بک واش چیست و چگونه فیلتر استخر را بک واش کنیم ؟

بک واش روشی برای تمیز کردن کامل فیلتر استخر و اجتناب از تمیز کردن دستی آن است که معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد. زمانی که گیج فشار نشان دهنده افزایش فشار 8 تا 10 پوندی بالاتر از فشار تمیز یا فشار شروع باشد ، زمان بک واش فیلتر استخر فرا رسیده است. روند بک واش استخر به گون های است که جریان آب را معکوس کرده تا آلاینده ها را از فیلتر استخرهای شنا خارج کند. این کار باید تا زمانی انجام شود که آب از طریق خط زباله پاک شود. استخر شما تا زمانی تمیز می ماند که فیلتر تمیزی داشته باشد! خبر خوب این است که هنگام انجام این فرآیند ، تمیز کردن فیلتر همیشه مستلزم جدا کردن آن و شستن هر شکاف کوچکی نیست. هنگامی که آب استخر از خاک دارای جدار سیلیسی (D.E.) یا فیلتر شنی شما عبور می کند ، کثیفی و روغن و سایر زباله ها را در محیط فیلتر – یا D.E. پودر یا ماسه از خود به جا می گذارد.

با گذشت زمان ، همانطور که آب فقط در یک جهت عبور می‌ کند محیط فیلتر مسدود شده و این امر کارایی فیلتر شما را کاهش می‌ دهد. در نحوه بک واش استخر ، آب را از طریق فیلتر به عقب می فرستید و از ضایعات یا درگاه تخلیه خارج می کنید. این کار باعث می‌ شود که تمام زباله‌ های گیر کرده در فیلتر خارج شوند بنابراین می‌ توانید به راحتی آن را جدا کنید و سطح عملکرد طبیعی فیلتر را بازیابی کنید. عملکرد آن مانند استفاده از یک صافی در سینک آشپزخانه می باشد. تکه‌های غذا ممکن است در ته صافی گیر کنند و تنها راه بیرون آوردن آن‌ ها این است که صافی را برگردانید و آب را از جهت مخالف از آن عبور دهید. بک واش بر اساس همین اصل عمل می کند.

نحوه بک واش فیلتر شنی استخر چگونه است ؟!

برای درک اینکه بدانید چرا باید فیلترها را شستشو دهید ، ابتدا باید نحوه عملکرد فیلتر شنی را بدانید. فیلترهای شنی با فرآیند «به دام افتادن» کار می کنند. خاک و زباله های استخر در میان دانه های ماسه به دام افتاده است. سپس آنها بخشی از فیلتر می شوند. این افزایش کارایی را تا حدی افزایش می دهد. با این حال ، با گذشت زمان این تجمع باعث افزایش فشار می شود. و به دلیل قوام ماسه می تواند منجر به “گرفتگی” شود و کانال هایی برای عبور آب بدون فیلتر ایجاد کند. اگر این افزایش فشار کاهش نیابد ، فیلتر کارایی کمتری خواهد داشت. و خاک جمع آوری شده به استخر باز گشته و نهایتا منجر به آب ناپاک ، ناایمن و کدر برای شنا می شود. به صورت دوره ای نحوه بک واش استخر این آلاینده ها را خارج کرده و از طریق لوله زباله دفع می کند.این کار راندمان فیلتراسیون را افزایش داده و و منجر به استخری تمیزتر و ایمن تر می شود.

نحوه بک واش استخر

طریقه بک واش استخر عمل تمیز کردن فیلتر شما با شستشوی تمام زباله های انباشته شده است. به بیان ساده ، وقتی فیلتر استخر خود را بک واش می کنید جهت جریان آب را برعکس کرده و آب از فیلتر استخر به عقب برمی‌ گردد و از دهانه فاضلاب یا تخلیه خارج می‌ شود. فقط مطمئن شوید که آن را به درستی دفع می کنید! اگر فیلتر تمیز شده است اما در گردش آن ضعیف است ، مشکل از قدرت پمپ استخر شما می باشد. این پمپ با سرعت متغیر آبی تورنت 2 اسب بخار قدرت بیشتری را برای اسب بخار فراهم می کند ، اما هرگز انرژی بیشتری از آنچه واقعا نیاز دارید مصرف نمی کند.

هر چند وقت یکبار باید استخرمان را بک واش کنیم ؟

در شرایط عادی ، توصیه می شود که فیلتر استخر هفته ای یک بار بک واش شود. در حالت ایده آل در طول خدمات معمول استخر، پس از جارو و تمیز کردن استخر توصیه می شود که این خدمات نیز انجام شود. یک شاخص که ممکن است فیلتر استخر شما نیاز به بک واش داشته باشد زمانی است که فشار تقریبا افزایش می یابد. 8psi تا 10psi بالاتر از فشار عملیاتی معمولی ( شما می توانید فشار پایه را پس از شستشوی معکوس تعیین کنید و از آن کار کنید ).

