه ( HVAC ) است که بین یک واحد خارجی و یک واحد داخلی تقسیم می شود. این دو واحد در خانه توسط لوله های مسی به هم متصل می شوند. یونیت بیرونی دارای یک سیم پیچ است که به عنوان مبدل حرارتی و کمپرسور عمل می کند. واحد داخلی دارای یک کویل و یک فن است. فنی که در واحد داخلی قرار دارد ، هوا را از طریق سیستم تهویه خانه به گردش در می آورد. گاز فریون هنگام عبور از لوله های مسی ، بین هر دو سیم پیچ ( یونیت داخلی و واحد خارجی ) به عنوان خنک کننده عمل می کند. گرما توسط گاز فریون از هوا جذب می شود. این عملکرد به دو دسته به عنوان گرم کننده در زمستان و سر کننده در تابستان می باشد :

به عنوان بخاری در زمستان

گاز فریون گرما را از هوای در حال حرکت بر روی سیم پیچ در واحد بیرونی جذب می کند. گاز با حرکت در کمپرسور در واحد بیرونی تا دمای بیش از 140 درجه فارنهایت گرم می شود. گاز گرم شده از طریق لوله های مسی به کویل داخلی می رود. فن تعبیه شده در واحد داخلی ، هوای گرم شده را از طریق یک گریل می کشد. از کوره هوای گرم از طریق سیم پیچی که در واحد داخلی قرار دارد حرکت می کند. در حالی که گاز در لوله های مسی باقی می ماند ، گرمای آن از فلز سیم پیچ عبور می کند. هوای فن از روی کویل ها عبور می کند و گرما را به کانال های تهویه گرما در خانه می برد. در اصل پمپ حرارتی سیستم گرمایشی اسپلیت یک واحد تهویه مطبوع است که فرآیند خنک‌ سازی را معکوس می‌ کند تا هوای داخل خانه را گرم کند.

به عنوان خنک کننده در تابستان

گرمای داخل خانه از طریق سیم پیچی که در واحد داخلی قرار دارد منتقل می شود. گاز فریون گرمای هوای گرمی را که روی سیم پیچ حرکت کرده جذب می کند. رطوبت و گرما از هوای داخل خانه خارج می شود. گاز فریون گرما را از طریق لوله های مسی به کمپرسور یونیت خارجی می برد. همانطور که گاز فریون در کمپرسور حرکت کرده ، سپس از سیم پیچ عبور می کند. گرما از طریق سیم پیچ در واحد بیرونی حرکت کرده که سپس گرما را به هوای بیرون آزاد می کند.

در ادامه قصد داریم شما را با سیستم های گرمایشی داکت اسپلیت بیشتر آشنا کنیم. سیستم تهویه مطبوع داکت ، سرمایش و گرمایش بی‌ نظیری را برای خانه‌ ها و ساختمان‌ ها با هر اندازه‌ ای -از یک آپارتمان کوچک دو خوابه تا یک مجتمع چند طبقه وسیع – فراهم می‌ کند. این سبک از تهویه مطبوع از جمله ویژگی‌ هایی مانند عملکرد فوق‌ العاده بی‌ صدا ( به سختی متوجه روشن بودن آن می‌ شوید ) و توزیع ملایم هوا و همچنین این واقعیت که یک راه‌ حل کنترل آب و هوای خانه را در یک واحد جمع‌ و جور ارائه می‌ دهد ، محبوب است. عملکرد بی صدای این سیستم به دلیل قرار گرفتن قسمت های کار سیستم در خارج از ساختمان یا در فضای سقف به دست می آید که به جز زمزمه ای از سر و صدا از اتاق خارج نمی شود. هوا به آرامی در اطراف خانه شما با استفاده از سیستم مجاری قرار گرفته در سقف با خروجی ها یا دریچه هایی که به طور استراتژیک در سراسر خانه قرار داده شده اند ، به گردش در می آید. سیستم‌ های کنترل منطقه واقع در واحد داخلی ، مکان‌ هایی را که هوای مطبوع می‌ رود را کنترل می‌ کنند و به شما این امکان را می‌ دهند مناطقی را که استفاده نمی‌ کنید خاموش کرده تا اتلاف انرژی را کاهش دهید. همچنین انعطاف پذیری را برای تغییر دما در مناطق مختلف خانه فراهم می کند و اطمینان می دهد که همه به راحتی گرم یا خنک هستند.

