سرویس کولر آبی چگونه است ؟

سرویس کولر آبی به صورت سالانه بسیار اهمیت دارد ، به خصوص اگر می خواهید کولر شما در شرایط بهینه کار کند. توصیه می شود این کار را همیشه به متخصصین کارآزموده و مجرب بسپارید. کولر آبی وسیله ای بسیار ساده است اما نیاز به مراقبت و نگهداری منظم و مداوم دارد. روند کار این دسته از کولرها بدین گونه است که هوای گرم را از طریق پدهای فیلتر مرطوب جذب کرده و به نوبه خود ، هوا را خنک می کند تا در خانه شما دمیده شود. این کولرها در مناطقی با آب و هوای مرطوب مناسب نیستند ، اما برای آب و هوای خشک و گرم مناسب بوده و در واقع یک منبع ارزان برای خنک کردن منزل شما محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل سرویس کولر آبی تهران آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

آیا می دانستید سیستم کولر آبی شبیه به خودوری شما است ؟! از طریق استفاده مداوم ، برای اطمینان از عملکرد بهینه و به حداقل رساندن احتمال و شدت خرابی، به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد. شاید ندانید ، اما کولرهای آبی گرد و غبار و گرده های باد را جمع می کنند. این تجمع کثیفی و خاک دستگاه و پوشال ها را مسدود می کند و باعث مشکلات احتمالی پمپ و انسداد در سیستم توزیع آب می شود. در نتیجه جریان هوای کمتری در سراسر خانه به گردش در می آید. برای خنک و راحت ماندن در طول ماه‌ های تابستان ، کولرهای آبی خانگی باید تمیز و نگهداری شوند و سرویس کولر آبی برای تابستان به صورت مداوم انجام شود تا اطمینان حاصل شود که در مواقعی که بیشتر به آن‌ ها نیاز دارید کارآمد هستند.

شما گزینه های زیادی برای خنک کردن خانه خود دارید که استفاده از کولر آبی ، رایج ترین راه است. اما باز هم ، انواع مختلفی از واحدهای تهویه مطبوع وجود دارد که می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. همه آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. دانستن این موارد به شما کمک می کند تا انتخاب کنید که کدام نوع سیستم تهویه مطبوع برای خانه شما مناسب است. به کولرهای آبی ، کولرهای مردابی نیز گفته می شود که برای خنک‌ تر کردن هوا از پدهای آغشته به آب استفاده می‌ کند. فرآیند به این صورت است – یک فن هوای گرم را به داخل واحد تهویه مطبوع می کشد و هوای گرم را به داخل پدهایی می فرستد که به تبخیر مایع به گاز کمک می کند. و سپس هوای خنک‌ تری را خارج می‌ کند. علاوه بر این ، هوا بدون وقفه از فن آن جریان می یابد. این یک نسیم خنک وملایمی تولید کرده که به خنک شدن خانه یا اتاق شما کمک می کند. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که مزایای کولرهای آبی در مقایسه با سایر کولرها چیست ؟!

  • یک کولر آبی سالم بدون تولید صدای زیاد کار می کند
  • وقتی کولر روشن باشد ، می توانید در و پنجره ها را نیز باز بگذارید
  • رطوبت بیشتری به هوایی که تنفس می کنید اضافه می کند
  • دی اکسید کربن کمتری منتشر می کند
  • به خدمات تعمیر و نگهداری کمتری { در مقایسه با سایر کولرها } نیاز دارد
  • از نظر انرژی کارآمدتر هستند

سرویس کولر آبی برای تابستام چگونه است ؟

در حقیقت سرویس کولر آبی بدین گونه است که اطمینان حاصل می کند کولر شما بهترین عملکرد خود را دارد. رایج ترین خدمات این سرویس به شرح زیر می باشد :

  1. تمیز کردن کامل پوشال های فیلتر و پمپ آب جهت پاک کردن هر گونه کثیفی ، گرد و غبار و سایر زباله ها
  2. بررسی شیر تخلیه ، شیر شناور ، شیر برق و خط آب از لحاظ نشتی و هر گونه چکه
  3. اطمینان از عملکرد صحیح فن در تمام سرعت ها و حالت ها
  4. آزمایش و اطمینان از اینکه خروجی ها جریان هوای نامحدودی تولید می کنند
  5. بررسی هر گونه جلبک ، قارچ و رسوب
  6. زهکشی و تمیز کردن کامل سیستم تخلیه
  7. تمیز کردن و روغن کاری سیستم پمپ آب
  8. شستشوی و تحت فشار قراردادن سیستم توزیع آب
  9. بررسی ، تنظیم و روغن کاری موتور و اجزای فن
  10. بررسی و تنظیم جریان موتور
  11. بررسی تمام اتصالات برق و آب
  12. ضد عفونی کردن سیستم آب
  13. بررسی نهایی عملکرد کلی سیستم کولر آبی

