خدمات آبیاری قطره ای درختان

آبیاری قطره ای درختان عبارتست از روشی که در آن آب با فشار کم از روزنه یا وسیله‌ ای به نام قطره‌ چکان از شبکه خارج شده و به سمت ریشه گیاه جریان می یابد. آنها با استفاده از شبکه ای از لوله ها برای حمل آب در اطراف باغ و سپس اتصال قطره چکه ها و قرار دادن آنها در نزدیکی ریشه گیاهان کار می کنند.

سیستم ابیاری قطره ای ، شبکه ‌ای که آب را در سراسر مزرعه توزیع کرده و به کمک قطره‌ چکان و با فشار کم بر روی زمین پاشیده می‌ شود. از مشخصات این روش تحویل آب به گیاه با فشار کم در منطقه توسعه ریشه ‌ها ، در سطح زمین ( در زیر خاک ) می ‌باشد تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. گاهی این نوع آبیاری را ” آبیاری موضعی ” نیز می ‌نامند. از آنجایی که قطره چکان‌ ها آب را به آرامی آزاد می‌ کنند ، کنترل بیشتری بر میزان آب تحویلی دارید و هدر رفتن آب را از بین می‌ برید. طراحی و اجرای آبیاری قطره‌ ای زندگی میلیون‌ ها کشاورز را در سراسر جهان متحول کرده و باعث می‌ شود از هر زمینی بازدهی بالاتری تولید شود و در عین حال در مصرف آب ، کود و انرژی صرفه‌ جویی شود. در حقیقت این سیستم امکان تخصیص یکپارچه کود را فراهم کرده و روشی کنترل‌ شده را ایجاد می‌ کند که در آن بهترین فرصت برای تولید محصولات با عملکرد بالا با کیفیت مورد نیاز است.

استفاده از آب در تولید مواد غذایی یک مشکل رو به رشد در مواجهه با تغییرات آب و هوایی و افزایش جمعیت جهانی است. آب یک منبع جهانی به طور فزاینده کمیاب است و کشاورزی بزرگترین مصرف کننده منابع آب محدود سیاره ما است. در سطح جهانی ، کشاورزی از 70 درصد منابع آب شیرین جهان و 95 درصد از کل برداشت آب در برخی از کشورهای در حال توسعه استفاده می کند. آبیاری قطره ای خانگی کم مصرف ترین سیستم آبیاری است که می تواند مصرف آب را به طور چشمگیری کاهش دهد و در عین حال عملکرد و کیفیت محصول را افزایش دهد. اما مانند هر سیستم آبیاری دیگری ، آبیاری قطره ای یک گلوله جادویی نیست. نصب و اجرای آبیاری قطره ای پرهزینه بوده و کار فشرده ای است و ممکن است برای محصولات با ارزش کمتر قابل استفاده نباشد.

خدمات آبیاری قطره ای درختان چیست ؟

خدمات آبیاری قطره ای درختان یک سیستم آبیاری مکانیکی است که به منبع آب متصل بوده و می‌ توان آن را در سرتاسرباغ به صورت مرتب پخش کند. این سیستم آبیاری ، آب را به آرامی و به طور یکنواخت پخش کرده و آب را در تمام سطوح حفظ می کند. از طریق یک قطره یا اسپری یا جریان ، سیستم آبیاری قطره ای ریشه را مرطوب نگه می دارد ، اما خیس نمی کند و در مقایسه با سایر روش های آبیاری ، آب کمتری مصرف می کند. می توانید قسمت زیادی از سیستم را زیر لایه کود گیاهی پنهان کنید ، به شرطی که برای جلوگیری از گرفتگی هر بخشی را که در بالای کود آب ساطع می کند نگه دارید. در حالی که سیستم های آبیاری قطره ای نسبت به سیستم های بارانی زیرزمینی یا آبپاش های چمن آب کمتری مصرف می کنند ، ممکن است در برخی مناطق آبیاری از هر نوع که باشد محدود شود.

آبیاری قطره ای اتوماتیک کارآمدترین سیستم انتقال آب و مواد مغذی برای پرورش محصولات است. این روش آب و مواد مغذی را مستقیما به مقدار مناسب و در زمان مناسب به ناحیه ریشه گیاه می رساند ، بنابراین هر گیاه برای رشد بهینه دقیقا همان چیزی را که نیاز دارد دریافت می کند. روش آبیاری قطره ای درختان میوه جدید کشاورزان را قادر می سازد تا ضمن صرفه جویی در مصرف آب و همچنین کودها ، انرژی بازده بیشتری داشته باشد. گیاهان دوست دارند آب و مواد مغذی خود را به صورت متعادل دریافت کنند. به همین دلیل است که آبیاری قطره ای به طور مکرر و در دوزهای کم ، آب و مواد مغذی را اعمال کرده و شرایط رشد بهینه را فراهم می کند که به بیشترین بازده ممکن کمک می کند. دلایل پربارتر بودن گیاهان با روش آبیاری قطره ای پیشرفته به شرح زیر می باشد :

  1. در دسترس بودن زیاد آب و مواد مغذی
  2. تامین دوزهای آب و مواد مغذی متناسب با نیازهای رشد گیاه
  3. بدون اشباع و هوادهی خاک
  4. از شوری زیاد ناشی از مصرف زیاد کود جلوگیری می کند
  5. خیس نشدن شاخ و برگ که منجر به بیماری های قارچی می شود

در تامین آب گیاهان با توجه به نیاز آبی گیاه ، سیستم های آبیاری قطره ای درخت هیچ گونه آلودگی و رواناب ایجاد نکرده و کمترین میزان تبخیر را دارد. با استفاده از این سیستم کشاورز مطمئنا می تواند از مدیریت خوب آب اطمینان حاصل کند. استفاده از نوع سیستم آبیاری قطره ای مزایای دیگری هم برای کشاورز و هم برای تولید محصول دارد :

  • اجرای ساده سنسورهای خاک موجود
  • مدیریت سطح رطوبت خاک – هنگامی که رطوبت خاک به زیر آستانه رسید ، بلافاصله آبیاری می شوند
  • کاهش رشد علف های هرز و تسهیل مدیریت فعالیت های مزرعه به دلیل مرطوب شدن موضعی خاک
  • آبیاری را می توان در هر لحظه ( در صورت وقوع باران ) متوقف کرد که از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند
  • نصب و طراحی آسان
  • امکان اجرای سیستم آبیاری قطره ای درختان در تقریبا هر زمین ، خاک و نوع محصول. به ویژه برای محصولات ردیفی با ارزش بالا مناسب است

محاسبه قیمت و هزینه خدمات باغبانی

سیستم آبیاری قطره ای یک راه حل عالی برای محصولات زراعی با خاک های خشک ، شور ، کم زهکشی و در خاک هایی است که حفظ رطوبت ممکن است منجر به بروز آفات و بیماری های زیاد شود. در واقع این سیستم یکی از محبوب ترین و کارآمدترین سیستم های آبیاری است که به جای خیس کردن کل سطح مزرعه ، آب فقط به ناحیه ریشه گیاه اعمال می شود. هدف اولیه آبیاری قطره ای درخت استفاده از آب در زمانی است که گیاهان به آن بیشترین نیاز برای رشد را دارد. علاوه بر این ، سطح رطوبت بسیار مطلوبی را در خاک فراهم می کند که در آن گیاهان می توانند گل دهند.