هنگامی که برای اولین بار فیلتر خود را راه اندازی می کنید ، خواه شن باشد یا D.E. ، به گیج فشار توجه داشته باشید. این فشار معمولی عملکرد فیلتر است. با گذشت زمان ، وقتی فیلتر شروع به انباشته شدن کثیفی و زباله می کند ، فشار به مرور افزایش می یابد زیرا آب نمی تواند آزادانه از درون آن عبور کند. هنگامی که گیج فشار 10 پوند بر اینچ مربع (psi) بالاتر از سطح عملکرد معمولی است ، زمان بک واش فیلتر استخر فرا رسیده است. اگر بیش از 10 psi بیش از سطح عادی می خواند ، قطعا باید این کار انجام شود. در حالی که می توانید قبل از رسیدن فشار به psi10 بیش از حد معمول ، بک واش استخر را انجام دهید اما توصیه می کنیم منتظر بمانید. بله! فیلتر شما وقتی مسدود نیست بهتر عمل می کند. اما قبل از اینکه به نقطه کاملا گرفتگی برسد ، وجود خاک و زباله های کوچک در واقع به شن یا D.E شما کمک می کند. فیلتر کمی بهتر کار می کند. آن تک های ریز زباله به گرفتن و جلوگیری از ورود سایر ذرات ریز به داخل محیط فیلتر و بازگشت آن به آب استخر کمک می‌ کند.

طریقه بک واش فیلتر استخر

  1. گام اول : ابتدا پمپ را خاموش کنید. این کار سیستم را ایمن کرده و از آسیب های جدی پیش رو جلوگیری می کند. اجرای خدمات بک واش فیلتر شنی استخر هرگز نباید با پمپ روشن انجام شود.استخر شما احتمالا دارای یک پورت چندگانه با شش تنظیمات مختلف ( فیلتر، بک واش ، آبکشی ، سیستم گردش ، بسته شدن و زباله ) خواهد بود. از طرف دیگر ، ممکن است یک دسته ” کشش / فشار ” داشته باشد – در یک موقعیت ، آب به طور معمول از فیلتر عبور می کند. در مقابل، از طریق شلنگ شستشوی معکوس جریان می یابد.
  2. گام دوم : در مرحله بعد مطمئن شوید که تمام شیرهای موجود در خط بک واش باز هستند.
  3. گام سوم : سپس مولتی پورت را روی «بک واش» قرار دهید – یا شیر فشار/کشیدن را 180 درجه بچرخانید.
  4. گام چهارم : پمپ را روشن کنید. جریان آب را از طریق شلنگ بک واش مشاهده خواهید کرد. این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب قابل مشاهده در شیشه کناری شفاف شود. به طور معمول 4-7 دقیقه طول می کشد.
  5. گام پنجم : سپس پمپ را خاموش کنید.
  6. گام ششم : مولتی پورت را روی «شستشو» بچرخانید ( اگر از چند پورت استفاده می کنید – اگر نه به مرحله 9 بروید ).
  7. گام هفتم : سپس پمپ را روشن کرده و بشویید ( بین 15-30 ثانیه ).
  8. گام هشتم : پمپ را خاموش کنید.
  9. گام نهم :‌ همه سوپاپ ها را به موقعیت اصلی خود برگردانید. چند پورت را به “فیلتر” برگردانید یا دستگیره کشش/فشار را حدود 180 درجه به عقب برگردانید.
  10. گام دهم : در نهایت پمپ را دوباره روشن کنید و آب باید به طور معمول به سمت استخر جریان یابد.
  11. گام یازدهم : در صورت لزوم ، آب استخر را دوباره پر کنید.

بک واش فیلتر استخر یک راه عالی برای تمیز کردن فیلترهای مسدود شده است ، اما مواقعی وجود دارد که باید از این فرآیند اجتناب کنید. اگر استخر شما مشکل جلبک دارد یا دارای مشکلات جدی است ، توصیه می شود فیلتر خود را به طور کامل دور بزنید. این به این دلیل است که جلبک های زنده می توانند به راحتی از محیط فیلتر شما عبور کرده و دوباره وارد استخر شما شوند.

نکات کلیدی روند بک واش فیلتر شنی استخر

  • هنگام اجرای بک واش یا تنظیم مجدد دریچه فیلتر ، مطمئن شوید که فیلتر استخر همیشه خاموش است. اگر فراموش کنید ، ممکن است به سیستم خود آسیب وارد کنید یا احتمالا آن را از بین ببرید که اشتباهی پرهزینه خواهد بود.
  • بک واش می تواند منجر به از دست دادن آب شود. در حالی که این امر اجتناب ناپذیر است ، می توانید میزان آب از دست رفته را با زیاده روی نکردن در فرآیند شستشوی معکوس به حداقل برسانید. رنگ آب را از طریق شیشه دید به دقت زیر نظر داشته باشید و به محض شفاف شدن آن را متوقف کنید.
  • در حین اجرای نحوه بک واش استخر به ناچار مقداری از شن و ماسه خود را به همراه زباله ها و کثیفی ها می شویید. برای این کار باید مقدار شن و ماسه موجود در فیلتر را پر کنید. برای به حداقل رساندن میزان برگشت شن و ماسه به استخر شن ا، سیستم فیلتر را در حالت آبکشی به مدت یک دقیقه اجرا کنید.
  • حتی در شرایطی که چرخاندن دریچه بک واش بسیار دشوار است ، توصیه می شود قبل از هر گونه نشتی شیر را پاک کرده و آن را روغن کاری کنید.

