معرفی انواع شوفاژ رادیاتور گرمایشی

در روزهای سرد پاییز و زمستان چه چیزی می تواند مهمتر از عملکرد صحیح سیستم شوفاژ باشد؟ شوفاژ راحتی مورد نیاز را برای شما فراهم می کند ، بنابراین می توانید از محیط گرم منزل و یا محل کارتان نهایت لذت را ببرید. با این حال ، انتخاب انواع شوفاژ رادیاتور جدید مناسب برای شما و خانه شما می تواند یک کار دشوار باشد. با طیف وسیعی از انواع رادیاتور، دریچه‌های رادیاتور و طرح‌ ها – چیزهای زیادی وجود دارد که هنگام انتخاب انواع سیستم رادیاتور باید در نظر داشته باشید! خرید رادیاتور ساده نیست ، اما می تواند باشد. تعداد زیاد گزینه ها و طرح ها می تواند انتخاب رادیاتور را کمی دردسرساز کند. هنگام انتخاب رادیاتور خود، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید گرم شود. برای این کار 3 گزینه دارید :

  1. رادیاتورهای حرارت مرکزی : انواع شوفاژ گرمایشی حرارت مرکزی رادیاتور معمولی شماست. اساسا یک ظرف فلزی است که با آب گرم پر می شود که توسط دیگ گرم می شود. سپس آن گرما با سرعتی که به متریال و اندازه و طراحی آن بستگی دارد به خانه شما می رود.
  2. رادیاتورهای برقی : همانطور که می توانید حدس بزنید رادیاتورهای الکتریکی یک ظرف پر از مایع ( اغلب ترموسیال ) هستند که توسط یک عنصر الکتریکی گرم می شود. همه آنها از نزدیکترین پریز برق شما تغذیه می شوند یا مستقیما به منبع اصلی شما متصل می شوند.
  3. رادیاتور دوگانه سوز : به طور معمول یک رادیاتور گرمایش مرکزی استاندارد با یک ” عنصر گرمایش تابستانی ” با برق اصلی در آن قرار داده شده است. این به شما امکان می دهد رادیاتور را با استفاده از برق گرم کنید ، حتی اگر گرمایش مرکزی شما خاموش باشد. این روش گرمایش برای رادیاتورهای حوله ای عالی است.

رادیاتور شوفاژ چیست ؟

رادیاتورها مبدل های حرارتی هستند که برای انتقال انرژی حرارتی از یک محیط به رسانه دیگر به منظور سرمایش و گرمایش استفاده می شوند. رادیاتور دستگاهی است متشکل از مقدار زیادی سطح خنک کننده که حاوی مقادیر زیادی هوا است به طوری که در آب پخش می شود تا به طور موثر خنک شود. رادیاتورها بر اساس جهت جریان آب از آنها طبقه بندی می شوند. در برخی از رادیاتورها آب از بالا به پایین به پایین جریان دارد. در دیگری ، آب به صورت افقی از یک مخزن ورودی در یک طرف به مخزن دیگر در سمت دیگر رادیاتور نوع جریان متقاطع جریان می یابد. رادیاتورها معمولا از مس و برنج ساخته می شوند ، زیرا رسانایی حرارتی بالایی دارند. بخش های مختلف رادیاتورها تقریبا به طور کامل توسط لحیم کاری به یکدیگر متصل می شوند.

رادیاتورها با جذب گرما از آب یا بخار کار می کنند و از آن گرما برای گرم کردن هوای اطراف استفاده می کنند. با انجام این کار می توان از آنها به طور موثر برای گرم کردن اتاق استفاده کرد. آنها از فلز ساخته شده اند زیرا رسانای عالی گرما است. آب داغ یا بخار از طریق رادیاتور عبور می کند و باله های بیرونی به طور طبیعی با گذشت زمان گرم می شوند. با گرم شدن آن باله ها ، هوای اطراف نیز گرم می شود. رادیاتور یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های گرمایش خانه است. امروزه هنوز هم در ساختمان‌ها در سرتاسر جهان استفاده می‌ شود و تنها چند گزینه موثرتر وجود دارد که می‌ توان روی آنها تکیه کرد. آنها به دلیل سادگی و توانایی آنها برای گرم کردن یکنواخت و راحت یک فضا هنوز هم مطلوب هستند. برای اینکه بیشترین بهره را از سیستم گرمایش رادیاتور خود ببرید یا تصمیم بگیرید که آیا رادیاتورها گزینه مناسبی برای شما هستند ، مهم است که نحوه عملکرد آنها را بدانید.