سرویس کولر آبی در تهران برای تابستان به صورت منظم برای اطمینان از عملکرد موثر کولر شما برای مدت زمان طولانی است. خدمات تعمیر و نگهداری باید بعد از سال اول واحد شما انجام شود. پس از آن ، شما می توانید آن را به صورت یکسال در میان انجام دهید. هزینه سرویس کولر آبی بستگی به مواردی دارد که باید تعمیر شوند. به خاطر داشته باشید که حفظ پاکیزگی کولر یک عمل ساده و در عین حال موثر است که می تواند به جای صرف هزینه بیشتر برای تعمیر ، در هزینه شما صرفه جویی کند. در ادامه به شرح چگونگی سرویس کولر آبی برای تابستان می پردازیم.

برداشتن پوشال فیلتر کولر آبی

ابتدا باید تمام پوشال ها را از چهار طرف کولر جدا کرده و برای شستشو یا تعویض بر روی سطح زمین بگذارید. بعضی اوقات جهت بیرون آوردن پوشال نیاز به پیچگوشتی دارید تا بتوانید آن ها را به راحتی جدا کنید. هنگامی که تمام قاب‌ های پوشال فیلتر برداشته شده و به سطح زمین منتقل می‌شوند ، می‌ توانید دسترسی خوبی برای شروع سرویس دستگاه برای فصل تابستان داشته باشید. با استفاده از شلنگ تمامی قسمت های پوشال را شسته تا هر گونه خاک و کثیفی از آن خارج گردد. پس از خشک شدن آنها را دوباره بالا آورده و دوباره نصب کنید. بسیاری از افراد ترجیح می تهند پوشال ها را با مواد ضدعفونی کننده اسپری کند تا باکتری های موجود نیز پاک گردد. در این صورت زمانی که سیستم خود را برای اولین بار راه اندازی می کنید ، متوجه یک بوی ضد عفونی کننده خواهید شد ، اما خیلی سریع از بین می رود. معمولا سرویس کنندگان کولر آبی توصیه می کنند که هر 5 الی 8 سال بسته به استفاده و شرایط پوشال کولر تعویض شود.

تمیز کردن تمامی کثیفی و لجن ها

از یک فرچه برای پاک کردن تمام جرم ها و کثیفی های کف کولر استفاده کنید. پس از انجام این کار ، می توانید از یک شلنگ برای تخلیه آلودگی بیشتر به سمت فاضلاب استفاده کنید. برای داشتن یک سیستم تمیز باید چند بار این کار را انجام دهید. اگر کثیفی داخل کولر آبی زیاد باشد ، ممکن است مجبور شوید از یک برس شستشو استفاده کنید و یا آب می تواند کمک کند. برای اینکه آب تمیز در سیستم جریان داشته باشد ، شاید مجبور شوید چند بار کولر را خاموش و روشن کنید. معمولا این کار را باید زمانی انجام دهید که پوشال ها در سر جای خود قرار داشته باشند و آن ها نیز با آب تمیز شسته شوند. 10 دقیقه پمپ را روشن گذاشته و سپس تخلیه را فشار دهید تا مخزن خالی شود.

ممکن است در برخی موارد کولر شما آب را تخلیه کند. این مشکل به چهار دلیل ممکن است رخ دهد :

  1. سطح آب خیلی بالاست
  2. کیفیت PH آب بالا یا پایین است
  3. تایمر از قبل تنظیم شده برای تخلیه آب هر 6 الی 12 ساعت
  4. مشکل در شیر تخلیه یا سطح آب شناور

معمولا کولر آب را تخلیه می کند تا تازه بماند. این امر از تشکیل رسوب در پوشال های خنک کننده و بو در آب کهنه جلوگیری می کند. ریختن آب باعث می شود آب تازه وارد کولر شود و آب کثیف قدیمی را خارج کند.

اینکه هر چند وقت یکبار باید جهت سرویس کولر آبی اقدام کنیم ، سوال بسیار خوبی است که به ذهن همه خطور می کند. کولرهای آبی مسلما یکی از موثرترین و کارآمدترین روش ها برای خنک کردن خانه شما در روزهای گرم و خشک تابستان است. نه تنها این روش خنک کننده به شما این امکان را می دهد خانه خود را خنک کنید ، بلکه این شرایط را فراهم می کند تا در حین روشن بودن کولر بتوانبد پنجره ها و درها را باز بگذارید.