روش آبیاری قطره ای درختان میوه :

روش آبیاری قطره ای درختان میوه یک روش کارآمد و مناسب برای آبیاری باغ شما است. این متد آب را مستقیما به ریشه گیاهان شما می رساند که باعث کاهش میزان آب مورد نیاز شما می گردد. می توانید آن را به یک تایمر وصل کنید و باغ شما با حداقل نگهداری به طور خودکار آبیاری می شود. به طور کلی اجرای آبیاری قطره ای به روش های زیر صورت می گیرد :

تقسیم بندی باغ بر اساس نیاز به آب

تقسیم بندی باغ بر اساس نیاز به آب تاثیر به سزایی در خرید مواد اولیه اجرای سیستم آبیاری هوشمند دارد. در این مرحله باید طرحی از حیاط شما و قسمت هایی که می خواهید این سیستم نصب گردد کشیده شود. نقشه را می توان بر اساس یک یا چند مورد زیر به چند منطقه تقسیم کرد :

  • نیاز آبیاری هر گیاه. این را می توانیم به سه دسته سنگین ، متوسط یا سبک علامت گذاری کنیم.
  • سطح آفتاب یا سایه. اگر بیشتر گیاهان شما نیاز آبیاری مشابهی دارند ، برای تقسیم باغ شما از قرار گرفتن در معرض آفتاب استفاده می شود. گیاهان در آفتاب کامل نسبت به گیاهان در سایه کامل یا جزئی به آب بیشتری احتیاج دارند.
  • نوع خاک. اگر باغ و حیاط شما از خاک های متفاوتی تشکیل شده است ، این موضوع باید در نظر گرفته شود!

طراحی روش ابیاری قطره ای درختان

در طراحی روش ابیاری قطره ای درختان یک لوله برای آبیاری قطره ای معمولی می تواند حداکثر طول 200 فوت ( 60 متر ) یا 400 فوت ( 120 متر ) را در صورت ورود آب به خط مرکز خود برساند. اگر به بیش از یک لوله ابیاری قطره ای نیاز دارید ، می توان یک خط جانبی با دو یا چند لوله قطره ای در نقاط مختلف نصب کرد. برای باغ های بزرگ به جای خط جانبی از یک خط اصلی تحت فشار استفاده می گردد. طرح پیشنهادی معمولا ترسیم می گردد تا نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای به درستی انجام شود.

تقسیم باغ به مناطق آبیاری

در تقسیم باغ به مناطق آبیاری ، قطره چکان حداکثر GPH سیستم ( گالن در ساعت ) را تعیین می کند. به منظور تامین کل آب باغ شما ممکن است لازم باشد سیستم را به چندین منطقه تقسیم کنیم. با نصب ” شیر کنترل منطقه ای ” در هر منطقه ، می توان جریان را به طور همزمان به یک یا دو منطقه هدایت کرد. بهتر است هر دریچه را نزدیک مرکز منطقه نصب کرد تا آب را با فشار یکنواخت از همه جهات خارج گردد.

  • اگر سیستم اجرای آبیاری قطره ای درختان باغ شما دائمی باشد ، ارزش دارد هزینه کنید و سوپاپ برقی را به کنترل کننده آب متصل کنید. سوپاپ های دستی خسته کننده هستند و اغلب به اشتباه بیش از زمان مورد نظر کار می کنند.
  • تجهیزات خریداری شده باید با حداکثر طول لوله توصیه شده و GPH همراه باشد.

روش های مختلفی برای رساندن آب از لوله به گیاه وجود دارد. تعیین کنید که برای هر منطقه در باغ خود از کدام یک استفاده شود :

  1. قطره چکان. این متد یکی از متداول ترین روش های آبیاری قطره ای درختان است و در واقع لوله ای با قطر کمتر است که به لوله اصلی متصل می شود. روی لوله ها سوراخ شده و آب به تمامی گیاهان می رسد.
  2. خطوط انتشار دهنده از پیش نصب شده. این لوله قطره ای دارای انتشار دهنده هایی با فاصله مساوی ، مناسب برای محصولات زراعی ، باغی و ردیفی سبزیجات است. همچنین برای بوته های ردیفی و دیگر مکان های پرتراکم و حتی در صورت نصب صحیح حتی در زیر چمن کار به کار گرفته می شود.
  3. سری های آب پاش کوچک. در نیمه راه بین آبیاری قطره ای و آبپاش ها ، این آبپاش های کم فشار کارآیی کمتری دارند اما مسدود شدن آنها دشوارتر است ، که ممکن است در مناطق آب سخت مفید باشد. آنها در مناطق سایه دار و برای گیاهانی که مه غلیظ را ترجیح می دهند به خوبی کار می کنند.

اگر تصمیم دارید سیستم آبیاری قطره ای باغ شما با قطره چکان اجرا شود ، توجه داشته باشید که گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارد. سیستم قطره چکان روند ناهمسان ( دارای نوسان در سرعت ) گزینه خوبی محسوب می شود ، اما در شرایط خاص گزینه های زیر را در نظر بگیرید :

  • برای تغییر در ارتفاع بیش از 1.5 متراز قطره چکان های قطره ای با کنترل فشار ( PC ) استفاده کنید. برچسب ” PC ” تنظیم نشده است ، بنابراین قبل از خرید اطلاعات مربوط به محصول را جستجو کرده و اطمینان حاصل کنید که با سرعت جریان مورد نظر شما هماهنگ باشد.
  • قطره چکان های قابل تنظیم اگر به صورت مداوم و منظم سرویس نشوند ، آب را هدر داده و مستعد سیلاب شدن گیاهان هستند. اگر گیاهان شما نیاز آبی متفاوتی دارند ، معمولا بهتر است چندین قطره چکان استاندارد با کد رنگی در مقاومت های مختلف ( مانند 1 ، 2 و 3 GPH ) نصب شود.
  • قطره چکان های روند ناهمسان ( دارای نوسان در سرعت ) یک گزینه خوب و ارزان برای سایر اهداف هستند.

تعیین میزان جریان و فاصله قطره چکان ها

تعیین میزان جریان و فاصله قطره چکان ها تاثیر به سزایی در تعیین تعداد قطره چکان ها برای نصب دارد. هر قطره چکان دارای سرعت جریان مشخصی است که معمولا با GPH ( گالن در ساعت ) بیان می شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی بر اساس نوع خاک گردآورده شده است :

  • خاک شنی – این خاک هنگامی که مابین انگشتان شما مالیده می شود ، به صورت دانه جدا می شود.
  • خاک کشاورزی ‌- خاک باکیفیتی که نه خیلی سست است و نه خیلی متراکم.
  • خاک رس – خاک رس متراکم که سرعت جذب آب کندی دارد.

توجه داشته باشید که برای درختان یا سایر گیاهان با نیاز آب بیشتر ، بهتر است دو قطره چکان نصب شود که به طور مساوی در اطراف منطقه ریشه فاصله داشته باشند. قطره چکان ها با سرعت جریان آب متفاوت را بر روی یک خط قطره چکان یکسان نصب نکنید. توجه داشته باشید که هر خط اصلی آبیاری باید سیستم بسته مخصوص به خود با مونتاژهای جریان برگشتی که مانع از آلودگی مجدد به منبع آب آشامیدنی می شوند را داشته باشد.