معرفی انواع شوفاژ رادیاتور

تا آنجا که به انواع مدل شوفاژ گرمایشی مربوط می شود ، شما معمولا بین رادیاتورهای معمولی روزمره یا رادیاتور انتقال دهنده گرما حق انتخاب دارید. در رادیاتورهای معمولی ، آب گرم از بالا به پایین از اجزای آن که همه از فلزات مختلف ساخته شده اند عبور می کند. با این حال رادیاتورهای انتقال دهنده گرما ، آب گرم را از طریق لوله ای که با پره های کوچک احاطه شده است به گردش در می آورند و هر یک تماس با هوای اطراف را افزایش می دهند و بنابراین تبادل حرارت بین رادیاتور و هوای اطراف را تقویت می کنند. مزیت انتخاب رادیاتور انتقال دهنده گرما این است که می‌ توانید مدل کوچک‌ تری نسبت به انتخاب یک رادیاتور معمولی انتخاب کنید که به سطح بزرگ‌ تری نیاز دارد ، بنابراین فضای بیشتری را اشغال می‌ کند.

طیف گسترده ای از انواع مختلف شوفاژ گرمایشی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. در زیر مزایا و معایب احتمالی هر کدام را بیان می کنیم تا بتوانید بهترین رادیاتور را برای خود انتخاب کنید!

  • رادیاتورهای تک پنل
  • رادیاتورهای دو پنل
  • رادیاتورهای افقی
  • رادیاتورهای عمودی
  • رادیاتورهای ستونی
  • نرده حوله گرم

انواع شوفاژ تک پنله

شوفاژ تک پنله ( به جای آنها به عنوان ” ظروف آب گرم ” فکر کنید ) رادیاتور اصلی شما هستند. یک شوفاژ تک پنله روی دیوار نصب شده و رو به بیرون به داخل اتاق است. همچنین ممکن است برای مساحت بیشتر به چندین ستون تقسیم شود – اما همچنان یک پانل واحد است. شوفاژهای تک پنله باریک تر بوده و در مقایسه با شوفاژهای دو پنله به دیوار نزدیک تر می باشند.

شوفاژهای دو پنله

رادیاتورهای دو پانله در واقع دو پانل تکی هستند که روی هم قرار گرفته اند ( تقریبا دوبرابر قدرت دارند ) و روی دیوار شما نصب می شوند. آنها می توانند در نهایت دور از دیوار شما بیرون بیایند – اما در برخی از طرح ها ، این ممکن است چیز خوبی باشد.

تفاوت شوفاژ تک پنله و دو پنله = شوفاٰژها دارای پانل هایی برای ذخیره آب گرمی هستند که در اطراف خانه شما حرکت می کند. برخی دارای یک پانل تکی هستند که به دیوار نزدیکتر می شود و برخی دیگر دارای دو پانل هستند که کمی جلوتر می آیند. انواع مختلف رادیاتور همچنین ممکن است دارای یک یا دو لایه پره های انتقال دهنده گرما برای کمک به افزایش مساحت سطح باشند. رادیاتور تک پنلی که به رادیاتور «مسطح» یا نوع 11 نیز معروف است ، به شما اطمینان می‌ دهد که فضای بسیار بیشتری برای حرکت در اطراف دارید. این نوع شوفاژ برای اتاق‌ های کوچک‌ تر و راهروهایی که فضای کمی دارند ، عالی است. آنها همچنین برای گرم کردن سریع فضاهای کوچکتر ایده آل هستند. رادیاتورهای تک پانلی همچنین دارای یک لایه پره های انتقال دهنده گرما خواهند بود. شوفاژهای دو پانله ( یا رادیاتور نوع 22 ) از دو پانل ثابت در کنار یکدیگر تشکیل شده است که دارای دو لایه پره های انتقال دهنده گرما هستند. این نوع رادیاتور برای اتاق های بزرگتر مناسب تر است – جایی که ممکن است به قدرت گرمایش دوبرابر نیاز داشته باشید.

شوفاژهای افقی

استاندارد این نوع از انواع شوفاژ رادیاتور به گونه ای است که از لحاظ افقی ( نسبت به حالت عمودی ) بلندتر به نظر می رسند و معمولا در همه جا به خصوص زیر پنجره ها قرار میگیرند.

شوفاژهای عمودی

رادیاتورهای عمودی بلند هستند و باعث صرفه جویی در فضا می شوند و از آنجایی که واضح تر از رادیاتورهای افقی هستند ، معمولا تزئینی تر هستند.