عامل مهمی که باید در هنگام ادامه سرویس کولر آبی خود در نظر بگیرید این است که مطمئن شوید هیچ نشانه ای از سایش و پارگی یا آسیب وجود ندارد. حتی اگر اکثر صاحبان خانه احساس می کنند با اجتناب از خدمات دوره ای در هزینه خود صرفه جویی می کنند ، اما حقیقت این است که اگر سیستم به دلیل استفاده طولانی بدون بررسی و سرویس یا خدمات از کار بایفتد ، در دراز مدت هزینه بیشتری برای آنها خواهد داشت. اکیدا توصیه می‌شود که سالانه کولر آبی خود را بررسی کنید ، زیرا سیستم آسیب دیده به دلیل استفاده طولانی مدت بدون سرویس هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت. زمان‌ بندی بررسی‌ های تعمیر و نگهداری به صاحبان خانه فرصت بیشتری می‌ دهد تا از آسیب به سیستم خنک‌ کننده با پی بردن به مشکل از قبل جلوگیری کنند و یا مشکل را پیدا کرده و به روشی سریع آن را اصلاح کنند. این نوع سبک مدیریت به شما انعطاف پذیری می دهد تا مطمئن شوید که هر چیزی که نیاز به تعمیر دارد ، بر سایر اجزای سیستم های تهویه مطبوع شما تاثیر نمی گذارد. اگر واقعا آسیب دیده باشد ، سرویس کولر آبی برای تابستان ممکن است شامل تعویض یا تعمیر ساده باشد.

موارد کلیدی و نکات مهم در سرویس کولر آبی

  • پوشال : تمامی پوشال ها به طور کامل از تجمع نامطلوب گرد و غبار و خاک ، تار عنکبوت ، حشرات ، برگ ها و سایر زباله ها تمیز می شوند.
  • پمپ آب : ما مطمئن می شویم که پمپ آب شما به درستی کار می کند و همچنین عاری از زباله است.
  • شیر تخلیه : بررسی کاملی بر روی شیر تخلیه انجام می شود تا اطمینان حاصل گردد که شیر به درستی باز و بسته می شود و هیچ نشانه ای از سایش و یا نشتی قابل مشاهده در اطراف آب بند اورینگ وجود ندارد.
  • شیر شناور : با بررسی شیر شناور در خدمات سرویس کولر آبی برای تابستان اطمینان حاصل می شود که وقتی سطح آب در حد متعادل است ، منبع آب کولر قطع می گردد.
  • شیر برق : با بررسی این شیر اطمینان حاصل می شود که برای عملیات خنک کننده کارآمد حیاتی است.
  • مخزن آب داخلی : مخزن آب داخلی کولر به طور کامل تمیز می شود تا مطمئن شویم آب کهنه‌ ای برای تنفس سالم در خانه‌ ها در گردش نیست.
  • زه کشی : یک بازرسی کامل برای جستجوی نشتی و چکه ، از خط آب شما تا لوله تخلیه انجام می شود.
  • توزیع آب : برای اطمینان از اشباع کامل که منجر به حداکثر عملکرد با هوای باکیفیت می شود ، توزیع آب را در لایه های پوشال ها بررسی می کنیم.
  • فن : سپس باید فن را در همه حالت ها و سرعت ها بررسی کنیم تا مطمئن شویم به درستی تنظیم شده است.
  • کانال کشی : اکنون زمان آن فرا رسیده تا سیستم کانال کشی بررسی شود. این برای اطمینان از اینکه هنوز در شرایط خوبی قرار داشته و بدون پیچ خوردگی می باشد ضروری است و اجازه می دهد هوای خنک شما آزادانه در خانه شما جریان یابد.
  • تنظیم چکه کردن آب : زمان آن رسیده است که به آزمایش و تنظیم تنظیمات میزان چکه کردن آب کولر بپردازید. این کار باعث می شود که کولر شما آب زیادی نشت نکند ( در سیستم هایی که دریچه تخلیه ندارند ).
  • جریان هوا : خروجی های شما برای اطمینان از عملکرد کارآمد جریان هوا بازرسی می شوند.
  • تست عملکرد کامل : و در نهایت ، فقط اکنون یک تست عملکرد کامل انجام می‌ دهیم تا مطمئن شویم همه چیز کولر آبی شما خوب است.