نصب سیستم کنترل کننده

نصب سیستم کنترل کننده در زمانی که می خواهید باغ خود را به طور خودکار آبیاری کنید ، بسیار اهمیت دارد. با استفاده از سیم آبیاری مستقیم و اتصالات سیم ضد آب این را به هر دریچه کنترل منطقه سیم کشی کرده و سیم های روی زمین را در مجرای لوله می پوشانیم.

لوله های آبیاری قطره ای درختان به راحتی توسط زنگ زدگی ، مواد معدنی و سایر ذرات موجود در آب مسدود می شوند. از این رو می توانیم از مش به اندازه 155 ( 100 میکرون ) یا بالاتر استفاده کنیم و برای دو برابر فشار آب مورد انتظار درجه بندی کنیم. در صورت لزوم تنظیم کننده فشار را وصل می گردد. این تنظیم کننده که ” سوپاپ کاهش فشار ” نیز نامیده می شود ، باعث کاهش و تنظیم فشار آب در خطوط آبیاری می گردد. اگر سیستم فشار آب بالای 40psi ( 2.8 بار ) است ، این باید نصب گردد.

در صورت لزوم خط جانبی تنظیم می شود. اگر بیش از یک خط قطره چکان از این خط اجرا شود ، ابتدا خط جانبی PVC را نصب کرده ، هر خط قطره چکان در منطقه از این لوله عبور خواهد کرد.

مونتاژ خطوط قطره چکان

در مونتاژ خطوط قطره چکان ، برای برش لوله قطره چکان به طول دلخواه از دستگاه برش لوله استفاده می شود. هر لوله قطره چکان را به داخل یک کانکتور فشار داده و کانکتور به تنظیم کننده فشار یا خط جانبی متصل می شود. خطوط قطره ای باید روی سطح باغ قرار بگیرند. خطوط قطره ای را هرگز داخل خاک قرار ندهید ، در غیر این صورت ممکن است توسط جوندگان جویده شوند. اگر می خواهید آنها را پنهان کنید بعد از پایان نصب ، آنها را با کود گیاهی بپوشانید. اگر می خواهید به صورت جداگانه بتوانید آنها را تنظیم یا خاموش کنید ، شیرهای کنترل را قبل از هر خط قطره چکان اضافه کنید.

در این مرحله از روش ابیاری قطره ای درختان میوه ، خطوط قطره چکان در جای خود قرار می گیرند و سفت می شوند. اگر از قطره چکان و یا سیستم آبپاش میکرو استفاده می کنید ، باید آن ها را در امتداد لوله وصل کنید. با استفاده از یک ابزار کوچک منگنه ، لوله قطره را سوراخ کرده و سپس قطره چکان را محکم وارد کنید. انتهای هر قطره چکان را با کلاهک بپوشانید. برای جلوگیری از نشت آب از انتهای آن ، به هر لوله قطره ای یک فلش سوپاپ یا کلاهک انتهایی متصل کنید.

سیستم آبیاری قطره ای چگونه کار میکند ؟

سیستم آبیاری قطره ای به گونه ای کار می کند که آب و مواد مغذی از طریق لوله هایی به نام ” قطره چکان ” در داخل زمین منتقل می شوند. هر قطره چکان ، قطره های حاوی آب و کود را ساطع می کند و در نتیجه به طور یکنواخت آب و مواد مغذی به منطقه ریشه هر گیاه ، در یک مزرعه استفاده می شود.

چرا کشاورزان سیستم آبیاری قطره ای پیشرفته را ترجیح می دهند ؟

کشاورزان سیستم آبیاری قطره ای پیشرفته را ترجیح می دهند و دلیل آن ساده است : آبیاری قطره ای نه تنها نسبت به سایر روش های آبیاری بازده سرمایه بیشتری را به همراه دارد ، بلکه به کشاورزان یک روش کارآمد و ساده برای کار در مزارع خود ارائه می دهد.

  • بازده کیفیت بالاتر
  • صرفه جویی در مصرف آب زیاد – بدون تبخیر ، بدون تخلیه ، بدون اتلاف
  • 100% استفاده از زمین – سیستم قطره ای آبیاری یکنواخت در هر نوع مساحت و هر نوع خاکی انجام می شود
  • صرفه جویی در انرژی – مصرف آب با فشار کم
  • استفاده موثر از کود و محافظت از محصول ، بدون نیاز به سنگ شویی
  • وابستگی کمتر به آب و هوا ، ثبات بیشتر و خطرات کمتر

لوازم آبیاری قطره ای درختان :

  1. منبع آب
  2. ایستگاه کنترل مرکزی شامل ایستگاه پمپاژ و ایستگاه فیلتراسیون و خود ایستگاه پمپاژ شامل پمپ و متعلقات آن است
  3. ایستگاه فیلتراسیون نیز که دو نوع فیلترسیکلون و فیلتر شن دارد ( بسته به نوع منبع آب برداشتی یکی از این دو نوع فیلتر استفاده می ‌شود. فیلترسیکلون برای چاه‌ های آب و فیلتر شن برای استخرهای ذخیره آب)
  4. تانک کود
  5. فیلتر توری یا دیسکی
  6. لوله اصلی
  7. لوله آب رسانی
  8. لوله‌ های جانبی یا لوله‌ های فرعی
  9. قطره ‌چکان و اتصالات لازم

شلنگ های خیس کننده ساده ترین راه برای ایجاد آبیاری قطره ای درختان است. سوراخ های ریزی در طول این شلنگ ها برای چکه کردن آب وجود دارد. شاید این سیستم مقرون به صرفه باشد ، اما آب بیشتری نسبت به سیستم قطره ای استفاده می کند. دستگاه های ضد سیفون مانع ورود مجدد آب سیستم آبیاری به منبع آب و آلوده شدن آب آشامیدنی در هنگام خاموش شدن سیستم می شود که این امر در اکثر مناطق یکی از موارد ضروری است. از دیگر اجزای سیستم آبیاری قطره ای هوشمند ، تنظیم کننده های فشار یا کاهنده ها است که فشار آب خانه را با سیستم آبیاری قطره ای سازگار می کنند. بدون این دستگاه ها ، منبع تغذیه معمولی آب ، فشار زیادی برای سیستم آبیاری قطره ای فراهم می کند. فیلترها از مسدود شدن باقی مانده آب در داخل لوله و قطره چکان ها جلوگیری می کنند. برخی از تنظیم کننده های فشار دارای فیلترهای داخلی هستند. لوله انعطاف پذیر آب را حمل می کند. مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش (UV) از لوله در برابر خرابی ناشی از آفتاب محافظت می کند. یک سری اتصالات اجزای این سیستم را به هم متصل می کند.