اکنون به شرح طریقه بک واش سه نوع فیلتر استخر ، فیلتر شنی و D.E. و فیلتر کارتریجی می پردازیم!

بک واش فیلتر شنی

فیلتر شنی استخر از ماسه برای جذب آلاینده ها در آب استخر استفاده می کند. آب استخر از طریق فیلتر مخصوص شن و ماسه استخر به گردش در می آید.

هر از چند گاهی باید فیلتر شنی خود را از طریق بک واش تمیز کنید. در ادامه به شرح این خدمات می پردازیم :

بک واش فیلتر شنی استخر

  1. پمپ استخر را خاموش کنید.
  2. دسته دریچه فیلتر شنی را در موقعیت استخر BACKWASH قرار دهید و مطمئن شوید که دسته در جای خود قفل می شود.
  3. پمپ را روشن کنید و به مدت 2 دقیقه یا تا زمانی که آب در شیشه دید (که روی فیلتر قرار دارد) شفاف شود ، بشویید.
  4. پمپ را خاموش کنید.
  5. دسته دریچه فیلتر را در وضعیت RINSE قرار دهید و مطمئن شوید که دسته در جای خود قفل شده است.
  6. پمپ را روشن کنید و فرآیند آبکشی را به مدت 1 دقیقه یا تا زمانی که آب در شیشه دید شفاف شود ادامه دهید.
  7. پمپ را خاموش کنید.
  8. دریچه های کفگیر را ببندید تا آب از استخر وارد فیلتر نشود. سبد کفگیر فیلتر را خالی کنید و موگیر را تمیز کنید.
  9. سبد کفگیر و موگیر را دوباره در جای خود تنظیم کرده و مهر و موم کنید.
  10. دریچه های کفگیر را دوباره باز کنید.
  11. شیر فیلتر را روی فیلتر تنظیم کنید و مطمئن شوید که دسته در جای خود قفل شده است.
  12. پمپ را روشن کنید.

نحوه بک واش فیلتر DE استخرها

یک فیلتر DE از خاک دیاتومه ( دارای جدار سیلیسی ) به جای شن برای گرفتن آلاینده ها استفاده می کند. D.E. یک محیط بسیار ریزتر از ماسه است و بنابراین در فیلتر کردن آب استخر شما بهتر عمل می کند. با این حال ، هنگامبک واش نیاز به نگهداری اضافی وجود دارد. شستشوی معکوس D.E. فیلتر مشابه یک فیلتر شنی با یک مرحله اضافی پر کردن خاک دیاتومه است. قبل از شروع ، مطمئن شوید که مقداری D.E. پودر در دسترس است ، زیرا پس از شستشوی معکوس باید فیلتر را پر کنید. DE هنگام شستشوی معکوس شسته می شود. روند بک واش فیلتر استخر DE به شرح زیر می باشد :

  1. پمپ استخر را خاموش کنید.
  2. تنظیم BACKWASH را روی دریچه فیلتر انتخاب کنید.
  3. پمپ را دوباره روشن کنید و به مدت 2 دقیقه یا تا زمانی که آب شفاف شود آن را بشویید ( این را می توانید در شیشه دید کنار فیلتر بررسی کنید ).
  4. پمپ را خاموش کنید.
  5. تنظیم RINSE را روی دریچه فیلتر انتخاب کنید.
  6. پمپ را دوباره روشن کنید و 1-2 دقیقه بشویید. اگر فیلتر به خصوص کثیف است ، می توانید مراحل 2 تا 6 را چند بار تکرار کنید.
  7. پمپ را خاموش کرده و FILTER را انتخاب کنید.
  8. پودر D.E را اضافه کنید.
    • دستورالعمل های سازنده را در مورد مقدار بررسی کنید. احتمالا مقدار مورد نیاز 3-6 پوند ( یا حدود 80 درصد ظرفیت کامل فیلتر ) خواهد بود.
    • معمولا این پودر را به اسکیمر اضافه می کنید ( ابتدا DE را با آب مخلوط کنید ) و / یا مقداری D.E اضافه می کنید. پودر در صافی پمپ و بقیه در اسکیمر! دوباره دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.
    • پمپ را روی تنظیمات FILTER به مدت 30 دقیقه یا مدت زمان بیشتری اجرا کنید تا پودر D.E برای پوشش مجدد شبکه های فیلتر آماده شود.

آیا می توانید فیلترهای کارتریجی را بک واش کنید ؟

فیلترهای کارتریج استخر برخلاف فیلترهای شنی و D.E قابل بک واش نیستند. با این حال فیلترهای کارتریج را می توان و باید به طور منظم تمیز کرد. برای تمیز کردن فیلتر کارتریج ، باید فیلتر را باز کنید و کارتریج را بردارید. هر 4 هفته یکبار کارتریج را با شلنگ بشویید و اسپری کنید و هر چند ماه یکبار آن را تمیز کنید.