نحوه صحیح تمیز کردن و از بین بردن رسوب کولر آبی

تمیز کردن کولر آبی / از بین بردن رسوب کولر آبی

کولرهای آبی از طریق تبخیر آب ، هوای خنک را تامین می کنند. این روش خنک سازی نسبت به استفاده از کولر گازی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. فقط در نظر داشته باشید که حداقل باید هر سال کولر آبی را تمیز کنید. برای تمیز کردن کولر باید قطعات آن را جدا کرده و مخزن داخلی و آب را تمیز کرده ، قطعات مکانیکی را بررسی کنید و لنت ها را عوض کنید. در این مقاله سعی کرده ایم شما را با نحوه صحیح تمیز کردن کولر آبی و از بین بردن رسوبات داخلی آن آشنا کنیم. پس با آس همراه باشید!

کولرها { چه آبی و چه گازی } بخش بزرگی از چیزی هستند که خانه شما را به محل مناسبی برای استراحت و آرامش تبدیل می کنند. با گذشت زمان ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما سخت‌ تر کار می‌ کند تا به همان سطح خنک‌ کننده قبلی برسد. یکی از ضروریات نگهداری از کولرهای آبی ، تمیز کردن و شستشوی کولر آبی به صورت منظم و مداوم می باشد که منجر به افزایش طول عمر دستگاه شما نیز می گردد. این معنای هزینه کمتر برای سرویس و خدمات و کاهش قبض آب و برق است. همچنین به منظور بهبود عملکرد سیستم حتما باید جهت سرویس و تمیز کردن پوشال های آن اقدامات لازم را انجام دهید. اگرچه ممکن است تصور کنید که تمیز کردن پوشال و یا از بین بردن رسوب کولر آبی کار ساده است و خودتان می توانید به راحتی این کار را انجام دهید ، اما این کار نیازمند مهارت و تخصص خاصی است که قطعا باید به متخصصین حرفه ای بسپارید.

نحوه تمیز کردن کولر آبی

قبل از شروع تمیز کردن کولر آبی ، آشنایی با نحوه عملکرد سیستم کمک شایانی در پیش بردن کار می کند. کولرها دارای واحدهای داخلی و بیرونی هستند و هر کدام دارای سیم پیچی های متفاوتی هستند که باید تمیز شوند. قطعا یک سری سیم پیچی های اواپراتور را در قسمت داخلی دستگاه خواهید دید. این سیم پیچی ها معمولا از مس ساخته شده اند که گرما را به راحتی هدایت کرده و حاوی مایع خنک کننده است. سیم پیچی ها با عبور هوای گرم از روی آنها گرما را جذب می کنند و مبرد تبخیر می شود و به حالت گاز تبدیل می شود. از آنجا مبرد هوای گرم را به واحد بیرونی منتقل می کند ، جایی که از کمپرسور به سیم پیچ کندانسور می گذرد. در این مرحله کمپرسور مبرد را به حالت مایع برمی گرداند. سپس کویل کندانسور با کمک فن اگزوز گرما را به هوای اطراف آزاد می کند. به منظور تمیز کردن کولر ابی باید تمامی قطعات داخلی و خارجی را در نظر داشت. اگر از پیچیدگی تمیز کردن واحد تهویه مطبوع خود می ترسید یا نگرانی دارید که ممکن است به تعمیر و نگهداری اضافی نیاز داشته باشد ، تیم مجرب شرکت آس آماده است تا به شما در تمیز کردن ، تشخیص و رفع هر گونه مشکل کمک کند. در ادامه به شرح مراحل تمیز کردن کولر ابی می پردازیم : ?

  1. برق کولر را قطع کنید – کولرها قطعات متحرک زیادی دارند و از آنجایی که امنیت یک پارامتر مهم است ، ابتدا باید قبل از شروع کار برق کولر قطع گردد.
  2. باز کردن کولر – واحد دمنده کولر شما دری به سیم پیچ اواپراتور خواهد داشت. بسته به واحد ممکن است مجبور شوید نوار چسب فویل را بردارید. اغلب چند پیچ وجود دارد که درب را در جای خود نگه می دارد.
  3. تمیز کردن سیم پیچ اواپراتور – اگر یک برس نرم دارید از آن برای پاک کردن گرد و غبار از سیم پیچ استفاده کنید. این گرد و غبار از هر ذره ای تشکیل شده که در داخل خانه شما جمع می شود. بنابراین اگر مستعد ابتلا به آلرژی هستید ، ممکن است بخواهید از ماسک استفاده کنید.
  4. تخلیه مخزن زه کشی کولر – در این مرحله شستشوی کولر آبی باید به سراغ مخزن آن بروید. صابون و آب گرم برای شروع مناسب هستند و سفید کننده به ضدعفونی کردن کمک می کند. به سراغ مخلوط 50/50 سفید کننده و آب بروید. محلول را در کف مخزن کولر بریزید. توجه داشته باشید که بدون تمیز کردن و نگهداری منظم ، کپک و جلبک می تواند در مخزن ایجاد شود.