تفاوت شوفاژ افقی و عمودی = رادیاتورهای افقی همان چیزی است که به احتمال زیاد در اکثر خانه ها خواهید دید. به عنوان راهی برای از بین بردن بادهای سرد ، معمولا در زیر پنجره ها یا کنار درها قرار می گیرند – اما می توانند در هر جایی از اتاق نیز قرار گیرند. از آنجایی که این شکل از انواع مدل رادیاتور شیک جز رایج ترین است ، آنها ارزان تر بوده و انتخاب بیشتری در هنگام خرید وجود دارد. رادیاتورهای ستونی یا عمودی بلندتر و نازکتر از شکل افقی معمول شما هستند. آنها از لوله های عمودی ساخته شده اند که در بالا و پایین به جای هر طرف متصل هستند. به دلیل اندازه آنها ، آنها می توانند فضای زیادی را در یک اتاق آزاد کنند و در فضاهای کوچکتر قرار بگیرند.

رادیاتورهای ستونی

رادیاتورهای ستونی از لوله هایی ساخته شده اند که در ردیف هایی قرار گرفته اند که در بالا و پایین به هم متصل می شوند و یک بخش را تشکیل می دهند ( برخلاف رادیاتور دو پانله ). آنها اغلب از نظر طراحی سنتی تر هستند.

نرده حوله گرم

ریل حوله و ریل نردبان رادیاتورهایی هستند که عمدتا برای گرم کردن حوله ها ساخته شده اند تا آنها را گرم کنند ( مناسب برای صبح های سرد زمستانی ) و همچنین خشک کردن آنها. گرمایش اتاق‌ ها تنها عملکرد ثانویه آن‌ها است – اگرچه آنها به راحتی می‌ توانند حمام‌ های کوچک‌ تر را گرم کنند – به همین دلیل آنها معمولا قدرت بسیار کمتری دارند ( و اجرا کردن آنها ارزان‌ تر است ). بسیاری از رادیاتورها دارای شکاف هایی برای آویزان کردن حوله ها هستند ، اما استفاده از آن فقط برای گرم کردن حوله ها گران است.

جنس انواع شوفاژ گرمایشی

هنگامی که شوفاژ رادیاتور را انتخاب می کنید ، چیزی که از آن ساخته شده است بر سرعت گرم شدن و سرعت خنک شدن آن تاثیر می گذارد. ” کدام جنس رادیاتور بهتر است ؟ ” یک سوال رایج است و در حالی که آلومینیوم از نظر فنی بهترین است ، معمولا از مواد دیگر گران‌ تر می باشد. در واقع در دراز مدت آن پول را پس خواهید گرفت. و برای کسی که به دنبال صرفه جویی در پول در کوتاه مدت است ( آلومینیوم برای پس انداز طولانی مدت عالی است ) ممکن است جنس های شوفاژ دیگر بهتر باشد.

جنس انواع شوفاژ گرمایشی

  • چدن : چدن قبل از عایق کاری مدرن بسیار رایج بود ، زیرا گرم شدن و خنک شدن آن زمان زیادی می برد. اگر ظاهر ویکتوریایی تمام چیزی است که می خواهید ، پس نسخه های استیل ضد زنگ طرح های چدن قدیمی را باید انتخاب نمایید.
  • فولاد نرم : جنس انواع شوفاژ رادیاتور فولاد ملایم بسیار رایج و کم هزینه است. طرح های زیبا و همچنین طیف وسیعی از رنگ های نقاشی شده را خواهید دید.
  • فولاد ضد زنگ : فولاد ضد زنگ ، زنگ نمی زند و پس از خاموش کردن گرمایش برای مدت طولانی گرم می ماند. با این حال ، همه فولاد ضد زنگ برابر نیستندو بنابراین مطمئن شوید که از یک سازنده خوب خرید می کنید. این یک انتخاب مهم است و قیمت ها نشان دهنده کیفیت می باشد.
  • آلومینیوم : آلومینیوم یک ابررسانا است ، بدین معنا که لحظه ای که آن را روشن می کنید خانه شما را گرم می کند. همچنین بلافاصله خنک می شود ، بنابراین دستیابی به دمای عالی آسان است. آنها همچنین سبک وزن بوده و نصب آن ها آسان هستند ( بنابراین هزینه نصب پایین تر می باشد ).