شش جزء اصلی یک سیستم آبیاری قطره ای هوشمند به شرح زیر می باشند :

  1. سوپاپ. سوپاپ میزان جریان آب را کنترل می کند. می توانید یک شیر آب را به تایمر اتوماتیک مجهز کرده و زمان های آبیاری خود را از قبل برنامه ریزی کنید.
  2. فیلتر. فیلتر نصب شده روی سیستم آبیاری قطره ای از مسدود شدن لوله ها توسط زباله ها جلوگیری می کند.
  3. تنظیم کننده فشار. فشار آب منبع آب خانگی معمولی برای سیستم آبیاری قطره ای بسیار زیاد است. تنظیم کننده فشار هم فشار آب را کاهش می دهد و هم جریان کم فشار ثابتی را فراهم می کند ، حتی اگر فشار منبع آب خانه شما در نوسان باشد.
  4. محافظ جریان برگشتی. این دستگاه از مکیده شدن آب در سیستم آبیاری شما – که ممکن است با خاک و باکتری های موجود در خاک پر شود – هنگامی که سیستم قطره ای شما خاموش است ، جلوگیری می کند.
  5. قطره چکان. این لوله قطره ای انعطاف پذیر آب را از سوپاپ به گیاهان شما منتقل می کند. همچنین به عنوان خط توزیع شناخته می شود ، خط قطره چکان از طریق یک آداپتور لوله به تنظیم کننده فشار متصل می شود.
  6. قطره چکان. دستگاه های پلاستیکی کوچکی هستند که برای تخلیه آب در خاک به لوله متصل می شوند. قطره چکان ها بر اساس سرعت جریان گالن در ساعت (GPH) و حداکثر فشار آب که می توانند تحمل کنند بر حسب پوند بر اینچ مربع (PSI) رتبه بندی می شوند. به عنوان یک قاعده کلی، اکثر گیاهان برای دریافت مقدار مناسب آب به یک یا دو قطره چکان نیاز دارند.
  7. درپوش. درپوش انتهایی از خروج آب از انتهای لوله جلوگیری می کند. حداقل سالی یک بار درپوش انتهایی را بردارید تا رسوبات یا جلبک هایی که در داخل لوله جمع شده اند خارج شوند. هنگامی که آب شفاف شد ، لوله به درستی شسته شده است و می توانید دوباره درپوش را اعمال کنید.

نکته کلیدی : هنگام نصب سیستم آبیاری قطره ای درختان ، اجازه دهید تا لوله ها به مدت چند ساعت زیر آفتاب قرار بگیرند. گرما باعث انعطاف پذیری بیشتر آن ها شده و نصب آن ها به اتصالات و قطره چکان راحت تر می شود.

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای درختان میوه کار عاقلانه است ، زیرا اکثر درختان میوه برای رشد جدید و توسعه میوه به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارند. به ویژه درصد زیادی از ساختار میوه ها را آب تشکیل می دهد. علاوه بر استفاده از اسپری های اسپرینکلر و شلنگ های خیس کننده ، شما می توانید با لوله های قطره ای آبیاری دیگری داشته باشید. این شلنگ های تخصصی دارای قطرات ساطع کننده ای هستند که آب را در سطح خاک متمرکز می کنند تا یک استراتژی موثر آبیاری درختان میوه اعمال شود.

نحوه اجرای سیستم آبیاری قطره ای هوشمند

نحوه اجرای سیستم آبیاری قطره ای هوشمند بستگی به فاصله از منبع آب ، تعداد درختان و فاصله بین هر درخت دارد. نصب لوله های ساده آبیاری قطره ای درختان دارای یک شلنگ اصلی است که به منبع آب خانه متصل شده است. شلنگ های متعدد به شلنگ اصلی متصل می شوند و دور درختان میوه تک تک حلقه می زنند. آب از ساطع کننده های شلنگ به خاک نفوذ می کند. به طور معمول ، یک تنظیم کننده فشار و فیلتر جریان آب را در کل سیستم کنترل می کند به طوری که هر امیتر ( ساطع کننده ) مقدار یکسانی از آب را آزاد می کند. طرح بندی حیاط بزرگتر یا سیستم های آبیاری باغ های بزرگ درختان میوه ممکن است به لوله های پلی وینیل کلراید ( PVC ) نیاز داشته باشد تا آب را از خانه به درختان میوه همراه با اتصالات شلنگ منتقل کند. متناوبا ، سیستم آبپاش چمن کنونی شما حتی می تواند به یک سیستم قطره ای تبدیل شود با یک آداپتور تخصصی که نقطه اتصال لوله های قطره ای را فراهم می کند.

تعداد ساطع کننده ها در آبیاری قطره ای درختان میوه

قطره چکان هایی که برای آبیاری درختان میوه و زینتی استفاده می شود ، ” ساطع کننده ” نیز نامیده می شود. ریشه های درختان میوه معمولا تا خط چکه های تاج پوشش و کمی فراتر از آن امتداد می یابد. مرکز تحقیقات و اطلاعات سبزیجات دانشگاه کالیفرنیا توضیح می دهد که :

آبیاری قطره ای برای درختان میوه نارس و با قطر سایبان کمتر از 15 فوت به حداقل یک قطره چکان در هر 2.5 فوت طول تاج احتیاج دارد.

درختان بزرگتر معمولا به شش قطره چکان در زیر سایبان احتیاج دارند. اگر لوله های قطره ای اضافی دارید ، می توانید آبیاری خود را بیشتر از خط قطره ای گسترش دهید. ریشه درختان میوه ممکن است تا این حد گسترش یابد. آبیاری باعث استقرار عمیق تر و بیشتر ریشه در زمین گذشته از خط قطره می شود.

مزایای آبیاری قطره ای درختان میوه

مزایای آبیاری قطره ای درختان میوه در مقایسه با سایر روش های آبیاری بسیار زیاد می باشد. برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از :

  • حفظ آب – از آنجایی که سیستم های آبیاری قطره ای درختان بزرگ جریان آب را به طور موثر کنترل می کنند ، 30 تا 50 درصد آب کمتری نسبت به سیستم های اسپرینکلر مصرف می کنند.
  • سازگاری – سیستم های آبیاری قطره ای در محیط های مختلف – از باغ های کوچک سبزیجات گرفته تا مزارع بزرگ – و برای همه انواع خاک مفید هستند. شما به راحتی می توانید قطره چکه ها و خطوط قطره ای را برای آبیاری گیاهان اضافی جابجا کرده و یا گسترش دهید.
  • جریان ثابت آب – می توانید از قطره چکان های آبی استفاده کنید که با فشار جبران می شوند ، بدین معنا که حتی زمانی که آب باید در سربالایی جریان داشته باشد سرعت جریان ثابتی را ارائه می دهند.
  • بهبود رشد گیاه – سرعت جریان آهسته و ثابت سیستم قطره ای شرایط ایده آلی را برای رشد گیاه فراهم می کند. این اجازه می دهد تا آب عمیقا در خاک خیس شود و راحت تر به ریشه گیاه برسد.
  • کنترل علف های هرز – دقت سیستم انتقال آب موضعی به این معنی است که آب کمتری برای رشد علف های هرز بین گیاهان در دسترس است.
  • به حداقل رساندن آلودگی و آسیب های ارضی – از آنجایی که با نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای هیچ رواناب آبی وجود نخواه داشت ، آلودگی کود کمتر به منابع آب طبیعی وارد می گردد. و برخلاف چمن‌ پاش‌ها ، سیستم‌ های قطره‌ ای باعث خراب شدن نرده‌ های اطراف ، دیوارپوش خانه و پیاده‌ رو نمی‌ شوند.
  • راندمان زمان – می‌ توانید سیستم‌ های قطره‌ ای را با یک تایمر قابل برنامه‌ ریزی خودکار کنید تا به برنامه آبیاری دستی پایبند باشند.
  • به حداقل رساندن خطر قارچ گیاهی – بیماری های قارچی اغلب زمانی رخ می دهد که گیاهان دارای برگ های مرطوب هستند. آبیاری قطره ای با رساندن مستقیم آب به خاک بدون پاشیدن آب روی برگ ها ، احتمال عفونت قارچی را کاهش می دهد.