برای عملکرد صحیح ، یک کولر آبی به یک پمپ آب داخلی نیاز دارد که جریان ثابتی از آب را فراهم کند. آب ممکن است از یک مخزن بازیافت شود که در واحدهای مستقل رایج است. یا ممکن است از یک لوله متصل به منبع آب خانه باشد که بیشتر در واحدهای کولر آبی پشت بام رایج است. آب از طریق یک محیط فیلتر که مخصوصا برای جذب هرچه بیشتر آب و در نتیجه حداکثر خنک سازی طراحی شده است ، گردش می کند. در نهایت ، هر کولر تبخیری دارای یک فن است تا هوا را در محیط فیلتر به گردش درآورد و تبخیر را افزایش دهد و هوا را از طریق شبکه یا سیستم کانال به فضای زندگی دمد. فن معمولا توسط یک پد فیبر دوم محافظت می شود تا گرد و غبار را فیلتر کند.

سرویس و نگهداری هفتگی کولرهای آبی

توجه داشته باشید که کولرهای آبی یک سیستم مهر و موم شده نیستند و آبی که در لایه فیلتر به گردش در می آید کثیف می شود. برای تمیز نگه داشتن سیستم خود باید حداقل هفته ای یک بار مخزن آب را تخلیه کنید. واحدهای مستقل دارای یک پلاگین تخلیه هستند که معمولا در پایین محفظه قرار دارد. دستگاه را خاموش کنید ، دریچه تخلیه را باز کرده و بگذارید تمام آب تخلیه شود. سپس فن را روشن کنید تا پد فیلتر خشک شود. این به جلوگیری از رشد کپک در پد کمک می کند. واحدهای کولرآبی مستقل باید مرتبا با آب تازه پر شوند. مقداری که باید اضافه کنید بستگی به تعداد دفعات استفاده از کولر دارد. اگر مکررا از کولر استفاده می کنید ، بهتر است سطح مخزن را هر روز بررسی کنید. اگر یک واحد روی پشت بام به لوله تغذیه و زهکشی متصل است لازم نیست نگران آلودگی آب باشید ، زیرا آب شیرین همیشه از طریق پوشال ها در گردش است.

سرویس و نگهداری ماهانه کولرهای آبی

اگرچه هوای گردشی از طریق پوشال های فیلتر یک عامل بازدارنده طبیعی ایجاد کپک و قارچ است ، اما برخی از کپک ها در طول تابستان گرم جای پای خود را پیدا می کنند. خشک شدن کامل فیلتر هنگام تعویض آب ، راه خوبی برای کنترل آن است، اما برای حفظ امنیت بهتر است حداقل یک بار در ماه فیلتر را بردارید و تمیز کنید. اجازه دهید صافی خشک شود ، سپس آن را با محلول 50-50 سرکه و آب اشباع کنید و بگذارید دوباره خشک شود. سرکه یک ضد عفونی کننده طبیعی است که هیچ گونه محصول جانبی سمی ایجاد نمی کند ، که آن را بهتر از سفید کننده برای این منظور می کند. شما همچنین می توانید از سرکه به عنوان یک خوشبو کننده خانگی خنک کننده باتلاقی استفاده کنید. هنگامی که فیلتر را خارج کردید، داخل محفظه فیلتر و همچنین مخزن آب را با آب و صابون تمیز کنید.

احتمالا در طول زمستان به کولر آبی خود نیاز ندارید ، بنابراین قبل از اینکه آن را در حالت خواب زمستانی قرار دهید کاملا تخلیه کرده و پوشال های فیلتر را بردارید. قسمت داخلی دستگاه را پاک کنید یا آن را با آب و صابون بشویی د، سپس وقتی همه چیز خشک شد ، پدها را تعویض کنید. دستگاه را از برق بکشید یا مدار شکن را خاموش کنید تا مطمئن شوید که وقتی خالی از آب است راه اندازی نمی شود. هنگامی که دستگاه را در بهار راه اندازی می کنید ، بهتر است دوباره پوشال ها را بردارید و آن را بررسی کنید. این بهترین زمان از سال برای تعویض پوشال در صورت لزوم است. برخی از متخصصان توصیه می کنند حداقل دو بار در سالپوشال ها را تعویض کنید و اگر دستگاه شما به صورت مداوم روشن است ، باید به این توصیه توجه کنید. پوشال های باکیفیت ممکن است نیازی به تعویض زیاد نداشته باشند، اما اگر در بازرسی آسیب دیدگی یا ترک خوردن هر بخشی از پوشال مشخص شد ، باید آن را تعویض کنید.