تمیز کردن واحد بیرونی و سیم پیچی های کندانسور آن به کار بیشتری نسبت به قسمت داخلی واحد نیاز دارد. از آنجایی که اجزای بیرونی دائما در معرض عناصر قرار می گیرد ، این قسمت از سیستم شما بسیار سریع کثیف می شود. همچنین برای تمیز کردن آن به تجهیزات تخصصی بیشتری نیاز خواهید داشت.

متد اول : میز کردن مخزن کولر آبی

کولر را از برق بکشید و آب را خاموش کنید. سپس پانل ها را بردارید. پس از برداشته شدن پانل ها ، لنت های الیاف استفاده شده را خارج کنید. تمام آب داخل مخزن کولر را تخلیه کنید. در صورت وجود شیر تخلیه ، آن را باز کرده و اجازه دهید تمام آب خارج شود. در غیر اینصورت به کمک سطل و یا شلنگ تمام آب را تخلیه کنید.

  • اگر کولر آبی قابل حمل دارید ، مطمئن شوید که آب را بیرون و نه داخل خانه تخلیه می کنید.
  • برای کولرهای آبی نصب شده روی پنجره ، می توانید آن را در پنجره نصب کنید و اجازه دهید خارج از پنجره تخلیه شود. همچنین می توانید آن را بیرون آورده وپس از انجامکار و دوباره در پنجره قرار دهید.

سپس برای تمیز کردن کولر آبی باید داخل کولر را مسواک بزنید. می توانید از یک فرچه سفت و یا جارو استفاده کنید. پس از شستن ضایعات و آلودگی ها ، از جاروی کوچکی استفاده کنید که می تواند روی سطوح خشک و مرطوب مورد استفاده قرار گیرد تا کثیفی ها از بین برود. آوار می تواند به داخل ظرف آب برود. این می تواند باعث انسداد کولر شود و ممکن است منجر به جریان آب کثیفی در آن شود.

جهت از بین بردن رسوب کولر آبی در فرآیند تمیز کردن کولر آبی ، مخزن را با سرکه خیس کنید. برای تمیز کردن مخزن آب ، داخل آن سرکه سفید مقطر بریزید. بگذارید سرکه یک ساعت در مخزن آب بماند. همچنین می توانید مخزن آب را با صابون ملایم و آب گرم بشویید. مخزن آب را خوب بشویید. پس از اتمام زمان ، سرکه یا آب صابون را درون سطل تخلیه کنید. داخل مخزن را با فرچه تمیز کنید. برای تمیز کردن قسمت زیر مخزن آب از برس یا پارچه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام لکه ها و رسوبات را از بین ببرید ، در صورت لزوم سخت تر آن را بخراشید. بعد از اتمام تمیز کردن ، مخزن آب را با آب تمیز بشویید.

متد دوم : سوار کردن اجزای کولر آبی در فرآیند تمیز کردن کولر آبی

در این مرحله از تمیز کردن شوره و رسوب کولر آبی ، قطعات مکانیکی را بررسی کنید. در حالی که اجزای کولر آبی را جدا دارید ، از چند قطره روغن روان کننده بر روی موتور و فن استفاده کنید. از چند قطره برای روانکاری قطعات استفاده کنید. باید تسمه فن را نیز بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کشش وجود دارد و افت نمی کند. تسمه فن باید فقط حدود نیم اینچ حرکت کند. گاهی اوقات به دلیل فرسوده شدن پوشال ها نیاز به خرید پوشال های جدید می باشد. پوشال های جدید را در همان مکان هایی که برداشته اید نصب کنید. مخزن را دوباره پر کنید. شیر آب را باز کرده و بگذارید مخزن آب دوباره پر شود. در صورت نیاز در روند تمیز کردن کولرهای آبی ، پانل ها را تعویض کنید. برای اطمینان از اتصال صحیح پانل ها ، دوباره بررسی کنید. سپس ، کولر را دوباره به برق متصل کرده و روشن کنید. بررسی کنید که پمپ و فن کار می کنند.

سرویس و نگهداری کولر آبی

قسمت بیرونی کولر را پاک کنید. هر چند هفته یکبار باید قسمت بیرونی کولر آبی را تمیز کنید. واحد را خاموش کنید. از پارچه مرطوب برای تمیز کردن قسمت بیرونی واحد استفاده کنید. فقط از آب استفاده کنید! از هیچ ماده شیمیایی سختی که ممکن است صدمه بزند در روند تمیز کردن کولر آبی استفاده نکنید. هر چند ماه یکبار پوشال های کولر آبی را بررسی کنید. نیاز است پوشال های خنک کننده فقط ممکن است سالی دوبار تعویض شوند ، یک بار در ابتدای فصل و یک بار در اواسط فصل! با این حال ، ممکن است پوشال ها سریعتر فرسوده شوند. اگر بوی از کولر شما می آید یا کیفیت آب منطقه شما کم است ، ممکن است لازم باشد که پوشال ها را زودتر تعویض کنید. در حقیقت هر چند ماه یکبار پوشال ها را چک کنید تا به دنبال ترک و وضعیت کلی نامناسب باشید.