نگهداری و مراحل ایمنی آبیاری قطره ای درخت میوه

ممکن است تعیین اینکه آیا خاک شما میزان رطوبت مناسب را از طریق سیستم قطره ای دریافت می کند دشوار باشد ، زیرا شما به طور فعال آب را در حال حرکت به داخل خاک نمی بینید. با استفاده از دستگاه تست رطوبت خاک ، می توانید رطوبت خاک را به طور دقیق گزارش دهید. هرگونه شرایط خشکسالی ممکن است نشان دهنده گرفتگی سیستم یا خرابی شلنگ باشد. برای جلوگیری از هرگونه مشکل ایمنی در اطراف درختان میوه ، به ویژه در هنگام برداشت ، شلنگ ها را با کود گیاهی بپوشانید.

طرز کار سیستم آبیاری قطره ای درختان بزرگ :

طرز کار سیستم آبیاری قطره ای درختان بزرگ به گونه است که آب توسط پمپ از منبع به سمت شبکه پمپاژ شده و ضمن عبور از سیکلون ، شن و مواد خارجی خیلی درشت آن ته ‌نشین می ‌شود. در صورتی که آب از فیلتر شن عبور داده شود ، جلبک‌ ها و میکرو اورگانیزم‌ هایی که ممکن است در اثر راکد ماندن آب در استخر به وجود آمده باشند ، توسط این فیلتر گرفته می‌ شوند. سپس در فیلتر دیسکی یا توری بقیه مواد جامد معلق در آب گرفته می‌ شود. بخشی از آب وارد تانک کود شده و با حل مقداری کود در آب این محلول از انتهای دیگر تانک خارج و مجددا وارد جریان اصلی آب می‌ گردد تا به پای گیاه برسد. آب وارد لوله‌ های توزیع‌ کننده شده و در نهایت توسط قطره ‌چکان پای گیاه ریخته می ‌شود. در اینجا چند نکته برای عملکرد روان سیستم آبیاری قطره ای خانگی را برایتان شرح می دهیم :

  • برای نصب و استفاده از دستورالعمل های کارخانه سازنده پیروی کنید. سیستم آبیاری قطره ای درختان بدون فشار صحیح آب و طول لوله مناسب موثر و کارآمد نخواهد بود. تعداد ساطع کننده هایی که سیستم پشتیبانی می کند و فاصله مناسب را بشمارید.
  • خط لوله کشی متوقف شده و یا گیر کرده می تواند سیستم آبیاری را قطع کند. از این رو بعد از نصب و قبل از شروع مجدد کل سیستم لوله کشی را بشویید. سیستم را شستشو دهید و فیلترها را به طور مرتب تمیز کنید ، به خصوص اگر منبع آب شما حاوی مواد معدنی زیادی باشد.
  • قبل از فرا رسیدن یخبندان ، دستورالعمل های کارخانه سازنده را برای تخلیه و نگهداری سیستم در فصل زمستان دنبال کنید.
  • در حالی که سیستم های آبیاری قطره ای انعطاف پذیری زیادی دارند ، ممکن است یک سیستم واحد برای همه گیاهان شما پاسخگو نباشد. می توانید در هر قسمت مختلف حیاط خود چندین گیاه متفاوت با نیازهای آبیاری مختلف بکارید. توجه داشته باشید که چمن ها نیز به روش های آبیاری متفاوتی نیاز دارند.

انتخاب قطره ‌چکان مهم ‌ترین کاری است که در نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای باید انجام گیرد. انتخاب صحیح باعث می‌ شود که هزینه ‌های نگهداری و زیان‌ های ناشی از مسدود شدن مجراها در اثر گرفتگی ، به مقدار قابل توجهی کاهش یابد. در ادامه قصد داریم شما را با رایج ترین انواع قطره چکان ها آشنا کنیم :

انواع قطره چکان ها :

  1. قطره‌ چکان دکمه ‌ای : این قطره‌ چکان‌ ها کوچک بوده و دارای دهانه کوچکی به قطر کمتر از یک میلی‌ متر هستند. با سوراخ کردن لوله ‌های آب رسانی فرعی این قطره ‌چکان ‌ها در آن سوراخ ها قرار می‌ گیرند. آب از دهانه داخل قطره‌ چکان شده و پس از طی مسیر از دهانه خروجی آن به سطح خاک می‌ چکد. از مزایای این قطره‌ چکان ارزان بودن و سرعت نصب و ساده بودن کار با آنهاست.
  2. قطره‌ چکان صفحه ‌ای : این قطره‌ چکان از چند صفحه منطبق برهم تشکیل شده به طوری ‌که هر صفحه دارای دیواره عرضی عمودی بر صفحات است. آب در مسیر خود این دیواره‌ های عرضی را دور زده و از سوراخ انتهایی به صورت قطره خارج می ‌شود. مجموعه این صفحات روی هم قرار گرفته و به قطره‌ چکان شکل صندوقی کوچکی می ‌دهد.
  3. قطره ‌چکان چند دهانه ‌ای : این نوع قطره چکان در سیتم آبیاری قطره ای درختان برای آبیاری درختان در باغ‌ های میوه اجبارا از قطره‌ چکان‌ هایی که با فشار زیادتر و با چند دهانه خروجی آب را به پای درخت برسانند استفاده می ‌شود. به هر یک از دهانه ‌ها لوله باریکی وصل شده و آب را تا فاصله چند متری منتقل می ‌نماید. بدین ترتیب با یک یا دو قطره ‌چکان می ‌توان نسبت به آبیاری یک درخت اقدام نمود. تعداد این خروجی ‌ها از 1 الی 5 متغیر است.
  4. قطره‌ چکان با مجرای طولانی : این نوع قطره‌ چکان در مسیر لوله فرعی قرار گرفته و آب از دهانه ورودی وارد قطره‌ چکان شده و پس از طی مسیر مارپیچ طولانی از دهانه خروجی خارج می ‌گردد. عیب عمده این قطره‌ چکان احتمال مسدود شدن مسیر در اثر رسوبات نمکی یا ذرات جامد معلق در آب می ‌باشد. این قطره‌ چکان قابل تعمیر نبوده و در اثر انسداد مجرا باید با آب اسید شسته یا تعویض شود.