نحوه عملکرد سیستم گرمایشی داکت اسپلیت چگونه می باشد ؟

یک دستگاه داکت اسپلیت با استفاده از یک مبرد کار می کند که از طریق یک لوله کوچک از طریق سیستم تهویه مطبوع حرکت کرده و گرمای هوا را از یک منطقه به منطقه دیگر می کشد. به عنوان مثال در طول تابستان زمانی که می‌ خواهید خانه خود را خنک کنید ، سیستم گرمای هوای داخل را جذب می‌ کند زیرا فن هوا را از واحد داخلی و از طریق کویل اواپراتور بسیار سرد لوله‌ های مبرد عبور می‌ دهد. این بدین معنا است که هوا از واحد داخلی خنک‌ تر از زمانی که وارد می‌ شود خارج شده و به تدریج دمای اتاق/خانه را در حین گردش در واحد کاهش می‌ دهد. در زمستان برعکس این اتفاق می افتد. گرما از هوای بیرون گرفته شده تا خانه شما گرم شود. هنگامی که مبرد از یونیت داخلی عبور کرد و از جذب گرمای داخل گرم شد ، برای خنک شدن به واحد خارجی منتقل می شود. هنگامی که خارج می شود ، از یک فن برای دمیدن هوا بر روی کویل مبرد داغ استفاده می شود و مقداری از گرما را به هوای بیرون منتقل می کند. مبرد بیشتر با استفاده از کمپرسور خنک می شود تا مبرد را متراکم کند و گرمای باقیمانده را آزاد کند. سپس مبرد خنک شده از طریق واحد داخلی به گردش در می آید. این فرآیند تا زمانی که کولر گازی شما کار می کند به طور مداوم تکرار می شود.

تبدیل کل خانه به یک دستگاه سرمایش و گرمایش یکپارچه ، نهایت راحتی را برای تمامی اعضای خانواده شما به ارمغان می آورد. یک سیستم تهویه داکت اسپلیت می تواند راه حل بسیار موثری برای سرمایش یا گرمایش کل خانه شما باشد ، اما می تواند هزینه قابل توجهی نیز به همراه داشته باشد. قبل از اینکه هزینه زیادی را برای نصب و راه اندازی یک سیستم خرج کنید ، توصیه می کنیم با متخصین شرکت آس مشورت کرده تا از مناسب بودن سیستم اطمینان حاصل کنید! قبل از اینکه وارد این فرآیند شوید ، سعی کنید انرژی و بازده حرارتی خانه خود را بهینه کنید تا با کمترین هزینه منزل شما در تابستان خنک و در زمستان گرم بماند.

اگر به دنبال نصب و راه اندازی سیستم گرمایشی داکت اسپلیت برای منزلتان هستید ، باید جزئیات زیادی را در مورد ساختار داخل و خارج در نظر بگیرید. قبل از خرید تمامی اطلاعات زیر را بررسی نمایید :

  • پلان خانه شما – چند طبقه وجود دارد ؟ ابعاد اتاق ها ( با احتساب ارتفاع سقف ) چقدر است ؟ اتاق ها به کدام سمت هستند؟
  • اندازه ، موقعیت و جهت پنجره ها و درها
  • نوع ساختار
  • میزان عایق در سقف ، زیر زمین و در دیوارها
  • تعداد افرادی که در خانه شما زندگی می کنند
  • کاربرد اصلی هر منطقه ( به عنوان مثال خواب ، زندگی ، آشپزی )
  • فضای حفره سقف – اگر فضای سقف محدودی وجود دارد ، ممکن است به جای آن به کانال های زیرزمینی نیاز داشته باشید. اگرچه سیستم های باریک برای خانه هایی با فضاهای سقفی کوچک در دسترس هستند
  • محدودیت های فضاهای بیرونی شما – درست مانند سیستم های تهویه مطبوع سیستم اسپلیت، واحد(های) کمپرسور فضای باز باید در جایی نصب شوند که سر و صدا مشکلی نداشته باشد (برای شما یا همسایگانتان!)
  • سیستم های بزرگ ممکن است به منبع تغذیه سه فاز نیاز داشته باشند که اگر از قبل آن را نداشته باشید ، هزینه نصب اضافی برای شما دربردارد