توجه داشته باشید که تعداد انواع شوفاژ گرمایشی مورد نیاز شما در خانه ، به تعداد اتاق های شما بستگی دارد. اندازه اتاق می تواند تعیین کند که به چه تعداد رادیاتور نیاز دارید و چه مقدار گرما برای پر کردن آن لازم است. دانستن اندازه و دمای ایده آل رادیاتور برای هر اتاق نقطه خوبی برای شروع است. هنگام فکر کردن در مورد گرم کردن اتاق خود باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. این راهنمای مفید اندازه رادیاتور باید به شما ایده بهتری در مورد گرمای خروجی و اینکه چه چیزی برای فضای زندگی شما مناسب است، ارائه دهد. اول از همه، باید بررسی کنید که دمای ایده آل شما برای هر اتاق در خانه شما چقدر خواهد بود. در اینجا یک مثال ارائه شده است :

تعدا اتاق های منزل شما دمای مناسب ( سانتیگراد )
اتاق پذیرایی 20°C
آشپزخانه 18°C
اتاق ناهارخوری 18°C
اتاق خواب 20°C
حمام 18°C
راهرو 15°C

هنگامی که دمای ایده آل خود را دانستید ، می توانید اندازه انواع شوفاژ رادیاتور را که گرمای مورد نظر را تولید می کند ، تعیین کنید. برای مثال اتاق‌ های کوچک‌ تر که گرم شدن آنها زمان زیادی نمی‌ برد ، از یک رادیاتور استاندارد کوچک‌ تر بهره می‌ برند. در حالی که اتاق‌ های بزرگ‌ تر با نیاز به گرمای بیشتر، از رادیاتور دو پانل بهره می‌ برند. بهترین مکان برای شروع انتخاب رادیاتور محاسبه خروجی BTU مورد نیاز برای گرم کردن فضایی است که قصد گرم کردن آن را دارید. اندازه رادیاتورها برای اتاق انتخابی شما بر اساس گرمای خروجی اندازه گیری شده با استفاده از BTU/h است که با استفاده از حجم اتاق و با در نظر گرفتن هرگونه اتلاف حرارتی در آن اتاق محاسبه می شود. ابتدا حجم اتاق را با فرمول زیر محاسبه کنید :

طول اتاق (m) x عرض اتاق (m) x ارتفاع اتاق (m) = حجم اتاق (m3)

در مرحله دوم، حجم اتاق را در 153 ضرب می کنید. نتیجه خروجی BTU مورد نیاز برای گرم کردن اتاق است. با این حال ، همانطور که قبلا ذکر شد چند عامل وجود دارند که در افزایش یا کاهش خروجی BTU مورد نیاز نقش دارند. به عنوان مثال ، اگر خانه شما عایق بندی نشده باشد به یک رادیاتور با خروجی BTU کمی بالاتر نیاز دارید. اصطلاح ” شوفاژ رادیاتور ” کمی گمراه کننده است ، به ویژه از آنجایی که گرمای بسیار بیشتری را انتقال می دهند. اکثر رادیاتورها حدود 80 درصد گرمای خود را از طریق همرفت تولید می کنند و 20 درصد آن را از طریق تشعشعات تولید می کنند. رادیاتورها زمانی کار می کنند که هوا از پایین رادیاتور و روی پره های همرفتی وارد شود و باعث ارتعاش اتم های موجود در هوا و ایجاد انرژی حرارتی شود. هنگامی که هوای بالای رادیاتور گرم می شود و سپس خنک می شود ، جریان های همرفتی به طور مداوم تشکیل می شوند. جریان هایی که در این فرآیند ایجاد می شوند گرما را به اطراف اتاق شما منتقل می کنند. معمولا بهترین مکان برای نصب انواع شوفاژ گرمایشی زیر پنجره است ، زیرا هوای سرد هوای گرم بیشتری را از طریق رسانش گرما وارد اتاق می‌کند. دلیل انتخاب قسمت زیر پنجره به این دلیل است که سردترین قسمت اتاق است ، مگر اینکه پنجره های شما دو جداره باشد.

مصرف انرژی انواع شوفاژ گرمایشی

برای پاسخ به این سوال راه‌ های زیادی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که رادیاتور شما در بهترین حالت ممکن است – برای جلوگیری از اتلاف گرما و اطمینان از اینکه رادیاتور شما بیشترین گرمای ممکن را می‌ دهد. به عنوان مثال ، می توانید ورق های فویل را نصب کنید که به دیوار پشت رادیاتور می چسبند بنابراین از خروج گرما از دیوار متصل جلوگیری می کنند. همچنین هواگیری منظم شوفاژهای موجود ضروری است. هواگیری فرآیند تخلیه هوای محبوس شده از رادیاتور است که به مرور زمان باعث می شود رادیاتورهای شما به طور یکنواخت و صحیح گرم نمی شوند. حتی اگر مقدار کمی هوا از طریق برق وارد سیستم گرمایش مرکزی شما شود ، هوا شروع به جمع شدن در بالای رادیاتورهای شما می کند که باعث کاهش قابلیت گرمایش آنها می شود.