در فصل های سرد – زمانی که از کولر آبی استفاده نمی کنید – آن را از برق بکشید. منبع تغذیه را قطع کرده و سپس تمام آب را تخلیه کنید. کولر را در یک قسمت خشک و خنک در کارتن اصلی نگهداری کنید. برای از بین بردن بو ، روغن های اساسی به کولر آبی اضافه کنید. کولرهای آبی می توانند بوی بدی داشته باشند. مخلوط کردن 15 قطره از یک روغن اساسی معطر ، مانند لیمو ، اسطوخودوس ، یا نعناع فلفلی یا مخلوطی از روغن های اساسی می تواند به بوی بهتر سیستم خنک کننده آبی شما کمک کند. روغنهای اساسی را با سرکه مخلوط کرده و در یک بطری اسپری قرار دهید.

روش های جلوگیری و از بین بردن رسوب کولر آبی

از آنجایی که آب در ایران سخت است ، بدین معنا که سرشار از مواد معدنی می باشد و این فرآیند منجر به باقی ماندن مقادیر بیشتری از کلسیم و رسوبات قلیایی بر روی پوشال های خنک‌ کننده و فضای داخلی کولر می شود. در صورت عدم کنترل ، این رسوبات می تواند منجر به خوردگی محفظه فلزی و عمر کارکرد بسیار بدتر کولر شود.

کولرهای آبی جز ماشین آلات ضروری برای هوای گرم و خشک تهران هستند. این دسته از کولرها به شما کمک می کند تا در تمام طول سال خانه خود را خنک نگه دارید و در عین حال مقداری رطوبت را به محیط داخلی وارد کنید. البته برخی از مسائل معمول در زمینه تعمیر و نگهداری وجود دارد که با این تجهیزات ظاهر می شوند ، از جمله تشکیل رسوبات در داخل سیستم. از آنجا که آب در ایران سخت است ، به این معنی که از نظر مواد معدنی غنی است ، این فرآیند باعث می شود مقادیر بیشتری رسوبات کلسیم و قلیایی روی لنت های کولر و فضای خنک کننده باقی بماند. در صورت عدم کنترل ، این رسوبات می توانند منجر به خوردگی محفظه فلزی و کاهش عمر مفید کولر شوند. در ادامه چند نکته برای کمک به جلوگیری از تشکیل رسوب در کولرهای آبی تجاری و مسکونی آورده شده است : ?

در ابتدای هر فصل سیستم را بررسی کنید

قبل از ورود به فصل گرما ، مطمئن شوید که یک بازرسی قبل از فصل را انجام می دهید تا اطمینان حاصل کنید که سیستم از وضعیت خوبی برخوردار است و هیچگونه رسوب باقی مانده از فصل قبل وجود ندارد. بدین ترتیب خدمات تمیز کردن کولر آبی باید انجام شود ، پوشال ها را بیرون آورده و آنها را با مخلوط آب / سرکه بشویید. اطمینان حاصل کنید که پره های صفحه را از تمام تجمع و آوار تمیز کرده اید. هرگز از آب تصفیه شده استفاده نکنید. ماهیت غنی از سدیم آب تصفیه شده می تواند منجر به افزایش رسوب شود.

استفاده از پوشال های باکیفیت

انواع پوشال های خنک کننده ای که استفاده می کنید می توانند تفاوت مهمی در جلوگیری از تجمع و از بین بردن رسوبات ایجاد کنند. سعی کنید برندهای معتبر را خریداری کنید. اگر در طول فصل نیاز به تغییر آنها دارید ، این کار را به دفعات مورد نیاز انجام دهید. معمولا در هر فصل دو یا سه بار فیلترها را تعویض می کنند اما اگر آب سختی دارید ، ممکن است حتی بیشتر از اینها لازم باشد این کار را انجام دهید.

از بین بردن رسوب کلسیم کولر آبی

شستشوی کولر ابی را در اولویت قرار دهید. یکی از متداول ترین سوالاتی می شنویم در زمینه ” نحوه تمیز کردن و از بین بردن رسوب کولر آبی ” می باشد. برای جلوگیری از ایجاد رسوب باید به طور منظم فضای داخلی کولر را تمیز کنید. بهترین پاک کننده مخلوط ساده سرکه سفید و آب است. برای جلوگیری از تجمع مواد معدنی در داخل ، باید حداقل ماهی یکبار در طول فصل مخزن آب تشتک در پایین واحد خنک کننده را تمیز کنید. همچنین باید پوشال های آب را بشویید و هر دو هفته یکبار با مقداری مواد شوینده ملایم و آب ولرم فیلتر کنید. هنگامی که فصل گرما به پایان می رسد و قبل از اتمام سال ، کمی تعمیر و نگهداری بیشتری وجود دارد که باید انجام دهید. ابتدا دستگاه را تخلیه کرده و سپس آن را تمیز کنید تا هر گونه زباله ای که جمع شده است پاک شود.