علت گرم نکردن سیستم گرمایشی اسپلیت

در بعضی مواقع سیستم تهویه مطبوع چرخه معکوس شما ممکن است خانه شما را خنک کند ، اما عملکرد گرمایش کولر گازی شما به درستی کار نمی کند. هنگامی که واحد تهویه مطبوع خنک می شود اما خانه را گرم نمی کند ، ممکن است چندین خطا در سیستم وجود داشته باشد. اغلب این مشکلات را می توان به راحتی برطرف کرد یا از آن اجتناب کرد و در مواقعی خاص به تعمیرات اساسی نیاز است. دلایل اصلی مشکلات گرمایش سیستم اسپلیت در سیستم های چرخه معکوس عبارتند از :

  • تجمع یخ
  • گرفتگی فیلترها و کویل ها
  • خرابی قطع کننده مدار و فیوز
  • تنظیمات نادرست
  • چرخه یخ زدایی

علت گرم نکردن اسپلیت – تجمع یخ

تجمع یخ در داخل واحد زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم بیرونی در ماه‌های زمستان خیلی سرد شود. همانطور که یونیت داخلی هوا را گرم می کند ، واحد بیرونی سرد می ماند تا به کارایی انرژی گرمایی کمک کند. به این دلیل یونیت خارجی به طور خودکار خود را گرم می کند ، اما گاهی اوقات ممکن است سیستم به اندازه کافی گرم نشود. این ممکن است به دلیل نداشتن تهویه کافی در سیستم بیرونی یا قدیمی بودن و عدم سرویس دهی آن باشد. تجمع یخ می تواند منبسط شود و از این رو قسمت هایی از تهویه مطبوع آسیب ببیند و باعث شکستگی آنها شود. موتورها ممکن است دچار نقص شوند و توانایی سیستم برای گرم کردن بسیار تحت تاثیر قرار گیرد.

گرفتگی فیلترها و کویل های هوا

مشکلی که می تواند منجر به مشکلات زیادی از جمله گرم نکردن اسپلیت شود، گرفتگی کویل ها و فیلترها است. هنگامی که اینها مسدود می شوند ، کمپرسور و سایر قسمت های سیستم ممکن است پیش از موعد از کار بیافتند و گرمایش تهویه مطبوع را متوقف کنند. فیلترهای کولر گازی باید حداقل سالی یک بار تعویض شوند تا از فیلتر شدن هوای عبوری از سیستم اطمینان حاصل شود. کویل های اواپراتور و کندانسور نیز باید حداقل سالی یک بار تمیز شوند تا از مشکلات گرمایشی جلوگیری شود.

مشکلات مدار شکن و فیوز

هنگامی که قطع کننده مدار و فیوزهای سیستم تهویه مطبوع شکسته یا معیوب شده باشند ، می تواند منجر به عملکرد ضعیف گرمایش شود. ممکن است پس از خاموش شدن یا تعمیر تهویه مطبوع برای مشکلات اساسی ، آنها را به حالت روشن بازگردانید. وقتی اینها کار نمی کنند ، بر روی کل سیستم از جمله توانایی تهویه هوا برای رسیدن به دمای مورد نظر تاثیر منفی می گذارد.

تنظیمات نادرست دما

گاهی اوقات تنظیمات اسپلیت ممکن است در تنظیمات اشتباه باشد و به همین دلیل است که گرمایش کولر گازی تحت تاثیر قرار می گیرد. به عنوان مثال ، سیستم ممکن است هوای خنک را به دلیل تنظیم تهویه مطبوع روی حالت ” خنک کننده ” خارج کند. بررسی اینکه سیستم در دمای مورد نظر و در حالت صحیح کار می کند مهم است. اگر تنظیمات پیچیده تر است ، ممکن است به یک سرویسکار حرفه ای نیاز باشد تا تکنسین تنظیمات را بررسی کند.

علت گرم نکردن اسپلیت – چرخه یخ زدایی

چرخه یخ زدایی زمانی است که یونیت داخلی هوای خنک را خارج می کند تا واحد بیرونی بتواند گرم شود. این برای اطمینان از یخ زدگی سیستم و کاهش احتمال تجمع یخ در طول زمستان است. ممکن است در تنظیمات سیستم خطایی وجود داشته باشد که باعث شود تهویه مطبوع به تنظیمات صحیح برنگردد. این زمانی است که به یک تکنسین تهویه مطبوع کاملا ماهر نیاز است ، زیرا آنها قادر خواهند بود ایراد را برطرف کنند.