اگر می خواهید رادیاتورهای خود را بررسی کنید ، منتظر بمانید تا گرمایش خانه شما به طور کامل گرم شود و سپس شروع به احساس هر رادیاتور کنید. اگر متوجه شدید که آنها فقط به سمت پایین رادیاتور گرم می شوند و یک نقطه سرد به سمت بالا وجود دارد ، باید آن را تخلیه کنید. اگر متوجه شدید که یکی از رادیاتورهای شما اصلا گرم نمی شود ، ممکن است لازم باشد آن را کاملا هواگیری کنید تا بتواند دوباره کار کند. نگهداری از رادیاتورها با هواگیری های منظم و همچنین بررسی هرگونه خوردگی ، سیستم گرمایشی شما را کنترل می کند. اطمینان از عدم وجود انسداد در شوفاژ باعث می شود انرژی کمتری برای تولید گرما در خانه شما مصرف شود. اگر هواگیری جواب نمی دهد ، ممکن است لازم باشد رادیاتورهای خود را با قدرت زیاد شستشو دهید.

چه بخواهید گرما و یا سبک یا کمی از هر دو را به خانه خود اضافه کنید ، سیستم گرمایشی انواع شوفاژ اولین چیزی است که بیشتر مردم به آن فکر می کنند. هر اتاقی که می‌ خواهید مبله کنید خواه آشپزخانه ، اتاق نشیمن یا حتی حمام ، تنوع زیادی برای انتخاب وجود دارد. که یکی از آنها رادیاتور کانوکتور { انتقال دهنده گرما } است.

رادیاتور کانوکتور { انتقال دهنده گرما } چیست ؟

رادیاتور کانوکتور اتاق را از طریق همرفت گرم می کند. این دسته از انواع شوفاژ گرمایشی به جای اتکا به لوله‌ ها یا مجراها مانند سایر رادیاتورها که با آب یا روغن گرم می‌ شوند ، ردیف‌ هایی از پره‌ ها را گرم می‌ کنند که به روش‌ های مختلفی در داخل رادیاتور قرار گرفته‌ اند. این ردیف از باله ها ، بدنه هوای داخل رادیاتور را گرم می کند و به آن اجازه می دهد از طریق دریچه هایی که معمولا در بالای خود رادیاتور وجود دارد ، خارج شود.

انواع شوفاژ رادیاتور نوع 21 در مقابل نوع 22

تفاوت اصلی رادیاتورهای نوع 21 و نوع 22 در لایه های پره ها است که به عنوان ” تعداد کانوکتورها ” نیز شناخته می شود. رادیاتورهای نوع 21 دارای 2 پانل هستند که یک لایه باله را در بر می گیرند. یک راه آسان برای به خاطر سپردن سیستم شماره گذاری این است که عدد اول نشان دهنده پانل ها و عدد دوم نشان دهنده باله ها است. 2 پانل و 1 لایه باله نوع 21 است. همانطور که می توانید تصور کنید بیشتر همیشه بهتر است ، بنابراین رادیاتورهای نوع 22 معمولاً گرمای بسیار بیشتری نسبت به رادیاتورهای نوع 21 تولید می کنند. این به لایه اضافی باله های داخل آن مربوط می شود.

نمودار یک رادیاتور نوع 22

باله های بیشتر در داخل بدین معنا است که فضای بیشتری برای ذخیره آنها وجود دارد. بنابراین رادیاتور نوع 22 به طور کلی عریض تر از رادیاتور نوع 21 است. یک رادیاتور نوع 21 معمولی عمقی در حدود 70 میلی متر خواهد داشت در حالی که رادیاتورهای نوع 22 مشابه طراحی شده حدود 100 میلی متر خواهند بود. در زیر نقشه ای برای نشان دادن تک ردیف باله های قرار گرفته بین دو پانل رادیاتور نوع 21 آورده شده است.

نمودار یک رادیاتور نوع 22

حتما مطالعه کنید : نحوه سرویس کردن شوفاژ رادیاتور