اگر قصد استفاده از سیستم ابیاری قطره ای جدید را دارید ، باید بدانید که این سیستم مزایای بالقوه بسیار زیادی همچون مورد ذکر شده در لیست زیر را دارد :

  1. سلامت بیشتر گیاه = آب به آرامی و عمیق به داخل خاک نفوذ می کند ، رطوبت را دقیقا در مکان مورد نیاز قرار می دهد ، یعنی در داخل ریشه! وقتی سیستم آبیاری به صورت منظم و یکنواخت و بدون استرس باشد ( که بر اثر کمبود آب رخ می دهد ) ، درخت و گیاه با سرعت بیشتری رشد می کند.
  2. عدم هدر رفتن آب = در یک سیستم آبیاری قطره ای پیشرفته خوب ، مانند سیستم های آبیاری قطره ای ارائه شده توسط تیم تخصصی شرکت آس ، معمولا نصف روش های سنتی آب پاش از آب استفاده می شود. از طرف دیگر ، یک سیستم آبیاری قطره ای مناسب 90 درصد آب را به زمین هدایت می کند و از این رو مقدار آب بسیار کمی به دلیل تبخیر هدر می رود.
  3. مزایای زیاد برای محیط زیست = از آنجایی که این سیستم بسیار کارآمد و موثر است ، احتمال فرسایش کمتری وجود دارد و رواناب بسیار کمی در نهرهای منطقه می ریزد.
  4. کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری = برخلاف سیستم های آب پاش معمولی ، آبیاری قطره ای خانگی شاخ و برگ را خشک نگه می دارد و بنابراین از بروز کپک پودری و سایر بیماری هایی که در شرایط مرطوب رخ می دهد ، کاسته می شود.
  5. صرفه جویی در هزینه = سیستم آبیاری قطره ای پیشرفته و جدید بسیار موثر هستند و این بدین معناست صورتحساب آب ماهیانه قطعا کمتر خواهد بود.
  6. صرفه جویی در زمان = با آبیاری قطره ای نیازی به کشیدن مداوم شلنگ و آبپاش از یک نقطه به نقطه دیگر نیست.
  7. کنترل رشد علف های هرز = استفاده از این سیستم آب را به صورت مستقیم به گیاه می رساند. در نتیجه رشد علف های هرز محدود شده و دیگر رشد نمی کنند.

با طرح ریزی آبیاری قطره ای درخت ، در مصرف آب و کودهای گیاهی صرفه جویی می شود. آبیاری قطره ای یک خط لوله کامل است و نشت آب و کاهش تلفات را در همان زمان به حداقل می رساند و جهت تامین به موقع رطوبت ، مورد نیاز منطقه ریشه می باشد.

آب آبیاری دارای مقداری نمک محلول در خود است که ممکن است موجب مسدود شدن مجرای لوله قطره‌ چکان‌ ها شود. بعضی اوقات نیز این نمک‌ ها همراه آب آبیاری وارد منطقه ریشه گیاه شده و زیان فراوانی به گیاه وارد می کنند. به منظور شست‌ و شوی این نمک ها به دو روش عمل می ‌کنند :

  1. در زمستان از آب رودخانه‌ ها یا جریان‌ های سطحی حاصله از بارندگی یا آب ‌های اضافی موجود در منطقه برای شستشو استفاده می‌ شود.
  2. هر دو سال یکبار زمین‌ های آبیاری قطره ‌ای را با روش کرتی کشت و آبیاری می‌ کنند.

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای :

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای به گونه است که آب به طور مکرر و به آرامی مستقیما بر روی منطقه ریشه محصول اعمال می شود. مفهوم طراحی و اجرای آبیاری قطره ای این است که فقط منطقه ریشه را به جای کل سطح مزرعه آبیاری کنید ، بنابراین محتوای آب منطقه ریشه محصول را در سطح مطلوب قرار دهید. در این متد آب تحت فشار اعمال می شود و قطره های آب از سوراخ های روی لوله بیرون می آید. همچنین می توان آب را به صورت غبار ریز بر روی بخشی از سطح مزرعه پاشید یا به صورت جویبارهای کوچک روی خاک قرار داد. اگرچه سیستم های قطره ای فقط بخشی از خاک را آبیاری می کنند ، اما مقدار خاک مرطوب به ویژگی های خاک ، طول دوره آبیاری ، تخلیه آب از سوراخ ها و تعداد و فاصله انتشار دهنده ها بستگی دارد.

انواع سیستم های آبیاری قطره ای

انواع سیستم های آبیاری قطره ای را با توجه به ساطع کننده هایی که کمیت و میزان دفع آب را کنترل می کنند می توان به چهار دسته تقسیم کرد :

  1. ساطع کننده نقطه ای ( حباب قطره ای )
  2. ساطع کننده خطی
  3. شلنگ خیس
  4. آب پاش میکرو

اگرچه ساطع کننده ها دارای مشخصات مشترک زیادی هستند ، اما همه آنها از نظر اندازه و شکل و همچنین از نظر طراحی داخلی متفاوت هستند.

سیستم آبیاری قطره ای هوشمند یکی از کارآمدترین انواع سیستم های آبیاری است. کارایی آب مصرفی و هدر رفته و همچنین تامین نیاز آب محصول از 80% تا 90% است. کارایی آن تنها نتیجه دو عامل است :

  1. اعمال آب به صورت قطره چکان ، خاک آن را قبل از تبخیر خیس می کند
  2. آب در منطقه ریشه محصول ، در جایی که بیشترین نیاز به آن است ، استفاده می شود

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای زیرسطحی

طراحی و اجرای آبیاری قطره ای زیرسطحی یکی دیگر از مواردی است که باید در نظر داشت. می توان شلنگ آبیاری قطره ای را روی سطح زمین و یا حتی زیر زمین قرار دارد که به آن آبیاری قطره ای زیر سطح گفته می شود. آبیاری زیر سطحی دارای مزیت تقریبا صفر تبخیر است. در تامین آب گیاهان با توجه به نیاز آب آن ها ، سیستم های آبیاری قطره ای هیچ آلودگی و روانابی ایجاد نمی کنند و تبخیر و تعرق بسیار کمی دارند. با استفاده از این سیستم ، یک کشاورز مطمئنا می تواند مدیریت خوب آب را تضمین کند. استفاده از نوع سیستم آبیاری قطره ای مزایای دیگری هم برای کشاورز و هم برای تولید محصولات زراعی فراهم می کند :

  • اجرای ساده حسگرهای خاک موجود
  • مدیریت سطح رطوبت خاک. وقتی رطوبت خاک به زیر آستانه می رسد ، محصولات بلافاصله آبیاری می شوند
  • اعمال کودها و سموم دفع آفات همراه با آبیاری
  • کاهش رشد علف های هرز و مدیریت فعالیت های مزرعه به دلیل خیس شدن موضعی خاک
  • در هر لحظه می توان آبیاری را متوقف کرد ( در صورت بارندگی ) که مانع از آبیاری بیش از حد می شود
  • نصب و طراحی آن آسان و بسیار ارزان می باشد
  • طراحی و اجرای آبیاری قطره ای تقریبا در هر نوع زمین ، خاک و محصول قابل اجراست. مخصوصا برای محصولات ردیفی با ارزش بالا مناسب است

توجه داشته باشید سیستم آبیاری قطره ای یک راه حل عالی در محصولات زراعی با خاک های خشک ، شور ، زهکشی کم و خاک هایی است که حفظ رطوبت ممکن است منجر به آفات حشرات زیاد و شیوع بیماری شود.

در سیستم آبیاری خانگی ، به جای مرطوب کردن تمام سطح مزرعه ، آب فقط به منطقه ریشه گیاه اعمال می شود. هدف اصلی این کار استفاده از آب در زمانی است که گیاهان به آن بیشترین نیاز را دارند و به میزان مورد نیاز برای رشد مناسب گیاه است. علاوه بر این ، سطح رطوبت بسیار مطلوبی در خاک فراهم می کند که گیاهان می توانند در آن شکوفا شوند.

رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای درختان

رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای درختان بسیار حائز اهمیت می باشد. متاسفانه ، لوله های موجود در سیستم قطره ای می توانند در اثر تجمع مواد معدنی یا باکتریایی مسدود شوند. شستشوی سیستم با آب حداقل 3 بار در فصل می تواند انسداد های کوچکتر را از بین ببرد و در وهله اول از تشکیل گرفتگی جلوگیری کند. اگر سیستم شما واقعا متوقف شده باشد ، ممکن است ترشح اسید لازم باشد. در ادامه قصد داریم شما را با مراحل رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای درختان آشنا کنیم.

شستشوی سیستم سه بار در هر فصل

سیستم خود را در هر فصل 3 بار با آب بشویید تا از تجمع یا انسداد زیاد جلوگیری کند. انجام منظم این کار ممکن است مانع نیاز به اسیدشویی در آینده گردد.

شستشوی مداوم سیستم آبیاری درختان بزرگ مانع از بروز مشکلات جدی در آینده می شود. وقتی آب وارد سیستم می شود ، ذرات یا کثیفی های موجود در این خط از بین می روند ، بنابراین در انتها نمی مانند. وقتی برای استفاده از سیستم در بهار آماده می شوید باید خطوط را شستشو دهید و فیلترها را بررسی کنید و از این رو معمولا در تابستان مشکلی نخواهید داشت.

افزودن سوراخ گیر در تمامی ساطع کننده ها

ساطع کننده ها سوراخ هایی در لوله سیستم قطره ای شما هستند. سیستم شما باید دارای شاخه های پلاستیکی سیاه یا سبز باشد که در داخل سوراخ های انتشار دهنده قرار می گیرند. ساطع کننده ها را در تمام طول لوله ها وارد سوراخ ها کنید. اگر درپوش آن را جدا نکرده اید ، در انتهای خط اصلی آن را باز کنید تا آب آزادانه از آن خارج شود.

  • انجام این کار منجر به افزایش فشار آب شده و به رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای کمک می کند.

اکنون دسته را بچرخانید و سیستم را روشن کنید. آب باید آزادانه از طریق لوله ها و از انتهای خط اصلی جریان یابد و هر گونه انسداد از بین رفته باشد. آب را از نظر آلودگی یا تجمع باکتری بررسی کنید. آب باید پس از حدود 10 ثانیه شفاف شود. اگر آب شفاف نشده و قهوه ای به نظر برسد ، به احتمال زیاد در سیستم آبیاری قطره ای باکتری جمع شده است. شستشوی سیستم با اسید کلریدریک یا فسفریک می تواند این تجمع را از بین ببرد و منجر به رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای شود. خط اصلی را ببندید و کلاهک تمامی ساطع کننده ها را بردارید. سوراخ گیر را به انتهای خط اصلی پیچ کنید و درپوش هایی را که وارد ساطع کننده ها کرده اید را بردارید. سیستم را دوباره روشن کرده و به هرگونه ساطع کننده ای که آب نمی ریزد توجه کنید.

رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای با چکاندن اسید موریاتیک

جهت رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای درختان بزرگ ، 3 الی 4 قطره اسید موریاتیک بر روی فیلترهای مسدود شده بریزید. هنگام دست زدن به اسید در رفع گرفتگی روش ابیاری قطره ای درختان میوه از دستکش لاستیکی ، عینک محافظ و لباس بلند استفاده کنید. با استفاده از قطره چکان مقدار کمی اسید را برداشته و اسید را بر روی قطره چکان های مسدود شده بچکانید. هنگامی که این کار را انجام دادید ، سیستم را دوباره روشن کنید تا ببینید آیا اسید پاک کننده های مسدود شده را پاک کرده است یا خیر! اگر ساطع کننده ها آب تولید نکنند ، مسدود شده اند.

  • با دقت اسید را کنترل کنید تا آن را نریزید و مطمئن شوید که با پوست شما تماس ندارد. اگر چنین شد ، ناحیه آسیب دیده را به مدت 15 دقیقه با آب سرد بشویید.
  • اگر اسید گازدار شود ، برای از بین بردن تجمع مواد معدنی داخل لوله باید اسید شویی کنید.
  • یکی از متداول ترین انواع گرفتگی ، تجمع کربنات کلسیم یا کربنات منیزیم است.
  • می توانید سیستم را دوباره با آب بشویید تا اسید باقیمانده از بین برود.

رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای با روش اسیدشویی

برای انجام این کار از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده کنید. از عینک ایمنی ، دستکش پلاستیکی و لباسی استفاده کنید که کل بدن شما را پوشانده باشد. در صورت بروز ریختگی تصادفی ، یک مایع شستشو یا خنثی کننده برای اسید خریداری کنید. اگر به طور تصادفی روی پوست خود اسید ریختید ، باید آن را کاملا با خنثی کننده شستشو دهید و در صورت ادامه سوزش ، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. برای شروع یک سطل پلاستیکی 10 لیتری را تا نیمه با آب سرد پر کنید. آب به رقیق شدن اسید کمک کرده و از آسیب رساندن آن به گیاهان جلوگیری می کند. سپس 50 میلی لیتر اسید کلریدریک به سطل اضافه کنید. برای رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای ، هیدرو کلریک اسید 33% و یا اسید فسفریک 85% بخرید. اسید را با احتیاط داخل سطل آب بریزید. محلول را با یک چوب مخلوط کنید.

افزودن اسید را تا جایی ادامه دهید تا pH به 2.0 برسد. محلول را با نوارهای تست pH آزمایش کنید تا سطح pH محلول مشخص شود. PH ایده آل برای تمیز کردن سیستم آبیاری قطره ای درختان 2.0 است. انتهای نوار تست pH را در محلول قرار دهید. اگر PH به اندازه کافی کم نیست ، مقدار کمی اسید را در سطل بریزید تا به pH مورد نظر برسد. توجه داشته باشید که pH کم محلول اسید و آب باعث تجمع مواد معدنی داخل لوله می شود. خط اصلی را درون سطل اسید قرار دهید. لوله ای را که معمولا از منبع آب شما عبور می کند به سطل اسید وصل کنید. اگر سیستم قطره ای درختان بزرگتری دارید که دارای چاه برای منبع آب است ، اسید و محلول آب را به آرامی درون منبع بریزید.

پمپ را روشن کرده و سیستم آبیاری را به مدت 60 دقیقه اجرا کنید. هنگامی که پمپ را برای سیستم آبیاری قطره ای روشن می کنید ، محلول اسید مکیده می شود و باید از طریق خط اصلی عبور کرده و هرگونه تجمع مواد معدنی را از داخل لوله های شما پاک کند. برای شستشوی کامل سیستم ، یک ساعت به کار سیستم ادامه دهید.

جهت رفع گرفتگی سیستم آبیاری قطره ای ، سیستم را با آب تمیز به مدت یک ساعت بشویید. سیستم خود را دوباره به منبع آب شیرین متصل کرده و آن را به مدت یک ساعت روشن کنید. با این کار دفع اسید باقیمانده از سیستم به پایان می رسد و باید هرگونه تجمع مواد معدنی یا باکتریایی از بین برود.

طراحی آبیاری قطره ای خانگی یک راه ساده ، ایمن و کارآمد برای آبیاری حیاط یا باغ شما است. تا زمانی که مصالح مناسب را داشته باشید ، سیستم آبیاری شما می تواند گیاهان تکی را آبیاری کند یا مناطق وسیعی از حیاط شما را پوشش دهد. تمامی مراحل لوله کشی اجرا شده و دستگاه های آبیاری را متصل می شود تا ایمن ترین و کارآمدترین سیستم ممکن ایجاد شود. پس از چند ساعت کار سخت ، یک سیستم آبیاری ایمن و کارآمد در حیاط خواهید داشت. برای آبیاری تک تک گیاهان سیستم قطره چکان آبیاری قطره ای درخت را نصب کنید. سیستم های آبیاری قطره چکان جریان مداوم آب را برای تک تک گیاهان فراهم می کند. اگر می خواهید هر گیاه را به تنهایی آبیاری کنید ، یک سیستم قطره چکان را انتخاب کنید تا منبع مستقیم آب به گیاهان شما داده شود. یک سیستم قطره چکان شامل بسیاری از ” قطره چکان ” های مربع شکل و مسطح است که به لوله های آبیاری شما متصل شده و جریان آب کوچک و ثابت را از خود ساطع می کنند. توجه داشته باشید که سیستم های قطره چکان برای گیاهان خارج از گلدان نیز به خوبی کار می کنند.

اگر تصمیم دارید که سیستم آبیاری نصب شده فضای بیشتری را تحت پوشش قرار دهد ، سیستم آبیاری قطره ای اسپرینکلر را انتخاب کنید. سری های آبپاش می توانند شعاعی بین 3 فوت ( 0.91 متر ) تا 30 فوت ( 9.1 متر ) را بسته به میزان جریان و فشار آب ، آبیاری کنند. سیستم های آبیاری اسپرینکلر شامل بسیاری از لامپ های آب پاش متصل به لوله های آبیاری است که آب را از نازل های خود خارج می کند. تکنسین های شرکت آس محیط و مساحت حیاط شما را اندازه می گیرند. به کمک طول و عرض اندازه گرفته شده مساحت کل زمین مشخص می گردد. اندازه گیری ها باید به اندازه کافی دقیق باشد.

سپس تکنسین ها باید طرح تقریبی از طراحی آبیاری قطره ای باغ ترسیم کنند. منبع آب حیاط ، منبع تغذیه ، گیاهان اصلی یا مناطق باغ و مناطقی که لوله های آبیاری را در آن نصب می شود ، علامت گذاری می گردد. منبع آب عموما شیر آب خارج است و منبع تغذیه راهی است که شما سیستم را خاموش و روشن می کنید. سپس در این مرحله از نصب آبیاری قطره ای درختان میوه ، یک موج شکن مکش به شیر آب بیرون و لوله آبیاری وصل می شود. این موج شکن ها مانع از برگشت آب آلوده در سیستم آبیاری قطره ای درخت شما به منبع آب خانه شما می شوند. آن را روی شیر آب بیرونی خود پیچ کنید و لوله آبیاری خود را به طرف مقابل متصل کنید. موج شکن مکش لوله های فلزی استوانه ای است که در بالای شیر داخل منزل شما پیچ می خورد.

بر اساس چیدمان طراحی آبیاری قطره ای باغ ، لوله های آبیاری سیستم قطره چکان در اطراف حیاط شما پخش می شود. لوله های 1⁄2 اینچی (1.3 سانتی متری) را در امتداد مناطقی که قصد دارید با سیستم آبیاری کنید ، قرار دهید. هنگامی که به طول انتهای سیستم خود رسیدید یا مناطقی که باید زاویه ایجاد کنید ، لوله را با قیچی هرس برش دهید. قبل از استفاده لوله ها باید چندین ساعت زیر نور آفتاب قرار بگیرند تا کارکرد آن راحت تر و انعطاف پذیرتر شود. در صورت نیاز از اتصالات 90 درجه برای ایجاد خم در نحوه اجرای آبیاری قطره ای درختان استفاده می شود. اگر می خواهید سیستم شما با زاویه بچرخد ، لوله را با قیچی هرس ببرید و انتهای آن را به قسمت 90 درجه فشار دهید و آن را در جای خود بچرخانید. انتهای دیگر اتصالات 90 درجه را به نیمه مقابل لوله وصل کنید تا طرح سیستم آبیاری را ادامه دهید. همچنین می توانید از اتصالات T به عنوان جایگزین با استفاده از همین روش استفاده کنید. این اتصالات لوله ای است که با زاویه کمی خم می شود تا در طرح آبیاری شما چرخش داشته باشد.

چیدمان طراحی آبیاری قطره ای باغ

هر 0.30-0.61 متر یک پایه زمینی نصب کنید تا لوله را در جای خود محکم کنید. قسمت بالای زمین را به لوله وصل کرده و آن را به زمین وصل کنید. این امر باعث می شود که هنگام روشن شدن آب لوله ها از اطراف حرکت نکنند. قسمت مسدود لوله را با گیره لوله ببندید. زمانی که تمامی لوله ها سر جای خود نصب شدند ، آب را برای چند دقیقه روشن کنید تا خاک از سیستم خارج شود. یک گیره لوله را اندازه تقریبی لوله را در انتهای سیستم بکشید تا آن را محکم ببندید و از آبگیری منطقه ای از حیاط خود جلوگیری کنید. در این مرحله از نصب سیستم قطره چکان ، سوراخ های پهن 1⁄4 اینچی ( 0.64 سانتی متر ) را در لوله ایجاد کنید. از ابزار سوراخ کن برای علامت گذاری هر کجا که می خواهید آبپاش ، حباب ساز ، قطره چکان یا سمپاش نصب کنید استفاده می شود. سوراخ را محکم به لوله فشار دهید و آن را بچرخانید تا یک سوراخ کامل و تمیز از طرف دیگر ایجاد کند. دستگاه آبیاری را در انتهای لوله 1/4 اینچی (0.64 سانتی متر) نصب کنید. قطره چکان ، گردپاش ، حباب ساز یا آبپاش را با اتصال آن به انتهای 1/4 اینچ (0.64 سانتی متر) وصل کنید. برای نگه داشتن آن در محل ، یک چوب کوچک باغبانی را به انتها وصل کنید و آن را در نزدیکی منطقه ای که باید پوشانده شود به زمین فشار دهید.

امروزه متخصصان به خوبی می‌ دانند که سیستم‌ های آبیاری قطره‌ ای می‌ توانند مقادیر قابل توجهی آب را ذخیره کنند و همچنان آبیاری لازم برای گیاهان سالم و زیبا را فراهم کنند. طرح‌ های آبیاری قطره‌ ای تنها زمانی می‌ توانند کاربرد آب را بهینه کنند که ضایعات آب زیر ناحیه ریشه گیاه در نظر گرفته شود. بهترین طراحی در نصب و اجرای سیستم آبیاری قطره ای ، طرحی است که هدررفت آب را در زیر ناحیه ریشه به حداقل می‌ رساند و تلاش می‌ کند تا مقدار دقیق آب مورد نیاز هر گیاه یا گروهی از گیاهان را در یک منظره اعمال کند. سیستم آبیاری قطره ای می تواند تا 50 درصد از آب مصرفی یک سیستم آبیاری معمولی را ذخیره کند. با این حال ، این نوع عملکرد تنها با برنامه ریزی دقیق و طراحی مناسب نقشه آبیاری قطره ای درختان قابل دستیابی است.